Iphone 5 "LTE-4G" Problemet..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XHI:

Jag måste rätta dig ganska stort:

1. Medveten om att Telia och Tele2 kör samma nät. Samma master. - Sant, men de använder inte 50/50 av portarna i masterna, ibland har Telia mer och ibland Tele2. Dvs, om man lägger två identiska telefoner bredvid varandra kan ändå det skilja ganska mycket i hastighet eller "bars" då det kanske var upptaget på någon av masterna och tvingas använda en mast som befinner sig längre bort.

Något som är väldigt värt att nämna är att Telia och Tele2s delning endast gäller 3G nätet.

2G och 4G nätet delas mellan Tele2 och Telenor där net4mobility bygger det åt dom.

Permalänk
Skrivet av yroll:

santsant... men i fysikens värld har väl gamma strålning högre frekvens än alpha? det är väl det som gör att den går längre och förstör mer i kroppen osv?

Nej, alfastrålning har ingen frekvens.
Alfa = heliumkärna
Beta = elektron
Gamma = våg i det elektromagnetiska spektrumet

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Ok. Det är kanske för Tele2 satsat på LTE istället tillsammans med Telia. Tre har 32Mbit med HSPA+ eller vad det heter.

Det delar inte LTE-nät.

Skrivet av heddan:

Jag tror att folk stirrar sig blinda på throughput (bandbredd/hastighet) det revolutionerande med LTE är ju faktiskt åtkomsttiderna som i teorin är jämförbara med fast bredband idag. En enorm skillnad att surfa/spela med mot 3G:s 80-100ms.

Har fortfarande en bit kvar till fast bredband och allra helst fiber.

Skrivet av SuperSverker:

Skojar du?

Du är:
1. Medveten om att Telia och Tele2 kör samma nät. Samma master.
2. TRE har endast 3G. Alltså, ingen Edge eller GSM, bara 3G. Detta gör att täckningen är kass inomhus, eller ute på landet. Dessutom drar 3G markant mycket mer batteri
3. Det finns en anledning till varför Telia är störst..
4. Även om Tre endast har 3G så är dem inte särskilt bra på det...

Telia och tele2 delar endast 3G. Så 2G, Edge och LTE delar de inte. sen har ju Telia sitt Wifi nät också.

Skrivet av MP_Swede:

Nästan sant.
Då Telia inte ägen någon 3G licens så har dom ingen egen 3G.
Lösningen blev att dom fick hyra in sig hos Tele2 och köra på deras licens vilket har lett till att Tele2 & Telias 3G suger fett då den är sjukt överbelastad.
Detta märkar man främst i storstäderna där det knappt går att öppna en facebok sida i mobilen

Så snacket att vi har 10Mb är bara att glömma så vi behöver 4G pga. latency och att vi då kanske kan få 10Mb eller mer i faktisk data.

Nja licensen ligger i ett eget bolag som ägs till hälften av Telia och till hälften av Tele2.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av anon134512:

Något som är väldigt värt att nämna är att Telia och Tele2s delning endast gäller 3G nätet.

2G och 4G nätet delas mellan Tele2 och Telenor där net4mobility bygger det åt dom.

Jag vet det mycket väl men glömde nämna det!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Fast när jag läste på baksidan av SGS3 kartongen så stod det max 21Mbit/s
Aja, 80Mbit/s kanske är en teoretisk maxgräns för teknologin.

SGS3 har max 21Mbit/s, däremot så ska det komma en LTE-version snart som klarar upp till 100Mbit/s. Men Oavsett vilken telefon du har så blir det ju inte snabbare än vad du betalar för i ditt abonnemang.

Permalänk
Medlem

Soms sagt nuvarande SGS3 har inte LTE. Ska tydligen släppas en ny SGS3 i Q4 som har LTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Jag tror att folk stirrar sig blinda på throughput (bandbredd/hastighet) det revolutionerande med LTE är ju faktiskt åtkomsttiderna som i teorin är jämförbara med fast bredband idag. En enorm skillnad att surfa/spela med mot 3G:s 80-100ms.

Exakt, bandbredd!=latens.

