Hjälp med att hitta SSD, är helt lost i det träsket!

Permalänk

Hjälp med att hitta SSD, är helt lost i det träsket!

Tänkte köpa mig min första SSD disk, är ganska lost när det gäller SSD måste jag säga. Har aldrig blivit av att köpa någon men det har varit nära ett antal gånger men nu jäklar ska jag skaffa en!

Så jag söker lite hjälp (gärna länkar till en disk jag söker). Vill ha en som presterar bra i tester och är pålitlig. Kommer ha Windows samt några få spel installerade på den, trött på långa laddningstider samt att i spel så fryser det till nån sekund ibland vilket jag är trött på.

Vad tror ni skulle passa mig? Kan verkligen nada om vilka diskar det är som är ostabila och inte. Hört att Samsung ska vara bra stämmer det?
Så bra kräm för peng!

Ni ser mina övriga delar i burken nedan..
Tack hoppas på hjälp

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Samsung 830 är absolut ett bra alternativ, dock har modell 840 visats upp lite i teknikmässor, så om du kan avvakta och se om den skulle vara ett alternativ eller så blir kanske en mindre prissänkning på 830 efter att 840 info avslöjas/släpps

Och ang. 830 så finns det olika versioner, Desktop för stationära med mount bracket, NB för laptops med extra padding, och Basic för bara SSD utan för mycket extra, är lite prisskillnad så har du redan bracket, eller om har en NB bracket så behövs nog bara Basic

Permalänk
Medlem
Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

Intel och Samsung kan jag rekommendera. Har haft 3 olika intel diskar och bekanta har kört samsung utan problem.
Häng inte upp dig på alla hastigheter hit och IOPS dit. Det kommer du inte märka något av i dagligt bruk
Jag tycker Intel 320/330 serien är ett säkert köp.
tex
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/152508-intel_intern_s...

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Bra SSD diskar...

Sist jag kollade var det tre stycken man kunde köpa om man inte ville ha så mycket problem, de var:

Samsung 830
Crucial M4
Intel 520

Intel har tydligen fixat en del problem med sandforce i 520 versionen, men tydligen inte alla enligt Anandtech. Svårt att säga om man löper så stor risk att drabbas av problemen som de nämner dock. I övrigt har jag bara hört bra saker om de två övriga, och personligen skulle jag bara köpa den översta på listan.

/J

Permalänk
Medlem

Japp, Samsung 830-series kan varmt rekommenderas! Jag har själv en 128GB i mitt gamingsystem som verkar vara snabb och stabil. I mina två andra burkar har jag av någon anledning Corsair Force 3 120GB, och de kan bli någon blåskärm ibland så de skulle jag nog hålla mig borta ifrån

Visa signatur

Fractal Design Define 7 - AMD 5700X3D - Noctua NH-D15S Chromax Black - MSI Suprim X 3090 - Samsung 970 EVO Plus 1TB NVME - Samsung 860 EVO 1TB SSD - ASUS ROG B550-F Gaming Wi-fi - 2x16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz CL16 - EVGA SuperNOVA G2 850W - LG OLED55CX - Steelseries Rival 710 - Steelseries Apex 150 Keyboard - Steelseries
Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera A-DATA's SP900 SSD's. Köpte ett i somras och är kanon
Sen har man ju även hört att Samsungs 830 är ett säkert köp.

A-DATA SP900: http://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp9...
Samsung 830: http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk

Samsung 830. Utmärkt prestanda och livslängd.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera Kingston HyperX 120GB. Finns på Cdon för under tusenlappen

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

jag rekommenderar crucial m4 ssd då den är väldigt stabil och bra och är även billig.

Permalänk
Medlem

Jag har en Intel 320 120Gb och den rekomenderar jag starkt inga problem alls, en polare har en annan intel modell som också är mycket bra. Har köpt en 256Gb Samsung 830 nu och den rekomenderas av många också som pålitlig och bra, har inte installerat den än men jag rekomenderar den ändå pga det fina priset på dem och för att andra som du nog ser rekomenderar den.

Permalänk

Tack alla för svaren behövde verkligen hjälp med det här. Skiljer det något mellan 830 256GB och 120GB eller är båda lika stabila? Kan tänka mig att ge en slant mer för att gå upp till 256GB faktiskt

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Tack alla för svaren behövde verkligen hjälp med det här. Skiljer det något mellan 830 256GB och 120GB eller är båda lika stabila? Kan tänka mig att ge en slant mer för att gå upp till 256GB faktiskt

Ingen skillnad på stabiliteten där, den är bara större ;D skulle nog rekomendera dig att köpa en 256GB då 120 kan bli rätt tight.. har 6GB kvar på min inteldisk, har bara 6 eller 7 spel installerade.

