Gainward ti4600 tweaknings som går åt helv**!

Permalänk

Gainward ti4600 tweaknings som går åt helv**!

Hej!

Mitt system består av följande!

1900+ Amd
512 ddr
Gainward ti4600 128ddr

Coren ligger på 300 normalt
och minnena på 648 mhz !

Första gången jag körde 3dbenchmark så fick jag en poäng på 1125 ! Och allt flöt fint som det ska göra! en ok poäng ! OK !

- Nu när jag ska tweaka lite grann EN VECKA SENARE så ligger min 3dbench poäng på under 9000p. UTAN ATT JAG GJORT NÅTT! Grafiken laggar också . Urs tänker jag och installerar om xp efter att jag inte orkat leta efter felet!

Lagget FÖRSVINNER då jag blåst hela datorn och installerat om. Men poängen ligger på läskiga 9000 (ca)
Trots att jag har de senate 4 - 1 drivisarna !!!

Mitt tweak progg är Rivatuner och visst fan ökar poängen en aning då jag klockar till det yttersta. ÄNDÅ så kommer jag inte upp i de 1125 p som jag hade förr..
Vad beror det här på ?
Är det någon som har vart med om lagg problemet - som tur nog löst sig för mig efter formatering etc!
Nån som vet nått om det här?
Kortet har ju fan inte blivigt sämre på nått sätt!
Är det bara benchmark som spökar eller är det så att det finns ett fel som gör att min poäng inte blir lika hög som förr!?

Jätte glad för svar!

mvh

mono

Visa signatur

mono

Permalänk
Medlem

Re: Gainward ti4600 tweaknings som går åt helv**!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av monostereo

Första gången jag körde 3dbenchmark så fick jag en poäng på 1125 ! Och allt flöt fint som det ska göra! en ok poäng ! OK !

Jo...

Permalänk
Medlem

Re: Gainward ti4600 tweaknings som går åt helv**!

Slå av AA (kantutjämning) inställningar i grafikdrivrutinerna.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Jag har precis samma problem med ett Gainward Ti4200 Golden Sample. Min gick också som bäst typ första dagarna, helt sjukt.

Någon som vet något? Är det bara att ominstallera eller?

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk

senaste via 4in1 driver ger sämre poäng för mig så det är värt att testa tidigare via 4in1 driver

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade 9200 poäng med mit gainward 4200 första gången jag bencha.

Ligger nu på 10600 utan nångon som helt överklockning, dock har jag föjlt arnes 3dmark guide med LOD inställningarna i Rivatuner, och kör med 40.52 + senaste VIA 4in1, har inte testa äldre VIÁ men just orkar jag inte det heller.

Permalänk

Svar!

Hej! va "kul" att någon annan också vart med om det här någorlunda! AA inställningarna ok jag ska testa det. Sen testa äldre drivisar med .. Det är ju konstigt att 4200 ran går bättre än min 4600.. sjukt... jaja vi får se.. jag skriver här om jag löser det! mvh, mono

Visa signatur

mono

Permalänk

mera

arnes 3d mark guide ? vad är det Xisten? mvh, mono

Visa signatur

mono

Permalänk
Medlem

Det sjuka är att jag också kör Riva Tuner, men föer mig får jag bäst resultat om jag bootar om burken och kör testet på en gång. Kör jag sen 3dMark flera gånger i rad utan att starat om programmet så får jag lägre och lägre resultat, helt sjukt!!!

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk
Medlem

ahanson:

Det är inte alls konstigt att du får sämre o sämre resultat när du loopar 3dmarks. Du får helt enkelt bättre poäng med nystartad dator, samt första gången du kör programmet, se efter ett par gånger blir det sämre.

Permalänk
Medlem

siefer, ok jag det måste ju vara så. Men om jag "bara" startar om programmet så får jag bättre resultat, MEN jag har sämre resultat nu än vad jag hade när burken var mer nyinstallerad (typ en vecka sen) och det är riktigt skumt?!?!?

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ahansson
siefer, ok jag det måste ju vara så. Men om jag "bara" startar om programmet så får jag bättre resultat, MEN jag har sämre resultat nu än vad jag hade när burken var mer nyinstallerad (typ en vecka sen) och det är riktigt skumt?!?!?

En nyformaterad å nyinstallerad burk får du alltid mer med, för efter en vecka har du förmodligen installerat en massa nya program osv, du har säkert mer program som ligger i bakgrunden å trycker medans du kör..

Permalänk
Medlem

MystiX, ja men det spelar ingen roll om jag stänger av alla program, jag kommer ändå inte upp i de resultaten som jag hade tidigare!?

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX

En nyformaterad å nyinstallerad burk får du alltid mer med, för efter en vecka har du förmodligen installerat en massa nya program osv, du har säkert mer program som ligger i bakgrunden å trycker medans du kör..

