Asus XONAR DG PCI 5.1-ljudkort, köpa eller inte?

Permalänk
Medlem

Asus XONAR DG PCI 5.1-ljudkort, köpa eller inte?

Hej!

Funderar på att köpa ett nytt ljudkort till min dator då jag för närvarande kör med det inbyggda till moderkortet. Men frågan är, kommer jag få ut bättre ljud utav detta? Jag har ett par Logitech X-230 högtalare (2.1) och ljudkortet är ju för 5.1 om detta påverkar ljudet.

Är det värt ett köp?

Visa signatur

Antec Three Hundred | ASRock Z97M Anniversary | Intel i7 4970K | XFX Radeon HD5770 | Cooler Master Silent Pro 500W | Kingston DDR3 4GB 1333Mhz | Western Digital Caviar Black 640GB | Samsung EVO 840 120GB

Permalänk
Medlem

Har ett ASUS Xonar DG 5.1 och jag upplever skillnad i ljudkvalitet om jag byter mellan det och moderkortet. Skillnaden märks och man behöver inte "ta i" för att höra det. Frågan är väl hur kräsen du är...

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Entusiast

Ansluter du via ett digitalt interface, såsom optisk eller koaxial SPDIF, så kommer det inte göra någon skillnad alls. Där är det enbart mottagar-anläggningens kvalitet som spelar roll.
Om du däremot använder högkvalitativa hörlurar och/eller kopplar till en anläggning via analog anslutning, så märker du av det genom att Xonar-serien har ett mycket lågt brusförhållande. Detta märks i synnerhet i lågmäld/tyst musik/ljud.

Xonar-kortens låga brusförhållande märks speciellt när man använder hörlurar med en relativt hög impedans. Där kan andra ljudkort vara väldigt brusiga.
Sedan har Xonar-korten en bättre och jämnare frekvens-återgivning i både dem lägre och högre frekvenserna än många andra ljudkort i samma prisklass.

Visst. Det finns "bättre" ljudkort än Xonar -serien, men då kostar det också mångfald mer.
Skall man uppgradera från moderkortens integrerade ljud, är Xonar ett utmärkt steg. Skillnaden kan, beroende på vad för musik och/eller film du lyssnar på, vara relativt märkbar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mitt. Men som sagt, bör kombineras med hörlurar/headset av någorlunda kvalité.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem

försöker få ljud via optisk kabel till mitt högtalarslutsteg

hej jag har ett ljudkort (i sign) som jag försöker få ljud ifrån den optiska utgången
någon som vet hur man gör jag har försökt bla. ändra inställningar i kontrollpanelen
under ljud --> välj enhet samt i audio manager men inte lyckats än så länge.
tack för hjälpen

lemon3

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

jag kom på vad det var tack för hjälpen!

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Ansluter du via ett digitalt interface, såsom optisk eller koaxial SPDIF, så kommer det inte göra någon skillnad alls. Där är det enbart mottagar-anläggningens kvalitet som spelar roll.
Om du däremot använder högkvalitativa hörlurar och/eller kopplar till en anläggning via analog anslutning, så märker du av det genom att Xonar-serien har ett mycket lågt brusförhållande. Detta märks i synnerhet i lågmäld/tyst musik/ljud.

Xonar-kortens låga brusförhållande märks speciellt när man använder hörlurar med en relativt hög impedans. Där kan andra ljudkort vara väldigt brusiga.
Sedan har Xonar-korten en bättre och jämnare frekvens-återgivning i både dem lägre och högre frekvenserna än många andra ljudkort i samma prisklass.

Visst. Det finns "bättre" ljudkort än Xonar -serien, men då kostar det också mångfald mer.
Skall man uppgradera från moderkortens integrerade ljud, är Xonar ett utmärkt steg. Skillnaden kan, beroende på vad för musik och/eller film du lyssnar på, vara relativt märkbar.

hej! jag har ett xonar essence stx som jag har anslutit via optisk spdif. körde innan på analog utgång från moderkortets ljudkort, sen från den analoga utgången från xonar-kortet. nu har jag skaffat en optisk kabel så jag ska få surround på filmer. menar du att det inte är någon skillnad alls på xonar-kortet och moderkortets inbyggda om man kör optisk som jag? skulle ha det till mina lurar men dom pajjade såklart lägligt till kortet kom:/ kör bara genom högtalarna till en denon reciever. det kvittar alltså nu att jag har det bra ljudkortet utan det är bara denon recievern som gör något?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobbster:

hej! jag har ett xonar essence stx som jag har anslutit via optisk spdif. körde innan på analog utgång från moderkortets ljudkort, sen från den analoga utgången från xonar-kortet. nu har jag skaffat en optisk kabel så jag ska få surround på filmer. menar du att det inte är någon skillnad alls på xonar-kortet och moderkortets inbyggda om man kör optisk som jag? skulle ha det till mina lurar men dom pajjade såklart lägligt till kortet kom:/ kör bara genom högtalarna till en denon reciever. det kvittar alltså nu att jag har det bra ljudkortet utan det är bara denon recievern som gör något?

