Guide till hur du skriver en guide!

Permalänk
Medlem

Guide till hur du skriver en guide!

Inledning: Detta är en guide till att göra en lyckad guide. Jag kommer att gå igenom om hur du gör en lyckad guide som uppskattas av andra att läsa.
Jag delar upp de olika delarna med hjälp av snygga men rätt neutrala bilder och spoilers.

Innehållsförtecking

  • [B]Presentation

  • Filer

  • Tips

  • Video
    Program
    Saker att tänka när du filmar
    Saker att tänka på när du redigerar filmen

  • Skriftlig Guide

  • Spelguide
    [/B]

Presentation

Jag heter Leo Söderberg och bor i Falun. Jag är 14 år men både låter och beter mig som äldre enligt dom jag möter. Jag gillar att spela CS:S och BF3, jag gillar även att koda olika program och hemsidor och vara med vännerna såklart.

Dold text

I detta avsnitt kommer jag att dela med mig av de program som jag använder mig av när jag skriver en guide

  • Photoshop CS5 - Bildredigerings program

  • Gyazo - Ett riktigt bra prt scr verktyg, välj ett område du vill fota. Några sekunder senare öppnas en flik i din webbläsare med bilden

  • ImageShack Uploader - Ett riktigt smart bilduppladdnings program

ImageShack Uploader

Dold text

Här kommer ett par tips du ska tänka på när du skriver din guide!

  • Dela upp guiden i olika delar med hjälp av bilder, som jag gjort.

  • Har du lagt in många och stora bilder? Lägg dom då i en spoiler. Markera alla bilder och klicka på denna gubbe

  • Ge guiden en bra titel, inte tex "Klicka här och få 100 kronor" om guiden handlar om tex datorer.

  • Använd mycket bilder så blir det lättare för både läsare och dig.

  • Gör en innehållsförtecking längst upp i tråden om vilka delar det finns i guiden

Här kommer det lite tips på hur du gör din video guide ett snäpp bättre än andras.

Program:

  • Sony Vegas Pro 10

  • Camtasia Studio

Dessa kostar men går att ladda ner 30 dagar trail, även pirat kopior finns såklart men dom tänker jag inte länka till!
Öppna spoilern

Använd Camtasia Recorder att filma skärmen med och Vegas pro 10 att redigera filmen med. Man kan redigera i Camtasia Studio men jag föredrar Vegas pro 10.

Saker att tänka när du filmar.

  • Tänk på att prata lugnt och tydligt. Har du ingen mic? Lägg till text i efterhand i Vegas eller Camtasia*.

  • Rör musen sakta från punkt A till punkt B så tittarna hinner med att se vad du gör.

  • Ska du skriva in en URL, försök att inte skriva fel. Skriv hellre sakta än att skriva snabbt och fel. Ta en liten paus så tittarna kan se URLen.

  • Var noga med att beskriva allt in i minsta detalj.

  • Använd inte svengelska ord, det låter mycket proffsigare.

  • Ha en ljus skrivbordsbakgrund annars verkar allt så dystert.

Saker att tänka när du redigerar filmen

  • Lägg till en lugn bakgrundsmusik, tex piano eller en fiol.

  • Zooma in bilden om du tex skriver in en länk**

  • Är bilden allmänt suddig och oklar zomma in allt du gör. Förhandsgranskningsbilden kan vara suddig, testa att rendrera*** först.

*Hur man lägger in text i Vegas Pro 10
1. Lägg in din video och spola fram dit du vill sätta in texten.
2. Högerklicka och välj "Insert Video Track"
Bild

3. Högerklicka på det tomma Video spåret och välj "Insert Text Media"
Bild

4. Skriv in din text och tryck på krysset i högra hörnet när du är klar
5. Grabba kanten av texten och dra den till önskad längd
Bild

6. Om du vill flytta texten, tryck på mittenknappen. Se bild
Bild

7. Flytta runt texten som du vill
Bilder

*Hur man lägger in text i Camtasia Studio
1. Lägg in din video och följ mina bilder.
Bilder

**Hur man zoomar in i Vegas Pro 10

**Hur man zoomar in i Camtasia Studio

***Bästa rendrerings inställningarna för YouTube i Vegas Pro 10

När du känner att du är klar med redigeringen är det dags för att rendrera filmen.

