Röd VGA-diod trots fungerande GPU - Vill inte starta. Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Röd VGA-diod trots fungerande GPU - Vill inte starta. Hjälp uppskattas!

Problem

Datorn vill inte starta (Alla fläktar snurrar, alla lampor lyser, men datorskärmen förblir svart). RÖD VGA-diod lyser upp. Detta trots att grafikkortet fungerar.

Specs

  • i5 2500k, klockad till 4.5GHz. Kyld av en H70 i push-pull konfiguration.

  • ASUS GTX 670 DirectCU II, (Tidigare 2xHD5870 i CF)

  • ASUS P67 Sabertooth

  • 8GB Corsair 1600HMz CL9

  • Samsung 840 Pro

  • 2x1TB Samsung HDD

  • Corsair Obsidian 800D

  • Corsair AX850

Bakgrundsinfo

Installerade ett GTX 670 samt en ny SSD i mitt bygge. Med detta installerade jag även Windows 8. Det krånglade lite i början, systemet frös under ung. en halv sekund, och ljudet "fastnade" och upprepade sig. Efter att ha provat olika metoder för att lösa problemet så lyckades jag få bort det genom en system refresh, samt att jag ändrade bootordningen. (Istället för att ladda direkt från Samsung 840 Pro gick den genom IBA GE Slot 00C8 v1365?)

Jag spelade sedan lite Skyrim, och Skyrim började gå segt och krashade plötsligt. Den stuttering jag nämnde var nu tillbaka. Jag försökte ordna problemet med en systemåterställning, men problemet kvarstod. Så jag tänkte än en gång att jag kunde ändra bootordningen. Jag disable:ade alla enheter som inte var Samsung 840 Pro och sparade inställningarna.

Efter detta så ville datorn inte starta upp över huvud taget, och istället så lyser VGA-dioden rött. Jag har testat att återställa CMOS via jumpern flera gånger, testat flera olika grafikkort i flera olika PCIe-portar, men den vill ändå inte starta. Intuitivt låter det som att moderkortet är trasigt, men det enda jag gjorde var att ändra bootprioritet i BIOS innan den vägrade att starta. Detta borde väl inte göra sönder moderkortet?

Tack så hemskt mycket på förhand!

//Hannes

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Efter lite grävande ser det mest troligt ut att det är BIOS:et som är korrupt. Är det möjligt att på något sätt återställa BIOS, eller måste jag skicka in hela moderkortet? (Har som sagt återställt CMOS via jumpern flera gånger utan resultat)

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk

Det kan inte vara bioset om du inte avbrött en uppgradering eller förstört bios chipet och asus moderkort har två stycken

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Problem

Datorn vill inte starta. RÖD VGA-diod lyser upp. Detta trots att grafikkortet fungerar.

Specs

  • i5 2500k, klockad till 4.5GHz. Kyld av en H70 i push-pull konfiguration.

  • ASUS GTX 670 DirectCU II, (Tidigare 2xHD5870 i CF)

  • ASUS P67 Sabertooth

  • 8GB Corsair 1600HMz CL9

  • Samsung 840 Pro

  • 2x1TB Samsung HDD

  • Corsair Obsidian 800D

  • Corsair AX850

Bakgrundsinfo

Installerade ett GTX 670 samt en ny SSD i mitt bygge. Med detta installerade jag även Windows 8. Det krånglade lite i början, systemet frös under ung. en halv sekund, och ljudet "fastnade" och upprepade sig. Efter att ha provat olika metoder för att lösa problemet så lyckades jag få bort det genom en system refresh, samt att jag ändrade bootordningen. (Istället för att ladda direkt från Samsung 840 Pro gick den genom IBA GE Slot 00C8 v1365?)

Jag spelade sedan lite Skyrim, och Skyrim började gå segt och krashade plötsligt. Den stuttering jag nämnde var nu tillbaka. Jag försökte ordna problemet med en systemåterställning, men problemet kvarstod. Så jag tänkte än en gång att jag kunde ändra bootordningen. Jag disable:ade alla enheter som inte var Samsung 840 Pro och sparade inställningarna.

