Ethernet port på datorn funkar EJ? Lyser rött!

Permalänk

Ethernet port på datorn funkar EJ? Lyser rött!

Tjena.

Flyttade in i våran nya lägenhet med mina päron för en vecka sedan eller så. Med lägenheter fick vi Telia Tripple Play vilket är TV/BREDBAND/TELEFONI.
Efter att försökt att få det funka, GJORT ALLLTTTT för att få det att funka händer ingenting. Har sammanlagt suttit inne på Telias kundtjänst i över 4 timmar nu, och är lite smått trött på det.

Hur som helst kom det hit en elektriker som ville titta på problemet. Han prövade lite olika saker och fick reda på att det var MIN dator. Det var alltså fel med ethernet porten på mitt moderkort. Ethernet porten lyser RÖTT istället för grönt och det är det jag tror problemet är. Har ett ASUS P8P67 moderkort tror jag iaf.

I min förra tråd trodde jag att det var fel på bredbandet här hemma men jag hade fel. Hur som helst är jag trött på att använda mobilt bredband så hjälp mig!

Cheers.

// S

Permalänk
Medlem

Det snabbaste och förmodligen billigaste du kan göra är att köpa ett nätverkskort på classe eller kjell för ca en hundring. Om det funkar så vet du ju att moderkortets inbyggda nätverkskort är kaputt.
Om du har garanti på moderkortet så kan du ju överväga att reklamera för att få ett nytt i så fall.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

testa med en annan kabel och framför allt kolla så ditt nätverkskort har de senaste dirvisarna och är aktiverat.
kommer ihåg förr så om man hade en twistad kabel så lös det rött ifrån kortet när man skulle ha en rak kabel.... va juh iof 100 år sen men det skadar inte att testa

Visa signatur

|=| CPU: I7 4790k @ 4.8ghz, watercooled H80i. Mb: Asus Z97-A. Mem: 8gb Corsair XMS3 Vengeance 2000mhz cl10. FX: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk X, Watercooled maxtemp load 50c . HDD 1 HyperX Predator SSD 240GB M.2 PCIe system, 2x Corsair Force Series LE 240GB SSD games, 1.5TB Spinpoint F1. Chassi: CM Storm Stryker Gaming Big Tower. PS: Corsair AX850w. |=|

Permalänk
Medlem

LAN leds enligt moderkortsmanualen:

Activity LED:
STATUS | DESCRIPTION
Off | No Link
Orange | Linked
Blinking | Data Activity

Speed LED:
STATUS | DESCRIPTION
Off | 10 Mbps Connection
Orange | 100 Mbps Connection
Green | 1 Gbps Connection

Så rött låter som att du har länk på en 100 Mbps anslutning.
Eller är det verkligen illrött? För jag kan inte se något i manualen som säger något om att det finns något som kan generera röd led.

Manual går att hämta här: http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67/#dow...

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av Qupid:

LAN leds enligt moderkortsmanualen:

Activity LED:
STATUS | DESCRIPTION
Off | No Link
Orange | Linked
Blinking | Data Activity

Speed LED:
STATUS | DESCRIPTION
Off | 10 Mbps Connection
Orange | 100 Mbps Connection
Green | 1 Gbps Connection

Så rött låter som att du har länk på en 100 Mbps anslutning.
Eller är det verkligen illrött? För jag kan inte se något i manualen som säger något om att det finns något som kan generera röd led.

Manual går att hämta här: http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67/#dow...

Ringde WEBBHALLEN och porten lyser förresten orange. Jag felsökte problemet på nätverk och delningscenter och det står att inga drivrutiner för nätverks kortet är installerad. Jag tror att det är problemet! Vad ska jag göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svanslös:

Ringde WEBBHALLEN och porten lyser förresten orange. Jag felsökte problemet på nätverk och delningscenter och det står att inga drivrutiner för nätverks kortet är installerad. Jag tror att det är problemet! Vad ska jag göra?

Ja, vad tror du själv?

Installera drivrutiner!

Hämtas enklast på moderkortstillverkarens nerladdningsida för din modell.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Ja, vad tror du själv?

Funkar fint nu! Installerade drivrutinerna för moderkortets LAN. Hade nämligen asus p8p67 pro moderkort haha.

Men tack för hjälpen alla Iaf

Installera drivrutiner!

Hämtas enklast på moderkortstillverkarens nerladdningsida för din modell.

'

Funkar fint nu! Installerade drivrutinerna för moderkortets LAN. Hade nämligen asus p8p67 pro moderkort haha.

Men tack för hjälpen alla Iaf