Permalänk
Medlem

Beslutsångest: IPS vs TN-skärm

Hej!

Det är så att jag hade tänkt unna mig själv en julklapp, ska nämligen köpa en ny skärm. Problemet är så att jag lider av beslutsångest och är inte såpass insatt i skärmar att jag kan säga ditten och datten, men har läst på lite om både ISP och TN-paneler och så har jag nu tagit fram två skärmar som det står mellan att köpa.

BenQ XL2420T (TN) eller en Eizo Foris FS2333 (IPS).

Nu vet jag att folk kommer att fråga vad jag ska använda skärmen till, och det blir nog till det mesta. Spelar lite olika spel, både FPS och ikke FPS-spel. Kollar rätt mycket på film osv osv.

Så.. kan någon bestämma för mig? Tycker detta är rätt jobbigt, det är som att handla schampoo, om det bara hade funnits en flaska där det står schampoo hade livet varit så mycket enklare!

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

Jag köpte mig en LG 27" E2722 IPS för 2500 SEK för tre veckor sedan och är väldigt nöjd. Eiso-skärmen 23" kostar 3000.

Permalänk

Jag har precis samma fundering, fast i en lit lägre prisklass. ska man köpa en billigare e-ips eller en TN i samma prisklass? Ska anvädnas till gaming
PS Jag lånade tråden <:

Permalänk
Medlem

Prisklass spelar egentligen ingen roll för mig, men jag tycker 3000~ kr är rätt OK för en skärm iallafall, vissa säger att jag är helt galen, men då är jag det!

Hade varit trevligt att också läsa synpunkter från folk som äger någon av dessa skärmar

Permalänk
Medlem

Varför är just den IPS-skärmen bäst för dig? Hur kom du fram till det?

Både TN och IPS har sina fördelar, som du förstår. Dyrare TN-skärmar är visserligen bättre, men i slutändan kommer man inte ifrån bl.a. de dåliga betraktningsvinklarna. Fördelen däremot är att bilden flyter på mycket bättre, så frågan är:

Vill du ha en bild som flyter på bättre, med möjlighet till 3D?
Vill du ha en bild med mycket bättre färg och betraktningsvinkel?

Jag har tänkt på det själv tidigare, och för mig personligen bestämde jag mig för att IPS var rätt väg för mig att gå, eftersom det du ger upp (bildkvalitet) inte alltid övervägs av 120 Hz och 3D, för hur ofta kommer du egentligen använda de funktionerna, och hur nödvändiga är de? För att inte tala om att din hårdvara pressas mer. Däremot kan du alltid använda den bättre kvalitén du får från en IPS-skärm, oavsett om du bara surfar, kollar på film, eller spelar.

För att sammanfatta:
Jag hade valt IPS, för att du alltid kommer ha den där knivskarpa och mer verklighetstrogna bilden med bättre färg och svärta, oavsett vad du håller på med på datorn. Du får helt enkelt en trevligare upplevelse från ögonblicket du börjar använda datorn.

Med det sagt talar jag inte från personlig upplevelse, då jag aldrig har ägt en TFT-skärm. Men jag har själv undersökt en del för att veta vad jag vill ha när det äntligen är dags (jag tycker att Dells U2312HM är den mest prisvärda skärmen för mina behov).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bunni:

Prisklass spelar egentligen ingen roll för mig, men jag tycker 3000~ kr är rätt OK för en skärm iallafall, vissa säger att jag är helt galen, men då är jag det!

Hade varit trevligt att också läsa synpunkter från folk som äger någon av dessa skärmar

3000kr för en skärm är nästan i minsta laget. 5000kr är lagom och 8000kr börjar bli lite väl mycket.

Jag kan inte tänka mig köra på en tn panel. Färgerna är så urtvättade att det känns som om man är färgblind.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jean-Luc Picard:

Varför är just den IPS-skärmen bäst för dig? Hur kom du fram till det?

Både TN och IPS har sina fördelar, som du förstår. Dyrare TN-skärmar är visserligen bättre, men i slutändan kommer man inte ifrån bl.a. de dåliga betraktningsvinklarna. Fördelen däremot är att bilden flyter på mycket bättre, så frågan är:

Vill du ha en bild som flyter på bättre, med möjlighet till 3D?
Vill du ha en bild med mycket bättre färg och betraktningsvinkel?

Jag har tänkt på det själv tidigare, och för mig personligen bestämde jag mig för att IPS var rätt väg för mig att gå, eftersom det du ger upp (bildkvalitet) inte alltid övervägs av 120 Hz och 3D, för hur ofta kommer du egentligen använda de funktionerna, och hur nödvändiga är de? För att inte tala om att din hårdvara pressas mer. Däremot kan du alltid använda den bättre kvalitén du får från en IPS-skärm, oavsett om du bara surfar, kollar på film, eller spelar.

För att sammanfatta:
Jag hade valt IPS, för att du alltid kommer ha den där knivskarpa och mer verklighetstrogna bilden med bättre färg och svärta, oavsett vad du håller på med på datorn. Du får helt enkelt en trevligare upplevelse från ögonblicket du börjar använda datorn.

Med det sagt talar jag inte från personlig upplevelse, då jag aldrig har ägt en TFT-skärm. Men jag har själv undersökt en del för att veta vad jag vill ha när det äntligen är dags (jag tycker att Dells U2312HM är den mest prisvärda skärmen för mina behov).

Hej Jean-Luc Picard!

Tack så hemskt mycket för ett riktigt bra svar, jag har läst på lite mer om IPS nu och det verkar gå mot en Eizo Foris FS2333 faktiskt. Frågan är om jag bara ska köpa två av de när jag ändå är på gång.. jag menar.. halvskatt nu i december!

Permalänk
Medlem

Spelar du inte Quake eller CS så välj IPS. Vad ska man med en snabb skärm till om man lirar typ skyrim mm?`
Jag lirar quake så för min del blir det till att ha två riggar. En dedikerad Quake burk och en slösurfdator.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Jag ahr både IPS och TN skärmar av olika storlekar och format, ävender dem till jobb, spel, film och surf mm. Det mesta alltså. Det jag stör mig MEST på när det gäller samtilga skärmar, är de som är 16:9. Jag tycker verkligen det är störande och föredrar mina skärmar med 16:10 mer än 16:9 mer än jag föredrar IPS över TN.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS