Permalänk
Medlem

Klocka arslet av en duron..

hej!
Har en duron 850MHZ som körs i 100mhz fsb..
jag har tänkt ställa om skitet så den körs i 133.. frågan är om den kan brännas om jag gör så? har extremt bra kylning och balkongen e nära :D.. är det bara att testa osv? är bara rädd att nått pajjar. har ingen reserv.. och lever inte länge utan dator..

Permalänk
Medlem

du kan utan problem dra upp den i 133mhz fsb

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
du kan utan problem dra upp den i 133mhz fsb

KOMMER den åtminstonne bota?

Permalänk
Medlem

vänta så ska du få en bild på min Duron 700.

edit:

Duron700@1106 - 2.2V Vcore

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [krook]
vänta så ska du få en bild på min Duron 700.

edit:

Duron700@1106 - 2.2V Vcore

jaha men mitt moderkort stödjer inte volt skitet.. kan inte ge den mer volt.. men asså jag testade nyss och den vägrar bota.. den står bara där o "gasar" :D.. ingen bild på skärmen vid 133mhz fsb.. nån som vet nåt sätt??

Permalänk
Medlem

Klarar minnena 133mhz då? Annars blir det lite svårt

Lås upp skiten och öka multipeln så högt det går annars

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Klarar minnena 133mhz då? Annars blir det lite svårt

Lås upp skiten och öka multipeln så högt det går annars

haha har inge multiplier skit.. bajsmoderkort vettu.. får väl köra med det fejkade bioset som jag skaffat.. joda minnena e mosel 133 men körs i 162MHZ cas 2.. så det e inga problem..

Permalänk

Verkar lite strange att du kan öka busen till minnena när du inte ens kan ändra multipel från moderkortet? Lustigt MoBo.

Edit: ahh.. missade visst fejkbios-grejen.. då fattar ja... Men räcker inte en FSB ökning från bios för att klocka skiten ur CPU:n då?

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

har du låst upp den? bara frågar...

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Ta ut processorn, rita alla L1 och L7 bryggor med blyertspenna eller silverfärg. Går fort. L1 låser upp alla multiplar som du vet och L7 ger dig 1.85Vcore vid boot tills det att BIOS ställer in det du valt. L7 ger dig en större chans att klocka högre.

Sen testar du 6x155 och 1.85Vcore t.ex. Det borde funka.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangerine
Verkar lite strange att du kan öka busen till minnena när du inte ens kan ändra multipel från moderkortet? Lustigt MoBo.

Edit: ahh.. missade visst fejkbios-grejen.. då fattar ja... Men räcker inte en FSB ökning från bios för att klocka skiten ur CPU:n då?

jo, men buggen i fejkbioset är att man kan inte låsa så bara prollen klockas.. utan pci och skitet hänger med ..
och man kan ju fan inte ge pcin mer än 2 mhz innan den börjar spy..

sen det där med L7... räcker 1.85 volt för att klocka så mkt?
för jag har ju inge volt skit.. ska skippa fejk bios och köra med Rita-Bryggor-AB
läste nånstans att man kan klocka multiplier genom att rita på bryggor.. ska typ köra från 8,5multiplier till 13 * 100 = 1300..
tror ni datorn bootar då?
så jag inte ritar o kapar i onödan och upptäcker sedan att det inte går..

EDIT: jag kan ju annars låsa upp skitet och testa vart gränsen går i nån kompis dator.. asså multiplier gränsen.. sen kör jag toast o prime i nåra timmar. sen fixar jag bryggorna.. nån som har nåt annat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn
Ta ut processorn, rita alla L1 och L7 bryggor med blyertspenna eller silverfärg. Går fort. L1 låser upp alla multiplar som du vet och L7 ger dig 1.85Vcore vid boot tills det att BIOS ställer in det du valt. L7 ger dig en större chans att klocka högre.

Sen testar du 6x155 och 1.85Vcore t.ex. Det borde funka.

kan inte höjja så mkt på prollen på moderkortet.. däremot kan jag höjja minnesskitet som fan!
så det blir ju inge bra o sänka multi.. bästa vore o köra i 11-12 nånting.

såhär går det stabilt.. då hänger nordbryggan med osv..

12x * 112mhz = 1344.. det e rejält ju.. tror inte min klockar så högt.. men om jag kör multiplier på 12 och fsb på 100 så får jag 1200mhz vilket min dator klarar perfekt.. sen kan jag fixa kylning osv och har 12mhz mer på fsb som jag kan leka med.. sk testa, men behöver en länk till sidan där det står hur man ska rita..
sen om nånm erfaren kan tala om för mig hur mkt multipliern kan ökas innan prollen skiter sig.. är 12 lagom?

Permalänk
Medlem

Testa dig fram. Behöver ju inte maxa skiten direkt...

\Masonit

Visa signatur

Livet börjar vid 200!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masonit
Testa dig fram. Behöver ju inte maxa skiten direkt...

\Masonit

testa?

