Dina filmredigerings/effekt-frågor besvaras här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Tjena!
Jag har Pinnacle Studio 15 samt en Nikon D7000.
Kan man i Pinnacle på något sätt få filmerna att se ut som filmer på bio ser ut.
Vet inte hur jag ska förklara, men riktiga filmer ser annorlunda ut, färger och allt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tjena Jag har en fråga Min dator är absolut inte den kraftfullaste, men finns det något sätt jag kan få AE och Premiere att flyta bättre? Menar inte renderingar utan när man pysslar runt i programmen. Jag är verkligen amatör men kan photoshop och trivs i programmen, detta är det enda jag skulle behöva. Programmen kraschar också en hel del? CS5 i nuläget

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrfresh:

Tjena!
Jag har Pinnacle Studio 15 samt en Nikon D7000.
Kan man i Pinnacle på något sätt få filmerna att se ut som filmer på bio ser ut.
Vet inte hur jag ska förklara, men riktiga filmer ser annorlunda ut, färger och allt.

Att få en film att se ut som på bio handlar om många olika saker. Jag misstänker att du letar efter någon typ av färgkorrigering/grading-möjlighet i första hand. Jag har inte använt pinnacle själv på runt 10 år, så jag har faktiskt ingen aning om hur det ser ut eller fungerar idag, men du kan testa att googla på "grading in pinnacle" eller liknande och se vad du hittar för tutorials.

Dock är det inte riktigt så enkelt. För att få en film att se ut som på bio krävs väldigt mycket mer. Om du vill ta detta på allvar och seriöst lära dig fota snyggt ska du börja kolla på och förstå hur man ljussätter film. För en filmfotograf handlar oerhört mycket om att ljussätta snyggt, och det är till stor del det som fotografer pluggar i många år för att lära sig riktigt bra.

Edit: Kom också ihåg att ljudet är betydligt viktigare än man tror. Riktigt bra ljud får allt att kännas mer välgjort, till och med bilden. Du kan ha fotat fult som fan, men om ljudet är kristallklart kommer det kännas proffsigt ändå.

Permalänk

PC eller Mac?

Grym tråd, såg den först nu, bokmärke direkt!

Jag ska investera i en eller flera nya datorer för videoredigering. Det kommer bli en i7:a 8-16gb ram, SSD:er och GTX 680. Vi använder en Canon 7:a nu och har tänkt köpa en till. Vi har tänkt redigera i Premiere Pro och använda After Effects för färgkorr och titlar. Frågan är nu vad det har för betydelse om vi kör i PC eller mac-miljö? Personligen får jag krupp av att jobba i OSX (jo, jag har försökt...) och skulle helst jobba i windows. Men jag har förstått att branschen är rätt mac-dominerad och jag vill inte tvinga min kollega att jobba i PC om det skulle innebära några försämringar på något sätt. En koll på Premiere Pros systemkravssida visar i alla fall att det finns fler grafikkort att välja på för den som kör windows. Ni som är proffs, kan jag med gott samvete säga till kollegan att PC är lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allroundnörd:

Grym tråd, såg den först nu, bokmärke direkt!

Jag ska investera i en eller flera nya datorer för videoredigering. Det kommer bli en i7:a 8-16gb ram, SSD:er och GTX 680. Vi använder en Canon 7:a nu och har tänkt köpa en till. Vi har tänkt redigera i Premiere Pro och använda After Effects för färgkorr och titlar. Frågan är nu vad det har för betydelse om vi kör i PC eller mac-miljö? Personligen får jag krupp av att jobba i OSX (jo, jag har försökt...) och skulle helst jobba i windows. Men jag har förstått att branschen är rätt mac-dominerad och jag vill inte tvinga min kollega att jobba i PC om det skulle innebära några försämringar på något sätt. En koll på Premiere Pros systemkravssida visar i alla fall att det finns fler grafikkort att välja på för den som kör windows. Ni som är proffs, kan jag med gott samvete säga till kollegan att PC är lika bra?

Där jag jobbar har vi både Mac och PC, och det fungerar ganska bra. Jag håller helt med dig, jag kan inte heller riktigt vänja mig vid osx och föredrar windowsmiljö. Dock finns det ju några ganska stora fördelar med mac, främst då ProRes, som är ett fantastiskt format, men också final cut som enligt de flesta faktiskt är bättre än premiere pro. Själv vet jag väl inte om jag tycker att det är sådär jättestor skillnad och tror nog att det mest handlar om en smakfråga, men final cut är onekligen bra mycket populärare.

Så, personligen tycker jag absolut att ni kan blanda, de som vill köra på PC kan göra det, och de som vill köra på mac får göra det. Men eftersom att final cut som sagt är vanligare än premiere pro i branchen, och eftersom att prores är så sjukt bra kan det vara en idé att fundera på det istället, och således låta redigerarna sitta på mac. Det vanligaste workflowet med 7D-an är (åtminstone vad jag har erfarit) att man direkt konverterar filerna från h264 till ProRes 422 HQ, innan man sätter igång med redigeringen.

Permalänk

Alltså även de som sitter på Macar konverterar sitt material först? Vad gör det här formatet du skriver om så fantastiskt?

Ett argument mot PC har varit man (på en klenare burk) måste konvertera filerna till AVI från MOV. Hittills har jag varit på en semipro-nivå (eller snäppet under den snarare, hehe) och framförallt varit själv så ingen annan har kunnat ifrågasätta att jag måste konvertera MOV-filerna för att klippa dem. Men nu när vi blir två och på sikt förhoppningsvis flera så börjar man fundera lite mer på arbetsflödet. Men jag har förstått att man med lite mer kraftfull pc och Premiere Pro inte behöver konvertera filerna före redigering.

Sen läste jag en post som fick mig mer pepp på Premiere + AE CS6 jämfört med FCP http://philipbloom.net/2012/05/08/cs6/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allroundnörd:

Alltså även de som sitter på Macar konverterar sitt material först? Vad gör det här formatet du skriver om så fantastiskt?

Ett argument mot PC har varit man (på en klenare burk) måste konvertera filerna till AVI från MOV. Hittills har jag varit på en semipro-nivå (eller snäppet under den snarare, hehe) och framförallt varit själv så ingen annan har kunnat ifrågasätta att jag måste konvertera MOV-filerna för att klippa dem. Men nu när vi blir två och på sikt förhoppningsvis flera så börjar man fundera lite mer på arbetsflödet. Men jag har förstått att man med lite mer kraftfull pc och Premiere Pro inte behöver konvertera filerna före redigering.

Sen läste jag en post som fick mig mer pepp på Premiere + AE CS6 jämfört med FCP http://philipbloom.net/2012/05/08/cs6/

.avi används aldrig, jag har nog faktiskt aldrig på stött på att någon använt något annat än .mov (eller typ .r3d eller liknande råmaterial från high end-kameror).
Ofta kan jag till exempel få prores-filer som jag ska jobba med, men brukar ofta någon gång under min process konvertera till quicktime animation, sen levererar jag antingen i animation, photojpeg, prores eller om det rör sig om titt-versioner som h264. Men alltid .mov som container.

Orkar inte läsa den bloggen just nu, men det finns en del klara fördelar med att använda premiere pro om man ska gå mellan premiere och after effects, framför allt då att ett simpelt ctrl-c i premiere och en ctrl-v i after effects får hela projektet att hoppa över rakt av, uppklippt och allt. Och om det är ett steg ni tror er komma använda ofta är det ju absolut en bra grej. För min del spelar det dock mindre roll, när jag den som klipper ofta inte sitter på samma ställe, och även när den gör det så rör det sig sällan om den typ av projekt där det egentligen finns någon vits med det. Det finns väl fungerande scripts i ae som hittar var klippen är delade i en film och klipper upp allt automatiskt. Och mer än så brukar jag inte behöva.

Edit: Att konvertera .mov till .avi (oavsett codec) är inte något du ska behöva göra eller se som ett argument för att använda pc. Så gör man helt enkelt inte.

