Hur fungerar Windows 8 med spel?

Permalänk
Inaktiv

Hur fungerar Windows 8 med spel?

Hur fungerar spel med Windows 8, tänkte ifall de presterar sämre än med Windows 7. Att jag tänkte på detta var dels att jag fick svar i en av mina trådar att Windows 8 är sämre ifall man ska spela, men även eftersom det var en hel del speltillverkare som inte gillade Windows 8 innan det släpptes. Så, är Windows 8 ett dåligt val för en speldator?

Permalänk
Medlem

Det är snarare tvärtom, jag har överlag fått en liten knuff i spelprestanda. Dock finns det en hel del som har kompatibilitetsproblem.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon168915:

Hur fungerar spel med Windows 8, tänkte ifall de presterar sämre än med Windows 7. Att jag tänkte på detta var dels att jag fick svar i en av mina trådar att Windows 8 är sämre ifall man ska spela, men även eftersom det var en hel del speltillverkare som inte gillade Windows 8 innan det släpptes. Så, är Windows 8 ett dåligt val för en speldator?

Har också märkt av en prestanda ökning, och har också läst diverse artiklar från olika sidor som "bevisat" genom tester att W8 ger en liten prestandaknuff (tror NordicHardware var en av dom). Det går att googla.

Men när det kommer till att spelutvecklare ogillat W8 så (vadjagförstått) har det varit om att t.ex. Markus Persson (Notch, vd @ Mojang) har sagt att han vägrar göra om Minecraft så att det ska få säljas i Windows Store för att Microsofts regler är för "stränga", och andra tillverkare har även klagat över Windows Store helt eftersom det redan finns Steam, Origin, Uplay och ett par styckna "spelförsäljnings-platformar" till.

Kan även lägga till att jag upplever att det ibland är krångligare att starta spel med den nya startmenyn/metro, eftersom det blir mer hoppande mellan den och skrivbordet, men det är nog mest för att startmenyn och skrivbordet är som uppdelat mellan 2 "skärmar" och man då inbillar sig att det blir krångligare, men det går ju att lösa med Start8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JunZuloo:

Kan även lägga till att jag upplever att det ibland är krångligare att starta spel med den nya startmenyn/metro, eftersom det blir mer hoppande mellan den och skrivbordet, men det är nog mest för att startmenyn och skrivbordet är som uppdelat mellan 2 "skärmar" och man då inbillar sig att det blir krångligare, men det går ju att lösa med Start8.

Kan rekommendera StartIsBack, mycket bättre än Start8.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wifi:

Det är snarare tvärtom, jag har överlag fått en liten knuff i spelprestanda. Dock finns det en hel del som har kompatibilitetsproblem.

Går det inte att köra kompabilitetsläge med W7 som tidigare?

Permalänk
Medlem

Jag har bara testat Diablo 3 och det känns snarare värre på w8 men jag kan ha varit något lat och inte uppdaterat alla drivers som bör uppdateras. Överlag ett bra byte och är helt nöjd.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

CoD 4 fungerar inte *mummel modernt skit mummel*

Rättare sagt, punkbuster fungerar inte för cod4 i win8..

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren! Då var det som jag gissade på, skönt att höra. Då blir det definitivt Windows 8!

Permalänk
Medlem

Jag har kört Windows 8 som primärt OS på min primära stationära hemma i ett par månader. I början var det strul med drivrutiner och jag kunde exempelvis inte spela ett enda spel baserad på source motorn. Men lite dit och uppdaterade drivrutiner för ljudkort och grafikkort från tillverkarna så var det löst. Nu har jag inga problem alls överhuvudtaget.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Jag har kört Windows 8 som primärt OS på min primära stationära hemma i ett par månader. I början var det strul med drivrutiner och jag kunde exempelvis inte spela ett enda spel baserad på source motorn. Men lite dit och uppdaterade drivrutiner för ljudkort och grafikkort från tillverkarna så var det löst. Nu har jag inga problem alls överhuvudtaget.

Okej, det var i början det var lite småknasigt eller? Men skönt att höra att det löst sig nu!

Permalänk
Inaktiv

Har inte märkt någon försämring alls, o då har jag lirat på som vanligt, plus ett LAN där jag installerade lite allt möjligt.

Enda ändringen jag gjort är att uppdatera drivrutiner till de senaste, annars ingenting.

Permalänk

Har haft problem med ett spel.
PlanetScape 2.
En googling gav mig svaret under 1 minut.
Har man en Gamepad i när man startar spelet så startas det inte upp.
Dra ut gamepaden, eller lägg en .dll-fil i katalogen så fungerar det prima.

NFS: Hot Run, Assassins Creed 3, Far Cry 3, Fifa 13, PES2013, Dishonored, etc fungerar alla utmärkt.
Och jo, de går att köra spel i Windows 7-läge.

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Medlem

Den här "prestanda boosten" som man sägs få med W8 över W7 är den märkbar eller handlar det om någon enstaka FPS i diverse spel?

Finns det något test som jämför?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Det finns som alternativ, men ingenting som verkar lösa problemen som finns.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Den här "prestanda boosten" som man sägs få med W8 över W7 är den märkbar eller handlar det om någon enstaka FPS i diverse spel?

Finns det något test som jämför?

Finns lite olika tester som dom jag skrev om lite högre upp.
Men det är väll bara att googla lite på "windows 7 vs windows 8 gaming", eller nått sånt.

Kan säga av det jag lagt märke till så handlar det bara om enstaka FPS, utom när det gäller "gammla" spel, men om man sitter med en 60hz skärm så gör en ökning från 80- 95 inte så mycket iallafall.
Det enda som jag reagerar på är att jag verkar ha fått mindre Micro-Stuttering än vad jag hade i W7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Skrivet av Wifi:

Det finns som alternativ, men ingenting som verkar lösa problemen som finns.

När det gäller drivrutiner så har kompabilitetsläge löst det för mig.

Var tvungen att använda W7 drivers för mitt ljudkort innan det kom ut några till W8.
Men varje gång jag skulle installera programmet så sa den att drivern inte var OS-kompatibel.
Det fixade jag med W7 kompabilitetsläge, precis som många andra på Asus forum som hade samma problem.