Yup, om du har en optisk ut från ditt moderkort så gör det ingen skillnad

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Skrivet av Choppern:

Yup, om du har en optisk ut från ditt moderkort så gör det ingen skillnad

ok det var ju stor mening då:/ någon som är sugen på att köpa?:)

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av slobbster:

hej! jag har ett xonar essence stx som jag har anslutit via optisk spdif. körde innan på analog utgång från moderkortets ljudkort, sen från den analoga utgången från xonar-kortet. nu har jag skaffat en optisk kabel så jag ska få surround på filmer. menar du att det inte är någon skillnad alls på xonar-kortet och moderkortets inbyggda om man kör optisk som jag? skulle ha det till mina lurar men dom pajjade såklart lägligt till kortet kom:/ kör bara genom högtalarna till en denon reciever. det kvittar alltså nu att jag har det bra ljudkortet utan det är bara denon recievern som gör något?

Själva idén med att skaffa ett bättre ljudkort, är just för att få en bättre A-D/ D-A omvandling, och är därmed helt beroende på den analoga delen.
Ljud är i slutändan analogt hur mycket vi än vrider och vänder på det.

Frågan är bara var man vill placera A-D/D-A omvandlingen.
Man kan gå två vägar:

  • Placera DAC'en i datorn, och överföra ljudet till förstärkaren analogt.
    Fördel: Man kan välja ur ett stort urval av högkvalitativa analoga kretsar som enkelt kan installeras i datorn (ljudkort). Förändras behoven kan man enkelt bygga om datorn. I längden är detta en kostnadseffektiv lösning.
    Nackdel: Den analoga signalen som överförs till förstärkaren kan riskera att plocka upp störningar på vägen. I synnerhet bekymmersamt på lite längre avstånd. Bra kablar, kabeldragning och en bra planlösning är därför viktig.

  • Placera DAC'en i förstärkaren, och överföra en 100% korrekt representation av ljudet digitalt.
    Fördel: Ljudet kommer alltid att vara 100% när det når förstärkaren. Det är hela filosofin med digitala signaler.
    Nackdel: Man blir beroende av förstärkarens DAC-kretsar och urvalet här är lite lika stort , och det blir märkbart dyrare för att få en motsvarande ljudkvalitet som föregående lösning. Alltför många förstärkare med digitala interface har DACar av halvmedioker kvalitet, men kostar fortfarande duktigt mycket. Den här delen av marknaden är känd att mjölka sina kunder på pengar. Kort och gott: Man får betala duktigt för att få riktigt bra ljud. Men när man väl har pengarna och kan betala, får man också bra ljud.

Enligt min mening är det mer kostnadseffektivt att ha ett riktigt bra ljudkort i datorn, och ansluta en renodlad analog förstärkare och högtalare helt analogt.
Självfallet bör man undvika långa kablar, och köra på bra kablar (Dyra kablar är inte samma sak som bra kablar. Det finns många placebo-kablar där ute, undvik dem).
Med ett bra ljudkort, och en riktigt kompetent klassisk analog förstärkare utan onödigt lyx o lull-lull, kan man få riktigt bra ljud till en bråkdel av priset jämfört med en motsvarande lösning med digitala förstärkare och annat onödigt lyx och lull-lull.

Alltför ofta väljer människor digitala kompletta ljudanläggningar för ett par tusenlappar, och försöker jämföra det med en renodlad analog förtärkare + ljudkort till samma pris. Det går inte att jämföra.

För att svara på frågan:

Citat:

...det kvittar alltså nu att jag har det bra ljudkortet utan det är bara denon recievern som gör något?

Det stämmer. Då du valt att överföra signalen digitalt, har du besegrat hela syftet med ljudkort helt och hållet.
Frågan är om Denon-förtärkaren din har bättre kvalitet på DA-omvandlingen än ljudkortet?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Citat:

Det stämmer. Då du valt att överföra signalen digitalt, har du besegrat hela syftet med ljudkort helt och hållet.
Frågan är om Denon-förtärkaren din har bättre kvalitet på DA-omvandlingen än ljudkortet?

det är ju tveksamt om den har, är en denon budget-förstärkare som jag köpte förra året för 3000kr...
jag tycker att den tillsammans med högtalarna gör ett bra mycket bättre jobb än ett färdigt system man kan köpa på ex siba eller elgiganten. sen finns det ju såklart ännu bättre...
men om jag kör analogt från ljudkortet i datorn kan jag ju inte få 5.1 ljud ut?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av slobbster:

det är ju tveksamt om den har, är en denon budget-förstärkare som jag köpte förra året för 3000kr...
jag tycker att den tillsammans med högtalarna gör ett bra mycket bättre jobb än ett färdigt system man kan köpa på ex siba eller elgiganten. sen finns det ju såklart ännu bättre...
men om jag kör analogt från ljudkortet i datorn kan jag ju inte få 5.1 ljud ut?

Essense STX är inte tänkt för 5.1 ljud i första hand. Det kortet har inte analog ut för Rear/LFE/Center
Det kortet är designat för HiFi stereoljud för hörlurar och/eller studiobruk.

Är det 5.1 analogt ljud med mycket bra kvalitet att föredra, är Asus Xonar DS/DSX/DX/D1 bättre val.
Personligen gillar jag Xonar DX:
Ett bra pris, guldplätterade kontakter, 5.1 ljud ut både analogt och digitalt, och en mycket kompetent opamp på Chassi-front-porten tänk för HiFi-hörlurar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Essense STX är inte tänkt för 5.1 ljud i första hand. Det kortet har inte analog ut för Rear/LFE/Center
Det kortet är designat för HiFi stereoljud för hörlurar och/eller studiobruk.

Är det 5.1 analogt ljud med mycket bra kvalitet att föredra, är Asus Xonar DS/DSX/DX/D1 bättre val.
Personligen gillar jag Xonar DX:
Ett bra pris, guldplätterade kontakter, 5.1 ljud ut både analogt och digitalt, och en mycket kompetent opamp på Chassi-front-porten tänk för HiFi-hörlurar.

aha, borde nog hört här på swec innan jag köpte något:) kanske säljer detta då o kollar på ett dx. men med detta stx-kortet så är det väl 5.1 om jag kör via optisk ut? sen undrar jag en grej till, i den medföljande programvaran så är det en bra equalizer osv, och där kan jag ändra mellan dolby digital och pcm. tar jag dolby digital live så blir volymen lägre. vad är det egentligen för skillnad på dessa 2 och vilken är "bäst"?

som det är skrivet tidigare i tråden så blir det ingen skillnad i kvalite mellan ljudkortets optiska utgång o xonar. med moderkortet har väll inte stöd för dolbi digital live tex? såom jag skulle byta till xonar dx måste det väll ändå vara bättre än det integrerade?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av slobbster:

som det är skrivet tidigare i tråden så blir det ingen skillnad i kvalite mellan ljudkortets optiska utgång o xonar. med moderkortet har väll inte stöd för dolbi digital live tex? såom jag skulle byta till xonar dx måste det väll ändå vara bättre än det integrerade?

Stödet där är helt upp till mottagarenheten. Att sända en viss ljudstandard över SPDIF är helt upp till mediafilen och programvaran. Det vill säga mjukvaran.
Att ett ljudkort har stöd för en eller flera ljudstandarder, ger den analoga delen det stöd som behövs för att avkoda en viss standard.
Med digital överföring, såsom SPDIF, behöver datorn inte avkoda någonting. Där är det mottagaren som sköter avkodningen istället.

Återigen: Ljudkortet tillför ingenting om man använder en digital överföring. Och omkodning från en standard til en annan sker helt i mjukvaran/mediaspelaren.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Stödet där är helt upp till mottagarenheten. Att sända en viss ljudstandard över SPDIF är helt upp till mediafilen och programvaran. Det vill säga mjukvaran.
Att ett ljudkort har stöd för en eller flera ljudstandarder, ger den analoga delen det stöd som behövs för att avkoda en viss standard.
Med digital överföring, såsom SPDIF, behöver datorn inte avkoda någonting. Där är det mottagaren som sköter avkodningen istället.

Återigen: Ljudkortet tillför ingenting om man använder en digital överföring. Och omkodning från en standard til en annan sker helt i mjukvaran/mediaspelaren.

känner mig lite tjatit nu hoppas du har förbiseende med det:) hittade detta: http://www.inet.se/kampanj/dolby-digital-live

jag vet inte om mitt integrerade ljudkort i moderkortet stöder dolby digtal live..har ett gigabyte ex58-ud5. enligt inet kan jag inte få surround från tex spel om jag inte har ett ljudkort som stödjer dolby digital live? jag fattar inget, hur ligger det till egentligen och vad är det för skillnad mellan pcm och dolby digital live?
det står på displayen på min denon reciever vad det är för signal den får. har tänkt köpa en bluray spelare o sätta in i datorn, om jag spelar upp filmen i vlc tex då och väljer i audoi setting dolby digital eller vad det nu finns kommer den signalen automatiskt skickas till recievern genom min optiska utgång utan att jag behöver ändra nåt manuellt?

Visa signatur

ASUS Z87-A, Core i7 4770K, Corsair Vengence DDR3 1600Mhz CL10 2x8GB, MSI GTX 1070, Samsung EVO 850, BeQuiet dark power 750W