Snabbaste AntiVirusProgramet

Permalänk
Medlem

Snabbaste AntiVirusProgramet

Tjena SweC.
Undrar bara vilket Antivirus som ni tycker är säkrast och tar minst prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag lägger mitt kort på Nod32, provat dem flesta men gillar, den mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Tjena SweC.

Jag tror faktiskt att det i dagsläget är Norton som ligger i topp med prestanda. Att Norton är säkrast kan ju diskuteras, men det lär klara det viktigaste hoten

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Jag använder MSE på maindatorn och Avast på off-datorn. Båda fungerar bra imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saides10:

Tjena SweC.

Kaspersky är väldigt bra, och jag har inte märkt av någon prestanda förlust

Mvh Bily

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Jag har Nod32 just nu men undrar om det är vart att byta till något annat AV?

Permalänk
Medlem

Avast, eset och avira ligger i topp. F-secure, panda, bitdefender, kaspersky och avg ligger också högt på listan.

http://www.av-comparatives.org/comparativesreviews/performanc...

Permalänk

BitDefender Total Security är lätt bästa

http://anti-virus-software-review.toptenreviews.com/?cmpid=41...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 | MB: MSI X570 MEG UNIFY | CPU: AMD Ryzen 7 3800X | DDR4: G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo | GPU: Sapphire Radeon RX 6700 XT 12GB Nitro+ Gaming OC | M.2: Samsung 970 EVO Plus 500GB | PSU: Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Heatsink: Fractal Design Celsius S36 | Display: BenQ XR3501 Curved 144Hz | O/S: Windows 10 Pro 64-Bit

Permalänk
Testpilot

Norton eller Avast skulle jag köra på, eve. Kaspersky.

Kör Avast på stationära just nu, och det är riktigt snabbt och verkar göra sitt jobb (använder INTE gratis versionen)!

MSE slutade jag använda efter att det krockade med senaste Nvidia drivers och fick min dator att krasha helt randomly med bluescreen, det problemet försvann helt när jag bytte till Avast.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk

Tycker att Avira AV är ett bra val, mest för att jag vann en produktnyckel med 1 år med deras största paket men tycker inte det drar något alls i bakgrunden och den har hittat några enstaka saker på min dator och tror den står ganska högt upp mot dom andra stora Antivirusen

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caleb:

Jag lägger mitt kort på Nod32, provat dem flesta men gillar, den mest.

Håller med! Har kört Nod32 i flera år nu.

Permalänk
Skrivet av vadee:

Håller med! Har kört Nod32 i flera år nu.

Samma här. säkert 6-7år och tycker det funkar kanon.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Webroot Secury Anywhere är överlägset lättast och minst resurskrävande. Därefter Norton och Nod32, antagligen, men WSA är i en klass för sig.

Hur man kan rekommendera Kaspersky och BitDefender i en tråd om "snabbaste antivirusprogrammet" är en gåta. Visst ger båda utmärkt skydd, men snabba och lätta är dom inte.

Permalänk
Medlem

Nod32 klart snabbast och bäst!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Tråd om: bästa-gratis-antivirusprogrammet

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1093996...

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

stanna på nod32.

Permalänk
Medlem

Bitdefender och Kaspersky ligger högt i topp under dom väsentliga bitarna.

http://www.av-comparatives.org gör seriösa test på dom flesta AV.

Även AV-test.org gör extrema bra tester på samtliga produkter som ni nämner.

Average protection score 2011

Average Repair score 2011

Avarage usability score 2011

Källa: http://www.av-test.org/en/tests/award/2011/

[QUOTE=King Grub;12606610]Webroot Secury Anywhere är överlägset lättast och minst resurskrävande. Därefter Norton och Nod32, antagligen, men WSA är i en klass för sig.

Hur man kan rekommendera Kaspersky och BitDefender i en tråd om "snabbaste antivirusprogrammet" är en gåta. Visst ger båda utmärkt skydd, men snabba och lätta är dom inte.[/QUOTE]

Så farligt långsamma är dom inte. Hur gammal är, och hur mycket porr surfar du på, din dator?

Ditt hyllade Webroot fick uselt betyg i 'Real-World Protection-Test' rapporten från i år.

Dock så var den snabb King Krub. Men är inte syftet med ett Anti-virus att den ska hålla spöken borta?

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne Anka:

Samma här. säkert 6-7år och tycker det funkar kanon.

Jag röstar samma Har kört NOD32 i flera år och även testat andra (ja i stort sett dom flesta) och har alltid trillat tillbaka till NOD32!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Så farligt långsamma är dom inte. Hur gammal är, och hur mycket porr surfar du på, din dator?

Ditt hyllade Webroot fick uselt betyg i 'Real-World Protection-Test' rapporten från i år.

Dock så var den snabb King Krub. Men är inte syftet med ett Anti-virus att den ska hålla spöken borta?

Kolla dom viktiga sakerna, CPU-cykler och i/o. Kaspersky är extremt på sådana punkter.

Du länkar gamla rapporter.

Och ja, det är viktigt med bra skydd, men nu är trådens ämne just "snabbaste antivirusprogrammet", inte "vilket antivirusprogram ger mest skydd oavsett systemresursförbrukning".

http://www.av-test.org/no_cache/en/tests/test-reports/?tx_avt...

Och hur kan du se fel på G och K?

Permalänk
Medlem

Kör MSE, tar inget på datorn, inget jag märker överhuvudtaget. Inte fått virus efter jag skaffade det heller.

Edit: Haft AVG och Ad-Aware tidigare, både är dåliga och sega. Testat Avast med, massa krångel med den skiten, inget att rekommendera.

Permalänk
Avstängd

Röstar MSE. Lättdrivet och jag känner mig säker

Permalänk
Medlem

Avast free+Zonealarm free

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Röstar MSE. Lättdrivet och jag känner mig säker

MSE är inbyggt i windows 8 för de som inte visste. Och det är helt osynligt men funkar kanon, pingar till när jag tankar tveksamma cracks från isohunt.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk

MSE röstar jag på.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Jag använder Malwarebytes. Tycker det är det mest diskreta. Håller seg i bakgrunden och tar inte en massa resurser.

Permalänk

Norton och bra i samma mening... går det verkligen?

MSE är light iaf. men säkrast, eller säkert nog får staplarna (i post #17) ovan visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Norton och bra i samma mening... går det verkligen?

Om man inte lever kvar i 2006 så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Webroot Secury Anywhere är överlägset lättast och minst resurskrävande. Därefter Norton och Nod32, antagligen, men WSA är i en klass för sig.

Hur man kan rekommendera Kaspersky och BitDefender i en tråd om "snabbaste antivirusprogrammet" är en gåta. Visst ger båda utmärkt skydd, men snabba och lätta är dom inte.

För kaspersky är väligt bra och kräver inte mycket prestanda. Det är inte minst krävande, men ligger inte långt efter snabbaste.

Sen att det ligger i top för säkraste som TS även vill ha.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soberz:

För kaspersky är väligt bra och kräver inte mycket prestanda. Det är inte minst krävande, men ligger inte långt efter snabbaste.

Långsammast av alla efter Lavasoft i senaste AV-Test (under Usability) http://www.av-test.org/en/tests/home-user/mayjun-2012/

Sedan kan man ju bara kolla på alla skrivningar Kaspersky gör, vilket man kanske inte önskar om man har en SSD, t ex. Kaspersky dumpar hela registret och skriver över det var femte sekund (!) dygnet runt, vilket gör en enorm mängd små skrivningar.

Jag håller med om att Kaspersky ger utmärkt skydd, förutom på ett par punkter. Dels fungerar inte brandväggen som den bör medan man bootar datorn, utan alla portar som används av systemprocesser är vidöppna under den tiden, vilket Stem på Wilders (en av världens främsta experter på mjukvarubrandväggar visade)

http://www.wilderssecurity.com/showpost.php?p=1987292&postcou...

http://www.wilderssecurity.com/showpost.php?p=1987689&postcou...

Det är också lätt att verifiera själv om man har två datorer. Dels kan skadlig kod lägga sig i systemprocesser, och då Kaspersky per automatik ger dessa full tillgång till systemet, kan Kaspersky inte upptäcka sådan kod och ger även den full tillgång till hela systemet. http://www.wilderssecurity.com/showpost.php?p=2059830&postcou... Även det är verifierat av Kaspersky. Det är en rejäl bugg som förhoppningsvis är fixad i version 2013.

Permalänk
Hedersmedlem

Till er som skriver Ad-Aware och Malwarebytes så är detta inte några AV-program utan antimalware vilket ju är bra, men mest som komplement till de "riktiga" AV-programmen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)