Givetvis blir det sämre poäng om man har massa progg igång. GIVETVIS! MEN. Jag hadde altså en HELT TOM BURK nyinstallerad första gången . Då fick jag en 3dmark p på 1125. SEN! när jag upptäckte att det blev sämre o lagga etc. Så blåste jag datorn för att installera om o få samma fina point TRODDE JAG! - FEL - Nu ligger jag HELA TIDEN på UNDER 9000 P med ett ti 4600. SKAMLIGT! vad ska jag göra ? det här är ju sanslöst när folk klår mig med gamla 4200 kort. till o med Geforce 3:or... Jag har kollat att aa e avslagen också. men det ändrar sig inte HJÄLP MEJ! mono

Visa signatur

mono

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monostereo

Givetvis blir det sämre poäng om man har massa progg igång. GIVETVIS! MEN. Jag hadde altså en HELT TOM BURK nyinstallerad första gången . Då fick jag en 3dmark p på 1125. SEN! när jag upptäckte att det blev sämre o lagga etc. Så blåste jag datorn för att installera om o få samma fina point TRODDE JAG! - FEL - Nu ligger jag HELA TIDEN på UNDER 9000 P med ett ti 4600. SKAMLIGT! vad ska jag göra ? det här är ju sanslöst när folk klår mig med gamla 4200 kort. till o med Geforce 3:or... Jag har kollat att aa e avslagen också. men det ändrar sig inte HJÄLP MEJ! mono

Du har sdram det försämrar dina points lite, sen hur du loosar över 2000 poäng verkar skumt eftersom du säger att du inte hade nått installerat när du fick 11250.. du måste ha klockat eller nått före då, för 2000 poäng loosar man inte bara sådär. eller så har det blivit nått fel på ditt gfx

Permalänk
Medlem

Hmm Gainward är instabilt kort. mkt dåligt.....
Särskillt eftersom dom är gjorda för överklocking

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

HEHE

Jag kör mitt gainward i

322/780 utan problem
utan vmod

Visa signatur

Gigabyte 8INXP (GB) P4 2,53Ghz @ 3.51Ghz = 184 fsb
Gainward Geforce 4 4600ti Golden Sample (329/780)
2x256 Corsair 3200 XMS LL
4.5 Gb/s Sisoft sandra 2003

Permalänk
Avstängd

mono...

Har kört en P4@2,6 GHz ett tag och använde då mitt Ti4200 (asus) och låg i vanliga fall på lite knappt 12k i 3dMark2001SE. Efter ett drivrutinsbyte sjönk scoren till ca 7000 hehe. Låter som vi har samma problem (eller snarare hade). Prova äldre detonator, whichever är mitt råd. Eller kanske bara installera om befintlig grafikkortsdrivrutin.

/NiLS

Visa signatur

[size="1"][color="purple"]System I: P4 1.8A@2.4GHz | Asus P4S533 | 256Mb Samsung DDR333 | HIS Radeon 9700 Pro @default | Seagate Barracuda V 80Gb |[/size][/color][size="1"]
[color="white"]System II: AMD XP 2400+ @ 2700+| Asus A7n266-VM | 256Mb Nanya DDR333 @turbo | [/size][/color]

Permalänk
Medlem

Mitt system gjorde 10752 p på första benchen med allt oklockat.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande med Detonator 30.82 som ger mig bäst prestanda och kvalitet, ca 500 mer poäng i 3Dmark 2001 SE.
Kan vara att jag har ett gammalt Grafik kort, Geforce 2 som gillar "gamla" drivrutiner Bör också nämas att när jag provade 40.XX så startade datorn om i vissa spel. Mysko.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX

Du har sdram det försämrar dina points lite, sen hur du loosar över 2000 poäng verkar skumt eftersom du säger att du inte hade nått installerat när du fick 11250.. du måste ha klockat eller nått före då, för 2000 poäng loosar man inte bara sådär. eller så har det blivit nått fel på ditt gfx

....

SdraM. Tss. har jag ju inte alls ju... Mitt moderkort är ASUS A7v333 och kan nog bara ta DDR. aja jag har 512 ddr ett chip.. hursomhellst. Det där med drivrutinerna tycker jag låter som en bra idè. ska ta gamla o se vad som händer då. Må hända att kortet har gått sönder. vet man ju inte. men det är synnerligen mystiskt som sagt. jag ska försöka ikväll o se om jag får upp pointsen. lägger ner annars o köper en radeon 9700 .mvh, mono

Visa signatur

mono

Permalänk

Senaste!

Ok nu har jag testat med äldre grafikdrivisar som detonater 2.81 och ännu äldre!!!!

Det HELT sjuka är att jag har i princip samma poäng i 3dmark som när jag har de senaste 4-1 driviserna.

EEEE är det sjukt eller!?

Vad tror "ni" alltså . Inte fan kan kortet ha gått sönder.
Det e helt sjuk o bli kickad av 4200 kort när jag ska slå de lätt!

8931 med ett 4600 .. SCHA!

