Permalänk
Medlem

ladda batteri med nätagg?

Hallå!
jag har lite panik, bilbatteriet är dött, har plockat in det i värmen nu, men funderar på att försöka ladda det med ett gammalt nätagg jag har liggande
går det att göra så eller gör jag det bara värre eftersom ett bilbatteri helst ska laddas med 13,5v????

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

problemet är att brukar måsta belasta 5 volten för huvetaget kunna använda 12volten på agget ... 12volt minsta lagget men med lite tur hittar du pot i agget för att ställa uppdet lite om inte så kan du testa....
om du har en multimerer med ström mätning så kan du kolla om ger laddning.......

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk

Gamla AT-agg funkar fint utan belastning på 5V, vet det av erfarenhet, bara man har en någorlunda stor belastning på 12V.

Permalänk
Medlem

Tja... jag har bara testa på två AT agg och dom krävde belastning på 5volten för att huvetaget stara...
men efter som det finns olika märken av nät agg så nog olika ... så man får testa fall till fall........

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

mina at agg behöver man inte belsta alls för att kunna koppla in nått tror ja... och att av mina atx agg e de samma sak på men min andra ATX agg måste belastas lite grann för att dte ska funka... så det e vel bara att testa?

Visa signatur

Workstation: XP1800 | 512MB | 120GB | Rage 128 | 21" CRT | CDRW

Permalänk

Explosions risk!

Du får se till att du inte antänder vätgasen i batteriet om det är gammalt å läcker lite.

Gnistor vi anslutning kan orsaka detta...

Farsan gjorde det ett par ggr när han var yngre.

//The_ChOsen

Visa signatur

Det finns inga spännande spänningar, bara störande störningar!

Permalänk
Medlem

tack för alla svar!, men jag lyckades snatta en laddare av en kompis.
mitt nätagg går igång utan belastning, men jag var itne säker på om det skulle ha pallat att ladda ett toktomt batteri

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!