Kan man få utorrent att funka lika bra med router som utan?

Permalänk

Kan man få utorrent att funka lika bra med router som utan?

Router: D-link DIR-657

Jag har aldrig fått nerladdningar i utorrent att funka bra med router, innan jag skaffade router låg den stumt i 11,3Mbs om det bara var hyfsat med seeds.

Med router blir det betydligt sämre, jag har öppnat en port i routern (4546 men det spelar väl ingen roll vilken port?) och enligt "testsidor" är den öppen.

Nerladdningarna har en förmåga att börja ganska snabbt (dock aldrig som innan) för att sedan gå under 1Mbs, vilket är oacceptabelt med BBB 100/10Mbit.

Det går inte heller att surfa när jag laddar ner i utorrent (eller om jag laddar upp i maxhastighet), ofta blir det "sidan kan inte visas".

Dessutom så har routern en förmåga att ge min stationära dator olika lokala IPs så porten inte alltid är öppen, kan man skriva på något sätt så att porten 4546 är öppen oavsett IP?

Såhär ser det ut nu:

Har jag gjort nått fel?

Jag kan inte ens förklara hur nöjd jag skulle bli om nån kunde fixa detta åt mig

Edit:

Jag glömde en bild på hur det ser ut i utorrent.

Permalänk
Medlem

Ge din router ett fast internt IP, så kommer du ha samma. Lås MAC-adressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Ge din router ett fast internt IP, så kommer du ha samma. Lås MAC-adressen.

Va? Kan du förklara det där en gång till vad du menar?

Vad gäller portar så spelar det faktiskt roll. Port 1 till 1024 är fördefinierade portar till vissa tjänster och ska inte användas. Men antalet "bokade" portar går högre än så. T ex tror jag Blizzard har portar runt 6000- eller 8000-spannet. Det är kanske inte ett jätteproblem, men pröva att välja en port med högt nummer, över 20000. Kommer inte ihåg exakt när portnumren blir helt "fria". Själv har jag kört med portar mellan 20000 och 40000 utan problem.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Entusiast

För att kompletera det Wolfclaw nämner:

TCP/UDP-Portar och områden:

  • 1 - 1 023: Kända portar. Bör endast användas till sina specifika tjänster.

  • 1 024 - 49 151: Registrerade portar. Har officiella användningsområden, men fria att användas till annat.

  • 49 152 - 65 535: Fria och icke registrede portar. Användning är helt upp till var och en.

För att säkerställa torrent-trafik hos Internet-leverantörer som blockerar eller stryper torrent-trafik, kan man ändra torrent-klientens port-område till något över 49 152. (Men inte över 65 535)
Många gånger fungerar det genom att bara ändra om portarna för torrent-trafik till vad som helst, så länge det inte ligger under 1024, och inte i det officiella området för torrent-trafik: 6 881 - 6 999.

För att svara på frågan: Ja. Det fungerar utmärkt att köra torrent via routrar och brandväggar. Se bara till att ställa in både klientmjukvaran och brandväggen för det portområde som är tänkt att användas.

Felaktig konfiguration och/eller strypning från internetleverantören är vanliga orsaker till varför torrent-trafik går segt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSG:

Ge din router ett fast internt IP, så kommer du ha samma. Lås MAC-adressen.

Det han menar är att ge din klient (dator) ett fast ip. Detta gör du i routerkonfigurationen. DHCP "Static bindings" brukar det heta. Där anger du MAC-adressen för ditt nätverkskort på din dator som du vill binda till ett fast IP.

På så sätt så pekar dina "port forwards" alltid till din dators IP-adress.

Din MAC-adress kan man bland annat se i detaljerade informationen för nätverksenheten eller genom att öppna ett cmd-fönster och skriva "ipconfig /all" så får du all information om alla nätverksenheter. Gäller att du hittar den rätta om du har flera.

Se också till att din dator inte har någon egen brandvägg eller liknande som kanske hindrar inkommande anslutningar på just de portar som du försöker öppna.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Tack för alla svar, nu har jag ändrat till en port mellan 49 152 - 65 535.

Såg allt bra ut i utorrent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Det han menar är att ge din klient (dator) ett fast ip. Detta gör du i routerkonfigurationen. DHCP "Static bindings" brukar det heta. Där anger du MAC-adressen för ditt nätverkskort på din dator som du vill binda till ett fast IP.

På så sätt så pekar dina "port forwards" alltid till din dators IP-adress.

Din MAC-adress kan man bland annat se i detaljerade informationen för nätverksenheten eller genom att öppna ett cmd-fönster och skriva "ipconfig /all" så får du all information om alla nätverksenheter. Gäller att du hittar den rätta om du har flera.

Se också till att din dator inte har någon egen brandvägg eller liknande som kanske hindrar inkommande anslutningar på just de portar som du försöker öppna.