Permalänk

Tjenare, måste jag exportera filmerna ifrån premiere för att sedan lägga på effekter i after effect? kvaliteten blir väl sämre om man exporterar flera gånger?

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickyone:

Tjenare, måste jag exportera filmerna ifrån premiere för att sedan lägga på effekter i after effect? kvaliteten blir väl sämre om man exporterar flera gånger?

Nej, det måste du inte. Hade du läst tråden hade du sett att jag ett fleratal gånger beskrivit just detta som en fördel med premiere (faktiskt i inlägget ovan ditt). Markera din timeline i project-rutan (alltså den där alla klipp och allt stuff ligger, som i en utforskare) och tryck ctrl-c, öppna after effects och tryck ctrl-v så ska allt hoppa in rakt av.

Permalänk
Skrivet av hapone:

Nej, det måste du inte. Hade du läst tråden hade du sett att jag ett fleratal gånger beskrivit just detta som en fördel med premiere (faktiskt i inlägget ovan ditt). Markera din timeline i project-rutan (alltså den där alla klipp och allt stuff ligger, som i en utforskare) och tryck ctrl-c, öppna after effects och tryck ctrl-v så ska allt hoppa in rakt av.

Tack!

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hapone:

Japp, det finns en shortcut, men tyvärr är det en tangent som vi inte har på det svenska tangentbordet. Det är "tilda key" på amerikanska tangentbord, tydligen någon av de två som ligger direkt till vänster om enter. Du kan klicka på den lilla pilen på fliken, till höger om "comp 1" och välja "maximize frame".

Du kan också gå in och manuellt ändra shortcuten till den funktionen manuellt genom att ändra i en .txt-fil. Kommer inte ihåg exakt var den ligger, men det bör en googling kunna lösa.

Edit: C:\Users\(user)\AppData\Roaming\Adobe\After Effects\10.0\Adobe After Effects 10.0 Shortcuts.txt
(För visst är det CS5 du har? v10.0 är cs5)

edit2: Tror det är följande rad du ska leta rätt på och ändra:
"ToggleTabPanelMaximize" = "(`)"

Okejokej Tack så mycket för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stickyone:
Skrivet av Andragaz:

Okejokej Tack så mycket för snabbt svar!

Mitt nöje.

Edit: man kanske inte säger så? "My pleasure" kanske inte går att rakt översätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allroundnörd:

Alltså även de som sitter på Macar konverterar sitt material först? Vad gör det här formatet du skriver om så fantastiskt?

Missade den här frågan sist.
Ja, man bör aldrig redigera i h264 (vilket är vad du får ut från en 7d). I regel är det så att h264or kan innehålla sk keyframes, som innebär att endast vissa frames är fullständiga, och att de frames runt dessa byggs upp av keyframsen. (exakt hur detta går till vet jag inte). Detta kan ge vissa problem i redigeringen när man klipper i mellanframesen. Nu är väl det egentligen kanske inte så stort problem på just dessa filer, men det är en regel som är bra att hålla i vilket fall.
Sen att använda just prores är helt enkelt för att det är ett väldigt bra codec, de ger fantastiskt kvallité i förhållande till storlek, de är lätta att spela upp och de har många olika valmöjligheter i encodingen.
Det är helt enkelt ett bra codec, och det är alltid bra att försöka hålla sig till så få codecs som möjligt för att vara säker på att allt flyter som det ska.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hapone:

Mitt nöje.

Edit: man kanske inte säger så? "My pleasure" kanske inte går att rakt översätta.

My pleasure = Nöjet va helt på min sida

Permalänk

Skönt att höra att det finns fler som har svårt för osx och att det går att köra PC även inom videobranschen.

Skrivet av hapone:

Edit: Att konvertera .mov till .avi (oavsett codec) är inte något du ska behöva göra eller se som ett argument för att använda pc. Så gör man helt enkelt inte.

