7970 nu eller vänta till nästa generation?

Permalänk
Medlem

7970 nu eller vänta till nästa generation?

Är sugen på att uppgradera mina grafikkort och 7970 har sjunkit ganska mycket i pris - så kommer vara extremt sugen i mellandagarna.
Frågan är om det är lönt att köpa 7970 nu eller om man kanske ska vänta tills nästa generation?

Är inte speciellt uppdaterat på AMDs kommande produkter, men vad talar för och emot?

Eftersom jag oftast spelar i Eyefinity på 3 skärmar så hade jag i ett sådant fall varit tvungen att köpa 2st 7970, men om jag väntar kanske jag kan få samma prestanda på endast ett kort? Vad tror ni?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Är sugen på att uppgradera mina grafikkort och 7970 har sjunkit ganska mycket i pris - så kommer vara extremt sugen i mellandagarna.
Frågan är om det är lönt att köpa 7970 nu eller om man kanske ska vänta tills nästa generation?

Är inte speciellt uppdaterat på AMDs kommande produkter, men vad talar för och emot?

Eftersom jag oftast spelar i Eyefinity på 3 skärmar så hade jag i ett sådant fall varit tvungen att köpa 2st 7970, men om jag väntar kanske jag kan få samma prestanda på endast ett kort? Vad tror ni?

Kommer dröja ett tag innan prestandan blir dubbla 7970(/680) på en gpu.

Köp nu om det är nu du vill ha det. Nya kort är väl beräknade fram till sommaren och nästan alltid så blir det förseningar.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

AMDs nästan generation ska väl komma i andra halvan av nästa år, framåt slutet av sommaren alltså.

Och du hade ju inte varit tvungen att köpa dubbla 7970, men visst, det blir tungt på ett.
Och du lär inte få samma prestanda på ett kommande kort som två nuvarande, så stora har hoppen mellan generationer aldrig varit, tvivlar på att de kommer vara det nu.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Nästa generationen blir inte krympat. Det blir ungefär 10% skillnad mot dagens kort och det är ingen stor skillnad.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superlight:

Nästa generationen blir inte krympat. Det blir ungefär 10% skillnad mot dagens kort och det är ingen stor skillnad.

Jaha och du vet mer än vi andra?! Det där med krympning är ju rätt men prestandan vart har du fått reda på detta? Länk?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jaha och du vet mer än vi andra?! Det där med krympning är ju rätt men prestandan vart har du fått reda på detta? Länk?

Nordichardware:
http://www.nordichardware.se/Grafik/amd-radeon-hd-8970-detalj...

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

men vad har du nu?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Jag säger att, uppgradera när du känner behovet. Finns det en lansering vid en nära förestående tid, så kan man kanske vänta. Men ett HD7970 blir inte sämre för att ett HD8970 kommer. Om det ens är flaggskeppet som kommer först, dvs.

Jag känner inte att en lansering är nära förestående, och väntar mig i så fall en papperslansering om så vore fallet.

Permalänk
Hedersmedlem

10% vart?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar.

Har surfat runt lite och försökt hitta lite benchmarks.
Idag kör jag 2x 5970 i Crossfire vilket är totalt 4 GPU:er. Jag försöker matcha i benchmarks på nätet hur mycket jag egentligen vinner på att köra 2x 7970 än 2x 5970 - men hittar inga bra uppgifter.

Vid snabba läsningar på andra som köpt 7970 och kör Eyefinity har de rapporterat att det har räckt med ett kort. Så kanske till en början inte ens behöver lasta på med två stycken 7970s direkt?

Kanske bättre att lägga lite extra pengar på vattenkylning till kortet och istället överklocka?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

10% vart?

Citat:

Den relativt välväxta grafikkretsen ska ge Radeon HD 8970 ett TDP-värde på 250 watt och således sätta kortet i paritet med dagens flaggskepp Radeon HD 7970 GHz Edition.

Läs den raden. Har jag fattat detta korrekt så blir 8970 samma som 7970 GHz med lägre strömförbrukning. Det är väl ungefär 10% skillnad mellan korten?

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Läs den raden. Har jag fattat detta korrekt så blir 8970 samma som 7970 GHz med lägre strömförbrukning. Det är väl ungefär 10% skillnad mellan korten?

