Slipper jag V-sync då jag har 2 skärmar?

Permalänk
Inaktiv

Slipper jag V-sync då jag har 2 skärmar?

Tjena sweclockers!

Har funderat lite på V-sync i spel. Då vi använder detta för att bli av med Tearing som det heter. Stänger jag av V-sync (då jag låter grafikkortet gå över vad skärmen klarar av dvs mer än 60 hz) i spel drabbas jag fortfarande av tearing då jag har flera skärmar som genererar 60hz?

-T.ex: Har jag två skärmar som ger 60+60hz blir det = 120 hz och på så sätt slippa använda V-sync och begränsa grafikkortets ja vad ska man säga "Styrka"?

Varför detta ämne? Jo jag har en Benq 21 tum med 60hz vilket levererar ca 60 bilder per sekund medans min nya Data/dator klarar av betydligt mycket mer FPS (ca -80+ och -130+ fps). som jag också är stolt över <3

- Hoppas någon har något bra svar på detta!

Ska svara så gott jag kan på alla som kommenterar!

- Over and out!

MVH// Peterpanik

Edit: Redigerat om denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Slipper jag använda V-sync i spel då jag har två eller tre skärmar istället för en?

Nej. Kör med v-sync på. Du slipper tearing och sprarar på ditt kort om du pressar ut mer än 60fps.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nej. Kör med v-sync på. Du slipper tearing och sprarar på ditt kort om du pressar ut mer än 60fps.

Exakt, eller kör utan vsync och ha tearing.
Har själv olika i olika spel (t.ex diablo3 på, cs1.6 av, bf3 av)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag trodde man hade vsync av för att inte få inputlag. Då i t.ex fps eller moba där varenda millisekund räknas.

Vsync: Måste rada upp frames dvs mer inputlag
Utan vsync: Frames matas ut i bästa mån dvs ingen inputlag

Har jag fel så rätta mig gärna men det är så jag uppfattat det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pimpim666:

Nej. Kör med v-sync på. Du slipper tearing och sprarar på ditt kort om du pressar ut mer än 60fps.

Ska bli tack för snabbt svar!

Skrivet av BergHa:

Exakt, eller kör utan vsync och ha tearing.
Har själv olika i olika spel (t.ex diablo3 på, cs1.6 av, bf3 av)

det är en variant också ska testa. tack

Permalänk
Medlem

SWEC gick igenom vsynk väldigt bra i avsnittet där man pratade om trippelbuffering, stuttering m.m. Väldigt instressant var det.

https://www.youtube.com/watch?v=eCbbPnvo1Ow - tror det var det här avsnittet. Sitter på jobbet så jag har tyvärr inte tid att kontrollera detta.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag trodde man hade vsync av för att inte få inputlag. Då i t.ex fps eller moba där varenda millisekund räknas.

Största källan är att spela på en LCD eller LED skärm. Du måste byta till plasma eller crt för att bli av med så mycket input lag som möjligt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Läsvärt på Anandtech för den lite mer intresserade http://www.anandtech.com/show/2794

Citat:

We often neglect to get too involved in the discussion of what options people should always enable when they play games. Rather, we tend to focus on what we test with. Honestly, our recommended settings for playing the games we test would be very similar to the settings we use to benchmark with one very important exception: we would enable triple buffering (which implies vsync) whenever possible. While it's not an available option in all games, it really needs to be, and we are here to make the case for why gamers should use triple buffering and why developers need to support it.

Most often gamers, when it comes to anything regarding vsync, swear by forcing vsync off in the driver or disabling it in the game. In fact, this is what we do when benchmarking because it allows us to see more clearly what is going on under the hood. Those who do enable vsync typically do so to avoid the visual "tearing" that can occur in some cases despite the negative side effects.

Sen fortsätter det ett par sidor till med för och emot

Själv kör jag aldrig med vsync men däremot gärna med en FPS limiter (Typ fps_max 101 i CS:S)

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Jag trodde man hade vsync av för att inte få inputlag. Då i t.ex fps eller moba där varenda millisekund räknas.

Vsync: Måste rada upp frames dvs mer inputlag
Utan vsync: Frames matas ut i bästa mån dvs ingen inputlag

Har jag fel så rätta mig gärna men det är så jag uppfattat det.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men det vsync gör är att begränsa frameraten i spelet till samma som din skärms uppdateringsfrekvens, vilket gör att bilderna som matas ut från grafikkortet och bilder som uppdateras av skärmen blir synkade. Dvs en bild från grafikkortet visas i 1/60 sekund och likaså visar skärmen samma bild i 1/60 sekund. Utan vsync så har du ju inte denna "synk" och olika bilder visas olika länge (typ) och du får så kallad tearing och liknande.