1. Tryck på Render As

2. Välj Windows Media Video V11. Jag valde att rendrera DreamHack Summer 2012 Invigningen som test klipp. Hela invigningen hittar ni HÄR! (Jag hade på mig en tröja där det stod på framsidan "Tehwarriors Säckis" och på baksidan "VIP Säckpipan", kommentera gärna om ni såg mig.

3. Välj upplösningen. Är du osäker, välj standard 6 Mbps 720 30p.

4. Tryck Save och den börjar att publicera videon

Det var allt för video delen, lycka till

Dold text

Här kommer det tips på hur du utformar din skriftliga guide rätt. Titta gärna på min tips lite högre upp i tråden.
Jag tar en mobil guide om hur man rootar en telefon som exempel.

1. Börja med en inledning, berätta vad du ska göra och anna kort info
2. Skriv en FAQ (Frequently Asked Questions)
3. Börja skriv hur man rootar den.
4. Skriv hur man installerar och navigerar i Clockworkmod

Inledning: I denna guide kommer ni att lära er att roota er telefon, jag ansvarar ej för trasig mobiler. Fler guider och tips hittar du på www.dinhemsida.com

Innehållsförteckning

  • Roota den

  • Clockworkmod

FAQ:
Vad är "roota"? Att roota telefonen innebär att man får tillgång hela telefonen, man kan byta ROM (Telefonens operativ system), avinstallera förinstallerade applikationer m.m

Gäller garantin fortfarande när jag har rootat den?
Nej.

1. Roota den
1. Ladda ner hejsansvejsan.zip
2. Lägg den på ditt SD kort
3. Stäng av telefonen och gå in i Clockworkmod recovery*
4. I Clockworkmod så trycker du på
a) Tryck här och vin 100 kronor
b) Är du säker? Tryck Ja
c) Starta om telefonen

2. Clockworkmod
1. Ladda ner CWM.zip
2. Installera det

Hur man navigerar i CWM
Du använder volym knapparna för att navigera upp och ner, hem knappen för att välja.

OBS DETTA ÄR BARA ETT EXEMPEL JAG GJORDE LITE SNABBT, EN HEL GUIDE OM HUR MAN ROOTAR DIN SAMSUNG GALAXY S PLUS ELLER XPERIA X8 HITTAR DU PÅ WWW.ALATAN.SE

Dold text

Tips på hur du skriver en spelguide

Ska du skriva en guide om hur man tar sig igenom ett spel, då har jag lite tips till dig!

  • Skriv inte tex, först tar du höger sen vänster sen höger och upp för trappan igenom dörren och bakom dörren lurar ett spöke. Det är både drygt och avslöjande.

  • Skriv istället. Du ska ta dig genom en blå trä dörr och vidare till källaren, det blir mycket mer spännande då men läsaren vet endå vad han ska göra

Tack för att du tog dig att läsa min guide, jag hoppas även att du har nytta av den
Tryck gärna på "Gilla knappen" nere till höger, det hjälper verkligen mig att se vilka som har nytta av guiden och om jag ska göra fler. Det tar bara 3 sekunder <3

MVH Alatan

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Orkade inte ens läsa, "gilla" bara för att jag älskade initiativet med en "guide till en guide"

Permalänk
Inaktiv

Väldigt bra gjort och klockrent initiativ. Måste vara den bästa guiden jag läst på Sweclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för svaren Jag ska utöka tråden lite mer imorgon och dela upp allt bättre så det blir lättare att hitta vad man vill ha

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Skriva i Wordpad måste nog vara det sämsta man kan göra i en videoguide om man vill göra ett bra intryck.

Du får en gilla av mig eftersom nivån på guiderna här verkligen behöver höjas ett par snäpp. Ett stort plus i kanten ska du ha också för att du inte skriver som en femåring. När man kollar igenom guiderna här så undrar man om Swecs medelålder inte ligger närmre 10 än 18. :/

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Bra initiativet, komplettera gärna med mer ingående och bilder för att göra den ännu enkalre och mer förstårlig.

Visa gärna olika exempel på hur man kan göra och vad man ska tänka på att inte göra, som du gjorde klängst ner angående skriva guid till spel.

Du får ett "Gilla" ifrån mig

el_genius:
Mycket möjligt att medelåldern på SweC är låg, även om jag tror den är högre nu än för 10 år sedan
Sen är det så att alla inte är dom bästa på att utrycka sig i skrift, vilket kan göra att åldern känns lägre än vad den igentligen är.