4g är helt obeskrivligt mycket mer responsivt och stabilt än 3g. Dessutom så är t.ex. Tele2's och Telias 3gnät så överbelastade i Stockholm att det framstår som ett skämt.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Skrivet av robert207:

har telenor och ligger på 50 ms å en användning på närmare 700GB per månad aldrig blivit strypt har haft checkat med jämna mellan rum efter 100GB på bredbands kollen ligger ständigt 14-15 mb/s 50ms

Bara lite nyfiken vad tankar man om man laddar ner 700GB i månaden?
700GB datatrafik = t.ex. 1750 timmar strömmad film (= 72,9 dagar) ((enligt bredbandsbolaget))

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Skrivet av MrBorking:

Bara lite nyfiken vad tankar man om man laddar ner 700GB i månaden?
700GB datatrafik = t.ex. 1750 timmar strömmad film (= 72,9 dagar) ((enligt bredbandsbolaget))

delar ut bredbandet till 5 datorer och många steam spel som laddats ner på lan på mobilt nätvärk mm inga problem o nå 700 GB på en månad

Visa signatur

i7-4790K, 8GB RAM, 280x 3GB, 120GB ssd, 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBorking:

Bara lite nyfiken vad tankar man om man laddar ner 700GB i månaden?
700GB datatrafik = t.ex. 1750 timmar strömmad film (= 72,9 dagar) ((enligt bredbandsbolaget))

Det är iofs bara 14 bluray isos

Permalänk
Avstängd

Åtminstonde Telia kommer att börja använda en frekvens för LTE som stödjs av iPhone. Efter nyår har de tillåtelse att använda frekvenserna.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Att Telia, Tele2 och Telenor någon gång nästa år kanske bygger ut LTE 1800 Mhz tycker jag verkar vara ett tunt hopp. Då får man LTE på ett av tre band, inte mycket att skryta med.

Det är nog bara att acceptera att Apple inte tycker att det är värt att göra en iPhone 5 som stödjer LTE i Europa. (De Europeiska operatörer som råkar stödja LTE är, vad jag förstår, de som inte har köpt utrymme i de frekvenser som är tänkta för LTE i Europa utan istället börjar återanvända andra frekvenser.)

Hur som helst är det väl ingen större förlust för Apple just nu. De flesta i Europa har ingen uppfattning om skillnaden mellan 3G och 4G och tycker att "3G är snabbt nog". I USA däremot där konsumenterna under en tid har haft tillgång till LTE-telefoner skulle det vara otänkbart att släppa en ny toppmodell utan LTE.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsrock:

Att Telia, Tele2 och Telenor någon gång nästa år kanske bygger ut LTE 1800 Mhz tycker jag verkar vara ett tunt hopp. Då får man LTE på ett av tre band, inte mycket att skryta med.

Det är nog bara att acceptera att Apple inte tycker att det är värt att göra en iPhone 5 som stödjer LTE i Europa. (De Europeiska operatörer som råkar stödja LTE är, vad jag förstår, de som inte har köpt utrymme i de frekvenser som är tänkta för LTE i Europa utan istället börjar återanvända andra frekvenser.)

Hur som helst är det väl ingen större förlust för Apple just nu. De flesta i Europa har ingen uppfattning om skillnaden mellan 3G och 4G och tycker att "3G är snabbt nog". I USA däremot där konsumenterna under en tid har haft tillgång till LTE-telefoner skulle det vara otänkbart att släppa en ny toppmodell utan LTE.

En skillnad till är att vårt 3G kan uppnå nästan samma hastigheter som USA's 4G.
Ska bli intressant att se vilka hastigheter 5'an kan uppnå.
Fördelarna med 4G för den som inte använder telefonen som modem/hotspot är ju begränsade.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Ligger det inte till så också att 3G nätet i usa är väldigt dåligt utbyggt till skillnad från europa och sverige så precis som föregående postare säger så får vi väldigt bra hastigheter med 3G här i sverige jämfört med 3G hastigheter i USA, därför är behovet större där.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

Det är väl inte ett problem "I USA" utan i storstäderna, typ New York och San Fransisco. Det går helt enkelt inte att möta efterfrågan på 3G på ett vettigt sätt. Men jo, det finns ju hela delstater som i stort sett saknar mobiltäckning i det där landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Skojar du?

