Asus Geforce RTX 5070 Ti Prime OC – Mästerlig MSRP-modell

Permalänk
Melding Plague

Asus Geforce RTX 5070 Ti Prime OC – Mästerlig MSRP-modell

Efter att ha blivit besvikna på MSI:s RTX 5070 Ti-kylare undersöker vi om Asus kan visa var skåpet skall stå.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt slut i Sverige, åter 23 mars. Då får vi se vad "MSRP" betyder på riktigt...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Mästerlig MSRP-modell (kul att den i OC-mode nästan presterar som RTX 5080) ... som inte går att köpa.

(Elgiganten får *kanske* in kort den 23:e mars, men till vilket pris återstår ju att se.)

Uppskattar dock att ni inte gav den något omdöme. Rimligt för en produkt som bara finns på papper.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Fick precis hem mitt exemplar idag, så ser fram emot att alldeles strax börja koppla in det 👍

Permalänk
Avstängd

Kommer artikeln ändras när riktiga priset kommer ut?

Permalänk
Hedersmedlem

Ser riktigt bra ut förutom att de inte finns att köpa, risken att de kommer säljas för 14000+ kr när de väl finns, risken för saknade ROPs, drivrutinsstrul med black screens som inte är fixade ännu, och strulet med potentiellt farliga strömkablar...

Riktigt kass launch denna gång. Är inte sarkastisk om att kortet ser bra ut förutom allt det där heller, skulle vara sugen på köp om det inte vore för allt jäkla strul.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Thomas:

Ser riktigt bra ut förutom att de inte finns att köpa, risken att de kommer säljas för 14000+ kr när de väl finns, risken för saknade ROPs, drivrutinsstrul med black screens som inte är fixade ännu, och strulet med potentiellt farliga strömkablar...

Riktigt kass launch denna gång. Är inte sarkastisk om att kortet ser bra ut förutom allt det där heller, skulle vara sugen på köp om det inte vore för allt jäkla strul.

Ja, jag undrar lite när det ska tas upp. Riktpris är dyrt men det har inte ens funnits några kort till riktpris oavsett modell än? Och kommer det någonsin finnas ute? Partnertillverkarna tjänar inte på det och Nvidia har sina Founders Edition som aldrig är i lager.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Snyggare??
Är det verkligen något man kan bedöma??
Nä den kommentaren får ni plocka bort om ni är seriösa då det är en subjektiv bedömning.

Permalänk
Medlem

Men 4080 Super står utanför testerna igen?

Visa signatur

You can kill a man, but you can´t kill a legend. (Edward Teach)

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Flamso:

Ja, jag undrar lite när det ska tas upp. Riktpris är dyrt men det har inte ens funnits några kort till riktpris oavsett modell än? Och kommer det någonsin finnas ute? Partnertillverkarna tjänar inte på det och Nvidia har sina Founders Edition som aldrig är i lager.

Det berörde vi senast i föregående veckas 5070 Ti-recension! Kortet var värd sin prislapp, men inte de rykten vi hört om priset (recension gick live innan säljstart).

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Triton242:

Snyggare??
Nä den kommentaren får ni plocka bort om ni är seriösa då det är en subjektiv bedömning.

Absolut! Men kompletterar vi upp våra subjektiva åsikter med objektiv data? Jajjemen. Designen är bara en liten parantes i det stora hela.

Skrivet av dinDuva:

Men 4080 Super står utanför testerna igen?

Yes. Just nu har vi flera tidskritiska tester uppköade. När de är avklarade fyller vi på i indexet. Det är inte bortglömt 😊

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Rosenvik:

Det berörde vi senast i föregående veckas 5070 Ti-recension! Kortet var värd som prislapp, men inte de rykten vi hört om priset (recension gick live innan säljstart).

Det är bra! Känner ändå att det är rätt dåligt belyst från er sida den här generationen, men det har också varit mycket att stå i! Priset på grafikkortet man köper är trots allt en väldigt stor del av helheten.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Bra recension som vanligt

Förstår att det är svårt att göra en klockren bedömning när tillgängligheten och priserna är lite som dom är men men.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Absolut! Men kompletterar vi upp våra subjektiva åsikter med objektiv data? Jajjemen. Designen är bara en liten parantes i det stora hela.

Så här skrev ni i slutklämmen summeringen av artikeln!

Snyggare
Presterar bättre
Svalare
Tystare
Två BIOS att välja mellan

Det är alltså den högst upp placerade detaljen i summeringen för hela recensionen
Då skulle ja säga ett man som artikelförfattare räknar designen som något rätt väsentlig i skillnad mot de andra korten.
Hade det bara nämnts i brödtexten fine men som nu, nä nä…

Permalänk
Medlem

Fan vad gött att man fick tag på just detta kortet då 😌

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 5070 ti Prime OC, AMD R7 9800X3D CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65

Permalänk
Medlem

Håller på och sätter ihop en ITX med detta kortet och en 7800X3D. Vill ha lätta grejer då datorn skall flyttas på ibland.

Jag gillar ASUS kortet och hade tur som fick tag på just det, ville inte ha något annat. Känns inte extravagant alls eller så utan som ett vanligt grafikkort, plast är bara bra för det väger mindre, grafikkortsstöd skall inte behövas. Allt byggs i en Deepcool CH160.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Undrar vad nät-agget hade för styrka och uppgift om effektbehovet, mätt i Watt för kortet, verkar saknas i testet.

Permalänk
Medlem

Ni får gärna lägga in 4070 ti i testet så man kan jämföra med förra generationens ti variant.

Permalänk
Avstängd

Hårdvara bör recenseras kring det pris de faktiskt kan köpas för.

Permalänk
Medlem

Varför är det bara speltester med RT?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Triton242:

Snyggare??

Skrivet av Triton242:

Så här skrev ni i slutklämmen summeringen av artikeln!

Snyggare
Presterar bättre
Svalare
Tystare
Två BIOS att välja mellan

Det är alltså den högst upp placerade detaljen i summeringen för hela recensionen
Då skulle ja säga ett man som artikelförfattare räknar designen som något rätt väsentlig i skillnad mot de andra korten.
Hade det bara nämnts i brödtexten fine men som nu, nä nä…

Om man skrollar förbi allt innehåll och direkt hoppar till sammanfattningen, så...

Den subjektiva anekdoten om kortets estetik omfattar 33 ord fördelade över två meningar – en smal del av artikelns sammanlagda 1 216 ord. Att det listas som den främsta positiva egenskapen är naturligtvis diskuterbart, men ärligt talat ger det intrycket att man aktivt söker efter något att klaga på just när det omnämns i tonläget du har – något som jag skulle hävda går bortom att vara nitisk.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Snyggare??

Utseende är en del av produkten och tycker testpersonerna det är en stor fördel så får de väl tycka det. Du har ju tillgång till bilder på korten så du kan bilda en egen uppfattning.
Det är bara att ignorera för och nackdelar egentligen för något test sedan gav de ett kort som hade massiv kylare och att den väsnades som nackdelar fördel att kylaren var bra.

Dold text

Läs graferna och bedöm själv är mitt råd, det är i alla fall bättre när det kommer till ämnen där man själv är ganska insatt i vad man vill ha och inte. Det är ju sällan de som testar är personer som värderar exakt samma saker som en själv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Varg:

Ja det är lite märkligt.
Ren raster kanske inte testas längre?

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Varg:

Skrivet av anon343854:

Ja det är lite märkligt.
Ren raster kanske inte testas längre?

Det här är inte ett utförligt test med betygsättning, utan en snabbkoll för att se hur kortet presterar mot en snarlik konkurrent. Då blev RT-sviten ett bra alternativ för att pressa kortet ordentligt.

Ni vill definitivt att vi lägger krut på våra kommande tester istället! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Kommer artikeln ändras när riktiga priset kommer ut?

Ja tyvärr är nuvarande priset bara tillfälligt enligt Asus..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av jOnÄTÄn:

Utseende är en del av produkten och tycker testpersonerna det är en stor fördel så får de väl tycka det. Du har ju tillgång till bilder på korten så du kan bilda en egen uppfattning.
Det är bara att ignorera för och nackdelar egentligen för något test sedan gav de ett kort som hade massiv kylare och att den väsnades som nackdelar fördel att kylaren var bra.

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Läs graferna och bedöm själv är mitt råd, det är i alla fall bättre när det kommer till ämnen där man själv är ganska insatt i vad man vill ha och inte. Det är ju sällan de som testar är personer som värderar exakt samma saker som en själv.

Båda påståenden är sanna 😊 kylaren är bra sett till temperaturer, men den är också massiv och låter en del.

Permalänk
Medlem

Kortet verkar ju bra om man kan få det till msrp. Der8auer testade överklockning med ett TUF 5070ti häromdagen och han inkluderade icke-RT resultat. Han var väl inte jättepositiv till överklockningspotentialen i 5070ti

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Båda påståenden är sanna 😊 kylaren är bra sett till temperaturer, men den är också massiv och låter en del.

Jag håller inte med. En "bra kylare" som fördel bör ju innebära en bra kompromiss mellan storlek, ljudnivå och kylprestanda. Vilket jag antar att ni själva inte tycker med tanke på att ni var negativa mot ljudnivån och storleken.
Borde inte räcka att den kan uppnå låga temperaturer på gpu.
Men som sagt man får läsa era grafer och välja efter vad som är viktigt för en själv. Sen tror jag ju inte att ni rekommenderar prylar som ni själva inte skulle vilja ha, men speciellt detta tyckte jag var rätt motsägelsefullt.
Jag är glad att ni testar grejerna på ett bra sätt även om jag kanske inte alltid håller med om era slutsatser.

Kommer följa era tester av kort i 5-7000kr klassen mer noga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Kortet verkar ju bra om man kan få det till msrp. Der8auer testade överklockning med ett TUF 5070ti häromdagen och han inkluderade icke-RT resultat. Han var väl inte jättepositiv till överklockningspotentialen i 5070ti

https://www.youtube.com/watch?v=_we_cvY2Zto

Jag har skrivit till honom, men han har inte svarat.

Chockande nog är han inte medveten om att du måste klicka i ”Enhance Overclocking Range” i GPU Tweak 3 under settings. Hade han gjort det kunde han dragit upp kortet rejält och låst upp den sanna överklockningspotentialen. Snopet att en så vass överklockare inte visste något så basic.

Jag har två Asus Prime. Ett 5070 Ti och ett 5080. Båda klockar galet bra. För att jämföra med Speedway som testats ovan av Swec så når jag 10102 med mitt 5080 (ynka 100 poäng från 4090) och 8702 med mot 5070 Ti (bara 50 poäng från ett 5080). Helt plötsligt tycker jag det blev riktigt bra valuta för pengarna. Framför allt eftersom de går stabilt och har inte problem med värmeutvecklingen i dessa hastigheter.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

Tur man inte har bråttom med ny GPU, även om det är välbehövligt.
Kommer själv vänta tills marknaden stabiliserat sig och det finns gott om kort och därav priset ligger mer stabilt då.
Tur det är sommar snart och spel lusten försvinner lite i dödsvärmen inomhus