Permalänk
Medlem
Skrivet av Pingo88:

Måste stämma in i detta. Jeansen med 100% bomull håller så mycket bättre. Visste inte namnet för det dock!

Det är vävstilen också, finns kanske jeans i 100% bomull som är tillverkade med annan vävning också (jag vet inte). Selvedge är som jeans tillverkades från allra första början. Googla på det, finns folk som nördat ner sig rejält, dokumenterar hur de bleks/slits över åren. Men det viktiga för ts är att det är ett material som är gjort för att hålla länge. I kontrast till slit-och-släng och det är det här hållet vi borde röra oss snarare än shein/temu kvalité.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Om ditt inlägg var riktat till mig, så. Nej, det är inte en arbetsbyxa som jag är ute efter.
Jag hade det dock när jag jobbade som tekniker, finns riktigt snygga (för att vara arbetsbyxor).

Jag vill bara påpeka att Jeans från början ju var markandsförda som slitstarka arbetsbyxor

Sen säljer ofta proffsbutiker mer vanliga kläder som inte har massa extrafickor etc..

Permalänk
Medlem

För att rätta några missuppfattningar i tråden gällande selvedge:

Selvedge är endast en term för tyg som är vävt på en gammaldags skyttelvävstol, till skillnad från moderna vävmaskiner som använder t.ex. luftstrålar. Den enda inneboende "fördelen" med selvedge är att man får en förseglad kant redan i vävning ("self edge"). Man kan se denna färgade kant på insidan av selvedge-jeans när man rullar upp dem.

Kvaliteten i jeans bestäms alltså inte av vad man använder för vävstol, utan av vad man använt för bomull, tjocklek på tråden, och skickligheten hos sömmerska/sömmare. Vävstolen i sig har inget att göra med stretch/icke-stretch, 100% bomull eller ej, etc.

Med det sagt så är selvedge lite av ett vattenmärke för denim av högre kvalitet, då tyget är dyrare att producera eftersom skyttelvävstolar är 5-10 ggr långsammare än moderna maskiner. Selvedge-denim kan också ge lite mer karaktär i tyget på grund av ojämnheter i vävningen som uppstår (sök på ord som nep, slub och loom chatter om någon vill veta mer)

TL;DR: Selvedge garanterar inte hög kvalitet, men jeans av hög kvalitet är ofta selvedge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

TL;DR: Selvedge garanterar inte hög kvalitet, men jeans av hög kvalitet är ofta selvedge!

Snyggt förklarat! (hela utläggningen alltså)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Ni som provar ett jeans-märke (t.ex. Levis 501) kan vara lite observanta på tillverkningsland. På den tiden jag tankade upp Levis så såg jag att det fanns 7+ tillverkningsländer, och vissa var bättre än andra. Vill minnas att det var en amerikan som gav mig tipset om detta samt vilka outlets jag skulle besöka. (20-25 år sedan).