Efter detta så ville datorn inte starta upp över huvud taget, och istället så lyser VGA-dioden rött. Jag har testat att återställa CMOS via jumpern flera gånger, testat flera olika grafikkort i flera olika PCIe-portar, men den vill ändå inte starta. Intuitivt låter det som att moderkortet är trasigt, men det enda jag gjorde var att ändra bootprioritet i BIOS innan den vägrade att starta. Detta borde väl inte göra sönder moderkortet?

Tack så hemskt mycket på förhand!

//Hannes

Så, du satte boot från en anna HD än Samsung 840. Sen tog du bort alla enheter utom Samsung 840? Ser du nått fel i det?

Hur som helst, det är säkert bara nått med bootordningen att göra.

Och vad menar du med inte starta. Kommer du in i bios? Är det Windows som inte startar? Du får lov att specificera dig lite.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik433:

Det kan inte vara bioset om du inte avbrött en uppgradering eller förstört bios chipet och asus moderkort har två stycken

Tack för svar! Vad tror du att det kan vara, då? Det enda som jag pillade med innan det slutade fungera just BIOS:et. All hårdvara var övrigt identiskt från den stund där allting fungera tills den stund då inget fungerade.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Så, du satte boot från en anna HD än Samsung 840. Sen tog du bort alla enheter utom Samsung 840? Ser du nått fel i det?

Hur som helst, det är säkert bara nått med bootordningen att göra.

Och vad menar du med inte starta. Kommer du in i bios? Är det Windows som inte startar? Du får lov att specificera dig lite.

Förlåt om jag var ospecifik. Datorn startar och alla fläktar snurrar, men den POST:ar inte. Helt svart skärm, och VGA-lampan lyser rött. När jag valde override till Samsungen så fungerade, och den bootade till Windows direkt. Jag hade gjort så innan, och då fungerade det.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av iNfragiq:

Förlåt om jag var ospecifik. Datorn startar och alla fläktar snurrar, men den POST:ar inte. Helt svart skärm, och VGA-lampan lyser rött. När jag valde override till Samsungen så fungerade, och den bootade till Windows direkt. Jag hade gjort så innan, och då fungerade det.

Finns det möjlighet att se POST-koder? (Dessa visas normalt på skärmen, men det hjälper ju inte dig.) Mitt ASRock-moderkort har en liten display som kan visa två tecken. Där flimrar det förbi olika hexadecimala koder och vid de tillfällen datorn inte har startat har det till exempel stått B9 där. Då kollade jag i manualen, under "Dr. Debug", och såg att det t ex betydde "Checking USB devices". Jag har dessvärre inte kunnat hitta den listan på nätet, så jag har fått kolla i den fysiska manualen varje gång.

Har ditt moderkort den här funktionen eller har du tillgång till ett PCI-kort med nämnda funktion?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Finns det möjlighet att se POST-koder? (Dessa visas normalt på skärmen, men det hjälper ju inte dig.) Mitt ASRock-moderkort har en liten display som kan visa två tecken. Där flimrar det förbi olika hexadecimala koder och vid de tillfällen datorn inte har startat har det till exempel stått B9 där. Då kollade jag i manualen, under "Dr. Debug", och såg att det t ex betydde "Checking USB devices". Jag har dessvärre inte kunnat hitta den listan på nätet, så jag har fått kolla i den fysiska manualen varje gång.

Har ditt moderkort den här funktionen eller har du tillgång till ett PCI-kort med nämnda funktion?

Tyvärr inte. Det närmsta mitt ASUS-kort kommer är att den har dioder som visar vilken POST state den befinner sig i. Den går igenom CPU och RAM utan problem, men fastnar på VGA/Grafikkort. Detta trots att jag testat tre olika grafikkort, i båda PCIe-portarna.

En annan fråga - är det någon skillnad på att cleara CMOS via jumper eller batteri? Har clearat via jumper, men pga att moderkortet har ett stort plastskydd över sig så är batteriet väldigt svåråtkomligt.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850