Har alltså inget med inputlag att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Exakt, eller kör utan vsync och ha tearing.
Har själv olika i olika spel (t.ex diablo3 på, cs1.6 av, bf3 av)

Finns ett tredje alternativ, kör med en FPS capper, tror att MSi Afterburner har den funktionen, och sätt den på max 60 FPS, så har du i stort sett Vsync fast utan alla nackdelar som input-lag och FPS drops.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag tycker det låter som om OP missuppfattat det hela.
"Slipper jag vsync" säger han på ena stället och på nästa ställe klagar han på "vågorna på skärmen"

Han man "vågor på skärmen" så antar jag att han menar tearing och då skall man ju ha V-Sync PÅSLAGET för att slippa det.
V-Sync är ju inget man vill "slippa". Gillar man det inte så är det ju bara att stänga av och köra utan V-Sync!

Det verkar allmänt förvirrat för en del som svarar. Input lag är ju bara ett mått på hur trög själva skärmen är och har inget med V-Sync eller Tearing att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Jag förstår inte riktigt vad du menar, men det vsync gör är att begränsa frameraten i spelet till samma som din skärms uppdateringsfrekvens, vilket gör att bilderna som matas ut från grafikkortet och bilder som uppdateras av skärmen blir synkade. Dvs en bild från grafikkortet visas i 1/60 sekund och likaså visar skärmen samma bild i 1/60 sekund. Utan vsync så har du ju inte denna "synk" och olika bilder visas olika länge (typ) och du får så kallad tearing och liknande.

Har alltså inget med inputlag att göra
.

Nej? Det beror visserligen på hur du definierar "inputlag". I strikt mening kanske inte V-sync kan sägas ge "inputlag" (om man nu menar att detta ENBART syftar på själva skärmens inputlag) men Vsync ger oavsett "lag" (latency). Ett exempel från samma artikel jag länkade från Anandtech

Citat:

Here, the price we pay for eliminating tearing is an increase in latency from a maximum of 3.3ms to a maximum of 13.3ms. With vsync on a 60Hz monitor, the maximum latency that happens between when a rendering if finished and when it is displayed is a full 1/60 of a second (16.67ms), but the effective latency that can be incurred will be higher. Since no more drawing can happen after the next frame to be displayed is finished until it is swapped to the front buffer, the real effect of latency when using vsync will be more than a full vertical refresh when rendering takes longer than one refresh to complete.

(Sen fortsätter diskussionen kring möjligheten att via tripple buffering pressa ner denna latency rejält (men dock ej eliminera)).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klimpen717:

Jag tycker det låter som om OP missuppfattat det hela.
"Slipper jag vsync" säger han på ena stället och på nästa ställe klagar han på "vågorna på skärmen"

Han man "vågor på skärmen" så antar jag att han menar tearing och då skall man ju ha V-Sync PÅSLAGET för att slippa det.
V-Sync är ju inget man vill "slippa". Gillar man det inte så är det ju bara att stänga av och köra utan V-Sync!

Det verkar allmänt förvirrat för en del som svarar. Input lag är ju bara ett mått på hur trög själva skärmen är och har inget med V-Sync eller Tearing att göra.

"Slippa använda V-sync" sen säger jag "Vågorna på skärmen" Det har du rätt i. Jag kunde ha utryckt mig på ett annat sätt. Har jag fel får du rätta mig gärna men hänger inte de två sakerna ihop? Nu undrar jag om jag kan kring gå det genom att tillägga en skärm till och "jämna ut" det hela dvs två 60+60 hz skärmar och där av få Ingen/inga tering. Då jag har en extrem bra data/dator nu som uppdaterar mer bildrutor med hjälp av gpun. Då jag kan komma över 130 fps+i vissa spel.

" Han man "vågor på skärmen" så antar jag att han menar tearing"
- Ja det är precis det jag har! jag har V-sync påslaget för att slippa tearing.

Sen det där med att "slippa V-sync". Tja jag skulle kanske formulera frågan på ett annat sätt.

Permalänk
Inaktiv

får tacka för alla svar !! och jag har fått svar på min fråga tack!

vad skulle man ha gjort utan alla Sweclockers?! <3

Permalänk

Du kommer inte att slippa tearing för att du har två skärmar. Det kommer inte att göra någon skillnad alls. Jag själv sitter med två skärmar och jag har också tearing.
Jag kör dubbla grafikkort och får väl ungefär 100-140 FPS i Battlefield 3. Jag gillar hög FPS och kör med V-Sync AV men får då tearing som följd. Detta står jag ut med!
Du kommer ha tearing om du har V-Sync AV (oavsett antal skärmar eller Hz)
Du kommer slippa tearing om du har V-Sync PÅ

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Yrch:

Nej? Det beror visserligen på hur du definierar "inputlag". I strikt mening kanske inte V-sync kan sägas ge "inputlag" (om man nu menar att detta ENBART syftar på själva skärmens inputlag) men Vsync ger oavsett "lag" (latency). Ett exempel från samma artikel jag länkade från Anandtech

(Sen fortsätter diskussionen kring möjligheten att via tripple buffering pressa ner denna latency rejält (men dock ej eliminera)).

Jaha, detta visste jag inte om. I stand corrected då

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klimpen717:

Du kommer inte att slippa tearing för att du har två skärmar. Det kommer inte att göra någon skillnad alls. Jag själv sitter med två skärmar och jag har också tearing.
Jag kör dubbla grafikkort och får väl ungefär 100-140 FPS i Battlefield 3. Jag gillar hög FPS och kör med V-Sync AV men får då tearing som följd. Detta står jag ut med!
Du kommer ha tearing om du har V-Sync AV (oavsett antal skärmar eller Hz)
Du kommer slippa tearing om du har V-Sync PÅ

jävlar du blåser på med 2 grafikkort och två skärmar :> och så får du tearing på det.... gratis välkomen till klubben

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

jävlar du blåser på med 2 grafikkort och två skärmar :> och så får du tearing på det.... gratis välkomen till klubben

Jag vet inte om du vet de redan, men två skärmar kommer inte ge dig 60+60=120hz. Dom kommer fortfarande vara 60 hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av anon186265:

jävlar du blåser på med 2 grafikkort och två skärmar :> och så får du tearing på det.... gratis välkomen till klubben

Nu vet jag inte riktigt hur du menar *smile*

Jag tar ABSOLUT inte illa upp men om du menar "att det är synd om mig för att jag lagt ut en massa pengar och FORTFARANDE får tearing" så vill jag bara förklara tearing lite mer ingående. Det spelar faktiskt ingen roll hur kraftig dator du har eller hur många/kraftiga grafikkort.

Jag skall försöka förklara på ett ovanligt sätt.

Tänk dig att grafikkortet som producerar bilder egentligen är en bunt gubbar som springer med vattenhinkar och din skärm istället är en stor balja.
För att slippa tearing måste grafikkortet fylla skärmen i ett stycke, men i vårt fall måste gubbarna fylla EN STOR balja på en och samma gång.
Alltså exakt samtidigt. Baljan rymmer exakt 5 hinkar vatten och det är fem gubbar med varsin hink.
Om gubbarna bara spinger omkring som dårar (V-sync AV) kan dom fylla baljan väldigt snabbt men oregelbundet och du får tearing i din balja.
Men om gubbarna samarbetar och springer i grupp (V-sync PÅ) och häller i alla sina fem hinkar exakt samtidgt så slipper du tearing i din balja.

Samma sak om grafikkortet får göra som det vill och bara MOSA ut bilder till skärmen hur många gånger som helst per sekund får du tearing (V-sync AV)
Men om grafikkortet skickar bilden till skärmen EXAKT 60 gånger på en sekund så slipper du tearing (V-sync PÅ)

Det är därför du får hög FPS när grafikkortet gör som det vill, det skickar helt enkelt en bild till skärmen så fort bilden är klar och då kan det ju bli kanske 124 ggr per sekund och du har då 124 FPS

Slår du PÅ V-sync så talar du om för grafikkortet att bara skicka 60 bilder per sekund, helt i takt med skärmens 60 Hz och din FPS blir då helt enkelt 60.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ingen som nämnt Adaptive Vsync?

Eller helt enkelt sätta en limit på din FPS genom t.ex. afterburner?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Klimpen717:

Nu vet jag inte riktigt hur du menar *smile*

Jag tar ABSOLUT inte illa upp men om du menar "att det är synd om mig för att jag lagt ut en massa pengar och FORTFARANDE får tearing" så vill jag bara förklara tearing lite mer ingående. Det spelar faktiskt ingen roll hur kraftig dator du har eller hur många/kraftiga grafikkort.

Jag skall försöka förklara på ett ovanligt sätt.

Tänk dig att grafikkortet som producerar bilder egentligen är en bunt gubbar som springer med vattenhinkar och din skärm istället är en stor balja.
För att slippa tearing måste grafikkortet fylla skärmen i ett stycke, men i vårt fall måste gubbarna fylla EN STOR balja på en och samma gång.
Alltså exakt samtidigt. Baljan rymmer exakt 5 hinkar vatten och det är fem gubbar med varsin hink.
Om gubbarna bara spinger omkring som dårar (V-sync AV) kan dom fylla baljan väldigt snabbt men oregelbundet och du får tearing i din balja.
Men om gubbarna samarbetar och springer i grupp (V-sync PÅ) och häller i alla sina fem hinkar exakt samtidgt så slipper du tearing i din balja.

Samma sak om grafikkortet får göra som det vill och bara MOSA ut bilder till skärmen hur många gånger som helst per sekund får du tearing (V-sync AV)
Men om grafikkortet skickar bilden till skärmen EXAKT 60 gånger på en sekund så slipper du tearing (V-sync PÅ)

Det är därför du får hög FPS när grafikkortet gör som det vill, det skickar helt enkelt en bild till skärmen så fort bilden är klar och då kan det ju bli kanske 124 ggr per sekund och du har då 124 FPS

Slår du PÅ V-sync så talar du om för grafikkortet att bara skicka 60 bilder per sekund, helt i takt med skärmens 60 Hz och din FPS blir då helt enkelt 60.

Det var precis som Prixt nämnde att två 60+60 skulle kunna ge mig 120hz och då kan jag stänga V-sync = ingen tearing då jag får ca 120 hz tillsammans på två skärmar i ett spel T.ex. Vilket inte går. Otur men sant. Precis som jag skrev där uppe "Välkomen till klubben" och sen smile på det tja. Då ansåg jag att det var otur rentav att du har två skärmar och en sopas bra dator (som man kan läsa i din signatur) att du fortfarande får Tearing!. Det är som att jag vet vad du får stå ut med (dvs tearing som är störande tycker jag) om jag säger så!! Jag tänkte att du kanske var inne på samma bana som jag rent ut sakt. Att använda två skrämar och sen slutar Tearing!

- Vad jag visste innan jag skrev här var att för att komma upp i dom "FPS.n" eller Bilduppdateringarna så behöver jag visst en 120hz skärm som ex just Benq har. Så varför inte 2 60+60 hz skärmar? Dum fråga men ingen är för dum för att ställas!

Tack för en till förklaring fast jag vet ju vad tering innebär och att använda V-sync är just att "Strama" åt grafikkorter och gör att man inte får mer än 60 FPS. Det jag hade problem med eller min fråga det var att jag ville ha svar på "Om man använder 2 skrämar slipper jag Då använda V-Sync och där slipper tearing då jag inte använder V-sync (då jag bara kommer upp i 60hz med V-sync ON) med kan jag få ut över 120 fps utan att få tearing" Så skulle jag nog också ha ställt frågan.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas att du inte tog illa upp Klimpen717 och att du har fått en bra förklaring på varför jag skrev just.

- "jävlar du blåser på med 2 grafikkort och två skärmar :> och så får du tearing på det.... gratis välkomen till klubben :D"

MVH//
Peterpanik

Permalänk

Ingen fara på taket alls.
Det är ju bara helt enkelt så att man ALLTID får tearing med V-sync AV. Spelar ingen roll hur slö eller snabb dator man har.
Jag gillar ultrahög FPS och har inga problem alls med tearing. Jag noterar inte ens det när jag spelar.

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon186265:

Då jag har en extrem bra data/dator nu

Det var minsann ett smart sätt att vara socialt korrekt i alla sammanhang. Här på SweClockers kan du dock känna dig lugn med att använda "dator".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Att ha flera skärmar påverkar inte varje enskild skärms uppdateringsfrekvens.
Tearing är något som uppkommer ALLTID, sålänge man inte råkar ha EXAKT synkad framerate (med eller utan VSync). Man får lika mycket tearing om man har under 60fps (om inte frameraten råkar ligga på exakt en jämn multipel av 60). Två skärmar blir inte 60+60hz, precis som att två bilar som kör bredvid varandra i 60km/h inte kör tillsammans i 120km/h.

Man får även tearing med 120hz skärmar. Dock är tearingen mindre eftersom skärmen uppdaterar snabbare.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Skrivet av Mothman:

Man får även tearing med 120hz skärmar. Dock är tearingen mindre eftersom skärmen uppdaterar snabbare.

Helt rätt och en annan fördel med 120 Hz skärmar är att man kan ha V-Sync på och få stadiga 120 FPS.
Men då får dom flesta ett ANNAT problem. Och det går ut på att så fort grafikkortet/grafikkorten droppar under 120 FPS så kommer det AUTOMATISKT att halveras till 60 FPS.
Med V-Sync på, kan man inte ha 113 eller 89 FPS. Det är antingen 120 eller 60 som gäller.
Detta är exakt samma sak om man kör V-sync på 60 Hz skärm men då dom flesta har ett grafikkort som klarar 60 FPS så blir det inte lika påtagligt.
Men där halveras det till 30 FPS och sedan 15 FPS osv...

Så summa summarum - SE TILL ATT HA KRAFTIG DATOR !!!!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Klimpen717:

Nu vet jag inte riktigt hur du menar *smile*

Jag tar ABSOLUT inte illa upp men om du menar "att det är synd om mig för att jag lagt ut en massa pengar och FORTFARANDE får tearing" så vill jag bara förklara tearing lite mer ingående. Det spelar faktiskt ingen roll hur kraftig dator du har eller hur många/kraftiga grafikkort.

Jag skall försöka förklara på ett ovanligt sätt.

Tänk dig att grafikkortet som producerar bilder egentligen är en bunt gubbar som springer med vattenhinkar och din skärm istället är en stor balja.
För att slippa tearing måste grafikkortet fylla skärmen i ett stycke, men i vårt fall måste gubbarna fylla EN STOR balja på en och samma gång.
Alltså exakt samtidigt. Baljan rymmer exakt 5 hinkar vatten och det är fem gubbar med varsin hink.
Om gubbarna bara spinger omkring som dårar (V-sync AV) kan dom fylla baljan väldigt snabbt men oregelbundet och du får tearing i din balja.
Men om gubbarna samarbetar och springer i grupp (V-sync PÅ) och häller i alla sina fem hinkar exakt samtidgt så slipper du tearing i din balja.

Samma sak om grafikkortet får göra som det vill och bara MOSA ut bilder till skärmen hur många gånger som helst per sekund får du tearing (V-sync AV)
Men om grafikkortet skickar bilden till skärmen EXAKT 60 gånger på en sekund så slipper du tearing (V-sync PÅ)

Det är därför du får hög FPS när grafikkortet gör som det vill, det skickar helt enkelt en bild till skärmen så fort bilden är klar och då kan det ju bli kanske 124 ggr per sekund och du har då 124 FPS

Slår du PÅ V-sync så talar du om för grafikkortet att bara skicka 60 bilder per sekund, helt i takt med skärmens 60 Hz och din FPS blir då helt enkelt 60.

Det här var den mest pedagogiska förklaringen jag någonsin sett haha!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Det var minsann ett smart sätt att vara socialt korrekt i alla sammanhang. Här på SweClockers kan du dock känna dig lugn med att använda "dator".

haha bra då vet jag vad som gäller i fortsättningen

- Blev lite "insecure" haha

Permalänk
Inaktiv

Bra klimpen717. Glömde skriva att du är väldigt kreaktiv när det gäller att beskriva V-sync

- Hoppas ni gillar min titel bättre nu. har ändrat både rubrik och första inlägget.

Tack för alla svar. Många sweclockers kan man lita på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen717:

Helt rätt och en annan fördel med 120 Hz skärmar är att man kan ha V-Sync på och få stadiga 120 FPS.
Men då får dom flesta ett ANNAT problem. Och det går ut på att så fort grafikkortet/grafikkorten droppar under 120 FPS så kommer det AUTOMATISKT att halveras till 60 FPS.
Med V-Sync på, kan man inte ha 113 eller 89 FPS. Det är antingen 120 eller 60 som gäller.
Detta är exakt samma sak om man kör V-sync på 60 Hz skärm men då dom flesta har ett grafikkort som klarar 60 FPS så blir det inte lika påtagligt.
Men där halveras det till 30 FPS och sedan 15 FPS osv...

Så summa summarum - SE TILL ATT HA KRAFTIG DATOR !!!!

Det är inte halvering mellan varje steg, 120>60>40>30>24>20 osv för 120Hz skärm resp 60>30>20>15>12>10 osv för 60 Hz skärm.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara