Installation av SMP-klienten i Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Varför kör ni console fortfarande? Finns ju FAH GPU Tracker V2.

Ladda ned det, så får du både gpu-klient, cpu-klient och poängvisare inkl bonus.

Bara att kvälja smp-folding och kryssa flaggan -advmethods i menyn. För gpun hittar den själv och väljer rätt klient!

Smidigt för oss som redan kan installera consol - Lösningen för de som inte vet hur man gör!

Istället för att mecka i consolen så:
1-Installerar man den
2-Startar den, då laddar den ned nyaste versionen av alla clienter
3-I menyn, välj mellan vanlig cpu-folding, smp och -bigadv (Vanliga är för en-kärniga processorer, smp för resten och -bigadv är för I7or och Phenom II X6or på 4ghz. Alla flaggor finns klara och är bara att kryssa i.
4-På grafikdelen trycker man bara på en knapp så väljer programmet rätt client, annars går det att välja manuellt.

Precis så här jag tyckte det skulle vara när jag började folda! Nu kan till och med svensson folda, utan att ha läst 6 årig datalinje på stanford !=)

Hur funkar bigadv i windowsmiljö? Förut har det ju typ krävts linux eller virtuell motsvarighet för att köra bigadv. Har de fixat så man kan få vettig PPD med bigadv i windows?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av era909:

Hur funkar bigadv i windowsmiljö? Förut har det ju typ krävts linux eller virtuell motsvarighet för att köra bigadv. Har de fixat så man kan få vettig PPD med bigadv i windows?

Nu är jag ute på lite hal is, men iom 6.30 så ska det väl bara vara en flagga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Nu är jag ute på lite hal is, men iom 6.30 så ska det väl bara vara en flagga?

Har för mig att det har gått förut med men att det varit så segt i windows att det knappt gått att få in en WU i tid. Mest fundersam på om de förbättrat hastigheten så man numera faktiskt kan köra det i windows med vettig prestanda.

Jag kanske minns helt galet dock.

Permalänk
Medlem

För närvarande funkar -bigadv bara under Windows, eller WINE i t.ex. Ubuntu. Och jo, det är samma vanliga SMP-klient med en -bigadvflagga.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Min ena Gpu klient har slutat att fungera? Hur fasen får man igång den igen?
Är det att ominstallera som är "the shit" eller ska man tanka hem den där allt i ett folding programmet som just länkades?
Det står hela tiden REsults succesfully sent och så hämtar den inga nya WU's

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Inte helt rätt tråd, vi har en som heter "Folding@Home på grafikkort"

Men jag skulle börja med att ta bort work-mapp, FAHlog.txt, queue.dat och unitinfo.txt från din FAH-mapp och sen starta och se hur den beter sig. Funkar inte det skulle jag rensa den mappen helt och börja om med configen.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Kan man ställa in så man inte får de där stora 67xx WU´s?
Ja gillar de mindre WU´s som man gör klart på kortare tid så man kan använda datorn till annat.

Började mest med SMP för att när jag väl kör folding vill jag att CPU:n körs 100%

Permalänk
Medlem

Nej, inte mer än att byta till Unicore och det vill man nog inte om man sitter på en maskin som klarar SMP. Man kan ju fortfarande använda datorn till annat men TPF minskas ju och vad jag förstått påverkas PPD (iom bonus) opropetionerligt. Du kan ju testa att köra på -smp n-1 kärnor, då släpps ju en kärna så du har till annat. Om du kör tyngre grejor som tar lite tid ex videorendering skulle jag nog stänga ned klienten under tiden.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Har jag nått att tjäna på att gå över till SMP klient istället för den "vanliga" enkla klienten på systemet i sign?

Datorn står på 24/7 och används mest till vanligt surfande och ibland CoD MW2 och liknande ibland några timmar på kvällarna eller lite mer på helgdagar.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kör 3st SMP-klienter just nu, med en CPU-usage på 14% :/
8st xeon-kärnor med hyperthreading.
Borde inte en SMP-klient maxa cpun även om man har 16 trådar?
140-160 PPD liksom

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

Kör 3st SMP-klienter just nu, med en CPU-usage på 14% :/
8st xeon-kärnor med hyperthreading.
Borde inte en SMP-klient maxa cpun även om man har 16 trådar?
140-160 PPD liksom

Kör BIGADV istället. Då jag inte tagit mig tid för att uppdatera min guide så länkar jag dig till foldingforum istället: Folding Forum • View topic - Guide For Running bigadv On Windows Natively (A3 Core)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tack Anders190!