Tvärtom. De menar att strömförbrukningen blir samma och inflikar att med tanke på prestandavinsterna är det jättebra.

Permalänk
Inaktiv

Idag får du en 7970 för runt 3000:- när "8970" kommer till marknaden kommer den kosta runt 6000:- skulle jag gissa på.
Behöver du ett grafik kort idag så köp det, kan du vänta så kanske du inte behöver den egentligen eller? Ska du köra flera kort är inte crossfire så roligt oavsett vad folk säger om radeonpro.

Tror nästan ett GTX690 skulle passa dig bäst men den kostar bra mycket mer än 2st 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Tvärtom. De menar att strömförbrukningen blir samma och inflikar att med tanke på prestandavinsterna är det jättebra.

Jo, du har nog rätt att de menar strömförbrukningen.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190433:

Idag får du en 7970 för runt 3000:- när "8970" kommer till marknaden kommer den kosta runt 6000:- skulle jag gissa på.
Behöver du ett grafik kort idag så köp det, kan du vänta så kanske du inte behöver den egentligen eller? Ska du köra flera kort är inte crossfire så roligt oavsett vad folk säger om radeonpro.

Tror nästan ett GTX690 skulle passa dig bäst men den kostar bra mycket mer än 2st 7970.

Problemet i detta fallet är att jag kör tre skärmar. Ska jag köra tre skärmar med nVidias grafikkort måste jag ha minst två kort - 3D Surround

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Jag själv skulle enbart uppgradera grafikkortet om det verkligen behövdes.
Med det vill jag säga att spelen jag spelar/vill spela är ospelbara pga grafikkortet. Det är även en tolkningsfråga när spelen är ospelbara. Så den tolkningen överlåter jag till dig.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Poison:

Problemet i detta fallet är att jag kör tre skärmar. Ska jag köra tre skärmar med nVidias grafikkort måste jag ha minst två kort - 3D Surround

Med de nya 6xx serien ska du väl kunna ha mer än två skärmar, jag kan ha fyra men bara tre i surround.
http://www.geforce.com/hardware/technology/3dvision-surround/...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Med de nya 6xx serien ska du väl kunna ha mer än två skärmar, jag kan ha fyra men bara tre i surround.
http://www.geforce.com/hardware/technology/3dvision-surround/...

Ahh, news for me
Men som det är nu är jag mest hemma hos AMD-korten så kommer först och främst börja titta på den fronten, men nVidia är givetvis ett alternativ.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Jag måste nog ändå rekommendera AMDs kort i dylika upplösningar, tack vare högre VRAM och bredare bus för minnesbandbredd.
Mig veterligen så är snarare 4GiB-grafikkort för 670/680 närmre en prestandaförlust snarare än en prestandavinst, då dess 256 bitars minnesbuss flaskhalsar den långt innan dess (en av få gånger då jag faktiskt använder flaskhals och anser det korrekt benämning). Utöver det så är ju minneskretsarna dubbelt så stora och klockar därför sämre.

Så i just den här generationen måste jag rekommendera AMD till dylika ting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Ahh, news for me
Men som det är nu är jag mest hemma hos AMD-korten så kommer först och främst börja titta på den fronten, men nVidia är givetvis ett alternativ.

Eyefinity fungerar överlag bättre än surround(enligt mig för att jag är bäst och dels för att jag har testat bägge).

Med ett 7970 i 5760x1080 i bf3 fick jag som average 60fps med medium preset (överklockat kommer dock inte ihåg klock men det var en 32 gubbars match)

Med low preset så låg jag alltid över 60fps samma match och map:en var gulf of oman om jag inte minns fel.

Skrivet av tetrisGOAT:

Jag måste nog ändå rekommendera AMDs kort i dylika upplösningar, tack vare högre VRAM och bredare bus för minnesbandbredd.
Mig veterligen så är snarare 4GiB-grafikkort för 670/680 närmre en prestandaförlust snarare än en prestandavinst, då dess 256 bitars minnesbuss flaskhalsar den långt innan dess (en av få gånger då jag faktiskt använder flaskhals och anser det korrekt benämning). Utöver det så är ju minneskretsarna dubbelt så stora och klockar därför sämre.

Så i just den här generationen måste jag rekommendera AMD till dylika ting.