Så jävla besviken . vill slänga kortet i väggen och hälla syra på det!

mono

Visa signatur

mono

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monostereo

Givetvis blir det sämre poäng om man har massa progg igång. GIVETVIS! MEN. Jag hadde altså en HELT TOM BURK nyinstallerad första gången . Då fick jag en 3dmark p på 1125. SEN! när jag upptäckte att det blev sämre o lagga etc. Så blåste jag datorn för att installera om o få samma fina point TRODDE JAG! - FEL - Nu ligger jag HELA TIDEN på UNDER 9000 P med ett ti 4600. SKAMLIGT! vad ska jag göra ? det här är ju sanslöst när folk klår mig med gamla 4200 kort. till o med Geforce 3:or... Jag har kollat att aa e avslagen också. men det ändrar sig inte HJÄLP MEJ! mono

Fick du verkligen bara 1125? du envisas med att skriva det iaf... köp ny datorn säger jag bara

Men kära nån då... ta det lugnt! Du är ett perfekt exempel på folk som skiter i hur datorn är i stabilitet och hur väl den fungerar i spel, utan bara bryr sig om hur mycket poäng du kan få i 3Dmark! Skit i det... men jag förstår att det känns jobbigt, min kompis med ett 4600 golden sample fick bara 500poäng mer än mitt sketna 4400 DT. Jag tycker du ska lugna dig, och göra allt som du brukar göra... spela spel osv. För om bara det funkar är det ju totalt SKIT SAMMA vad du får i 3dmark!

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

Hmmm jag kör ett Ti4200 i 300/694 å det ger mig 12267 som bäst. En AMD 2000+ har jag. Med ddr. Detonator 41.09. Senaste 4 in 1.

Jag tror inte att det är fel på ditt grafikkort. Borde inte va det. Det jag skulle gjort om jag var du var att testa det i en polares dator. Då borde du kunna isolera felet lite bättre. Antingen nått i datorn eller så är det kortet. Men det låter märkligt att det skulle vara något hårdvarufel, efter som att det blir bättre när du installerar om. Jag skulle ha nervösa anfall om jag var du

Att byta från XP till 2k gav mig ett par hundra poäng till åxå, samt en överlag stabilare dator. Bara ett tips

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [0verlord]

Fick du verkligen bara 1125? du envisas med att skriva det iaf... köp ny datorn säger jag bara

Men kära nån då... ta det lugnt! Du är ett perfekt exempel på folk som skiter i hur datorn är i stabilitet och hur väl den fungerar i spel, utan bara bryr sig om hur mycket poäng du kan få i 3Dmark! Skit i det... men jag förstår att det känns jobbigt, min kompis med ett 4600 golden sample fick bara 500poäng mer än mitt sketna 4400 DT. Jag tycker du ska lugna dig, och göra allt som du brukar göra... spela spel osv. För om bara det funkar är det ju totalt SKIT SAMMA vad du får i 3dmark!

Chaba!
Visst fick jag 1125 p som bäst första gången. Men HEY . Som du säger visst ska jag inte bry mig så värst om själva POÄNGEN -gör jag inte heller- men det irriterar ju självklart! Datorn går fin fint i övrigt och det märks MARKANT att jag har ett ti4600 då jag lirar tungdragna spel. Det är liksom radikalt mycket bättre och det är ju det viktigaste. Jag lägger ner det här med 3d mark nu för ett tag tills jag kirrar min vattenkylning och klockar upp. Grejjerna är ju prima fisk nya så inte fan går jag o köper en ny burk . Tack för alla svar alla fall. mvh, mono

Visa signatur

mono

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Hmmm jag kör ett Ti4200 i 300/694 å det ger mig 12267 som bäst. En AMD 2000+ har jag. Med ddr. Detonator 41.09. Senaste 4 in 1.

Jag tror inte att det är fel på ditt grafikkort. Borde inte va det. Det jag skulle gjort om jag var du var att testa det i en polares dator. Då borde du kunna isolera felet lite bättre. Antingen nått i datorn eller så är det kortet. Men det låter märkligt att det skulle vara något hårdvarufel, efter som att det blir bättre när du installerar om. Jag skulle ha nervösa anfall om jag var du

Att byta från XP till 2k gav mig ett par hundra poäng till åxå, samt en överlag stabilare dator. Bara ett tips

Det där med 2k har jag spekulerat i förr. Jag vet inte om jag ska testa. kanske de kanske. Du kan var glad över din fina p. Jag har ju en 1900+ oklockad. En rolig nyhet är ju att jag får EXAKT samma p i benchmark OAVSETT vilken DRIVRUTIN jag lägger in! Förklara det mina vänner Jag har alltså tagit JÄTTE GAMLA drivrutniner o fipplat runt o testat om . Men det är samma poäng ändå. lol. skandalöst. Så nu skiter jag i 3d mark som sagt ett tag. Tror jag -hehehe , mvh mono

Visa signatur

mono