Kör gånger två nu. Mosar på 73700 PPD

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

Tack Anders190!
http://i.min.us/iFWhQ.png

Kör gånger två nu. Mosar på 73700 PPD

Sådär ska det se ut.

Vad får du för tid på dina frames (TPF) och mer exakt är det för Xeons och moderkort du kör på? Är det dubbla klienter eller kör du alla 16 trådar på samma? Allt på samma bör vara att föredra då du dels får högre total bonus samt att dessa WU's tar betydligt kortare tid att köra igenom.

EDIT: Såg nu ditt inlägg i woohoo-tråden: #10602036

Permalänk

Hej!

Jag är typ dålig på allt sånt här som är relaterat till något över huvud taget, men jag ville prova på folding för att bidra lite till laget här iallafall...

Hursomhelst, när jag kör vanliga programmet så funkar oftast allt som de ska (tror jag), men när jag kör genvägen där jag lagt till flaggor (-smp -verbosity 9) så säger den "Error running mpiexec. Please check your configuration and re-run install.bat if necessary", så vad gör jag fel och hur löser jag det?

Har vista och har försökt googla fram en lösning, men jag är väl helt enkelt inte ämnad för de här
(Dessutom hittar jag ingen install.bat i mappen, så något har jag nog gjort fel någonstans, men whatever... x)

så om de finns någon därute som kan lösa detta får den gärna göra det, man ska ju vara snäll nu innför juletid

Visa signatur

Citerar du så citerar jag! :D

ASUS G74SX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheNothingness:

Hej!

Jag är typ dålig på allt sånt här som är relaterat till något över huvud taget, men jag ville prova på folding för att bidra lite till laget här iallafall...

Hursomhelst, när jag kör vanliga programmet så funkar oftast allt som de ska (tror jag), men när jag kör genvägen där jag lagt till flaggor (-smp -verbosity 9) så säger den "Error running mpiexec. Please check your configuration and re-run install.bat if necessary", så vad gör jag fel och hur löser jag det?

Har vista och har försökt googla fram en lösning, men jag är väl helt enkelt inte ämnad för de här
(Dessutom hittar jag ingen install.bat i mappen, så något har jag nog gjort fel någonstans, men whatever... x)

så om de finns någon därute som kan lösa detta får den gärna göra det, man ska ju vara snäll nu innför juletid

Det låter som du kör en gammal fold-klient. Ladda ner den senaste om du inte redan har den: http://www.stanford.edu/group/pandegroup/folding/release/FAH6...

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tänker börja dra igång lite smått med folding igen, men jag har problem med SMP-klienten till Windows. Problemet är enkelt, klienten nyttjar bara en av mina fyra kärnor. Jag har foldat en hel del förr, men har aldrig haft några som helst problem. Lösningen lär vara enkel, men jag fattar verkligen inte varför det ska vara så svårt? Har testat att installera om enligt alla möjliga guider, men trots det får jag bara 25% konstant belastning.

Edit: Har även testat att rensa work = ny WU, ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Har du -smp-flaggan satt? Den skall du helst ha från första gången du startar och kan antigen läggas in i en genväg eller om du startar via CMD och senare under "Additional client parameters" i configgen.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rba:

Har du -smp-flaggan satt? Den skall du helst ha från första gången du startar och kan antigen läggas in i en genväg eller om du startar via CMD och senare under "Additional client parameters" i configgen.

Sjukt att jag missat det, nu rullar allt på som det ska! Nästan så man skäms, jag har trots allt varit top 20 i SweC-teamet! Tack!

Permalänk
Medlem

Gött, ibland(eller kanske oftast) är dom små sakerna man missar, kom ihåg att skaffa passkey om du int foldat SMP2 förut.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rba:

Gött, ibland(eller kanske oftast) är dom små sakerna man missar, kom ihåg att skaffa passkey om du int foldat SMP2 förut.

Passkey hade jag faktiskt inte missat! Kul att vara igång igen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av widL:

Passkey hade jag faktiskt inte missat! Kul att vara igång igen!

Vill du ta bort en WU kan du ju köra "-delete x" flaggan där x är den slot den jobbar på (så du kan få rätt WUs snabbare). Roligt att du kommit igång igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jag hoppas él Mero kommer tillbaks snart (varit borta från forumet i 3 månader vad jag kan se) och kan uppdatera första inlägget för klient 6.30, men så länge bör instruktionerna ovan täcka in de flesta normalbehov.