Kul o kapa av l1 bryggor när man sedan upptäcker OJ DET GICK VISS INTE.. jag frågar om nån redan har testat och vet vilken multiplier den klarar av..

Permalänk
Medlem

kapa? du ritar med en blyertspenna... chansen att den skulle paja e liten.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

ööö fäjkbios och rita-bryggor-ab vafan ge dig

Det är ingen bugg att du klockar pci/agp också när du höjer fsbn.. Det har med dividernsna att göra.

Rita L7 med en 0.5mm blyertspenna så har du 1.85V. En duron klockar bättre när man har ritat på L7. Vad har du för moderkort egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
kapa? du ritar med en blyertspenna... chansen att den skulle paja e liten.

mannen.. läs!! kan inte klocka multiplier genom att bara låsa upp.. jag har ingen sån inställning i moderkortet.. så jag måste rita och kapa bryggor på ett speciellt sätt så att jag får den multipliern jag vill ha.. det e det som e problemet..

Permalänk
Medlem

vad har du för moderkort??

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
vad har du för moderkort??

Matsonic 8127c+ 266

Permalänk
Medlem

du får väl helt enkelt fixa ett normalt moderkort isåfall..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
du får väl helt enkelt fixa ett normalt moderkort isåfall..

suck.. jag har läst överallt att om man kapar o sluter vissa bryggor på ett speciellt sätt så kan man få fram en annan multiplier.. sånna här svar som BYT MODEKORT OSV är ju helt värdelösa.. jag frågar efter vad den pallar som max, om nån som har testat vet om den klarar 12multiplier.. så ditt svar är ju helt underart eller? sitter inte o klagar på svaren, för det e schysst att ni svarar osv. Men att alltid få höra : byt moderkort, kasta minnena, va fan ska du med en duron till köp en athlon OSV börjar bli tröttsamt. tack!

Permalänk
Medlem

man kan inte säga vad den klarar, alla prollar är olika, man MÅSTE testa sig fram, här är i varje fall böset, men testa i ett annat moderkort innan så du vet vad den pallar!

http://www.tomshardware.com/cpu/00q3/000711/index.html

Visa signatur

-=DFI Lanparty=-=2*256MB Adata BH-5=-=XP-M 2400+ 35W=-=Vattenkylt PC 9800PRO@XT 128MB=-=Prometeia r404a=-=2*200GB Seagate SATA RAID0=-=OCZ Powerstream 520w=-=20685=-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loabanan
man kan inte säga vad den klarar, alla prollar är olika, man MÅSTE testa sig fram, här är i varje fall böset, men testa i ett annat moderkort innan så du vet vad den pallar!

http://www.tomshardware.com/cpu/00q3/000711/index.html

okej.. om jag fyller i L7 så är det alla ( ::::::. jag fyller i va? så får jag 1.85volt va?..
Jag tänker köra på 133mhz istället för 100 bus..
ska testa mig fram tack!

Permalänk
Medlem

har klockat sketan ur duron.. men jag tror fanimej att den klarar mer.. mycket mer!!... för den e 100 procent stabil tycker jag.. 45 grader idle med en sketen taisol.. men asså ingen som vet hur man ska bryta och koppla bryggorna på prollen för att åstadkomma multiplier 9,5?

Permalänk

^ http://www.ocinside.de/html/workshop/socketa/socketa_resistor...

Funka finfint. Se dock till att ha ett bra blad på kniven. Jag slant lite och förstörde nästan några ytmonterade grejer och fick måla igen några bryggor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karamell-Kungen
^ http://www.ocinside.de/html/workshop/socketa/socketa_resistor...

Funka finfint. Se dock till att ha ett bra blad på kniven. Jag slant lite och förstörde nästan några ytmonterade grejer och fick måla igen några bryggor.

jävlar va schysst.. tack!

Permalänk
Permalänk
Medlem

vad tror du jag får upp min i.. multiplier asså.. kör den i 133mhz nu istället för 100.. så den tickar i 1,13ghz.. så frågan är.. orkar ju inte hålla på o sudda o grejja.. vill ha ett ungefärt svar.. annars får jag väl testa mig fram..

Permalänk
Medlem

Tror inte du kommer mkt högre..
Spitfire durons brukar väl bottna ur vid 1100-1200 MHz? Kanske över 1300 med extremkylning och riktigt hög spänning... (OC&Burn)

(Har inte följt hela tråden)
Vad har du för kylning, och stepping på processorn?

min duron 700 AKCA går ej över 1065 på 2.07V och 14 grader under processorn..

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Tror inte du kommer mkt högre..
Spitfire durons brukar väl bottna ur vid 1100-1200 MHz? Kanske över 1300 med extremkylning och riktigt hög spänning... (OC&Burn)

(Har inte följt hela tråden)
Vad har du för kylning, och stepping på processorn?

min duron 700 AKCA går ej över 1065 på 2.07V och 14 grader under processorn..

kör med en sketen taisol :D.. den funkar fint den.. balkongen ligger 0.3 meter härifrån så där kan jag kasta ut datorn ifall det skulle behövas.