Du är:
1. Medveten om att Telia och Tele2 kör samma nät. Samma master.
2. TRE har endast 3G. Alltså, ingen Edge eller GSM, bara 3G. Detta gör att täckningen är kass inomhus, eller ute på landet. Dessutom drar 3G markant mycket mer batteri
3. Det finns en anledning till varför Telia är störst..
4. Även om Tre endast har 3G så är dem inte särskilt bra på det...

Lustigt då att 3 är det abbonnemang som fungerat bäst för mig som fotograf att skicka bilder med i obygden.. Mycket få ställen där det inte har varit täckning.
Lyssnar på Spotify genom halva Sverige utan avbrott.. De andra operatörerna som jag testat, slutar fungera efter en halvmil hemifrån och tappar kontakten hela tiden med jämna mellanrum.

Nu har jag en extern antenn på bilen som förstärker signalen, men det har gällt för alla de olika operatörerna. Något som jag annars har hör är att 3 har en väldigt bra mobilt internet, medans på telefonsidan/prat så är det värre. Därför ligger jag kvar på Telia där och har 3 till internet.

Så jag tycker att 3 fungerar fint, iaf på surfsidan.

Sen kanske du kan hitta en mer aktuell artikel som stödjer dina påståenden..?
"Publicerad 1 december 2005 12:17"

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Twister86:

Lol Tele2 har ju Sveriges sämsta telenät. Tre har ju bäst och sen därefter Telia.

Mja, nu är du nog lite snett på det. Telenor är väl ändå de som har störst (bäst) utbyggt nät. Tre har bara 3G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag måste rätta dig ganska stort:

1. Medveten om att Telia och Tele2 kör samma nät. Samma master. - Sant, men de använder inte 50/50 av portarna i masterna, ibland har Telia mer och ibland Tele2. Dvs, om man lägger två identiska telefoner bredvid varandra kan ändå det skilja ganska mycket i hastighet eller "bars" då det kanske var upptaget på någon av masterna och tvingas använda en mast som befinner sig längre bort.

2. TRE har endast 3G. Alltså, ingen Edge eller GSM, bara 3G. Detta gör att täckningen är kass inomhus, eller ute på landet. Dessutom drar 3G markant mycket mer batteri Stämmer att Tre bara har 3G, men täckningen kan till och med vara bättre inomhus då de använder sig av 900Mhz bandet och kan tränga sig igenom mycket lättare men fortfarande hålla god hastighet inom surfandet. Inne i storstäderna har Tre ett helt eget nät men utanför delar de med Telenor, dock är det samma princip som med Telia och Tele2 om portarna i masterna. Och du är ute på otroligt djupt vatten om du säger att 3G drar "markant" mycket mer ström, det stämmer inte alls, i vissa fall drar 2G/GSM mer. Detta beror på telefonmodell.

3. Det finns en anledning till varför Telia är störst.. De är självklart störst, de var statligt ägda innan de blev privata, med det sagt så äger även de kopparnätet under jorden. Problemet med just Telia är att de går ut med "Sveriges bästa nät" och absolut har dem det, ingen tvekan om det DOCK BARA INOM 2G/GSM och INTE inom 3G. Telia gick ut för någon månad sedan och erkänt att de inte hunnit bygga ut 3G nätet då det ökat MARKANT under de senaste 4 åren, deras nät orkar helt enkelt inte med det. Om du ser på deras dataplaner i mobiltelefonerna så ser du själv att de har varit tvungna att strypa det otroligt mycket år efter år. Telia började med 10GB nu är de nere i början 0.5GB upp till 3GB. Tele2 följer samma veva. TRE har dock otrolig kapacitet inom sitt nät och levererar fortfarande 10GB med iPhonen POT 499:-.

nu är det väl ändå skanova som äger kopparnätet?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakuak:

Är inte nån världsmästare på trådlöst men är det tekniskt möjligt för operatörerna att lägga till "De rätta Mhz frekvenserna" på deras 4g master runt i landet lr måste dom byta ut hela utrustningen? Samt varför är det inte mjukvaro baserat mhz frekvenserna på iphone tex är det inbrännt i chipen som har med antennerna att göra verkar oerhört korkat borde detta inte vara som en transistor "Radio" som man kan kan kalibrera själv..

