Följ Black Week på SweClockers

Installation av SMP-klienten i Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Estimated PPD unknown. Har iofs bara gjort 3 % så.
Nån som kan säga mig om jag kan vika på mitt grafikkort ( Barts )? Skulle va najs.

Då ligger felet hos Stanfords servrar. Jodu det går bra att vika med det också, en av de största nyheterna med v7 var att det också kom ut en ny kärna(core_16, OpenCL) som stödjer Radeon mycket bättre än tidigare. Kolla detta: #10922736 Vid steg 3. behöver du ju inte ta bort nån slot utan lägge helt enkelt till bara. Om du ska köra SMP+GPU_16 så ändra 'CPUs' till 5 på din SMP-slot då _16 an så länge kräver rätt mycket CPU-tid.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av anders190:

Nu nämnde jag ju detta tidigare ikväll. Bra att det löste problemet iallafall.

Hoppsan, måste ha missat det Tack i alla fall!

Skrivet av Rba:

Då ligger felet hos Stanfords servrar. Jodu det går bra att vika med det också, en av de största nyheterna med v7 var att det också kom ut en ny kärna(core_16, OpenCL) som stödjer Radeon mycket bättre än tidigare. Kolla detta: #10922736 Vid steg 3. behöver du ju inte ta bort nån slot utan lägge helt enkelt till bara. Om du ska köra SMP+GPU_16 så ändra 'CPUs' till 5 på din SMP-slot då _16 an så länge kräver rätt mycket CPU-tid.

Gjort. Ser ut såhär nu, allt verkar gå som det ska?
Tycker det är märkligt att GPU foldar snabbare än SMP5, GPU har nu gjort sin första procent men CPU har inte rört sig.

Kan även tilläggas att jag har 2 st PS3 som nu ska ställas på folding Kommer nog få ut lite extra från dem

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

En procent är int en procent, tar väldigt olika tid för en procent av en WU beroende på kärna/WU/etc. Bra att du fått igång det!

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Vet inte riktigt om detta är rätt tråd att fråga i för det fanns så många!!!

Jag började ganska nyligen med F@H och har stött på två problem.

1. Jag lyckas inte få min dator att fortsätta från samma ställe som den var när jag stängde av den, exempel 120/250.

2. Min laptop ut-presterar min stationära dator trots att den borde vara betydligt långsammare.

Jag kör bara x86 Folding för tillfället.
Alla idéer uppskattas

Också hur får man FAH Control att fungera?

EDIT: Löste problemet

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | MSI 1080 | Asus WS Z170 | Corsair 32 GB | FD DS

Intel Xeon E5 2680 v2 | Supermicro X9SRL-F | 64GB ECC | ~40TB + ~4TB cache | Intel X550 T2 | LSI 9305-24i | FD XL2

Permalänk
Medlem

Måste man alltså ladda ner och installera/packa upp två olika versioner om man vill folda på båda CPU och GPU?
En SMP-version och en GPU-version som stödjer mitt grafikkort? Det känns lite osmidigt att köra två olika :/

Men det verkar fungera... provade en testkörning på grafikkortet igår kväll, och CPU-körning över natten. Vill också prova att belasta komponenterna så mycket så möjligt, men vad behöver jag göra då? På GPU-körningen så belastas den redan till fullo, eller? Och på CPU så måste jag alltså välja 8 kärnor (i7 2600K) + välja en prioritet på 100%? Över natten så körde jag på 4 kärnor och CPU-användningen var på 50% så 8 kärnor borde väl dra upp den till 100%?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Måste man alltså ladda ner och installera/packa upp två olika versioner om man vill folda på båda CPU och GPU?
En SMP-version och en GPU-version som stödjer mitt grafikkort? Det känns lite osmidigt att köra två olika :/

Njae, jag tycker det rätt bra att ha de olika klienterna i olika program, men det är vad jag har vant mig vid. Men lyckligtvis finns det v7 för dig. Där har du allt samlat i ett och samma program med ett grafiskt gränssnitt.

Skrivet av Decster:

Men det verkar fungera... provade en testkörning på grafikkortet igår kväll, och CPU-körning över natten. Vill också prova att belasta komponenterna så mycket så möjligt, men vad behöver jag göra då? På GPU-körningen så belastas den redan till fullo, eller? Och på CPU så måste jag alltså välja 8 kärnor (i7 2600K) + välja en prioritet på 100%? Över natten så körde jag på 4 kärnor och CPU-användningen var på 50% så 8 kärnor borde väl dra upp den till 100%?

Med det programmet (till CPUn) du har väljer du mycket riktigt belasningen genom att ändra antalet kärnor som FAH-klienten får använda, detta med flaggan '-smp x' så att sätta x till 8, eller strunta i siffra öht då den använder alla trådar den kan hitta, belastas CPUn till 100%. GPUn kör alltid 100% när den klienten kör och lämnar bara ifrån sig cyckler om nåt annat efterfrågar det (vilket kan funka lite si och så med nyare spel vad jag fattat).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Njae, jag tycker det rätt bra att ha de olika klienterna i olika program, men det är vad jag har vant mig vid. Men lyckligtvis finns det v7 för dig. Där har du allt samlat i ett och samma program med ett grafiskt gränssnitt.

Tack, jag kör det nu istället. Antar att jag måste köra testrundan på både CPU och GPU först, innan jag kan folda på "riktigt".

