Alla fyndtips från mellandagsrean

grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts

Permalänk

grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts

Sedan några dagar har jag problem med att skärmen blir svart innan felmeddelandet "grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts" kommer upp.

Jag har ett xfx radeon hd 6870.

Jag har bytt kylare på kortet och också bytt till en SSD och således installerat om windows. Jag har läst att det kan röra sig om att kortet blir överhettat, men det överskrider inte 56 grader när jag spelar. Innan kylarbyte tickade det upp i över 80.

Jag har den senaste versionen av drivrutiner till mitt grafikkort och det har jag haft utan problem innan jag gjorde mina ändringar.

Vad är mest troligt? Att det är windows som spökar? Att jag pajat något när jag bytte fläkt? Lösning?

Det sker bara när jag surfar, jag tror att det till och med bara är när jag har youtube igång men det ska jag låta vara osagt. Hittills inte haft det här problemet när jag spelat BF3.

Efter skärmen startat om är det youtubeflikar i webläsaren som inte går att använda, VLC kan köra på som vanligt utan att startas om.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Testa byt till en äldre driver, men ta först bort det du har nu för att kunna installera en med äldre version, med driver sweeper.d

Testa göra lite stresstest på grafikkortet och se om det skulle påverka något.

Permalänk

Körde furmark utan några problem. Låg på 61fps och översteg aldrig 58 grader, inget återställande av drivers. Tycks verkligen bara hända när jag har youtube eller annan flash igång. Drivrutinerna är inte nya, jag har använt dom problemfritt förut.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz

Permalänk
Medlem

Testa använd en annan webläsare och se om det är ett mjukvarufel på den läsaren du använder

Permalänk

Börjar med att köra html5 på youtube och se om det gör någon sklillnad. haft det igång en halvtimme nånting och låter en playlist rulla i bakgrunden, hittills lugnt.

Visa signatur

Permalänk

Har haft samma problem på mitt HD 6970 senaste 2 veckorna, får även bluescreens som beskriver "atikmdag.sys".

Permalänk

Har kört firefox ett par dagar helt utan problem och gjorde idag ett nytt försök med ominstallation av chrome. Samma skit igen efter någon timme. Verkar med andra ord vara ett problem med chrome.

edit: och bara för därför hände samma sak med firefox. helvete.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

2 saker du kan testa är följande:

1. stäng av hårdvaruacceleration för flash (högerklicka på flashobjekt -> options)
2. höja volten till gpu en aning.

Det har fungerat för mig.

Permalänk

Hur höjer man volten till gpu? och hur mycket? Det här är väldigt irriterande. Hänt tre gånger senaste fem minutrarna eller så.

Visa signatur

Permalänk

Okej jag blir sinnessjuk, det händer någon gång i minuten nu. Finns det något program man kan köra som regar skit som går fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

Hur höjer man volten till gpu? och hur mycket? Det här är väldigt irriterande. Hänt tre gånger senaste fem minutrarna eller så.

Du kan testa med MSI Afterburner.

Permalänk
Hedersmedlem

jag byte till nya 12.9 beta drivrutiner då slutade det hända för mig har ett 7870 men det kan j hända att det är samma för dig

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

Du kan testa med MSI Afterburner.

Var kan jag läsa vad och hur mycket jag kan höja på just mitt grafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

Var kan jag läsa vad och hur mycket jag kan höja på just mitt grafikkort?

Sök igenom forumet, finns massa trådar om precis det.

Permalänk

core voltage går inte att öka, trots att jag bockat i det i settings. Kanske är låst. Som jag frågade innan, finns något program för att kolla crasher och sånt som kan visa vad mitt problem är?

Visa signatur

Permalänk

Vad ska jag sätta core volt till? drar ner en beta av msi afterburner nu, tydligen det man ska ha för att kunna ändra volten på 68xx

Visa signatur

Permalänk

Nu står det:

GPU Clock 900

Memory clock 1050

VDDC 1175

Vad ska höjas och till vad?

Visa signatur

Permalänk

Jag hade samma problem, jag lämnade helt enkelt tillbaka grafikortet och fick ett nytt !

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]