Nu är mac os x mountain lion ute i app store och Pandaria har fått ett release datum

Permalänk
Medlem

Nu är mac os x mountain lion ute i app store och Pandaria har fått ett release datum

Vi kan börja med Mac os x mountain lion och säga att priset på det os:et ligger på 149 kr och server versionen som finns är nu en app som man kan köpa till om man vill för också 149 kr.

Info om os:et: http://www.apple.com/se/osx/

Info om server appen: http://www.apple.com/se/osx/server/

Dessa är kraven för att kunna köra Mac os x mountain Lion m.m: http://www.apple.com/se/osx/specs/

Vi får inte heller glömma att i dag så utannonserades det ett datum för nästa wow expansion mists of pandaria: http://www.game.se/acatalog/Pandaria.html

Den som är intresserad av vad man får ingame om man köper mists of pandaria collector's edition kan kolla in den här länken: http://www.wowhead.com/news=204487/mists-of-pandaria-collecto...

Permalänk
Medlem

Installerade ML igår. Har inte lekt så mycket ännu, så jag vet inte vad jag tycker... Känns lite snabbare tycker jag. Så det är bara en app till server nu? Trevligt!

Permalänk

Serverdelen har varit ett separat paket för vanliga osx sen 10.7, så det är inget nytt. 10.6 var den sista versionen som hade en separat serverversion.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Glöm inte att spara installationsfilen innan ni installerar ML! Detta för att kunna göra rena installationer i framtiden alt Hackintosch

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Serverdelen har varit ett separat paket för vanliga osx sen 10.7, så det är inget nytt. 10.6 var den sista versionen som hade en separat serverversion.

Där ser man... Kommer faktiskt inte ihåg

Skrivet av B4rret:

Glöm inte att spara installationsfilen innan ni installerar ML! Detta för att kunna göra rena installationer i framtiden alt Hackintosch

Självklart har man gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

Glöm inte att spara installationsfilen innan ni installerar ML! Detta för att kunna göra rena installationer i framtiden alt Hackintosch

Hackintosch förstår jag men att du inte skulle kunna göra rena installationer utan att spara installationsfilen hänger jag inte riktigt med på. Det kunde du iaf göra under Lion vilket jag antar att dom inte har ändrat på.

Ni som har testat ML har ni uppdaterat nuvarande system eller installerat om från grunden? Fungerade allt som det borde vid en uppdatering? Jag har ingen lust att formatera om burken just nu men jag är sugen på att testa ML.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag installerade rakt på Lion. Tog runt 40 min att göra. Jag har inte hittat något som strular ännu… men som jag skrev över, har jag inte kört det tillräckligt länge. Ska göra en ren installation vid ett senare tillfälle. Skapade ett USB-minne med ML på.

Permalänk
Medlem

Jag installerade rakt över på båda mina macar. Den ena är en gammal Macbook som bara används för surf i princip, dvs fräsch installation. Den andra är en iMac med allsköns mjukvara och elände installerat, och fortfarande fabriksinstallation från då jag köpte den i Maj 2011 och uppgraderad till Lion då det kom. Jag hade planerat blåsa den och installera om med ML men beslöt mig att testa uppgradera först och det funkar hur fint som helst.

Båda maskinerna känns snabbare och särskilt Safari 6.0 flyter otroligt bra. Det senare är en positiv överraskning eftersom jag ändå hade planerat ge Safari en chans igen i och med den kommande synkningen av flikar och dylikt från iOS.

Jag rekommenderar som vanligt att man skapar en bootbar USB-pinne och slänger ner i datorväskan för det kan vara trist att sitta och installera från nätet om man har långsam anslutning.

1) Köp och ladda ner Mountain Lion. Då den laddat ner och kastar fram installationsprogrammet, vänta. Installera inte än.

2) Ladda ner Lion Diskmaker. Detta finurliga lilla program kommer att hitta Mountain Lion-installationen och skapa en bootbar sticka (eller skiva) av den. Du behöver 8GB eller större, eller en DVD-R. Har för mig att singlelayer ska funka. Har inte testat, finns ingen orsak då ett USB-minne på 8GB kostar kaffepengar.

Om du vill göra det själv kan du även gå in i installationsprogrammet (högerklick på ikonen, show package contents) och rota fram den ~4GB stora imagefilen som ligger där. Denna kan du bränna eller lägga på usbsticka själv. Något DRM finns inte, det finns bara i "förpackningen" som den kommer i när du laddar den ur appstore.

Jag vill påpeka åt ev. moderatorer att EULA:n, om jag minns rätt, tillåter att man gör detta. Åtminstone för Lion var det så. Med tanke på att Ars Technica öppet skriver hur man gör så lär det vara OK. Det är okej att installera på alla dina Macar oavsett vilket appstorekonto dom har knutna till sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

Glöm inte att spara installationsfilen innan ni installerar ML! Detta för att kunna göra rena installationer i framtiden alt Hackintosch

Man kan ladda ner den efter installationen också. Bara att ladda ner igen, gratis.
Man får ju installera Lion och Mountain Lion på alla Mac:ar i hemmet så det kan ju vara händigt att kunna ladda ner igen, vilket man alltså kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitewiz:

Man kan ladda ner den efter installationen också. Bara att ladda ner igen, gratis.
Man får ju installera Lion och Mountain Lion på alla Mac:ar i hemmet så det kan ju vara händigt att kunna ladda ner igen, vilket man alltså kan.

M man ladda ner ML på en dator med ML installerat?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

M man ladda ner ML på en dator med ML installerat?

Ja.