Stor skillnad på 5400rpm vs 7200rpm i spel?

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på 5400rpm vs 7200rpm i spel?

Hejsan!

Har en Caviar Green 2TB (http://www.inet.se/produkt/4303985/2tb-western-digital-caviar...) som jag köpte för ett tag sen, men har aldrig tänkt på detta med rpm. Är det stor skillnad i spel? Känns sådär nu, när jag kom på att jag kunde ha skaffat en 7200rpm variant! Jag vill ju såklart ha en tyst dator (vilket jag har), men frågan är om den ökande värmen och ljudet, är värt mödan för att få 7200rpm varianten?

Jag har en i7 2700k, 7970 grafikkort, 16gb 1666mhz-ram, bra nätagg och ett z77 sabethooth moderkort. Så, hur mycket förlorar jag i spel på detta? Borde inte mina andra komponenter väga upp mycket? Jag spelar bara online spel, så som mmorpgs och fps. Gör detta STOR skillnad i spelen, att jag har en Green Caviar? Det var även något snack om "platter", vilket kan göra en 5400rpm snabbare?

Hur många sekunder snackar vi om? Hur mycket lagg snackar vi om (mmorpg)? Förklara tack!

Känns som jag näst intill måste köpa en 7200rpm nu, för att verkligen utnyttja mina andra komponenter?

Tack på förhand och ha en trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

Det är jätte stor skillnad, laddningstiderna blir mycket mycket längre med en 5400 rpm vs 7200.

utöver själva spelandet e de nog lugnt, men släng i en ssd så kommer allt vara snabbare än ögat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Det var även något snack om "platter", vilket kan göra en 5400rpm snabbare?

Vet inte vad du syftar på riktigt. "Platter" är vad själva de roterande skivorna inne i hårddisken kallas på engelska.
Typiskt så verkar dessa tillverkas endast i en kapacitet för en given generation av hårddiskar (och tillverkare) och de olika stora hårddiskarna skapas genom att sätta i olika antal skivor.

Lagringsdensiteten har ju dock ökat kraftigt över tid vilket har hjälpt de långsammare snurrande diskarna att komma upp i mer acceptabla hastigheter.

Rent allmänt så är det väl framförallt laddningstider som jag skulle kunna tänka mig påverkas.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Just MMO som hela tiden laddar matrial konstant har behov av snabbare diskar. Andra spel laddar ju in allt i minnet sedan vilar disken. Spel som t.ex. WoW märker man en ganska stor skillnad på som man byter till SSD. Saker poppar inte in lika segt utan kommer direkt.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Skaffa SSD

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem

Jag har en 120gb SSD, där jag har mitt OS och jag kan ju lägga in spel där också. Men problemet med mig, är att jag spelar rätt många spel hela tiden och skiftar. Därför får jag ju inte plats med allt!

Känns ganska surt nu efter att ha köpt denna miljövänliga varianten. Känns ju som att det bara var en stor förlust, jämfört med vad jag kunde få för pengarna

Finns det NÅGOT positivt med min nuvarande disk? Är den MYCKET tystare, svalare och billigare att köra än 7200rpm? Vill känna mig helt nöjd med alla komponenter, men att punga ut 800kr nu, känns lite si-sådär :/

Permalänk
Medlem

köp en SSD på 256GB.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

den drar mindre ström och är gjord för att enbart spara material på, inte spela. Green diskarna stängs av autmatiskt när de inte används också tex.

Inte mycket du kan göra förutom att det är alltid bra att ha extra lagring.

Spara pengar å köp en till ssd sen bara. ta då en 240gb och lägg enbart spel å sånt på den

Permalänk
Medlem

Jag röstar också för (större) SSD om målet är att få upp farten ordentligt.

Vad gäller "green"-diskarna så är poängen begränsad på alla sätt, Seagate slutade med dem just därför:

Citat:

The new 1TB/disk Barracuda drives have a nearly identical power-consumption as Barracuda Green, but deliver much higher performance. We changed Barracuda LP to Barracuda Green to make it easier for our customers and partners, and it did. Now with the strides we have made with areal density, power, and performance, the value proposition for “green” drives just isn’t there anymore. If you consider the annual power savings for a “green” drive over a 7200 RPM desktop drive like Barracuda it was next to nothing. We’re talking a matter of 40 cents per year

http://storageeffect.media.seagate.com/2011/11/storage-effect...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Kanyl:

Hejsan!

Har en Caviar Green 2TB (http://www.inet.se/produkt/4303985/2tb-western-digital-caviar...) som jag köpte för ett tag sen, men har aldrig tänkt på detta med rpm. Är det stor skillnad i spel? Känns sådär nu, när jag kom på att jag kunde ha skaffat en 7200rpm variant! Jag vill ju såklart ha en tyst dator (vilket jag har), men frågan är om den ökande värmen och ljudet, är värt mödan för att få 7200rpm varianten?

Jag har en i7 2700k, 7970 grafikkort, 16gb 1666mhz-ram, bra nätagg och ett z77 sabethooth moderkort. Så, hur mycket förlorar jag i spel på detta? Borde inte mina andra komponenter väga upp mycket? Jag spelar bara online spel, så som mmorpgs och fps. Gör detta STOR skillnad i spelen, att jag har en Green Caviar? Det var även något snack om "platter", vilket kan göra en 5400rpm snabbare?

Hur många sekunder snackar vi om? Hur mycket lagg snackar vi om (mmorpg)? Förklara tack!

Känns som jag näst intill måste köpa en 7200rpm nu, för att verkligen utnyttja mina andra komponenter?

Tack på förhand och ha en trevlig kväll!

Jag kör på en Caviar Green 2 TB och ASUS SSD-caching på en lite äldre 64 GB SSD. Vet inte om den finessen finns på z77 men den rekommenderas om du har den. Dock så snabbar den ju inte upp filer som används för första gången eller sällan och då märks det verkligen att det är en långsam disk. Nu kör jag inte mmorpgs så jag vet inte hur ofta den läser och sparar samma fil men det kan vara värt att kolla upp för när den funktionen kommer till sin rätt är den grymt snabb även med en 5400-varvare

Permalänk
Medlem

Själv har jag en Samsung 830-SSD på 128 Gb för spelen. Det börjar bli lite klent om utrymme men jag rekommenderar absolut en SSD om du lirar mycket laddningsintensiva spel så som MMORPG-lir. Battlefield, World of Tanks och sånt har man ingen nytta av SSD direkt eftersom du bara får stå och vänta i början på andra spelare.

Men vill du ha mer lagring för mindre pengar så skulle jag köra på en 7200 rpm hdd. Jag ser ingen nytta i 5200 rpm varianter i min stationära. Visst drar dom mindre ström och blir lite varmare men det är försumbart i en stationär.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Auch! Känns verkligen som en förlust nu att jag valde denna varianten. Har redan en extern hårddisk på 1tb

Men jag antar att den kommer komma till sin rätt längre fram, när jag behöver lagra ännu mer och min externa börjar bli full (vilket den redan börjar bli!)?

PS: Tycker detta är konstigt! Kan nästan säga att spel flyter på och laddar lika snabbt, som på min SSD? Kanske jag som inbillar mig, men om jag inte hade läst på om allt detta idag, så hade jag inte märkt något. Hmm....

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket du bryr dig om blixtsnabba laddnings tider. Har en polare som lirade massa spel från hans externa förut och klagade inte. Detta va några år sen då jag inte hade någon ssd (eller någon annan jag känner för den delen). Jo han va lite segare än oss i laddnings skärmar men det va inte just som man satt och rev ur sig håret för att det tog sån tid.
Har själv lirat te.x. WoW från en extern disk och jag klagar inte på det.
På laptopen har jag en del spel, WoW, swtor, css och ja lite blandat och den har en 5400rpm disk. Kan inte säga att jag märker något skillnad emot stor burken på spel som ligger på en av 7200rpm diskarna.
Skillnad är det självklart men inte just som man känner "å helvete vilken satans seg jäkla laddnings tid" just.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Beror på hur mycket du bryr dig om blixtsnabba laddnings tider. Har en polare som lirade massa spel från hans externa förut och klagade inte. Detta va några år sen då jag inte hade någon ssd (eller någon annan jag känner för den delen). Jo han va lite segare än oss i laddnings skärmar men det va inte just som man satt och rev ur sig håret för att det tog sån tid.
Har själv lirat te.x. WoW från en extern disk och jag klagar inte på det.
På laptopen har jag en del spel, WoW, swtor, css och ja lite blandat och den har en 5400rpm disk. Kan inte säga att jag märker något skillnad emot stor burken på spel som ligger på en av 7200rpm diskarna.
Skillnad är det självklart men inte just som man känner "å helvete vilken satans seg jäkla laddnings tid" just.

Exakt! Jag håller helt med dig! För när jag läser hur andra beskriver det, även på andra forum, så låter det som att det är "SJUKT STOR SKILLNAD!". Om jag hade kört på en 7200rpm hårddisk och någon hade bytat den till en 5400rpm utan att säga något, så hade jag säker inte märkt något. Jag körde precis The Secret World från min SSD (vilket var från min "slöa" HDD innan) och märkte knappt skillnaden. Kanske ett par sekunder, men som du säger, inget "hår-rivande". Kanske beror det på att mitt moderkort ökar prestandan på min HDD eller något, vad vet jag!

