Ny dator och absolut INGET fungerar... HJÄLP!

Permalänk

Ny dator och absolut INGET fungerar... HJÄLP!

Beställde ny dator i delar från CDON samt Misco (bra butiker) i måndags 27/8. Jag och en kompis började bygga när jag fick allt i går och när vi äntligen fick allt på plats (utan problem) så ville absolut inget fungera! Det enda som lyser är Standby power LED lampan som sitter på moderkortet. Vi trodde först att det var min PSU som var paj, men idag så åkte vi hem till honom å provade att koppla in hans PSU och ändå så var det inget liv i min data... Skulle verkligen uppskatta hjälp! Jag blir både ledsen och tokig på det här..

Chassi: Cooler Master HAF-X
CPU: Intel Core i7-2700k
CPU kylare: Noctua NH-D14
Moderkort: ASUS P8Z77 v-pro
GPU: ASUS HD7970 DirectCU2
PSU: Cooler Master GX Lite 700W
RAM: Kingston HyperX Genesis 2x4gb ddr3 1600mhz
HDD: WD kaviar black 500gb
SSD: Corsair force GT 120gb
DVD: Samsung SH-222BB

Permalänk
Medlem

Är powerknappen rätt inkopplad på moderkortet? Har ni mätt så att ni vet att den fungerar? Har ni inte tillgång till multimeter så kan ni koppla in resetknappen till power on och se om det ger start. I övrigt är det samma standardsvar som alltid ges, distanser distanser distanser. Kolla dem en gång extra, koppla bort allt onödigt. Plocka ur grafik och kör på processorns integrerade.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem

Och förutom distanser är alla kablar itryckta och har ni provat att montera om allt så det inte är nått som in gjort fel? Och kan du fixa bilder på bygget o lägga upp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ibland har jag missat att koppla in strömkabeln som går till processorn, då har det blivit samma resultat.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag nervös när jag ska bygga för första gången nästa vecka D:

Permalänk
Medlem

sparkie du behöver inte vara nervös det ända du bör tänka på är att ha ESD band man behöver inte ha det , själv när jag bygger så tar jag var 5e minut på chassit så jag laddar ut .
monkii läs noga moderkortets manual du kanske har missat något .
mvh

Permalänk
Medlem

Kortslutning från en felplacerad distans eller 4/8 pins kontakten på moderkortet gissar jag på. Alternativt så har ni kopplat in powerknappen felaktigt.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

standard svar kolla alla kablar speciellt cpu kabeln samt kolla att minnena bottnar ordentligt alt testa ett o ett minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av BriLiAnT:

sparkie du behöver inte vara nervös det ända du bör tänka på är att ha ESD band man behöver inte ha det , själv när jag bygger så tar jag var 5e minut på chassit så jag laddar ut .
monkii läs noga moderkortets manual du kanske har missat något .
mvh

Hoppas verkligen ingen nybörjare lyssnar på vad du kommer med för råd. Det där är samma sak som att inte använda ESD-skydd alls.

OT: Kan löna sig att ta ut allting och göra om det från början. Ibland missar man något och det kan vara lättare att ta det hela från början.

Permalänk
Medlem

Kolla kablar,distanser.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Hoppas verkligen ingen nybörjare lyssnar på vad du kommer med för råd. Det där är samma sak som att inte använda ESD-skydd alls.

OT: Kan löna sig att ta ut allting och göra om det från början. Ibland missar man något och det kan vara lättare att ta det hela från början.

Gör om, gör rätt!

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Sparkie:
Behöver inte vara nervös.

Börja med att bara sätta ihop de 4 viktigaste delarna. En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Lägg moderkortet på kartongen den kom i och kasta chassit i förrådet tills du är säker på att den funkar. Startar datorn gör du med en skruvmejsel som du rör (kortsluter, mjukt) metall piggarna där kablarna från chassit ska sitta.
http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...

Det viktig är att inte blanda in onödiga saker förrän du fått liv i dator dvs ser/hör att fläktarna snurrar normalt. Även struntsaker som skadade tangentbord, mus, SATA/IDE/USB/chassi kablar, kringutrustning osv kan orsak allvarliga fel som död dator, olika frysningar och start fel tills de tas bort.

När du fått liv i datorn sätter du in grafikkort+skärm+kabel och fixar bild.
Sen kopplar du in mus/tangentbord och testar osv.

Permalänk

Tack så mycket för alla tipps. Vi ska göra om allt imorn och se om vi får det att funka.

Permalänk

nu funkar allt som det ska. vi plockade isär allt och tog tillbaka allt men vi vet inte vad vi gjorde för fel

Permalänk
Medlem

Härligt att det löste sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator