Enkla, bra klassiska "in ear" lurar (men inte med guppiplupp) ??

Permalänk

Enkla, bra klassiska "in ear" lurar (men inte med guppiplupp) ??

Är inte ett fan av in-ear lurar som körs in i örat. Mina öron retas enormt av detta (inte så ovanligt tydligen). Hur mkt än bättre bas, NC osv blir med det så måste jag hitta något annat. Men tillverkas vanliga "in-ear" (heter de ens det?) längre? Ni vet de med platt ände där högtalarelementet sitter.

Det enda jag hittar nu är primärt riktiga B-märken på elgiganten eller Clas Ohlson. Visst, det finns väl andra med (Marshall?) men alltså, jag tänker inte betala så himla mycket för et par sådana här lurar. Körde länge Apples enklaste (med sladd), men nu har jag inte nåt 3.5 hål i min mobil, så... Behöver inte heller NC m m...

Har ni några tips på okej sådana lurar? Alltså...ja, max 500 spänn - och även det känns dyrt. Hemma kör jag bättre grejer, och även på resa osv (Bose med NC), men ibland vill man bara ha något litet att slänga i öronen...

Vilka är era tips?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Wooting 80HE
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Är inte ett fan av in-ear lurar som körs in i örat. Mina öron retas enormt av detta (inte så ovanligt tydligen). Hur mkt än bättre bas, NC osv blir med det så måste jag hitta något annat. Men tillverkas vanliga "in-ear" (heter de ens det?) längre? Ni vet de med platt ände där högtalarelementet sitter.

Det enda jag hittar nu är primärt riktiga B-märken på elgiganten eller Clas Ohlson. Visst, det finns väl andra med (Marshall?) men alltså, jag tänker inte betala så himla mycket för et par sådana här lurar. Körde länge Apples enklaste (med sladd), men nu har jag inte nåt 3.5 hål i min mobil, så... Behöver inte heller NC m m...

Har ni några tips på okej sådana lurar? Alltså...ja, max 500 spänn - och även det känns dyrt. Hemma kör jag bättre grejer, och även på resa osv (Bose med NC), men ibland vill man bara ha något litet att slänga i öronen...

Vilka är era tips?

Jag fortsatte med apples simpla trådade hörlurar med usb C. Relativt billiga, Ok kvalite och ljud. Inte bästa men de stannar kvar i öronen iallafall.

Så många in ear känns så obekväma och åker konstant ut.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Dessa kanske kan vara något? JBL Wave Flex

Jag brukar använda ett par Galaxy buds live, bönformade och väldigt bekväma samt hyfsat ljud, men de tillverkas tyvärr inte längre. Lite över din prisklass med.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Nu kunde du ju inte ha 3.5 (finns ju iof adaptrar) men tips till andra kanske.
Överlägset mest värda hörlurarna av typen du beskriver är FAAEAL snow lotus

Jag har använt ett par nu dagligen i över två år (!) på gymmet och när jag ska sova och de funkar fortfarande lika bra som nya. Sjukt imponerad faktiskt.
Alternativ är Faaeal "Rosemary" eller TRN-EMA (sjukt snygga). Alla finns billigt (runt hundralappen) på diverse kina-shopping sajter. Googla runt och man hittar en del reddit trådar osv som prisar ljudet på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Men tillverkas vanliga "in-ear" (heter de ens det?) längre? Ni vet de med platt ände där högtalarelementet sitter.

In-ears (in-ear monitors) är just de som man faktiskt trycker in i hörselgången (och som brukar ha något slags silikonflärp för att sluta tätt), rent definitionsmässigt. Dvs de du säger att du inte vill ha.

De som istället är hårda och sitter i ytterörat, dvs de jag tror du pratar om, brukar kallas earbuds eller ibland mer allmänt earphones (på engelska då).

Men få verkar hålla reda på namngivningen i praktiken om man ser till butikslistningar osv, så jag vet inte om det ens hjälper att veta vad det faktiskt heter. Tror man i princip får titta på bilderna i dagsläget eftersom ingen verkar bry sig.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag fick för ett tag sedan tag i dessa
https://www.amazon.se/dp/B0CPPWDKVM
Just dessa går inte att köpa längre, men jag är helsåld på konceptet även om de jag har är så mycket kinalurar det kan bli.

De läggs "ovanpå" öran och hålls fast med en bygel över örat, i stället för att stoppa in något djupt in örat. Jag har aldrig heller gillat in-ear som trycks in i örat.
Kanske denna stilen kan vara något att titta efter?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av spacedebree:

[…] ibland vill man bara ha något litet att slänga i öronen...

När du skriver så här är jag nödd och tvungen att iallafall nämna Apple AirPods (inte Pro) eller dylikt. Avsaknaden av kabel gör milsvid skillnad för användarvänligheten, såväl när de sitter i öronen som när de ska fram eller bort.

Är medveten om att AirPods och de flesta liknande produkter är över budget – du är förstås fri att helt enkelt bortse från detta inlägg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Aiwi:

Bra pris med. Hm..väldigt mixade recensioner dock. Har du testat? Tack för tipset.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Jag fortsatte med apples simpla trådade hörlurar med usb C. Relativt billiga, Ok kvalite och ljud. Inte bästa men de stannar kvar i öronen iallafall.

Så många in ear känns så obekväma och åker konstant ut.

Ah. Nja, jag vill nog ha trådlöst men tack ändå. Har hört att om man kör en usb-c dongle så försämras ljudet, då den ofta är en billig omvanndlare digitalt - analogt. Men det är bara vad jag hört... No källa på den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av psyk:

Dessa kanske kan vara något? JBL Wave Flex

Jag brukar använda ett par Galaxy buds live, bönformade och väldigt bekväma samt hyfsat ljud, men de tillverkas tyvärr inte längre. Lite över din prisklass med.

Åhå, jag kanske det kanske! Inom budget! Tack.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

In-ears (in-ear monitors) är just de som man faktiskt trycker in i hörselgången (och som brukar ha något slags silikonflärp för att sluta tätt), rent definitionsmässigt. Dvs de du säger att du inte vill ha.

De som istället är hårda och sitter i ytterörat, dvs de jag tror du pratar om, brukar kallas earbuds eller ibland mer allmänt earphones (på engelska då).

Men få verkar hålla reda på namngivningen i praktiken om man ser till butikslistningar osv, så jag vet inte om det ens hjälper att veta vad det faktiskt heter. Tror man i princip får titta på bilderna i dagsläget eftersom ingen verkar bry sig.

Hehe...nej, så är det nog. Kom inte på vad man kallade det för när det...ja, "bara fanns sådana". Men jag har för mig att man sade att man "skulle ha ett par hörlurar", och så tog man det därifrån. Är "earbuds" ett varumärke annars? =P

Visa signatur

Permalänk

Jag har också haft issues med silikontätningarna på liknande men jag köpte ersättningar i skumgummiliknande material istället vilka fungerar mycket bättre för mig. Det hävdades att det var memory foam men jag är tveksam, oavsett funkar de hyfsat.

Lite sämre ljudisolering utifrån samt orsakar ett vindbrus om jag exempelvis cyklar men i övrigt var det en mycket bättre lösning. Köpte ett set med typ 10 par på Amazon för under hundringen och de funkar bra med mina billiga JBL.

Så, kanske du kan testa att byta ut silikonpropparna?

Förtydligande
Permalänk
Skrivet av Mattedatten:

Jag fick för ett tag sedan tag i dessa
https://www.amazon.se/dp/B0CPPWDKVM
Just dessa går inte att köpa längre, men jag är helsåld på konceptet även om de jag har är så mycket kinalurar det kan bli.

De läggs "ovanpå" öran och hålls fast med en bygel över örat, i stället för att stoppa in något djupt in örat. Jag har aldrig heller gillat in-ear som trycks in i örat.
Kanske denna stilen kan vara något att titta efter?

Lustigt nog har jag dessa (eller den typen) då jag fick dem av farsan (tror inte han gillade dem). Saken är att jag bär brillor, och även om jag gillar ljudet så är det ett "meck" för mkt för mig med bygeln. Om jag ska på gym, jobba osv (vilket jag borde börja med kanske), så hade de varit superba. (men även där att man får ha bygeln nära glasögon...mojjen).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ah. Nja, jag vill nog ha trådlöst men tack ändå. Har hört att om man kör en usb-c dongle så försämras ljudet, då den ofta är en billig omvanndlare digitalt - analogt. Men det är bara vad jag hört... No källa på den.

Mycket möjligt. Orkar inte hålla på med att ladda hörlurar konstant, och även där är det helt omöjligt att hitta hörlurar som passar.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78