Har fått en sjukt seg Toshiba laptop, försöker rädda den vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Har fått en sjukt seg Toshiba laptop, försöker rädda den vad ska jag göra?

Har fått låna en toshiba laptop för att försöka "fixa" den för den är så OTROLIGT seg, den tar bokstavligt talat 30 min på sig att komma förbi "Windows startas" sen när man kommer in i windows är det smärtfullt å försöka navigera runt, allt tar 3 min och registreras. Försökt med CCleaner funkade inte, datorn verkar inte ha något antivirus med tanke på att när jag kollar i MSConfig är det AVAST utan det där ! som Avast! alltid brukar envisas med att ha överallt, och även källan säger "okänd" så är lite misstanke där..

Undrar även om det finns nåt program som tar bort allt det här som toshiba stoppar in i datorn som alltid följer med när man köper datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Det du ska göra är att formatera datorn och sedan installera OS på nytt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Det du ska göra är att formatera datorn och sedan installera OS på nytt.

det är som sagt märkesdator, och om det nu medföljde en skiva kommer ju allt skit likväl installeras eller?

Permalänk
Medlem

Som Uber sa. Rensa datorn med eld. Enklaste och snabbate sättet att få rätt på skitet. Att sitta och försöka hitta vad som orsakar segheten, speciellt på en dator som saknat antivirus och spyware är meningslöst att försöka rädda. Som sagt, formatera och installera om.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

det är som sagt märkesdator, och om det nu medföljde en skiva kommer ju allt skit likväl installeras eller?

Du bör kunna hitta drivrutiner på Toshibas hemsida om du letar lite.

Dock kan det va lite kludd med märkesdatorer och hur deras Windows licens nyklar funkar. Vad är det för Windows som ligger i den just nu?

Du kan iofs prova den inbyggda åter-ställnings funktionen, förutsatt att åter-ställnings partitionen är ens kvar.. Detta kommer dock även isntallera massa Toshiba crap dock... men det går iofs att ta bort i efterhand.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Installera crunchbang

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vincent:

det är som sagt märkesdator, och om det nu medföljde en skiva kommer ju allt skit likväl installeras eller?

Det jag menade var att installera om ett rent OS (win 7, XP, Vista, etc) på nytt. Då slipper du Toshibas bloatware och så kommer datorn förmodligen fungera en aningens bättre framöver.

Har du inte tillgång till en ren OS-skiva så är det garanterat bättre att installera om den medföljande skivan än att inte göra det. Visst du kommer säkerligen få dras med lite bloatware, som du såklart kan avinstallera sedan, men det är milsvida bättre än att låta den vara som den är nu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator? kanske är prestandan på cpu/minne inte något som går att göra något åt? Sedan kan damm i kylsystemet göra att en CPU throttlar ner till pentium 1 hastigheter. Ligger cpu load högt eller?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Vad är det för dator? kanske är prestandan på cpu/minne inte något som går att göra något åt? Sedan kan damm i kylsystemet göra att en CPU throttlar ner till pentium 1 hastigheter. Ligger cpu load högt eller?

Toshiba Satellite L755D-14m

Skrivet av Überklass:

Det jag menade var att installera om ett rent OS (win 7, XP, Vista, etc) på nytt. Då slipper du Toshibas bloatware och så kommer datorn förmodligen fungera en aningens bättre framöver.
OK
Har du inte tillgång till en ren OS-skiva så är det garanterat bättre att installera om den medföljande skivan än att inte göra det. Visst du kommer säkerligen få dras med lite bloatware, som du såklart kan avinstallera sedan, men det är milsvida bättre än att låta den vara som den är nu.

Skrivet av ParasiteX:

Du bör kunna hitta drivrutiner på Toshibas hemsida om du letar lite.
Ok.
Dock kan det va lite kludd med märkesdatorer och hur deras Windows licens nyklar funkar. Vad är det för Windows som ligger i den just nu?
Det är 64-bit Windows 7
Du kan iofs prova den inbyggda åter-ställnings funktionen, förutsatt att åter-ställnings partitionen är ens kvar.. Detta kommer dock även isntallera massa Toshiba crap dock... men det går iofs att ta bort i efterhand.

Skrivet av ParasiteX:

Som Uber sa. Rensa datorn med eld. Enklaste och snabbate sättet att få rätt på skitet. Att sitta och försöka hitta vad som orsakar segheten, speciellt på en dator som saknat antivirus och spyware är meningslöst att försöka rädda. Som sagt, formatera och installera om.

Ok