Har inte moderatorer speciella rättigheter att redigera vanliga användares guider? Kanske vågar du inte röra ett sådant ypperligt mästerverk, eller som -=FULLMOON=- så elegant uttrycker det: "de där långa tråkiga guiderna" ;D

Tar tag i guiden imorrn efter en god natts sömn. På återläsande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av él Mero:

Har inte moderatorer speciella rättigheter att redigera vanliga användares guider? Kanske vågar du inte röra ett sådant ypperligt mästerverk, eller som -=FULLMOON=- så elegant uttrycker det: "de där långa tråkiga guiderna" ;D

Tar tag i guiden imorrn efter en god natts sömn. På återläsande.

Iofs, fast när inlägget skrevs var jag fortfarande bara en vanlig användare. =P
Men nu när du säger det så hade jag ju lika väl kunnat lägga till det senare i din guide bara, men lite sent påtänkt vid det här laget.

Välkommen åter till forumet för övrigt!

Permalänk
Medlem

Nu ligger en ny fräsch guide uppe anpassad för v6.30 av klienten. Skumma igenom den lite och påpeka om ni hittar något fel eller något som behöver kompletteras eller förbättras eller vadsomhelst. Fold on!

Permalänk
Medlem
Skrivet av él Mero:

Nu ligger en ny fräsch guide uppe anpassad för v6.30 av klienten. Skumma igenom den lite och påpeka om ni hittar något fel eller något som behöver kompletteras eller förbättras eller vadsomhelst. Fold on!

Går att lägga till att man efter -smp kan lägga till hur många kärnor som ska användas. T.ex. -smp 2 för två kärnor. Jag vill inte använda alla mina sex då jag kör GPU-folding då prollen kommer upp i 58-59 C om jag kör allt på max. Sen tycker jag lite synd om mitt nätagg då både GPU och CPU är överklockade

Annars bra guide, nu foldar jag ungefär 10800 PPD på mitt GTX 460 @ 800 MHz men bara runt 2200 PPD på CPU'n. 2200 är ju inte massor men va fan, bättre än ingenting. Kommer ju knappast få några bonuspoäng men, men...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Välkommen åter till forumet för övrigt!

Danke schön!

Skrivet av heatm:

Går att lägga till att man efter -smp kan lägga till hur många kärnor som ska användas. T.ex. -smp 2 för två kärnor. Jag vill inte använda alla mina sex då jag kör GPU-folding då prollen kommer upp i 58-59 C om jag kör allt på max. Sen tycker jag lite synd om mitt nätagg då både GPU och CPU är överklockade

Jättebra feedback, fixar det!

Permalänk
Medlem

Jag hoppar också på nu med en i7 980x@4090MHz och 12GB ram (vad det nu är värt).

Tack till Rba för hjälpen (hittade ditt gamla PM, guldvärt!)

Heter mrfredrik på F@H!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Jag hoppar också på nu med en i7 980x@4090MHz och 12GB ram (vad det nu är värt).

Tack till Rba för hjälpen (hittade ditt gamla PM, guldvärt!)

Heter mrfredrik på F@H!

Nice, det borde ge rejält med poäng - speciellt om du kör bigadv.

Välkommen ombord!

Permalänk
Medlem

Har precis börjat folda med en i5 750 @ 3,6 GHz, undrar dock om man måste göra klart sina "projekt" innan man stänger av datorn? För jag hade ett "projekt" igår som jag körde ca 60 % på, idag fick jag dock börja om.

Sen undrar jag om det går att pausa ett aktuellt projekt när man behöver processorkraften till annat?

Mvh,

EDIT:
Kan lägga till att jag kör smp, vad det nu står för

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Robiiins93:

Har precis börjat folda med en i5 750 @ 3,6 GHz, undrar dock om man måste göra klart sina "projekt" innan man stänger av datorn? För jag hade ett "projekt" igår som jag körde ca 60 % på, idag fick jag dock börja om.

Sen undrar jag om det går att pausa ett aktuellt projekt när man behöver processorkraften till annat?

Mvh,

EDIT:
Kan lägga till att jag kör smp, vad det nu står för

Jadå det ska gå bra att forstätta senare, smp clienten har 15min intervall på sina checkpoints om du inte ändrat till något annat mellan 3-30min.
Jag vet ingen direkt "paus knapp" på smp clienten jag brukar bara stänga ner den helt när jag vill ta paus.