Studiohögtalare till TV:n?

Permalänk
Medlem

Studiohögtalare till TV:n?

Tjena.

Jag har ett par KRK Rokit GP3 (aktiva närfältsmonitorer) som har fått flytta sig från studion till förmån för ett par nya Yamaha HS8.
Min tanke är att låta KRK-lådorna leva vidare som ersättare till de erbarmligt usla högtalarna som sitter på min dyra TV.
Det borde funka... eller? Lurar på om det möjligtvis går att köra på en optisk kabel från TV:n in i en DAC och från den köra in i monitorerna. Nån som har erfarenhet av liknande scenario och kanske har tips?

Vänligen
w3tt3x

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk

ja kör optisk från tvn till DAC som omvandlas till RCA men sen till försteg dock

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har ingen koll på dina KRK, men de är väl aktiva gissar jag?
Oavsett, så ser jag ingen orsak till varför det inte ska gå.
Hur du sedan ska koppla in dom, är en annan fråga, men det vet jag inte, men var inte rädd att testa dig fram om du är osäker.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Vissa hörlurs-DAC har även linjeutgång som har variabel volym. Kanske kan vara en alltiettlösning om TVn inte har volymkontroll på den digitala utgången.

Kan ju alltid vara värt att helt enkelt pröva den analoga ut först dock. Den kan ju vara ok nog.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
99:e percentilen

Det går utmärkt att göra som du tänkt. En Loxjie D30 eller liknande är inte den billigaste hårdvaran du kan köpa för det ändamålet, men den är särskilt lämplig om du annars inte kan reglera volymen via fjärrkontroll och om du värdesätter dess övriga källor (till exempel Bluetooth).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kikade lite på denna:
https://noerdic.se/collections/audio/products/nordic-92khz-da...

Som sagt, monitorerna är aktiva och de har XLR, RCA och balanserad tele som input.
Är det "fel" att välja RCA framför balanserad tele?

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk
Medlem

Om valet står mellan RCA eller balanserad tele, så är balanserade tele att föredra.
XLR är dock allra bäst om detta är möjligt.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

Det bör inte vara några problem eftersom en dyr tv ofta har flera ljudutgångar som funkar på samma sätt som hos de flesta ljudkällor.

En viktig sak du kan behöva testa/fundera över är om du vill kunna reglera högtalarnas volym via tv:ns fjärrkontroll (för dina högtalare saknar väl fjärrkontroll för volymen)?
Det kan funka om tv:n har en variabel ljudutgång (kolla inställningarna i tv:ns menyer), men fungerar garanterat om du gör något så enkelt som att ansluta högtalarna till tv:ns hörlursutgång.
Om du ansluter högtalarna till hörlursutgången stängs tv:ns inbyggda högtalare även normalt av. Det är inga problem så länge du inte även vill kunna använda tv:ns högtalare för lyssning vid låga ljudnivåer under sena tider.

TV-ljudet har ofta ingen högre upplösning (SVT Play använder t.ex. AAC med bitraten 192 kbit/s) och jag tror inte att du hör någon skillnad mellan de olika anslutningarna.

Det kan kanske vara värt att börja med att testa någon av de enklare anslutningstyperna? Om resultatet blir tillräckligt bra kan du i så fall lägga dina pengar på något annat roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Det bör inte vara några problem eftersom en dyr tv ofta har flera ljudutgångar som funkar på samma sätt som hos de flesta ljudkällor.

Det du kan behöva testa/fundera över är om du vill kunna reglera högtalarnas volym via tv:ns fjärrkontroll (för dina högtalare saknar väl fjärrkontroll för volymen)?
Det kan funka om tv:n har en variabel ljudutgång (kolla inställningarna i tv:ns menyer), men fungerar garanterat om du gör något så enkelt som att ansluta högtalarna till tv:ns hörlursutgång.
Om du ansluter högtalarna till hörlursutgången stängs tv:ns inbyggda högtalare även normalt av. Det är inga problem så länge du inte även vill kunna använda tv:ns högtalare för lyssning vid låga ljudnivåer under sena tider.

TV-ljudet har ofta ingen högre upplösning (SVT Play använder t.ex. AAC med bitraten 192 kbit/s) och jag tror inte att du hör någon skillnad mellan de olika anslutningarna.

Det kan kanske vara värt att börja med att testa någon av de enklare anslutningstyperna? Om resultatet blir tillräckligt bra kan du i så fall lägga dina pengar på något annat roligt!

Ett problem med att plocka ljudet från hörlursutgångar, är att slutstegen i hörlursutgångar alltid är av mycket sämre ljudkvalitet än de vanliga högtalarutgångarna. Det kan alltså fungera att plocka ljudet från hörlursutgången, men du kommer troligen att tappa mycket ljudkvalitet då. Dessutom kan eventuellt även ljudvolymen också bli lidande....hörlursutgången är ju bara gjord för att driva mycket små högtalare som på ren svenska brukar benämnas som "Hörlurar" och inte högtalare. Så där är förklaringen till varför man helst bör hitta en annan lösning.

Visa signatur