Borde jag vara orolig? (hdd)

Permalänk

Borde jag vara orolig? (hdd)

Hej, laddade ner Crystal Disk Info för att kolla till min SSD's hälsa. SSD'n är det bra med, men programmet varnar om att min HDD har dålig hälsa.

Så som rubriken lyder, borde jag vara orolig? Kanske köpa en 2TB HDD och lägga över allt till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Hej, laddade ner Crystal Dick Info för att kolla till min SSD's hälsa. SSD'n är det bra med, men programmet varnar att mig hdd har dålig hälsa.

Så som rubriken lyder, borde jag vara orolig? Kanske köpa en 2TB HDD och lägga över allt till?

http://i.imgur.com/CZZhn.png

Sådant behöver du inte dela med dig av

Hehe nae men du kanske borde kolla stavfel innan post

OnT Har aldrig använt programet så jag vet inte hur pålitligt det är

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av Jockew1989:

Sådant behöver du inte dela med dig av

Hehe nae men du kanske borde kolla stavfel innan post

OnT Har aldrig använt programet så jag vet inte hur pålitligt det är

Haha! Noterat och fixat!

Permalänk
Medlem

samma problem här med fast c5. har haft det nu ca 6månader o märker ej av det på en w.d disk ...fast körde deras egna program och den hittar inget fel alls ....

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av itkoll:

samma problem här med fast c5. har haft det nu ca 6månader o märker ej av det på en w.d disk ...fast körde deras egna program och den hittar inget fel alls ....

Har inte märkt av något fel med denna heller, och den är inte särskilt gammal.

Men eftersom den lagrar alla mina filmer/serier, spel och annat på 900 GB så blir jag lite orolig :/

Permalänk

lånar tråden lite. laddade ner detta program och gränssnittet på min ssd var "serial ata" betyder det att jag inte kör min ssd i ahci? tycker att datorn är lite väl seg då min kompis dator med enbart ssd startar innan Windows loggan kommer fram medan min startar ca 1 sek efter att den är "hel" jag har dock en 2 tb hdd till om det spelar någon roll i uppstarten?

Visa signatur

GPU: RTX 3080CPU: Intel 11900KF PSU: Corsair SF750W Moderkort: Gigabyte Z90i Vision D CPU kylare: EK 240mm Chassi: SSUPD Meshlicious Skärm: LG C2 42 [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mylifestyle95:

Har inte märkt av något fel med denna heller, och den är inte särskilt gammal.

Men eftersom den lagrar alla mina filmer/serier, spel och annat på 900 GB så blir jag lite orolig :/

ja ,,jag känner lite så med (ej riktigt säkert att köra när det e fel på h.d) bäst e nog att skaffa en hd och köra upp en Back Up på....

foton mm e ju inget roligt att bli av med

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av Derbi_QuiZ:

lånar tråden lite. laddade ner detta program och gränssnittet på min ssd var "serial ata" betyder det att jag inte kör min ssd i ahci? tycker att datorn är lite väl seg då min kompis dator med enbart ssd startar innan Windows loggan kommer fram medan min startar ca 1 sek efter att den är "hel" jag har dock en 2 tb hdd till om det spelar någon roll i uppstarten?

Jag har Achi påslaget för 4/6 Sataportar och vet att min Ssd körs i achi-läge. Men det står fortfarande "Gränsnitt: Serial ATA".
Så det är nog ingen fara

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

ja ,,jag känner lite så med (ej riktigt säkert att köra när det e fel på h.d) bäst e nog att skaffa en hd och köra upp en Back Up på....

foton mm e ju inget roligt att bli av med

Generell regel är väl att ha SSD till OS och installerade program/spel.
All lagring bör göras på mekanisk disk. Foton, videoklipp... ja allt.

CreX

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derbi_QuiZ:

lånar tråden lite. laddade ner detta program och gränssnittet på min ssd var "serial ata" betyder det att jag inte kör min ssd i ahci? tycker att datorn är lite väl seg då min kompis dator med enbart ssd startar innan Windows loggan kommer fram medan min startar ca 1 sek efter att den är "hel" jag har dock en 2 tb hdd till om det spelar någon roll i uppstarten?

Serial ATA = SATA.
Sata behöver inte betyda att AHCI är varken på- eller avslaget.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H