Permalänk
Medlem

En guide om att göra en guide.... Guideception

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag har nu utökat guiden lite och gjort det aningen lättare att hitta.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Haha riktigt finurlig guide

Permalänk
Medlem

När man läser titlen först så tar man sig för pannan
Men den var ju bland dom bästa av guider här.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Kan säga att grabben får en ganska hård "like" av mig!

Permalänk
Medlem

Tack alla! När jag nått 150 gillningar lägger jag upp en till guide

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Bra gjort! Den här tävlingen har resulterat i alldeles för många skitguider. Folk som tror att de ska vinna fina priser för 5 minuters ordbajsning.

Permalänk
Medlem

Dela gärna guiden med era vänner, många kan ha nytta av den!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Sötast

Riktigt välgjord guide, tummen upp Alatan!

Permalänk
Medlem

hahah, dina bilder ser typ exakt ut som sådant man gjorde i Photoshop för 12 år sedan med eyecandy filter osv
Flashback deluxe.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, känner för att börja på en ny guide nu. Skriv gärna vad för sorts guide jag ska göra!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Tack för alla svar, känner för att börja på en ny guide nu. Skriv gärna vad för sorts guide jag ska göra!

En nybörjar guide i HTML

Permalänk
Medlem
Skrivet av kovland:

En nybörjar guide i HTML

Ska fundera på det

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

tror inte man får göra mer än en guid.... Dock inte säker
Edit: Eller inte XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

tror inte man får göra mer än en guid.... Dock inte säker
Edit: Eller inte XD

Det klart man får göra det, bara för det är en tävling på G så betyder det inte att "Guider" delen av forumet är reserverat till tävlingen

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Det klart man får göra det, bara för det är en tävling på G så betyder det inte att "Guider" delen av forumet är reserverat till tävlingen

Jo! Tyckte att jag läste det någonstans. XD

Men det får man tydligen!

Permalänk
Medlem

Kom med förslag!

Kovland: Finns redan en sådan guide.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

En metaguide - totalt underbar idé!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra skriven guide om hur man gör en bra guide gilla från mig med väldigt starkt.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har läst igenom delar av guiden tills jag började tycka den var lite väl plottrig. Jag vet inte ifall man kan ha en spoiler inuti en annan spoiler här på detta forumet men det är en idé annars.

Jag hade hellre sett att du lade allting efter en rubrik i spoiler istället för ~10 st. Blir jobbigt för läsaren att trycka fram det man ska läsa. Kommer ett exempel här.

Allt efter:
"Hur man lägger in text i Vegas Pro 10"
borde enligt mig vara i en enda spoilertag. Läsar vet redan sen innan hur man gör eller så vet man inte det. Låt då läsaren ta fram allt som hör till det kapitlett komma fram på en gång. Detta skulle öka helhetsintrycket för både de som vill läsa det (slipper klicka 10ggr) och de som inte är intresserade.

En annan sak som du kan förbättra är att inte skriva med slangutryck och vardagstal. Lite korrekta facktermer hade jag uppskattat.

Men annars är det en bra kladd så jag hoppas du fortsätter att arbeta för att få den bättra

Permalänk
Medlem
Skrivet av nontA91:

Jag har läst igenom delar av guiden tills jag började tycka den var lite väl plottrig. Jag vet inte ifall man kan ha en spoiler inuti en annan spoiler här på detta forumet men det är en idé annars.

Jag hade hellre sett att du lade allting efter en rubrik i spoiler istället för ~10 st. Blir jobbigt för läsaren att trycka fram det man ska läsa. Kommer ett

En annan sak som du kan förbättra är att inte skriva med slangutryck och vardagstal. Lite korrekta facktermer hade jag uppskattat.

Men annars är det en bra kladd så jag hoppas du fortsätter att arbeta för att få den bättra

Jag arbetar med den i princip varje dag, ska posta uppdateringen om några dagar.

Jag fick radera lite text ur ditt citat för att jag sitter på telefonen och kan ej scrolla ner

Edit: Guiden är uppdaterad!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska byta ut bilderna, dom är fina men kanske behöver förnyas Alltså filer, program bilderna

Permalänk
Medlem

Börjar kanske bli dags för mig att skriva en guide till hur du skriver en guide för att göra guider ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Geeks
SweClockers

#6 - Vinnare!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015