Permalänk
Skrivet av hede:

Ingen skillnad på stabiliteten där, den är bara större ;D skulle nog rekomendera dig att köpa en 256GB då 120 kan bli rätt tight.. har 6GB kvar på min inteldisk, har bara 6 eller 7 spel installerade.

Okej jag kör nog på det! 256GB är lika bra.

Sen det här med firmware uppdateringar, ska man göra sånt till det senaste alltid eller? Är det det en klurig historia?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Okej jag kör nog på det! 256GB är lika bra.

Sen det här med firmware uppdateringar, ska man göra sånt till det senaste alltid eller? Är det det en klurig historia?

Jo, det är viktigt även för prestandan att disken inte är knökfull, och har du råd så är 256 klart värt det. De större diskarna är i vissa fall även lite snabbare än de mindre.

Om du köper en ny samsung disk nu så har du ju senaste firmware på den. Om du inte har någon orsak till det så är det bäst att inte röra den. Ärligt talat, största risken med en ssd är nog att man själv brickar disken genom att klanta till uppdateringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

256MB är även något snabbare (om du kör sata3) än 128MB. Sista firmware kom rätt tidigt iår om jag inte tar fel, så borde vara up-2-date från butik, annars sköter ju SSD Magician det automatiskt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Jo, det är viktigt även för prestandan att disken inte är knökfull, och har du råd så är 256 klart värt det. De större diskarna är i vissa fall även lite snabbare än de mindre.

Om du köper en ny samsung disk nu så har du ju senaste firmware på den. Om du inte har någon orsak till det så är det bäst att inte röra den. Ärligt talat, största risken med en ssd är nog att man själv brickar disken genom att klanta till uppdateringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack som fasen!

Skrivet av emigrating12:

256MB är även något snabbare (om du kör sata3) än 128MB. Sista firmware kom rätt tidigt iår om jag inte tar fel, så borde vara up-2-date från butik, annars sköter ju SSD Magician det automatiskt.

Okej man tackar man tackar!

Jag vet ej riktigt om jag har sata 3, om jag inte skulle ha det går det att köra i sata 2 då? Jag ska ändå uppgradera moderkort och processor snart men jag vet inte om det blir nu eller nästa lön.

Edit: Verkar inte som jag har sata 3 jag har P7P55D DeluXe P55 (första som kom). Så om det går att köra på sata 2 ett tag vore det bra ska ju som sagt uppgradera inom kort

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk

Inga problem att köra SATA2, dock får du inte ut full hastighet (typ 500 läs / 430 skriv) men spelar väl mindre roll egentligen.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Inga problem att köra SATA2, dock får du inte ut full hastighet (typ 500 läs / 430 skriv) men spelar väl mindre roll egentligen.

Hehe fortfarande bra mycket mera fräs än min mekaniska disk!

Men okej då vet jag, nära köp nu!

Tack!

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Samsung 830, har installerat i olika PC, och även i mac. Går stabilt och snabbt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska köpa 830 256Gb nu. På Inet finns det basic, desktop och NB. Vad är skillnaden och vad ska jag välja? Är det bara kablar som följer med i den ena och inte den andra?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk

Kablar och programvara. Bl.a. får man med Norton Ghost i desktop versionen. IMO köper man den som är billigast med mindre man verkligen behöver USB kabel eller liknande.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Bra tråd! Hjälpte mig då vi har exakt samma problem om att vara fast i djungeln ska beställa min idag tänkte jag. Har fastnat för Samsung 830 eller intel 330, båda på 120gb. Men vilken av dom är den bästa? Den ena av dom har bättre skrivhastighet men den andra har bättre läshastighet, vilket är det som avgör?

Här är jämförelsen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=974936,1196157

Visa signatur

CPU: Intel core i7 4790k | RAM: Corsair Vengeance 16gb | GPU: MSI GeForce GTX 980 4GB | MB: MSI Z97I AC | SSD: Samsung 840 EVO 250gb | HDD: Seagate Barracuda 3T

Battlelog: Vanillaenergy

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanillaskyes:

Bra tråd! Hjälpte mig då vi har exakt samma problem om att vara fast i djungeln ska beställa min idag tänkte jag. Har fastnat för Samsung 830 eller intel 330, båda på 120gb. Men vilken av dom är den bästa? Den ena av dom har bättre skrivhastighet men den andra har bättre läshastighet, vilket är det som avgör?

Här är jämförelsen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=974936,1196157

Samsung 830. Intel 330 är bra men den är fortfarande SandForce.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2