Telia har sagt att dom ska försöka fixa det till årsskiftet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrBorking:

Bara lite nyfiken vad tankar man om man laddar ner 700GB i månaden?
700GB datatrafik = t.ex. 1750 timmar strömmad film (= 72,9 dagar) ((enligt bredbandsbolaget))

Jag har också Telenor. Nu kommer jag väl inte upp i 700GB, men visst, det har hänt någon gång att jag nått över 100GB 3G data

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Zakuak:

Jag använder min mobil som modem på jobbet för strema spotify hela dagarna jag har Tele2 för dom var dom enda som kunde erbjuda 10gb trafik i månaden med mitt abonnemang. Har inte sett nån annan operatör som gör det. Om jag tecknar samma abonnemang idag får jag endast 5gb trafik per månad och eftersom detta är ett kontrakt har jag kvar mina 10gb om jag förlänger det

Skickades från m.sweclockers.com

tecknade med Tre för 4 månader sen. Jag får ringa 3000 min, 3000 fria sms, 10gb surf, valfri lur och det kostar bara 349:-

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Jockew1989:

nu är det väl ändå skanova som äger kopparnätet?

Det är Telias dotterbolag "Teliasonera skanova access AB"

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Ligger det inte till så också att 3G nätet i usa är väldigt dåligt utbyggt till skillnad från europa och sverige så precis som föregående postare säger så får vi väldigt bra hastigheter med 3G här i sverige jämfört med 3G hastigheter i USA, därför är behovet större där.

USA hoppade stort sett över 3G och gick direkt på 4G. De har kört wifispots överallt i massa år nu istället.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av SebboD:

Åtminstonde Telia kommer att börja använda en frekvens för LTE som stödjs av iPhone. Efter nyår har de tillåtelse att använda frekvenserna.

Man kan i alla fall hoppas på att de gör det. Jag har dock svårt att tro att de faktiskt gå igenom med det. Då använder de 3 frekvenser vilket betyder att det kommer kosta ganska mycket med att bygga ut deras sändare eller master till att skicka i 1800mhz bandet. För vilken vinst då? Jo: iPhone 5 fungerar i vårat 4G nät! WOHO! Vilket inte kommer vara ett säljande argument genom att gå i vinst

Det ända det skulle ge dem är en PR stämpel med "Vi kan leverera framtidens hastigheter via LTE/4G till iPhone 5 och framtidens telefoner" wooooohoooo!!

eehm, något i den stilen.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

USA hoppade stort sett över 3G och gick direkt på 4G. De har kört wifispots överallt i massa år nu istället.

Så enkelt som att de skulle ha hoppat över 3G är det väl ändå inte. Marknaden där är splittrad mellan två tekniker. GSM, som vi har - vilket används av operatörerna AT&T och T-Mobile - och CDMA - Verizon och Sprint. De operatörer som använder GSM har samma tekniker som vi är vana vid däribland det vi kallar 3G.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Lol Tele2 har ju Sveriges sämsta telenät. Tre har ju bäst och sen därefter Telia.

Du har aldrig varit nott om jävle va? Tre? ROFL!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tre funkar bäst i södra sverige. De är bäst i storstäderna. Det syns klart och tydligt på deras täckningskarta

http://glu.tre.se/coverixwww/

Tre är det enda jag kan tänka mig då jag bor i Malmö och deras abb även gäller i danmark så man slipper dyra roamingavgifter.
Tyvärr så kommer tre inte stödja "Apples 4G". Ingen större förlust iofs. Jag klarar mig utan. Har klarat mig med 3-4Mbit på min 3GS/Ipad hittills så då klarar jag mig på 10 gånger mer eller vad som är max med Iphone 5s 3G.

Permalänk
Skrivet av Twister86:

Lol Tele2 har ju Sveriges sämsta telenät. Tre har ju bäst och sen därefter Telia.

hmm... NEJ!

Beror mycket på var man bor också men såhär ser det ut i sverige IDAG:

Telia/halebop
Telenor
Tele2
Tre

jag är i branchen, i know.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrian_cool69:

hmm... NEJ!

Beror mycket på var man bor också men såhär ser det ut i sverige IDAG:

Telia/halebop
Telenor
Tele2
Tre

jag är i branchen, i know.

Och detta gäller? Telefon eller data eller bägge?

Jag gissar på telefontrafik.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD