Alla fyndtips från mellandagsrean

Kan en SSD snabba upp en seg surfdator?

Permalänk

Kan en SSD snabba upp en seg surfdator?

Hej,

Som rubriken lyder så funderar jag på om en liten investering kan snabba upp min netbook. Datorn i fråga kör AMDs Fusion E350, 8GB ram och har en 7200 varvs HDD. Den duger faktiskt utmärkt till det mesta förutom då man ska surfa på lite större webbsidor. Jag kör med Chrome eller Opera samt har en bra uppkoppling.

För att ta ett exempel så ni förstår vad jag pratar om så kan vi ta en bildsida, 9gag. Den sidan är som en enda lång serie med roliga bilder och enstaka youtube-klipp. Ju längre ner på sidan som jag kommer och ju fler bilder som lästs in desto segare blir datorn och enkla saker som att scrolla upp/ner börjar, inte lagga/hacka, men bli segt och datorn lyder inte musen längre och allt har en fördröjning. Observera att det bara är sidan som är seg, inte datorn i övrigt.

Skulle en SSD hjälpa i mitt fall? Cachar Windows inlästa saker på disken eller lägger sig allt i ramminnet?
Jag är lite inne på att byta ut hela datorn och vill i så fall inte investera i en SSD helt i onödan och lägga en eftermiddag på att installera saker för att sen ändå gå och byta ut hela datorn.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer det inte hjälpa. Kanske blir marginellt snabbare, men problemet är att processorn är alldeles för långsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Poisonblade:

Skulle en SSD hjälpa i mitt fall?

Tveksamt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net