Jag skrev att det var ett argument MOT PC, inte FÖR. 7D-filerna måste konverteras till AVI, det är inget jag hittat på utan läst mig till i Cinema 5D-forumet, det är fler som jobbar så har jag förstått i det forumet. Jag har konverterat i NeoScene och sedan redigerat i Premiere Elements. Det har funkat på den nivån jag jobbat hittills.

Men ok, som jag förstår på dig så bör man konvertera 7D-filerna oavsett om man jobbar i OSX eller Windows. Då är det inte fördel för någon av plattformarna på just den punkten. Slipper man konvertera så slipper man ett arbetsmoment. Sitter man med massa tunga filer så är förstås en fördel att slippa.

Vilket format bör man konvertera till när man klipper i windowsmiljö?

Kortfattat handlar blogginlägget jag länkade till om att Phlilip Bloom tycker att FCP, som han jobbat mycket i är sämre än CS6. Han menar att CS6 utnyttjar hårdvaran mer effektivt och framhåller integrationen i CS6 som en stor fördel. En annan grej har tar upp är att man kan blanda format och tidkoder på samma tidslinje i CS6.

För mig lutar det kraftigt åt Adobe Creative Cloud och windows. Tack för hjälpen so far!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allroundnörd:

Skönt att höra att det finns fler som har svårt för osx och att det går att köra PC även inom videobranschen.

Jag skrev att det var ett argument MOT PC, inte FÖR. 7D-filerna måste konverteras till AVI, det är inget jag hittat på utan läst mig till i Cinema 5D-forumet, det är fler som jobbar så har jag förstått i det forumet. Jag har konverterat i NeoScene och sedan redigerat i Premiere Elements. Det har funkat på den nivån jag jobbat hittills.

Men ok, som jag förstår på dig så bör man konvertera 7D-filerna oavsett om man jobbar i OSX eller Windows. Då är det inte fördel för någon av plattformarna på just den punkten. Slipper man konvertera så slipper man ett arbetsmoment. Sitter man med massa tunga filer så är förstås en fördel att slippa.

Vilket format bör man konvertera till när man klipper i windowsmiljö?

Kortfattat handlar blogginlägget jag länkade till om att Phlilip Bloom tycker att FCP, som han jobbat mycket i är sämre än CS6. Han menar att CS6 utnyttjar hårdvaran mer effektivt och framhåller integrationen i CS6 som en stor fördel. En annan grej har tar upp är att man kan blanda format och tidkoder på samma tidslinje i CS6.

För mig lutar det kraftigt åt Adobe Creative Cloud och windows. Tack för hjälpen so far!

Sorry, läste visst lite slarvigt.

Okej, ja jag kan ju inte säga mer än hur det ser ut där jag jobbar och bland de jag känner. Då är den vanligaste vägen att man konverterar till prores direkt, innan klippning, och sen klippa i Final Cut på en mac. Jag själv och de flesta jag känner kör på Mpeg Streamclip som konverteringsprogram. Jag känner faktiskt ingen som jobbar professionellt i premiere, men det finns så klart och det går såklart. Och det förvånar mig inte om det egentligen är bättre. Adobe vet vad de pysslar med.

Nu känner jag ju då ingen som klipper i windowsmiljö, så vilket format som är bäst för just klippning kan jag inte ge ett riktigt bra svar på. Men som tidigare nämnt så håller jag mig alltid till mov-containern och skulle således föreslå tilll exempel rätt hårt komprimerad photo-jpeg som codec för offlinen, sen köra på animation/none när du onlinear, eller vad kunden nu vill ha.

Men men, detta är nog egentligen oväsentligt, vilket system eller vilket program du använder under offlinen, slutresultatet blir ju detsamma ändå.

Kort och gott, enligt min erfarenhet ser jag inga problem med Adobe Creative Cloud och windows, även om jag inte har någon erfarenhet av det själv. Som sagt, slutresultatet beror ju inte på vilka program du använder, det beror på hur duktig du är.

Permalänk

Tack för insatta och bra svar! De är till stor hjälp för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allroundnörd:

7D-filerna måste konverteras till AVI, det är inget jag hittat på utan läst mig till i Cinema 5D-forumet, det är fler som jobbar så har jag förstått i det forumet.

