Grafikprestanda i Far Cry 3

Permalänk
Medlem

Har nu testat detta: http://forums.guru3d.com/showthread.php?p=4465961

rekomenderar STARKT till dem som upplever drops med SLi config. Ökade min FPS markant och spelar nu på nästan maximala inställningar i 60 FPS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skumt... Jag spelar på ULTRA, DX11, 4MSAA (ingen vsync) och får

MINST: 45FPS
MEDEL: 55FPS
MAX: 70FPS

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

Fungerar dock utmärkt med SLI-kortet GTX 590. Aldrig under 60 FPS på högsta inställningar. Borde ju då bli helt fantastiskt med två 580.

Skröt nog för mycket där. När jag kom ut i open World droppade det ibland ner till 14 FPS så fick sänka upplösningen från 1080p till 720p och sparka in Vsync 2X (60/2 = 30) och kör nu strax under 30 FPS. Men ska testa med de SLI inställningar som ovanstående läsare länkade till.

Och när jag ändå kör 720p så ska jag testa spela i 3D. Alltså grafiken är ju helt underbar i spelet. Usel textur på vissa ställen och brytningen mellan vatten och land ser för jävlig ut men det är förlåtet.

Nopp, 3D gaming var inte bra. Inte på extreme rakt av.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Ett GTX690 har inte 4GB minne, utan 2+2GB, där det är 2GB för varje GPU, dvs som att ha standard GTX680 i crossfire. Minnesmängden ökas ju alltså inte. Tänkte det vore bra att säga så du inte gör ett dyrt missinformerat köp.

"Har du fått fram något mer om det var grafikminnet som blev fullt?, Funderar nämligen på om jag ska inhandla 2*680 4Gb alt. 1*690! =)"

Jag vet att 690 har 2*2Gb eftersom att jag frågar om grafikminnet blev fullt. Således funderar jag på att köpa 680 med större minnen...

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gox84:

Jag kör på:

Amd radeon xfx black edition 5870
I7-950 ex. edition
8gig ram
55" skärm

Utan lagg på direktX 11!
Inställningar är i stort sätt maxade.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej

Om jag får fråga, har du 1gb eller 2gb versionen? Du kör väl på 1080p?
Har nästan som dina specs,men vet inte om datorn klarar av spelet, btw har du överklockat?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

"Har du fått fram något mer om det var grafikminnet som blev fullt?, Funderar nämligen på om jag ska inhandla 2*680 4Gb alt. 1*690! =)"

Jag vet att 690 har 2*2Gb eftersom att jag frågar om grafikminnet blev fullt. Således funderar jag på att köpa 680 med större minnen...

Ah, jag som inte förstod dig då. Men gällande grafikminnet, tänker du spela i 1440p så är 2GB för litet. Jag kan lätt flaska mina 3GB på mina 7970. Med preset high och 2xMSAA ligger det kring 2,5GB och mer. Preset very high ger ca 2,8GB om jag minns rätt. Drar jag upp MSAA til 4x går det över 3GB och jag får typ 20fps, medan det annars ligger kring 80-90fps, dock med extrema framedrops. Ska testa tripplebuffring och v-sync, det kanske kan hjälpa mot dropsen.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Ah, jag som inte förstod dig då. Men gällande grafikminnet, tänker du spela i 1440p så är 2GB för litet. Jag kan lätt flaska mina 3GB på mina 7970. Med preset high och 2xMSAA ligger det kring 2,5GB och mer. Preset very high ger ca 2,8GB om jag minns rätt. Drar jag upp MSAA til 4x går det över 3GB och jag får typ 20fps, medan det annars ligger kring 80-90fps, dock med extrema framedrops. Ska testa tripplebuffring och v-sync, det kanske kan hjälpa mot dropsen.

Jag har 1,5gb och spelar på ULTRA 4xMSAA?? vad händer då`?

KAn någong förklara vad DX11 ger för skillnad i FAR CRY 3? ser absolut ingen skillnad.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Jag har 1,5gb och spelar på ULTRA 4xMSAA?? vad händer då`?

KAn någong förklara vad DX11 ger för skillnad i FAR CRY 3? ser absolut ingen skillnad.

i vilken upplösning då?

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

i vilken upplösning då?

1920x1080

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Ah, jag som inte förstod dig då. Men gällande grafikminnet, tänker du spela i 1440p så är 2GB för litet. Jag kan lätt flaska mina 3GB på mina 7970. Med preset high och 2xMSAA ligger det kring 2,5GB och mer. Preset very high ger ca 2,8GB om jag minns rätt. Drar jag upp MSAA til 4x går det över 3GB och jag får typ 20fps, medan det annars ligger kring 80-90fps, dock med extrema framedrops. Ska testa tripplebuffring och v-sync, det kanske kan hjälpa mot dropsen.

Det låter väldigt konstigt. Max 1208MB användes på mitt GTX690 vid 2560x1600, max/ultra och MSAAx8.

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Medlem

Upplever ni lagg/stutter när ni kör på DX11?
Vad är felet, varför kan PC spel aldrig vara normala så som konsolspel vart enda spel jag köper får jag stuttering problem, först AC3 och nu FC3 vad kan felet vara? Min dator?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

Upplever ni lagg/stutter när ni kör på DX11?
Vad är felet, varför kan PC spel aldrig vara normala så som konsolspel vart enda spel jag köper får jag stuttering problem, först AC3 och nu FC3 vad kan felet vara? Min dator?

Det är ju ett konsolspel du kör, är väl inte så konstigt att det inte funkar normalt på en PC.
Stödet för DX11 var antagligen nånting som införde i slutet av utvecklingsfasen, bara för att kunna skylta med att det fanns.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storman:

Det låter väldigt konstigt. Max 1208MB användes på mitt GTX690 vid 2560x1600, max/ultra och MSAAx8.

Wow, det var ju lite skillnad. Antar du kör DX11?

Undrar om jag har nåt inställt i Catalyst som drar upp det hela. Får testa ikväll och återkomma med om jag hittar nåt. Vore ju skönt om jag kunde få ner användningen, för annars är det ett stort problem med att minnet flaskar långt innan korten tröttnar rent beräkningsmässigt.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

är det värt ett köp? verkar lovande.. vet inte ännu är lite skeptisk fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Spelet verkar vara helt spelbart med medium/high. Extrem och very high verkar vara till för att ägare av SLI/CF 680/7970 skall få ut max av sina kort. Vi andra kan nog utan problem överleva på medium/high.

Jag sitter med ett 670 TOP från Asus och maxar allt utan problem, kortet går upp i max 77 grader. Flyter på jättefint med senaste drivrutinen från Nvidia. Tror nog folk med 650ti och 660ti kommer kunna köra detta på high/very high.

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av cogiskart:

Jag sitter med ett 670 TOP från Asus och maxar allt utan problem, kortet går upp i max 77 grader. Flyter på jättefint med senaste drivrutinen från Nvidia. Tror nog folk med 650ti och 660ti kommer kunna köra detta på high/very high.

Du kör allt på ultra och 8xMSAA? Har nämligen ett Asus GTX 670 (inte TOP modellen) och kör på very high med 2xMSAA och får 46-65 fps. Kortet är överklockat och CPU:n är en 3570K i 4.2GHz. Jag upplever också micro stuttering när jag går under 50...

Permalänk
Skrivet av cogiskart:

Jag sitter med ett 670 TOP från Asus och maxar allt utan problem, kortet går upp i max 77 grader. Flyter på jättefint med senaste drivrutinen från Nvidia. Tror nog folk med 650ti och 660ti kommer kunna köra detta på high/very high.

Sällan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodfan:

är det värt ett köp? verkar lovande.. vet inte ännu är lite skeptisk fortfarande

Ja det är värt det. Ett av de bättre spelen i år. Underbar story, gameplay, och solidt spel rakt igenom.
och jag är rätt kräsen!

Visa signatur
Permalänk

Hur kommer de sig dom bara gjorde testet i olika grafik-inställningar med 7970 kort? Hade velat se frameraten i low/medium/high/very high/extreme också på ett 670 gtx och 680 gtx kort..

Och var är SLI?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

hade stora problem att spela först med mitt gtx 295, vilket inte var helt oväntat, men efter jag uppdaterade med nvidias drivare flyter det på high i 1920x1080, så dom som inte har "beta" drivarna för fc3 installera dom!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Körde 30 min av far cry 3 innan jag tröttnade! Jag älskar vanligtvis fps-spel. Men på senaste tiden så är singel player delen så sjukt fördummande. Man behöver ju inte använda skallen nånting. Pilar hela tiden vart man ska gå. Hold E to loot container står de på varje grej, man tycker ju att de räcker om de står första gången, men tydligen anpassat för folk med minne som en guldfisk. Blir helt enkelt inte stimulerande för hjärnan när allt är så enkelt! Sjukt tråkigt att dagens spel är anpassade för 5-åringar. "Hold space" "följ pilarna för att klara spelet" "tryck si och så" "allt som går att göra nått med blinkar som bara fan så att man verkligen inte kan missa de! Ush, mår illa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Körde 30 min av far cry 3 innan jag tröttnade! Jag älskar vanligtvis fps-spel. Men på senaste tiden så är singel player delen så sjukt fördummande. Man behöver ju inte använda skallen nånting. Pilar hela tiden vart man ska gå. Hold E to loot container står de på varje grej, man tycker ju att de räcker om de står första gången, men tydligen anpassat för folk med minne som en guldfisk. Blir helt enkelt inte stimulerande för hjärnan när allt är så enkelt! Sjukt tråkigt att dagens spel är anpassade för 5-åringar. "Hold space" "följ pilarna för att klara spelet" "tryck si och så" "allt som går att göra nått med blinkar som bara fan så att man verkligen inte kan missa de! Ush, mår illa!

Hur ofta släpps det ett FPS spel med en öppen värld ärligt talat? Tackar och bockar att far cry inte är som skit spelet COD. Så gillar du inte far cry 3 kan du hålla dig vid cod eller bf3.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

Hur ofta släpps det ett FPS spel med en öppen värld ärligt talat? Tackar och bockar att far cry inte är som skit spelet COD. Så gillar du inte far cry 3 kan du hålla dig vid cod eller bf3.

Bra tips då han uppenbarligen inte skulle gilla CoD eftersom det var den simpla och ostimulerande spelstilen i FC3 som han hatade. Gillar även hur du lyckas dra in en liten hatkommentar mot CoD när han inte har nämnt det i sin post du citerade.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Hur ofta släpps det ett FPS spel med en öppen värld ärligt talat? Tackar och bockar att far cry inte är som skit spelet COD. Så gillar du inte far cry 3 kan du hålla dig vid cod eller bf3.

jag skrev ju senaste tiden vilket även inkluderar cod och bf3, samma sak där, skitnödigt överinformerade vart man ska och va man ska trycka på för tangent, dock inte så farligt som far cry 3!

Senaste fps-spelet jag körde som inte va anpassat till efterblivna var half life serien!

Kul att du slänger över mig till cod eller bf3 facket direkt när jag inte gillar far cry 3 haha! Som att dom är de enda alternativen som finns om man vill lira singleplayer!

Permalänk

Verkar vara många som har problem med prestanda på detta spel. =/
Undrar vad det är som gör den stora skillnaden mella alla datorer igentligen? :S
Jag görde detta på Absolut högsta inställningarna och fick som lägsta 45fps ;P
Det var under lite stress tack vare eldkastaren också ^^

Så nu kör jag utan Vsync och på very High settings och det kan fladdra ner till 22fps Men är då precis i början av spelet då allt laddar.

Frames: 10367 - Time: 120000ms - Avg: 86.392 - Min: 22 - Max: 117
Detta var under ett extra mission, då man ska döda så många fiender som möjligt.
Så Mycket explotioner och arga killar med vapen som springer omkring.

Visa signatur

|Ryzen 3700x 4.3Ghz|Asus TUF GAMING B550M+PLUS|32GB Corsair 14-16-16-31|XFX 6900 XT|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

jag skrev ju senaste tiden vilket även inkluderar cod och bf3, samma sak där, skitnödigt överinformerade vart man ska och va man ska trycka på för tangent, dock inte så farligt som far cry 3!

Senaste fps-spelet jag körde som inte va anpassat till efterblivna var half life serien!

Kul att du slänger över mig till cod eller bf3 facket direkt när jag inte gillar far cry 3 haha! Som att dom är de enda alternativen som finns om man vill lira singleplayer!

Jag hatar inte cod och bf3 jag spelar bf3 själv men ville bara säga att om man inte gillar FC3 så finns det alltid cod, moh, bf. Sen är FC3 riktigt bra spel det är min åsikt bara.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

Jag hatar inte cod och bf3 jag spelar bf3 själv men ville bara säga att om man inte gillar FC3 så finns det alltid cod, moh, bf. Sen är FC3 riktigt bra spel det är min åsikt bara.

Han beskrev ju exakt vad han inte gillade med FC3, varför skulle han då spela spel som är sämre på dessa punkter?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Han beskrev ju exakt vad han inte gillade med FC3, varför skulle han då spela spel som är sämre på dessa punkter?

Vet dock inte om de är mer hålla handen i cod eller bf3 singleplayer än i far cry 3:p Men alldeles för mkt i alla tre;)

Permalänk
Medlem

Top 3 bästa spelen 2012:

1. Max Payne 3
2. Hitman Absolution
3. Far Cry 3
/Enligt mig

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Avstängd

Sh4dy har nog samma smak som mig. Men jag sätter FarCry 3 som etta fast jag inte spelat så långt. Annars har vi identiska listor.

Dagsfärska patchen och Nvidia-rutinerna gjorde från 14-37 FPS till stadiga 58-60 FPS (utan Vsync och Extreme settings 1080p) på mitt gamla GTX 590. Med V-sync och varannan ruta = helt sanslöst stadiga 30 FPS (60/2). Det som inte är lika trevligt är att så fort jag tar fram verktygs-menyn låser sig spelet vilket inte hände innan. Omstart av datorn. Inte får man vara glad hela dagen

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)