Tänkte höra också om folding är bra att användas som stabilitetstest eller se hur mycket ström systemet drar (voltmätare) då jag har nyss läste någonstans att folding ska vara ett sätt att få fram en hög belastning på hela systemet (CPU och GPU). Just nu (på testrundan) så verkar det som att systemet drar runt 330W (från väggen och skärmen är ej inräknad) och det verkar vara ungefär samma värde som datorn drar i spel. Men det ska ju gå att belasta mer?! T.ex med Furmark + Prime95 igång samtidigt Men med folding så gör man ju en bättre gärning ^^ F@H är förmodligen inte direkt gjort för att vara som ett stabilitetstest. Jag trodde dock datorn skulle dra mycket mer ström...

Blev kanske lite OT nu och svarade nästan på mina egna tankar...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Iom att folding belastar systemet ganska hårt så är det ett sätt att kolla OC-stabilitet. Men konventionella stressprogram (P95, IBT, OCCT, Furmark) brukar göra att systemet drar mer ström och blir varmare, folding stressar komponenterna annorlunda så även om ex P95 är stabilt kanske inte folding är det.

Med folding så är ju syftet något ädlare än bara bränna ström med Furmark

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man fortfarande följa denna guiden, eller är den out of date?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Jodå, den går bra att följa (första delen med v6.34). Vad kör du för system?

Visa signatur

Permalänk

Är det meningen att datorn blir oanvändbar (laggar sönder) när man foldar?
Skulle vilja kunna använda datorn till att surfa och chatta medan jag foldar, hur kan jag åstadkomma detta?
Jag följde inte guiden i den här tråden dels för att det verkade vara extremt komplicerat och dels för att jag inte såg poängen med det då programmet konfigurerar sig självt vid installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Är det meningen att datorn blir oanvändbar (laggar sönder) när man foldar?
Skulle vilja kunna använda datorn till att surfa och chatta medan jag foldar, hur kan jag åstadkomma detta?
Jag följde inte guiden i den här tråden dels för att det verkade vara extremt komplicerat och dels för att jag inte såg poängen med det då programmet konfigurerar sig självt vid installation.

Foldar du bara på processorn, så känns det lite konstigt att datorn ska bli obrukbar. Har du idle priority på den? Rekommenderar verkligen att du tar dig 10 min till att krångla dig igenom första posten i tråden, det är inte så svårt som det ser ut!

Ska du inte göra någon någon speciell inställning är det namn, lagnummer och passkey du måste ta fram/välja (passkey genererar från stanfords hemsida, finns i första posten och krävs för bonuspoäng!)

Permalänk
Skrivet av Groggan:

Foldar du bara på processorn, så känns det lite konstigt att datorn ska bli obrukbar. Har du idle priority på den? Rekommenderar verkligen att du tar dig 10 min till att krångla dig igenom första posten i tråden, det är inte så svårt som det ser ut!

Ska du inte göra någon någon speciell inställning är det namn, lagnummer och passkey du måste ta fram/välja (passkey genererar från stanfords hemsida, finns i första posten och krävs för bonuspoäng!)

Jag foldade på GPU:n också, jag tog bort GPU delen så lagget försvann.

Permalänk
Medlem

Jag har version 7.1.52. I först inlägget står det att version 6 är senast. Är det två olika klienter som används för olika saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rymdsylt:

Jag har version 7.1.52. I först inlägget står det att version 6 är senast. Är det två olika klienter som används för olika saker?

SMP i sig skiljer sig inte, men v7 har i princip allt integrerat, medan v6 bara är för SMP klienten.

Permalänk
Medlem

Är inställningarna fortfarande aktuella i en här guiden?

Har aldrig foldat tidigare, så har absolut ingen aning om hur jag ska börja.

*Edit*

Har kört klart en "work unit" , är det normalt att PPD varierar mycket? Vissa perioder ligger jag på 20000PPD och ibland stabilt på ca 30000PPD.

Har en 3770K @ 4,4GHz och maxtempen är 69 grader.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Är inställningarna fortfarande aktuella i en här guiden?

Har aldrig foldat tidigare, så har absolut ingen aning om hur jag ska börja.

*Edit*

Har kört klart en "work unit" , är det normalt att PPD varierar mycket? Vissa perioder ligger jag på 20000PPD och ibland stabilt på ca 30000PPD.

Har en 3770K @ 4,4GHz och maxtempen är 69 grader.

beror lite på.

Olika projekt får man olika mycket poäng för, så det kan variera beroende på vilket du har för tillfället.

sedan så beräknas PPD på hur snabbt du foldar just nu.
har du t.ex 4 st fönster med youtube öppna vid ett tillfälle så kommer den siffran givetvis ta en hit, eftersom ditt system är belastat för tillfället.

och sist så får man tänka på snabbhetsbonusen också.
det kanse tar t.ex 3 timmar att köra klart ett projekt i fullt ös.

men om du pausar mitt i och sedan kör vidare efter 7 timmar, så har det kanske tagit 9 timmar totalt för dig att utföra uppgiften, från det att du blev tilldelad denna, och då kommer din bonus vara lägre.

värt att nämna är att man enbart får bonus om man ställt in en Passkey ( som beskrivs i guiden ), och foldat klart 10 WU's

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |