Corsair CX600, orsaken till att datorn hänger sig?

Permalänk
Medlem

Corsair CX600, orsaken till att datorn hänger sig?

Hej!

Jag har ett litet problem. Se datorn i signaturen.
Problemet är att datorn hänger sig och skärmen blir svart. Inget händer efter det, man måste starta om datorn med strömbrytaren/knappen. Det här händer ofta om man belastar datorn lite halvt med typ World of warcraft, skype, ett par internetsidor och ev. musik.

Jag får för mig att mitt Corsair CX600 kan vara problemet, har haft det i snart 1,5 år och inte läst mycket positivt om det.

Har testat att städa rent datorn från damm, formatera, överklocka och klocka ner utan något resultat.

Någon med liknande erfarenheter?
Tacksam för svar

MVH

Visa signatur

I7 920 @ 3,8 Ghz ¤ Asus Rampage II Gene ¤ KFA2 GTX 670 2GB ¤ Corsair Vengeance 8GB CL9 1600Mhz ¤ Corsair CX v2 600W

Permalänk
Medlem

Låter som grafikkortet, gå in i enhetshanteraren och avinstallera drivrutinen och sen installera om den.

Permalänk
Medlem

Värme? Hade liknande problem med ett gammalt Asus eax800 fast det vart blåskärm. Fläkten gick lite till o från som den ville, det var grafikkortets inbyggda fläktkontroller som spökade så den fläkten kopplades om till moderkortets ena uttag genom en resistor som håller ner varvet något. Sen har det fungerat klockrent.

Permalänk
Medlem

jag tror felet ligger på grafikkortet men svårt att säga nätagget är budget men då bör den bete sig annolundare

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Möjliga felkällor att titta på är grafikkort och minne, jag är skeptisk till att det är nätaggregatet. Visserligen har det aggregatet en klen 12V-lina och sämre komponentkvalitet än Corsairs övriga aggregat, men din burk lär ju inte ens dra mer än 350W som mest, så jag har svårt att se att nätaggregatet inte skulle mäkta med att dra runt den (om nu inte nätaggregatet är defekt).

Har du ett annat grafikkort att testa med (ett som är ungefär lika effektkrävande)?
Ladda ned och kör memtest86+ för att testa minnet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Tråkigt om det nu skulle vara grafikkortet som redan börjar ge sig, har haft det typ 9 månader.
Faktum är att problemet uppsdtod för några månader sedan, datorn hängde sig typ var 20:e minut då.
Jag tänkte vafan och formaterade datorn och plockade ur delarna samt dammsög allting, plockade isär nätaggregatet och sög rent från damm där också. När jag satte ihop datorn igen och installerade allting så funkade det klockrent i ungefär en vecka. Sedan började problemet dyka upp igen, men inte alls lika frekvent, kanske bara var 3:e timme vid spelande.
Skulle inte problemet kunna bero på billiga/känsliga komponenter i nätaggregatet?

Bör kanske tillägga att någon fläkt går upp i högvarv när datorn hänger sig, har inte lokaliserat vilken. Jag håller koll på temp för gpu och cpu och dessa går aldrig över 65.

Någon som känner igen det?

Visa signatur

I7 920 @ 3,8 Ghz ¤ Asus Rampage II Gene ¤ KFA2 GTX 670 2GB ¤ Corsair Vengeance 8GB CL9 1600Mhz ¤ Corsair CX v2 600W

Permalänk
Skrivet av Tavbe:

Tack för svaren!

Tråkigt om det nu skulle vara grafikkortet som redan börjar ge sig, har haft det typ 9 månader.
Faktum är att problemet uppsdtod för några månader sedan, datorn hängde sig typ var 20:e minut då.
Jag tänkte vafan och formaterade datorn och plockade ur delarna samt dammsög allting, plockade isär nätaggregatet och sög rent från damm där också. När jag satte ihop datorn igen och installerade allting så funkade det klockrent i ungefär en vecka. Sedan började problemet dyka upp igen, men inte alls lika frekvent, kanske bara var 3:e timme vid spelande.
Skulle inte problemet kunna bero på billiga/känsliga komponenter i nätaggregatet?

Bör kanske tillägga att någon fläkt går upp i högvarv när datorn hänger sig, har inte lokaliserat vilken. Jag håller koll på temp för gpu och cpu och dessa går aldrig över 65.

Någon som känner igen det?

Jag hoppas att du inte damsög med munstycket nära PCB eller ytmonterade komponenter, då det finns överhängande risk för ESD-skador då (munstycket laddas upp när du dammsuger och det finns risk för urladdningar av statisk elektricitet som kan skada komponenter, trycluft på burk är bättre om man skall göra rent komponenter och sedan dammsuger man på håll för att suga upp damm som virvlar upp)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jag hoppas att du inte damsög med munstycket nära PCB eller ytmonterade komponenter, då det finns överhängande risk för ESD-skador då (munstycket laddas upp när du dammsuger och det finns risk för urladdningar av statisk elektricitet som kan skada komponenter, trycluft på burk är bättre om man skall göra rent komponenter och sedan dammsuger man på håll för att suga upp damm som virvlar upp)

Jag var inte direkt jätteförsiktig när jag dammsög, men problemet uppstod långt innan jag "städade". Efter dammsugningen som gjordes för 2 månader sedan så blev det ju bättre, men långsamt blev det sämre och sämre och för 1 månad sen hängde sig datorn var 30:e min. Då bytte jag från min original-cpu-kylare till en Cooler Master EVO 2012. Det gjorde att problemet upphörde helt i en vecka, men det börjar komma tillbaka och uppstår nu varannan timme ungefär vid belastning.
Jag ska köra det där memtest när jag slutat jobba.
Ska även försöka låna något annat nätagg för att se att det verkligen inte är det.