/s

Precis så jag menade… Skrev inlägget innan morgonkaffet så hjärnan hade inte vaknat till liv ännu

Permalänk

Jag måste bumpa denna tråd.

Det är fortfarande samma skit nu, nerladdningarna börjar i ca 3Mbs för att sakta gå ner till 1,0-1,3Mbs och då går det inte att surfa.

Jag använder port 58624 för utorrent.

Jag har gjort så att min stationära alltid har IPt 192.168.0.101 (som utorrentinställningarna är gjorda för) och låst mac-adressen.

Vad mer kan jag göra?

Det här problemet är det absolut mest irriterande problem jag haft med en dator och skulle vara oerhört tacksam om nån kunde hjälpa mig.

Jag ska väl inte behöva slita ut routern så fort jag ska ladda ner nått?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Sänk antalet connections. Om du inte kan surfa så är det ett tecken på att din router inte orkar med. Man behöver inte så många connections. Borde räcka med 20 stycken max.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Sänk antalet connections. Om du inte kan surfa så är det ett tecken på att din router inte orkar med. Man behöver inte så många connections. Borde räcka med 20 stycken max.

Global maximum eller connections per torrent?

det är 200 på global och 50 per torrent

Edit: Jag ändrade från 200 global till 50 och per torrent från 50 till 20 och tyvärr fortfarande samma skit, jag måste pause utorrent varje gång jag ska skriva här.

Permalänk
Medlem

Har 655 dlinken och inte alls några problem. Kör port 58850 och 1000 connections och 125 per torrent. Jag har dock stängt av QoS i min router. Begränsat utorrent till runt 90% av min 100mbit. Pga annars så släpper den inte igenom vanlig trafik.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Har 655 dlinken och inte alls några problem. Kör port 58850 och 1000 connections och 125 per torrent. Jag har dock stängt av QoS i min router. Begränsat utorrent till runt 90% av min 100mbit. Pga annars så släpper den inte igenom vanlig trafik.

Har haft en 655 innan och det var samma problem då.

Hur stänger man av QoS och begränsar utorrent?

Edit: Såhär ser det ut nu:

Nånting som är fel?

Det ska fanimej fungera om jag så ska hålla på hela natten

Permalänk

Med den port och antal connections som Dr_Spackel skrev så gick den upp till 7,5Mbs för att sakta gå ner till under 6Mbs och ligga där ganska stabilt men mot slutet tappade den och nätet kärvade igen, men ändå det bästa på mycket länge.

Nu är det bara att stänga av QoS och begränsa utorrent så kanske det blir stabilt?

Permalänk
Medlem

En sak jag märkt med min router är att jag fick stänga av LOG delen i routern. För om jag har Informational iklickat så segar routern ihop då loggen blir tokfull med anrop. Vet inte om det är en bugg som finns i din med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

En sak jag märkt med min router är att jag fick stänga av LOG delen i routern. För om jag har Informational iklickat så segar routern ihop då loggen blir tokfull med anrop. Vet inte om det är en bugg som finns i din med.

Ok, jag verkar inte ha "Informational" om jag letat rätt, såhär ser det ut för mig:

Ska jag bocka ur nått där?

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som dig Griffin, vad jag förstått kan det ha att göra med huruvida routern pallar med så mycket anslutningar, följer tråden med spänning och skriver om jag hittar nåt!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Skrivet av isak88:

Jag har exakt samma problem som dig Griffin, vad jag förstått kan det ha att göra med huruvida routern pallar med så mycket anslutningar, följer tråden med spänning och skriver om jag hittar nåt!

Det är bra att vi är två iaf så kan vi hjälpa varann om nån av oss hittar en lösning.

Permalänk
Medlem

Jag har skummat igenom tråden lite lätt, jag har under flera års tid använt en D-Link DIR-655 och har en viss erfarenhet av felsökning p.g.a. hastighetsproblem med bittorrent.

När du inte har utorrent igång, starta kommandotolket och pinga din router ("ping x.x.x.x -t"). Vad får du för resultat? Mindre än 1ms? Pinga routern när du utför det jag beskriver när nedan, när du fildelar så bör inte pingen förändras speciellt mycket, om du får extremt hög ping vid användning av utorrent så kan det bero på överbelastning av routern - ett vanligt problem helt enkelt.

Logga in i router och gå till fliken "Advanced", välj sedan "QOS ENGINE" i menyn till vänster, avaktivera sedan "Enable Traffic Shaping" och "Automatic Uplink Speed". Inaktivera även "Enable QoS Engine".

I utorrent skall "Maximalt antal anslutna klienter per torrent" helst inte vara högre än 20-25. Totalt för hela utorrent bör ligga runt 100-150.

Prova fildela och återkom med resultat.

