Podcast 5: "Frankofilen" (Jonas Klar, MSI)

Permalänk
Skrivet av Jimicro:

Finland har ju världens bästa Metal band! Sonata Arctica, Celesty(dock splittrat), Cain's Offering, Stratovarius, Children of Bodom, bara av några. Frankrike har ju Heavenly som är fruktansvärt bra. Sverige har ... inga. Men ja håller med, man måste gilla keyboard eftersom alla av dessa grupperna har det. Vilket jag älskar!

Hmm... Hur kan du säga att sverige inte har några(bra) metal-band? Utgår du bara ifrån dig själv, eller vad är det frågan om?

Katatonia
Meshuggah
In Flames
Opeth
Amon Amarth
Dark Tranquillity
Evergrey
At the gates
Candlemass
Arch Enemy
Freak Kitchen
Raubtier
Otyg

Om du inte hört talas om någon av dessa föreslår jag att du drar på festival någon gång ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Hoppas ni får ha en bra vecka

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Hmm... Hur kan du säga att sverige inte har några(bra) metal-band? Utgår du bara ifrån dig själv, eller vad är det frågan om?

Katatonia
Meshuggah
In Flames
Opeth
Amon Amarth
Dark Tranquillity
Evergrey
At the gates
Candlemass
Arch Enemy
Freak Kitchen
Raubtier
Otyg

Om du inte hört talas om någon av dessa föreslår jag att du drar på festival någon gång ^^

Fick världens "The Jester Race"-cravings nu, jag tackar och bockar

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Medlem

Fransk electro och Zoegas, det gillar vi!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gran Dia och inte Grandia. Inte för att det är nån jättegrej men iaf;)
Fint med nåt varmt såhör i höstmörkret!

Som vanligt, trevlig podcast

Permalänk
Skrivet av Höstregn:

Fick världens "The Jester Race"-cravings nu, jag tackar och bockar

Ja det skulle verkligen inte sitta fel nu Ska dra igång den såfort kaffet är klart ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Hjälpsam

Trevlig Pod och trevlig gäst

Gött med att presentera de entusiaster som jobbar i branschen för resten av entusiasterna, kul initiativ från Swec-redaktionen. Ser fram emot att ni sänder mer sådant.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Mhm, metal. Är nog lika mycket bra metal från Finland/Sverige, som jag fallit för.
Kan tipsa om Dethrone för er som gillar lite äldre The Haunted.

Finns ju dock mycket bra Amerikans metal nu ju.

Within The Ruins - Creature albumet ska lyssnas på nu, sedan lite Tony Danza Tapdance.

Permalänk

Kan man betala med kort i Frankrike - Ja, om du har ett sånt där franskt kort - Det måste stå Le-Kort på de xD

Är på ett bygge och arbetarna runt omkring mig undrar nog om jag är knäpp för jag skrattade i 30 min när Emil avslutade med Le-Kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 4770K @ 4,2Ghz | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair XMS3 16GB | Gigabyte Gigabyte G1.Sniper M5 | Gainward RTX 2070 | Fractal Design Arc Mini R2 | Be Quiet Straight Power E9 680 W | Western Digital Green 1TB | Bowers & Wilkins MM-1 | BenQ XL2411T | Nvidia 3D Vision 2 | Corsair SSD Neutron 256GB | Seagate Barracuda 1TB | ASUS Xonar Essence STX | Sennheiser Momentum - Black | Be-Quiet SilentWings 2 120mm x3 | Blue Snowball |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Katatonia
Meshuggah
In Flames
Opeth
Amon Amarth
Dark Tranquillity
Evergrey
At the gates
Candlemass
Arch Enemy
Freak Kitchen
Raubtier
Otyg

Ja jag utgår såklart från mig själv. Har knappt hört talas om de banden du nämner. Förutom In FLames typ och de gillar jag inte. Visst Sverige har säkert några bra band, Hammerfall är bra kom jag dock på. Får väl ta och lyssna på de du nämner.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk

ja, det är höstlov nu. eller ja, för alla förutom mig i alla fall

ang metal så är COB både finska och bra har varit gandka dpliga de senaste skivorna nu tycker jag, men de gamla färgglada fungerar fortfarande

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snörvlar som fan här men är ändå och knegar på jobbet, då har jag nåt att trösta mig när jag åker hem i regn å skur ikväll. (de tar en timme cirkus att köra hem)

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Sverige har ju treenigheten i In Flames, Dark Tranquillity och At the Gates. Sen att inget av banden har gjort något vettig de senaste 10-15 åren är en annan sak. Finland är tämligen värdelösa på metal imo, då är norrbaggarna betydligt bättre. Men generellt så tycket väl jag att det finns väldigt få riktigt bra metalband per land. Men eftersom sverige har At the Gates så "vinner" vi ändå ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freakwenzz:

Är det bara jag som inte fattar vad jag lyssnar på om jag gör något annat samtidigt?

Om jag gör något annat som tar upp mycket tankekraft så är det samma sak för mig

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk
Medlem

Sökte efter Sweclockers på Spotify men ingen träff, fick istället upp; - Did you mean Shitlickers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ophe:

Sverige har ju treenigheten i In Flames, Dark Tranquillity och At the Gates. Sen att inget av banden har gjort något vettig de senaste 10-15 åren är en annan sak. Finland är tämligen värdelösa på metal imo, då är norrbaggarna betydligt bättre. Men generellt så tycket väl jag att det finns väldigt få riktigt bra metalband per land. Men eftersom sverige har At the Gates så "vinner" vi ändå ^^

Skämtar du, Fiction av DT var deras bästa album. In Flames får massa skit för att dem utvecklas och inte ruttnar i sin death håla. Förstår mig inte på er.