Tack för svaren och fyll gärna på om någon har nån idé!

Visa signatur

I7 920 @ 3,8 Ghz ¤ Asus Rampage II Gene ¤ KFA2 GTX 670 2GB ¤ Corsair Vengeance 8GB CL9 1600Mhz ¤ Corsair CX v2 600W

Permalänk
Skrivet av Tavbe:

Jag var inte direkt jätteförsiktig när jag dammsög, men problemet uppstod långt innan jag "städade". Efter dammsugningen som gjordes för 2 månader sedan så blev det ju bättre, men långsamt blev det sämre och sämre och för 1 månad sen hängde sig datorn var 30:e min. Då bytte jag från min original-cpu-kylare till en Cooler Master EVO 2012. Det gjorde att problemet upphörde helt i en vecka, men det börjar komma tillbaka och uppstår nu varannan timme ungefär vid belastning.
Jag ska köra det där memtest när jag slutat jobba.
Ska även försöka låna något annat nätagg för att se att det verkligen inte är det.

Tack för svaren och fyll gärna på om någon har nån idé!

Det börjar lukta värmeproblem, har du kollat temperaturerna på CPU och grafikkort under last? Har du exeptionellt dammigt hemma?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Det börjar lukta värmeproblem, har du kollat temperaturerna på CPU och grafikkort under last? Har du exeptionellt dammigt hemma?

Har kollat på värmen och det varmaste i datorn är grafikkortet som kan komma upp i 62 C ungefär.
Tidigare skrevs det att fläktkontrollern på grafikkortet kunde vara problemet, så jag testade att via MSI Afterburner låsa fläktens hastighet vid 60% och belasta datorn rejält. Allt fungerade helt stabilt under hela kvällen!
Får testa någon vecka med låst fläkthastighet för att se så jag inte bara hade tur igår.

Jag återkommer i tråden om problemet dyker upp igen.

Tack så mycket för alla svar

Visa signatur

I7 920 @ 3,8 Ghz ¤ Asus Rampage II Gene ¤ KFA2 GTX 670 2GB ¤ Corsair Vengeance 8GB CL9 1600Mhz ¤ Corsair CX v2 600W

Permalänk
Medlem

Suck.. Nu är problemet tillbaka. Skärmen blir helt plötsligt svart och efter några sekunder tystnar hårddisken som att jag skulle sätta datorn i viloläge. Det kan inte vara min hdd som strular? Den har ändå några år på nacken.
En WD 500GB från typ 2008 eller 2009.

Visa signatur

I7 920 @ 3,8 Ghz ¤ Asus Rampage II Gene ¤ KFA2 GTX 670 2GB ¤ Corsair Vengeance 8GB CL9 1600Mhz ¤ Corsair CX v2 600W

Permalänk
Medlem

Med tanke på att och hur du dammsög så blir ingen ett dugg förvånad om du sabbat flera saker och förvärrat situationen rejält. Att det tog tid innan det blev så är också normalt.

Du får nog gå igenom allt igen och försöka utesluta en sak i taget.

Hårddisken är lätt att utesluta genom att låna eller köpa en annan och testa hur det går med nya helt ensam. Man bör ändå ha mer än en hårddisk för backup, experimentera med i såna här situationer mm så du förlorar inget om du köper och det inte var felet. Men du ska bara ha 1 hårddisk kopplad när Windows installeras för att inte få flera andra problem då och långt senare bara för att du installerade Windows med flera hårddiskar kopplade. De andra kopplar du in efteråt. I ditt fall efter att du uteslutit fel relaterat till din gamla eller tills du hittat felet.

Sen skulle jag satsa på att riva isär allt igen. Moderkort och kylare också. Kolla noggrant om något ser fel ut (skador, böjda pinnar osv) innan du sätter ihop bara det nödvändigaste igen. Montera kylare ordentligt när moderkortet ur utanför chassit så att du kan kontrollera från sidan och underifrån att det blev rätt (detaljer varierar beroende på hur kylaren monteras).

http://www.techsupportforum.com/hardware-support/motherboards...
Jag skulle nog strunta i chassit helt tills jag var säker att felet var borta. Datorn kan du starta med en skruvmejsel och moderkortet läggs på nåt som inte leder ström. Helst nått upphöjt eftersom bakplåten till grafikkort sträcker sig en bit under moderkortets nivå när du ser bilderna i länken.

Sen har vi det andra som nämndes tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Usch vad klantig jag känner mig :/ Håller på att testa med en annan hdd, installerar Windows atm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 920 @ 3,8 Ghz ¤ Asus Rampage II Gene ¤ KFA2 GTX 670 2GB ¤ Corsair Vengeance 8GB CL9 1600Mhz ¤ Corsair CX v2 600W

Permalänk
Medlem

Det var inte hårddisken som var problemet. Det blev helt brutalt igår, datorn hängde sig var 10:e minut.

Dock tror jag att jag har hittat felet: Idag bytte jag ut grafikkortet till mitt gamla Radeon 4770 och det har funkat klockrent än så länge!

Känns dock lite tråkigt om mitt 570 ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648667 ) är trasigt, men det går väl att använda 5-års garantin som Zotac gör reklam för?

Visa signatur

I7 920 @ 3,8 Ghz ¤ Asus Rampage II Gene ¤ KFA2 GTX 670 2GB ¤ Corsair Vengeance 8GB CL9 1600Mhz ¤ Corsair CX v2 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tavbe:

Känns dock lite tråkigt om mitt 570 ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648667 ) är trasigt, men det går väl att använda 5-års garantin som Zotac gör reklam för?

Så länge du inte har pillat på den, alltså typ tagit av kylaren eller något. Är det under 2 år ska du väl kontakta återförsäljaren ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.