Jo.. dumma försäljningsknep.. höghus utan möjlighet att ta sig förbi första våningen ungefär:P

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Eyefinity fungerar överlag bättre än surround(enligt mig för att jag är bäst och dels för att jag har testat bägge).

Med ett 7970 i 5760x1080 i bf3 fick jag som average 60fps med medium preset (överklockat kommer dock inte ihåg klock men det var en 32 gubbars match)

Med low preset så låg jag alltid över 60fps samma match och map:en var gulf of oman om jag inte minns fel.

Intressant. Idag landar jag på ca ~75 FPS med low preset med de större kartorna, så om jag skulle få för mig att endast köra ett 7970 skulle skillnaden egentligen inte bli så stor - inte i BF3 i varje fall.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Skrivet av Poison:

Intressant. Idag landar jag på ca ~75 FPS med low preset med de större kartorna, så om jag skulle få för mig att endast köra ett 7970 skulle skillnaden egentligen inte bli så stor - inte i BF3 i varje fall.

Skillnaden i bf3 kommer du nog endast uppfatta när du spelar i hög upplösning och ultra-inställningar, alltså när spelet kräver mer minne än vad 5970 har. Förutom minnet så presterar väl ett 5970 bara lite sämre än ett 7970. Men som sagt, på minnesmängden vinner 7970 stort.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Intressant. Idag landar jag på ca ~75 FPS med low preset med de större kartorna, så om jag skulle få för mig att endast köra ett 7970 skulle skillnaden egentligen inte bli så stor - inte i BF3 i varje fall.

Kan dock tänka mig att det var preis innan 12.11 kom ut och det har kommit ännu fler beta versioner sedan dess:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

Skulle köpa, det burkar alltid vara ett par bugar vid lanseringar och förseningar kan förekomma. Ta 2st 7970 GH/z edition Windforce x3 på inet, de sjunker hela tiden så håll ett öga uppe

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Skillnaden i bf3 kommer du nog endast uppfatta när du spelar i hög upplösning och ultra-inställningar, alltså när spelet kräver mer minne än vad 5970 har. Förutom minnet så presterar väl ett 5970 bara lite sämre än ett 7970. Men som sagt, på minnesmängden vinner 7970 stort.

Jag har också fått samma uppfattning, och då kör jag ändå två 5970 i Crossfire. Men stora flaskhalsen i min rigg är väl minnet. Spelar egentligen ingen roll hur många GPU:er man belastar när minnet sätter stopp i vilket fall. Jag kan ju bara utnyttja 1GB då alla kärnorna kör i crossfire - trots att man stoltserar med 2GB-logon på 5970-lådorna

Hur länge tror ni 3GB NVRAM håller framöver? Finns ju även 6GB att välja mellan till en dyrare peng, men vid en snabb titt på lite benchmarks finns det inget spel som fyller upp 6GB i dagsläget - trots höga inställningar och upplösningar som 5760x1080

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Poison:

Intressant. Idag landar jag på ca ~75 FPS med low preset med de större kartorna, så om jag skulle få för mig att endast köra ett 7970 skulle skillnaden egentligen inte bli så stor - inte i BF3 i varje fall.

Ta en kik på testet (med tre skärmar) när 7970 GHz släpptes;

Nu är inte 5970 med där men som före detta ägare till ett 5970 och nu tre 7970 (drivrutinstrul med cf, varning) så är det rimliga siffror ovan. Ska nog flytta denna tråden till multiskärmsforumet förresten.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett några siffror på det, men jag skulle tro att då minnesbussen inte är vidare än 384 bitar så skulle det vara den som sätter stopp på samma sätt som för nVidia och 4/256. Den bör helt enkelt inte kunna adressera mer.
Anledningen till att GTX 580 upplevde en reell ökning var för att de satt på en 384bitars bus, med 1.5 GiB VRAM och dubblade den till 3GiB.

Nu vill jag poängtera att jag i AMDs fall här inte faktiskt sett några egentliga siffror som styrker mitt påstående, men jag känner att det är ett rimligt antagande.

REDIGERAD pga Lans tillägg - jag tycker att det verkar vara en rimlig ökning, särskilt om man tar i beaktande att det är en högst spelbar prestanda (jag vet inte hur mycket det skiljer emellan single- och multiplayer då jag faktiskt aldrig kört singleplayer). Att det resultatet samtidigt skulle innebära en (trolig) ökning från att gå från fyra GPUer till en är även det ett plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Ta en kik på testet (med tre skärmar) när 7970 GHz släpptes;

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3149?k=627a9eed6fbbc...

Nu är inte 5970 med där men som före detta ägare till ett 5970 och nu tre 7970 (drivrutinstrul med cf, varning) så är det rimliga siffror ovan. Ska nog flytta denna tråden till multiskärmsforumet förresten.

Skrivet av tetrisGOAT:

Jag har inte sett några siffror på det, men jag skulle tro att då minnesbussen inte är vidare än 384 bitar så skulle det vara den som sätter stopp på samma sätt som för nVidia och 4/256. Den bör helt enkelt inte kunna adressera mer.
Anledningen till att GTX 580 upplevde en reell ökning var för att de satt på en 384bitars bus, med 1.5 GiB VRAM och dubblade den till 3GiB.

Nu vill jag poängtera att jag i AMDs fall här inte faktiskt sett några egentliga siffror som styrker mitt påstående, men jag känner att det är ett rimligt antagande.

REDIGERAD pga Lans tillägg - jag tycker att det verkar vara en rimlig ökning, särskilt om man tar i beaktande att det är en högst spelbar prestanda (jag vet inte hur mycket det skiljer emellan single- och multiplayer då jag faktiskt aldrig kört singleplayer). Att det resultatet samtidigt skulle innebära en (trolig) ökning från att gå från fyra GPUer till en är även det ett plus.

Min sammanfattning av det hela är att mina 5970 i crossfire presterar ganska jämt med ett 7970 - i alla fall om man tittar på ett spel som BF3 (som jag i genomsnitt lirar mest). Vad jag tjänar på en eventuell uppgradering till ett 7970 är mer NVRAM som blir mer framtidssäkert och då flaskhalsar jag inte längre på den fronten - samt eventuellt lite bättre siffror i andra spel i DX11. Annan fördel är givetvis mindre effektförbrukning.

Jag får helt enkelt se under mellandagsrean om man pressar priserna så hårt att 7970 är värt ett köp, sedan en eventuell uppgradering till crossfire till våren/sommaren.

Jag tackar er alla för era input och hjälp i denna frågan. Vi kan givetvis fortsätta diskussionen öppet i allmänhet

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Skrivet av Poison:

Jag har också fått samma uppfattning, och då kör jag ändå två 5970 i Crossfire. Men stora flaskhalsen i min rigg är väl minnet. Spelar egentligen ingen roll hur många GPU:er man belastar när minnet sätter stopp i vilket fall. Jag kan ju bara utnyttja 1GB då alla kärnorna kör i crossfire - trots att man stoltserar med 2GB-logon på 5970-lådorna

Hur länge tror ni 3GB NVRAM håller framöver? Finns ju även 6GB att välja mellan till en dyrare peng, men vid en snabb titt på lite benchmarks finns det inget spel som fyller upp 6GB i dagsläget - trots höga inställningar och upplösningar som 5760x1080

Ja, det är 1Gb per grafikkort. Precis som i vanlig crossfire. Sitter också på två stycken HD5970 i crossfire just nu, så sitter i samma båt som du.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Min sammanfattning av det hela är att mina 5970 i crossfire presterar ganska jämt med ett 7970 - i alla fall om man tittar på ett spel som BF3 (som jag i genomsnitt lirar mest). Vad jag tjänar på en eventuell uppgradering till ett 7970 är mer NVRAM som blir mer framtidssäkert och då flaskhalsar jag inte längre på den fronten - samt eventuellt lite bättre siffror i andra spel i DX11. Annan fördel är givetvis mindre effektförbrukning.

Jag får helt enkelt se under mellandagsrean om man pressar priserna så hårt att 7970 är värt ett köp, sedan en eventuell uppgradering till crossfire till våren/sommaren.

Jag tackar er alla för era input och hjälp i denna frågan. Vi kan givetvis fortsätta diskussionen öppet i allmänhet

Du får inte glömma alla problem du slipper så som spel utan stöd för crossfire än mindre 4:a gpu:er:P

Kan kolla mer exakt fps genom att benchmarka en runda i BF3 med eller utan CrossFire åt dig om du vill. Men då kör jag på 1080p så att vi kan använda samma måttstock:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."