EDIT: Jo, som jag trodde! Mitt moderkort har något som kallas "Intel® Smart Response-teknik", vilket är perfekt för en som har en SSD & en HDD! Här är en artikel om hur det fungerar: http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/intel-larson-cre...

Åter igen: skulle jag märka skillnad? Kanske! Men sen kan ju fördelarna från en 5400rpm HDD (mer strömsnål, tyst och sval) göra att den är bättre trots allt?

Permalänk
Medlem

Inte alla MMO som stremar data. Vet inte hur det är med just SecWorld. Är det ett spel som laddar områden så¨får man inte lika stor boost. Men kan se det ganska lätt om man övervakar sin HD. WoW streamar in all data så där märkte jag iaf en skillnad.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Inte alla MMO som stremar data. Vet inte hur det är med just SecWorld. Är det ett spel som laddar områden så¨får man inte lika stor boost. Men kan se det ganska lätt om man övervakar sin HD. WoW streamar in all data så där märkte jag iaf en skillnad.

Ja, så kan det ju vara. Får väl prova på olika spel då!

Men 1800 x 3 = 5400rpm och 1800 x 4 = 7200rpm, vilket är en skillnad på 25%! Då borde ju alltså ett spel som tar t.ex 10 sekunder att ladda, ta 12,5 sekunder istället? Stämmer detta för allt jag gör? Att lägga över filer är något jag orkar vänta på, trots den ökade tiden. Men i spel så borde det ju inte vara särskilt märkbart? Om det bara skiljer runt 2 sekunder på dessa 10, så måste ju bara en liten del användas i stream och därför borde man ju knappt märka det?

Jag har verkligen funderat hela dagen på att försöka sälja min nuvarande eller köpa till en extra, men det verkar ju inte vara värt det! Känns som sagt surt att jag inte valde en snabbare variant, men gjort är gjort.....

Permalänk
Medlem

SSD skulle nog funka för dig..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk

Hade köpt en Samsung 840 250GB SSD om jag var du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Hejsan!

Har en Caviar Green 2TB (http://www.inet.se/produkt/4303985/2tb-western-digital-caviar...) som jag köpte för ett tag sen, men har aldrig tänkt på detta med rpm. Är det stor skillnad i spel? Känns sådär nu, när jag kom på att jag kunde ha skaffat en 7200rpm variant! Jag vill ju såklart ha en tyst dator (vilket jag har), men frågan är om den ökande värmen och ljudet, är värt mödan för att få 7200rpm varianten?

Jag har en i7 2700k, 7970 grafikkort, 16gb 1666mhz-ram, bra nätagg och ett z77 sabethooth moderkort. Så, hur mycket förlorar jag i spel på detta? Borde inte mina andra komponenter väga upp mycket? Jag spelar bara online spel, så som mmorpgs och fps. Gör detta STOR skillnad i spelen, att jag har en Green Caviar? Det var även något snack om "platter", vilket kan göra en 5400rpm snabbare?

Hur många sekunder snackar vi om? Hur mycket lagg snackar vi om (mmorpg)? Förklara tack!

Känns som jag näst intill måste köpa en 7200rpm nu, för att verkligen utnyttja mina andra komponenter?

Tack på förhand och ha en trevlig kväll!

Köp ssd

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk

Många verkar överdriva detta med ssd som speldisk, som systemdisk (os) är det överlägset men långt ifrån alla spel drar nytta av det, kolla upp vilket spel som drar mest nytta av din ssd och lägg det där sen kör resten från din greendisk, har testat detta en del själv, men inte många spel laddar fortare, bf2 är ett som laddas betydligt fortare, däremot på bf3 får man vänta längre tid i spawn bara, ingen större nytta med det? stå å blega på folk som står å skuttar i väntan att få spela

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Kanyl;13054131"]Ja, så kan det ju vara. Får väl prova på olika spel då!

Men 1800 x 3 = 5400rpm och 1800 x 4 = 7200rpm, vilket är en skillnad på 25%! Då borde ju alltså ett spel som tar t.ex 10 sekunder att ladda, ta 12,5 sekunder istället? Stämmer detta för allt jag gör? Att lägga över filer är något jag orkar vänta på, trots den ökade tiden. Men i spel så borde det ju inte vara särskilt märkbart? Om det bara skiljer runt 2 sekunder på dessa 10, så måste ju bara en liten del användas i stream och därför borde man ju knappt märka det?

Jag har verkligen funderat hela dagen på att försöka sälja min nuvarande eller köpa till en extra, men det verkar ju inte vara värt det! Känns som sagt surt att jag inte valde en snabbare variant, men gjort är gjort.....[/QUOT

Hade mina spel på en raptor innan,(os på ssd) köpte en ssd 240 nu är man med,laddtiderna förkortades!!!kan få en 240gb 1500-1800

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk

[QUOTE="zfrigg;13061022"]

Skrivet av Kanyl:

Ja, så kan det ju vara. Får väl prova på olika spel då!

Men 1800 x 3 = 5400rpm och 1800 x 4 = 7200rpm, vilket är en skillnad på 25%! Då borde ju alltså ett spel som tar t.ex 10 sekunder att ladda, ta 12,5 sekunder istället? Stämmer detta för allt jag gör? Att lägga över filer är något jag orkar vänta på, trots den ökade tiden. Men i spel så borde det ju inte vara särskilt märkbart? Om det bara skiljer runt 2 sekunder på dessa 10, så måste ju bara en liten del användas i stream och därför borde man ju knappt märka det?

Jag har verkligen funderat hela dagen på att försöka sälja min nuvarande eller köpa till en extra, men det verkar ju inte vara värt det! Känns som sagt surt att jag inte valde en snabbare variant, men gjort är gjort.....[/QUOT

Hade mina spel på en raptor innan,(os på ssd) köpte en ssd 240 nu är man med,laddtiderna förkortades!!!kan få en 240gb 1500-1800

Jag har mitt steambibliotek på en 512GB samsung 830 ssd numera, men innan körde jag på en 1TB 7200rpm, och få spel kunde jag klocka nån skillnad på, spel med stora ytor, eller banor om ni vill, uppdateras ju ofta undertiden man spelar, såna spel verkar mer diskintensiva, men har man gott om ram också så borde det hjälpa en del tycker jag, spekulerar lite med tänkte på spelen som laddar mycket undertiden man spelar då, typ skyrim är väl ett sånt?

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Skrivet av Kanyl:

när jag läser hur andra beskriver det, även på andra forum, så låter det som att det är "SJUKT STOR SKILLNAD!"

Nja, inte egentligen. Mätbar men knappt märkbar skillnad. Jag tror väldigt många som blir totalt blown away av sina SSD'er har laptops med extremt små & långsamma 2.5" HD'ar, för med bra 3.5" hårddiskar är skillnaden inte särskilt dramatisk. Jag har en 256GB SSD (nya systemdisken), en 1TB SATA3 5200 rpm och en 512GB SATA2 7200 rpm (gamla systemdisken): jag kan mäta skillnaden i hastighet i benchmarks, men märker ingen skillnad i daglig användning utom att datorn bootar mycket snabbare.

Din drive är hyfsat snabb, har en sekventiell läs/skrivhastighet på över 100 MB/s och en random läs/skrivhastighet runt 50MB/s, den kommer inte att begränsa streamande spel. Den har också en stor cache vilket delvis väger upp den ganska höga accesstiden. Den är däremot extremt långsam om du gör stora mängder mycket små (4K) slumpmässiga läs/skrivoperationer över hela hårddisken.

Kort sagt en ganska hyfsad disk som inte är så långsam att det stör, se bara till att defragmentera den ibland.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nja, inte egentligen. Mätbar men knappt märkbar skillnad. Jag tror väldigt många som blir totalt blown away av sina SSD'er har laptops med extremt små & långsamma 2.5" HD'ar, för med bra 3.5" hårddiskar är skillnaden inte särskilt dramatisk. Jag har en 256GB SSD (nya systemdisken), en 1TB SATA3 5200 rpm och en 512GB SATA2 7200 rpm (gamla systemdisken): jag kan mäta skillnaden i hastighet i benchmarks, men märker ingen skillnad i daglig användning utom att datorn bootar mycket snabbare.

Din drive är hyfsat snabb, har en sekventiell läs/skrivhastighet på över 100 MB/s och en random läs/skrivhastighet runt 50MB/s, den kommer inte att begränsa streamande spel. Den har också en stor cache vilket delvis väger upp den ganska höga accesstiden. Den är däremot extremt långsam om du gör stora mängder mycket små (4K) slumpmässiga läs/skrivoperationer över hela hårddisken.

Kort sagt en ganska hyfsad disk som inte är så långsam att det stör, se bara till att defragmentera den ibland.

Och vissa märker inte av låg fps heller...

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Skrivet av Mytos:

Och vissa märker inte av låg fps heller...

Skillnaden mellan 60 eller >60? Nej. Väldigt mycket psykologi, inte mycket spelbarhet.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~