Kom på att jag inte riktigt gav ett tydligt svar på detta. Jag antar att de på det forumet menar samma sak som jag, att man inte ska klippa i råfilerna från kameran. Sen att de där väljer att konvertera till någon .avi och inte till något quicktime-codec är egentligen inte så viktigt.

För övrigt har du väl koll på att man skiljer på container och codec? Alltså att .avi inte egentligen säger något, eftersom att det bara är en container som kan rymma nästan vilket codec som helst? Exempel; en film kan ha containern .avi och codecet divx. Att då bara nämna .avi gör det omöjligt att veta vilket codec som används. Precis som att prores är ett codec, som används i .mov-containern. Men .mov kan också använda en hel uppsjö andra codecs.

Permalänk
Skrivet av hapone:

För övrigt har du väl koll på att man skiljer på container och codec?

Ärligt talat nej. Det här är lite av en ny värld för mig måste jag erkänna. Men nu kollade jag upp det hela. Codecen som jag konverterar till är Cineform Intermediate. NeoScene är ett konverteringsprogram från Cineform.

Ang. CS6 så hittade jag en tråd på Creativecow-forumet som tyder på att det är många som byter nu från FCP till Premiere Pro. http://forums.creativecow.net/thread/335/33128

Permalänk
Medlem

Ett litet snabbt test för ett kommande projekt jag tänkt att göra. Behöver lite förslag på hur "zombisarna" eller vad det ska föreställa, kan animeras fram. Samt lite kritik överlag vad som kan förbättras på kamera projektionen. Köper man att det inte är filmat?
Skuggorna på planket samt träden i bakgrunden ska animeras så dom rör sig lite, så det är jag medveten om.

https://vimeo.com/46623820

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasse.L:

Ett litet snabbt test för ett kommande projekt jag tänkt att göra. Behöver lite förslag på hur "zombisarna" eller vad det ska föreställa, kan animeras fram. Samt lite kritik överlag vad som kan förbättras på kamera projektionen. Köper man att det inte är filmat?
Skuggorna på planket samt träden i bakgrunden ska animeras så dom rör sig lite, så det är jag medveten om.

https://vimeo.com/46623820

Sidan finns inte. länka gärna om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180324:

Sidan finns inte. länka gärna om.

Funkar nu, Vimeo tog bara lite tid på sig för att encoda den

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Ett litet snabbt test för ett kommande projekt jag tänkt att göra. Behöver lite förslag på hur "zombisarna" eller vad det ska föreställa, kan animeras fram. Samt lite kritik överlag vad som kan förbättras på kamera projektionen. Köper man att det inte är filmat?
Skuggorna på planket samt träden i bakgrunden ska animeras så dom rör sig lite, så det är jag medveten om.

https://vimeo.com/46623820

Är det tänkt att zombisarna inte ska sitta fast på planket? Just nu glider de iaf. Ser ut som att det ligger strax framför, vinklat något för mycket mot marken.
I övrigt ser jag att åtminstone på denna komprimering att nedre kanten på den vänstra gubben flimmrar
Men bortsett från det så köper man det absolut! Jag kan inte direkt komma på något att klaga på. Tycker faktiskt inte ens att du behöver animera skuggorna egentligen. Man köper lätt att det helt enkelt bara är vindstilla. Men det är klart, det lär väl knappast skada.

Ang hur den ska animeras fram kommer jag inte på något klockrent såhär på rak arm, ska fundera lite på det. Ska det bara vara snyggt eller ska det berätta något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Ett litet snabbt test för ett kommande projekt jag tänkt att göra. Behöver lite förslag på hur "zombisarna" eller vad det ska föreställa, kan animeras fram. Samt lite kritik överlag vad som kan förbättras på kamera projektionen. Köper man att det inte är filmat?
Skuggorna på planket samt träden i bakgrunden ska animeras så dom rör sig lite, så det är jag medveten om.

https://vimeo.com/46623820

Som sagt så glider ju zombiesarna en del, det är det mest uppenbara. Det fungerar med statiska träd och skuggor, men att animera sådant ger verkligen det där extra (men det vet du ju redan!). Det räcker, och blir förmodligen bäst, om det är ganska subtilt. Skulle vara fint om plankets struktur syntes i zombien, särskilt den vänstra i bild. Eftersom det är graffiti, så kanske det skulle vara snyggt om det såg ut som en timelapse där zombiesarna liksom sprayas fram eftersom. Lägger du ned lite (mycket ) tid på det kan det bli riktigt bra! Bra jobbat, annars!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Är det tänkt att zombisarna inte ska sitta fast på planket? Just nu glider de iaf. Ser ut som att det ligger strax framför, vinklat något för mycket mot marken.
I övrigt ser jag att åtminstone på denna komprimering att nedre kanten på den vänstra gubben flimmrar
Men bortsett från det så köper man det absolut! Jag kan inte direkt komma på något att klaga på. Tycker faktiskt inte ens att du behöver animera skuggorna egentligen. Man köper lätt att det helt enkelt bara är vindstilla. Men det är klart, det lär väl knappast skada.

Ang hur den ska animeras fram kommer jag inte på något klockrent såhär på rak arm, ska fundera lite på det. Ska det bara vara snyggt eller ska det berätta något?

Skrivet av Mikael07:

Som sagt så glider ju zombiesarna en del, det är det mest uppenbara. Det fungerar med statiska träd och skuggor, men att animera sådant ger verkligen det där extra (men det vet du ju redan!). Det räcker, och blir förmodligen bäst, om det är ganska subtilt. Skulle vara fint om plankets struktur syntes i zombien, särskilt den vänstra i bild. Eftersom det är graffiti, så kanske det skulle vara snyggt om det såg ut som en timelapse där zombiesarna liksom sprayas fram eftersom. Lägger du ned lite (mycket ) tid på det kan det bli riktigt bra! Bra jobbat, annars!

Tack för feedbacken!
Jag har uppdaterat videon lite. Hann inte med att animera skuggorna eftersom det har det kommit in lite på jobbet nu, så nu får detta projektet läggas på is lite, men så här långt har jag kommit än så länge.

Zombisarna är satta på cards som är vinklade ut från väggen för att åstadkomma någon form av 3d effekt. Så dom sitter fast i väggen fast huvudena och halsen är utdragna längre ut.
Har tänkt lite mer på animationerna och funderar på att byta ut zombisarna till något/andra figurer och få dom att "gå ut ur väggen" på något sätt och på så sätt involvera lite match moving och 3d. Vad tror ni om det?

https://vimeo.com/46623820

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse.L:

Tack för feedbacken!
Jag har uppdaterat videon lite. Hann inte med att animera skuggorna eftersom det har det kommit in lite på jobbet nu, så nu får detta projektet läggas på is lite, men så här långt har jag kommit än så länge.

Zombisarna är satta på cards som är vinklade ut från väggen för att åstadkomma någon form av 3d effekt. Så dom sitter fast i väggen fast huvudena och halsen är utdragna längre ut.
Har tänkt lite mer på animationerna och funderar på att byta ut zombisarna till något/andra figurer och få dom att "gå ut ur väggen" på något sätt och på så sätt involvera lite match moving och 3d. Vad tror ni om det?

https://vimeo.com/46623820

Jag är lite osäker på kameraskaket faktiskt, det känns lite väl mycket. Undrar om det är att det krockar med att själva åkningen i sig är så mjuk, det känns som inte riktigt verkligt. Över lag tycker jag det är svårt att få till trovärdiga kameraskak med wiggle (vad nu det kan tänkas heta i nuke). En riktig handskak håller sig inte inom samma ramar. Alltså typ "max 20px, max 2ggr sek". Det ger lite för konstant skak. Om du vill ha skak (vilket jag egentligen tycker du kan skippa) skulle du kanske kunna testa att filma en prick på en vägg och tracka det, och använda datan från den tracken till skaket.