Permalänk

Jag tycker ni ska skriva ut hur långa podsen blev också!

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67-M B3 Processor: Intel i5 2500k @ 3,3GHz Grafikkort: XFX Radeon HD6970 2048MB Internminne: Corsair 8GB Vengance 1600MHz LP Nätagg: NZXT HALE90 750w 80+ Gold HDD: Samsung Spinpoint 1Tb
Fraktfritt Inet.se: http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Måste ju bara älska era podcasts! Sitta och nöta spel och lyssna på er gå lös på olika ämnen gör min dag! Blir inte alls samma stämning när man lyssnar på tex Filip och Fredrik.

Visa signatur

Mainburken: P67A-GD55 - Intel 2500k kyls med Corsair A50 - 2xGigabyte HD 6950 1GB OC - Corsair XMS3 8GB 1333MHz - Corsair GS800 - Corsair R500

"HTPC" ASRock 970 extreme4 - 1090T BE kyls med CM 212+ PnP - Asus HD 6870 DirectCU - Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz - Corsair TX 650 - CM 690

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Katatonia
Meshuggah
In Flames
Opeth
Amon Amarth
Dark Tranquillity
Evergrey
At the gates
Candlemass
Arch Enemy
Freak Kitchen
Raubtier
Otyg

Du glömde Vildhjärta

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni ska byta till Zoegas Forza!

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Jimicro:

Ja jag utgår såklart från mig själv. Har knappt hört talas om de banden du nämner. Förutom In FLames typ och de gillar jag inte. Visst Sverige har säkert några bra band, Hammerfall är bra kom jag dock på. Får väl ta och lyssna på de du nämner.

Okej, men då anser jag inte att ditt utlåtande var särskilt representativt och objektivt för svensk vs finsk metal Banden jag nämner är inga småband.

Kom på att jag glömde Mustasch. Hört talas om Mustasch?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Jag tycker ni ska byta till Zoegas Forza!

Forza är det som gäller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Skämtar du, Fiction av DT var deras bästa album. In Flames får massa skit för att dem utvecklas och inte ruttnar i sin death håla. Förstår mig inte på er.

Jag har inget emot att de utvecklas. Jag lyssnar rätt lite på "vanlig" dödsmetal och ingen bakåtsträvare på något sätt. Jag tycker bara att In Flames har skivit betydligt färre bra låtar de senaste 10 åren jämfört med sina 10 första år.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Why do I have to be Mr.Pink? "

Permalänk
Medlem

Räknas Sabaton som ett metal eller heavy metal?

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk
Medlem

lyssnar inte direkt på metal men liturgy är bra. från usa

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Atlas Tasume:

Det hade varit rätt bra om ni kunde skriva hur långt avsnittet är, det går inte att se vid direktnedladdning i webbläsaren, den visar bara hur länge den har spelat upp.

Skrivet av Bart:

Utan att vara neggig på nå vis - är det bara jag som skulle uppskatta information om hur lång tid programmet pågår i förväg?

Skrivet av Ralleballe:

Det hade varit snällt om ni skrev hur lång den är. Det syns ju inte när man spelar upp, men hade varit lättare att planera in lyssningen om man vet hur lång tid man måste vara ledig...

Skrivet av Pizzabulle:

Jag tycker ni ska skriva ut hur långa podsen blev också!

Nu har vi lagt till en rad om längd och filstorlek i podcast-objektet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 4070 Ti Super - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast

Hur kan ni snacka metal och Sverige utan att nämna all sjukt bra death som kommit från Göteborg? Sverige är ju kända internationellt för de har så mycket bra metal. Vi har ju till och med en egen subgenre i melodisk death. At The Gates och Dark Tranquillity är ju legender. In Flames har tappat lite med åren tycker jag men deras första plattor är grymma. Kan droppa lite fler band utan någon direkt ordning: Entombed, The Crown, Death Breath, The Haunted.

Nu måste jag lyssna igenom Slaughter of the Soul bara för det.

Hur som helst är Frankrike ett väldigt trevligt land och man behöver inte prata flytande franska utan man klarar sig långt med lite enkel turistfranska. Det brukar räcka med att försöka och visa att din franska är sämre än deras engelska så löser det sig. Kort är de bra på till skillnad från de där tyskarna.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Albumomslag vore bra också.

jo.

jag har föreslagit att de borde anordna en tävling, så att några photoshop-tomtar får designa ett ballt omslag till podcasten.

Hoppas det blir nått.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

jo.

jag har föreslagit att de borde anordna en tävling, så att några photoshop-tomtar får designa ett ballt omslag till podcasten.

Hoppas det blir nått.

Taggning, som du sa, så att det inte hamnar under Okänd är det viktigaste tycker jag.

Albumomslag behöver inte vara så avancerat, något enkelt funkar också.

En spelare vore trevligt också, om det inte fungerar så bra med HTML5 så kanske Flash inte är så dåligt ändå, annonserna är ju i Flashformat.
De med en dator kan då få möjligheten att använda spelaren och de med en mobil eller surfplatta utan flashstöd kan använda RSS och/eller nedladdning.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8