Permalänk
Medlem

Har samma problem med min nya DIR-655 B1, min äldre A2 fungera perfekt innan den dog. Har varit och bytt min B1:a en gång och den nya har samma problem. Annat lustigt fel med B1:an är att den ger störningar till min IP-TV om jag har min tv inkopplad till routern, kopplar jag ur TV:n ur routern får jag bara störningar om jag laddar ner.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Kolla så att inte de står "hårddisk överbelastad" längst ner, har haft liknande bekymmer då det var felet, har inte nån lösning på de dock:p

Permalänk
Medlem

Har du fiber eller adsl?

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Avstängd

har samma problem med utorrent och har prövat allt, men inget funkar.. låg hastighet sen dör nätverket. Bytte torrent client till deluge och har inte haft ett enda problem since. kan ha många connections och får alltid ut max hastighet och internet surf går att göra samtidigt. Så släng utorrent åt fan och använd Deluge istället

Permalänk
Skrivet av kevvs:

Jag har skummat igenom tråden lite lätt, jag har under flera års tid använt en D-Link DIR-655 och har en viss erfarenhet av felsökning p.g.a. hastighetsproblem med bittorrent.

När du inte har utorrent igång, starta kommandotolket och pinga din router ("ping x.x.x.x -t"). Vad får du för resultat? Mindre än 1ms? Pinga routern när du utför det jag beskriver när nedan, när du fildelar så bör inte pingen förändras speciellt mycket, om du får extremt hög ping vid användning av utorrent så kan det bero på överbelastning av routern - ett vanligt problem helt enkelt.

Logga in i router och gå till fliken "Advanced", välj sedan "QOS ENGINE" i menyn till vänster, avaktivera sedan "Enable Traffic Shaping" och "Automatic Uplink Speed". Inaktivera även "Enable QoS Engine".

I utorrent skall "Maximalt antal anslutna klienter per torrent" helst inte vara högre än 20-25. Totalt för hela utorrent bör ligga runt 100-150.

Prova fildela och återkom med resultat.

Nu har jag testat att gjort som du skrivit men det blir samma fenomen, dessutom tar det ca 30-60 sek innan den börjar ladda snabbt nu.

När jag pingar utan utorrent blev det 1ms med 2-11ms efter dina inställningar 1-5ms.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Jag hade exakt samma problem som du beskriver nämligen, att nätverket blev segt som om där var sirap i fibern tills jag gjorde som jag skrev i mitt förra inlägg. Hoppas du hittar en lösning på problemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griffin83:

Nu har jag testat att gjort som du skrivit men det blir samma fenomen, dessutom tar det ca 30-60 sek innan den börjar ladda snabbt nu.

När jag pingar utan utorrent blev det 1ms med 2-11ms efter dina inställningar 1-5ms.

I utorrent, help > show statistics, vad säger den? Nedersta 3 raderna är mest intressanta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom allt, Men har du satt igång uPnP?
Jag får konstant 12Mb/s med min WNR3500 / DD-WRT ner och va 9 - 10Mb/s upp.. Dock kör ja DMZ på min dator, Har stängt av brandvägg m.m i routern..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det beror på att µTorrent inte hinner med att skriva den nedladdade datan till disk.

Lösningen är snabbare hårddisk eller lägre nedladdningshastighet.

Eller så ställer man in så att utorrent får lov att använda mer av ditt internminne som cacheminne.

Permalänk

Internminnet som cacheminne funkar så länge man laddar hem relativt små mängder data. Om man laddar hem många stora filer så kommer inte interminnet att räcka och då är man tillbaka på ruta ett igen. En rejäl SDD-hd var det enda som hjälpte för mig och jag upplever faktiskt att jag laddar hem filer snabbare nu. Tidigare så sjunk hastigheten kortare perioder (förmodligen för att den skrev data på hårddisken), medan nu så maxar den linan hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Internminnet som cacheminne funkar så länge man laddar hem relativt små mängder data. Om man laddar hem många stora filer så kommer inte interminnet att räcka och då är man tillbaka på ruta ett igen. En rejäl SDD-hd var det enda som hjälpte för mig och jag upplever faktiskt att jag laddar hem filer snabbare nu. Tidigare så sjunk hastigheten kortare perioder (förmodligen för att den skrev data på hårddisken), medan nu så maxar den linan hela tiden.

Ehh jag tankar cirka 1tb i veckan och kör 2gb cacheminne på en mekanisk 5200rpm disk.. Jag maxar min 100/100 lina både upp och ner utan problem...

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk

Vadå ehh?! Prova att ladda hem många torrenter samtidigt så ska du se att du att chacheminnet slår upp i taket.

Förövrigt 1tb i veckan? Jag kanske kommer upp i det på en månad (upp och ner trafik) och jag anser att jag är en storkonsument...