Ang att sätta in något som går ut ur väggen tycker jag det låter häftigt, testa! Som det är just nu, med de lutade cardsen, är det lite för subtilt. Man vet inte riktigt om det är tänkt eller om det är ett misstag.

Permalänk

Köpråd: ny videoredigeringsdator

Jag kommer bygga ny dator för videoredigering. Tanken, som jag varit inne på tidigare (i den här eminenta tråden är att köra windows 7 (8) och Premiere Pro.

Vad tror ni om följande system?

Chassit har jag redan köpt: Fractal Design Define R4

Moderkort: Intel DZ77RE-75K
CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 Box
PSU: Be-Quiet Straight Power BQT E9 CM 580W
RAM: 16 GB
Grafikkort: MSI GeForce N680GTX Twin Frozr 2GD5/OC 2GB
Systemdisk: : Samsung 830
Lagring: Western Digital Caviar Black WD2002FAEX 64MB 2TB
Inköpslista: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2163678&view=m

Tackar på förhand för era synpunkter!

Permalänk

Jag vet inte ifall detta är rätt tråd att posta i men jag gör ett försök.

Det är så att jag har överfört gamla videoinspelningar från hi8 kassetter till datorn i mpeg2 codec samt överfört med composit eftersom jag inte har tillgång till S-video på min kamera.

Nu undrar jag Vilka inställningar man kan ändra på och hur man ska Re-encoda dessa mpeg2 videos för att kunna förbättra bildkvaliteten så mycket som möjligt eftersom de är ganska så suddiga nu. Jag förväntar mig inget super resultat men ifall det finns något som kan hjälpa vore det bra.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Jag vet inte ifall detta är rätt tråd att posta i men jag gör ett försök.

Det är så att jag har överfört gamla videoinspelningar från hi8 kassetter till datorn i mpeg2 codec samt överfört med composit eftersom jag inte har tillgång till S-video på min kamera.

Nu undrar jag Vilka inställningar man kan ändra på och hur man ska Re-encoda dessa mpeg2 videos för att kunna förbättra bildkvaliteten så mycket som möjligt eftersom de är ganska så suddiga nu. Jag förväntar mig inget super resultat men ifall det finns något som kan hjälpa vore det bra.

mvh

En grundregel som alltid gäller när man arbetar med bilder är att man aldrig kan få en högre kvallité än ens råmaterial. Med andra ord, tyvärr finns det inte mycket du kan göra åt kvallitén. Är de suddiga så är de.
Det finns funktioner för att höja skärpa i efterhand, men det är inte riktigt tänk att användas för att återskapa skärpa som inte finns, utan snarare förstärka den som redan finns. Alltså något man använder på redan skarpa bilder för att uppnå en viss effekt/känsla.
Detta kan man i vissa fall hitta bland codecinställningarna som "sharpen", annars får man ge sig in i något redigeringsprogram.

Testa absolut, men förvänta dig inte att det kommer se så mycket bättre ut, tyvärr.

Permalänk
Skrivet av hapone:

En grundregel som alltid gäller när man arbetar med bilder är att man aldrig kan få en högre kvallité än ens råmaterial. Med andra ord, tyvärr finns det inte mycket du kan göra åt kvallitén. Är de suddiga så är de.
Det finns funktioner för att höja skärpa i efterhand, men det är inte riktigt tänk att användas för att återskapa skärpa som inte finns, utan snarare förstärka den som redan finns. Alltså något man använder på redan skarpa bilder för att uppnå en viss effekt/känsla.
Detta kan man i vissa fall hitta bland codecinställningarna som "sharpen", annars får man ge sig in i något redigeringsprogram.

Testa absolut, men förvänta dig inte att det kommer se så mycket bättre ut, tyvärr.

Jo det var nästan det jag trodde, att det inte skulle gå att göra något åt saken.
Råkar någon här känna någon som har en Gammal videokamera med S-video utgång?
visst borde s-video åtminstånde kunna ge 480i medans composit get 220i eller vad det nu är?

mvh