Importkostnad från japan ?

Permalänk
Medlem

Importkostnad från japan ?

Köpte nyligen en Japansk Sega Saturn (från japan...) och jag fick lite kalla kårar när jag kom och tänka på vad tullen kan få för sig jag vet själv inte ett jota om hur deras moms och avgiftsgrejjer funkar och om dem tar betalt på varje paket osv har nån en aning om hur mycket extra avgifter dem kan slänga på ?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Tror det är 25% extra av totala summan + 100kr i frakt då dom skickar om det med Posten till dig.

Visa signatur

Mac Pro | OS X 10.11 | 3.7 GHz QC Xeon E5 | 16GB DDDR3 | AMD FirePro D300 | 256GB SSD | 3x 27" Thunderbolt Display

Permalänk
Medlem

Tror inte man får tull på gamla begagnade grejor ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3K^:

Köpte nyligen en Japansk Sega Saturn (från japan...) och jag fick lite kalla kårar när jag kom och tänka på vad tullen kan få för sig jag vet själv inte ett jota om hur deras moms och avgiftsgrejjer funkar och om dem tar betalt på varje paket osv har nån en aning om hur mycket extra avgifter dem kan slänga på ?

http://www.tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettla...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag beställde något utanför EU, men om jag minns rätt blev det ett 25% påslag plus en avgift på 50kr eller något sådant. Man ska alltid räkna med tullavgifter när man beställer något, men att paketet faktiskt fastnar i tullen är långt ifrån självklart. Det beror mycket på om paketet är märkt som gåva, samt det angivna värdet på innehållet.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Det Niczo samt 1infiniteloop skriver stämmer. När jag beställde från USA så var det 100 kronor i diverse avgifter och 25% moms på den totala kostnaden(varuvärde+fraktkostnad) då det var elektronik som det handlade om. Spelar ingen roll om något är begagnat.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Bara beställt småsaker från utanför EU, så som spel (skickas från Hong Kong) och små elektriska saker (typ led-lampa), och har aldrig behövt betala tull. Grejorna har dock varit markerade som Gåva allihopa iirc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara beställt småsaker från utanför EU, så som spel (skickas från Hong Kong) och små elektriska saker (typ led-lampa), och har aldrig behövt betala tull. Grejorna har dock varit markerade som Gåva allihopa iirc.

För gåvor gäller förstås först och främst att det ska vara en gåva (vilket det inte låter som i ditt fall) samt mer i detalj: http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafr...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Rekordmedlem

Och för att förtydliga ännu mera

Vara Tullsats Moms Varukod
TV-spel (konsoll) 0-3,5 % 25 % 9504 10 00 00

Och avgiften för att hantera förtullningen är ca 100kr hos de flesta speditörer om det handlar om småpaket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det brukar komma ner till storleken på paketen. Små paket brukar gå igenom och paket som är som en skokartong eller större brukar fastna.

Och ibland när dom inte hittar nån faktura eller liknande på varan i paketen så håller dom det och du för maila in ett kontoutdrag/kvitto på köpet så dom vet hur mycket du ska betala. Har bara hänt mig en gång.

Det som har funkat bäst för mig är inte för stora paket och express-frakt!

Permalänk
Medlem

Jag har beställt från japan två gånger, först en kniv för 1300kr och gick utan problem genom tullen. Andra gången beställde jag två till för 1500kr den här gången fastnade de i tullen och jag fick betala 600kr för att lösa ut dem.
Från Hong kong har jag beställt rakblad för 500kr som inte fastnade i tullen.
Alla saker har skickats som gåva.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Fick tulla på mitt paket ifrån USA (Kalifornien) som jag hämtade ut i torsdags. Varan kostade 199.99dollar+54dollar frakt (express).
Det kostade mig 536kr tull om jag minns rätt.

Edit* Har inte åkt på tull alla gånger. Men man ska nästan alltid räkna på att man får tulla på saker när man köper utomlands. Jag beställer ganska mycket från USA då grejorna knappt finns att få tag på i Sverige till min hobby. (Radiostyrd Crawling)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Är paketet försäkrat så är det ett tecken på värde också. Oförsäkrade paket med lågt deklarerat värde som inte hanteras av posten i Sverige, har större chans att levereras direkt och utan tull. Detta för att posten sällan ser mellan fingrarna. Förmodligen för att de är de största bland import och har ögonen på sig. Dock kan posten också bli överbelastat emellanåt vilket gör att vissa försändelser som normalt skulle tullats, går igenom. De som storleksmässigt ligger närmare de som brukar släppas igenom.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Är paketet försäkrat så är det ett tecken på värde också. Oförsäkrade paket med lågt deklarerat värde som inte hanteras av posten i Sverige, har större chans att levereras direkt och utan tull. Detta för att posten sällan ser mellan fingrarna. Förmodligen för att de är de största bland import och har ögonen på sig. Dock kan posten också bli överbelastat emellanåt vilket gör att vissa försändelser som normalt skulle tullats, går igenom. De som ligger närmare gränsen till storleken som brukar släppas igenom.

/s

Jag har inte upplevt att det gör någon direkt skillnad om det är Posten eller t.ex. DHL eller Fedex som skött importen.
Tror det mer handlar om huruvida avsändaren gjort rätt eller ej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag har inte upplevt att det gör någon direkt skillnad om det är Posten eller t.ex. DHL eller Fedex som skött importen.
Tror det mer handlar om huruvida avsändaren gjort rätt eller ej.

Det måste vara en rimlig deklaration. FedEx, DHL Express, UPS godkänner inte vad som helst men dem ser lättare mellan fingrarna även om det finns skäl till misstanke. Jag tror det är för att Posten är statligt kopplad och därmer har mera ansvar än privat ägda speditörer som är ute efter nöjda kunder. Att hålla ett paket en vecka pga otillräcklig information är något posten gör utan att tveka men FedEx, DHL Express, UPS tänker nog två gånger innan.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Det måste vara en rimlig deklaration. FedEx, DHL Express, UPS godkänner inte vad som helst men dem ser lättare mellan fingrarna även om det finns skäl till misstanke. Jag tror det är för att Posten är statligt kopplad och därmer har mera ansvar än privat ägda speditörer som är ute efter nöjda kunder. Att hålla ett paket en vecka pga otillräcklig information är något posten gör utan att tveka men FedEx, DHL Express, UPS tänker nog två gånger innan.

/s

Dvs om avsändaren gör fel så är det större chans att de andra låter det passera?
Ja, kanske. Har själv mest erfarenhet av seriösa bolag och de har ju dels koll på hur man ska göra och är inte intresserade av att fiffla.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Dvs om avsändaren gör fel så är det större chans att de andra låter det passera?
Ja, kanske. Har själv mest erfarenhet av seriösa bolag och de har ju dels koll på hur man ska göra och är inte intresserade av att fiffla.

Jo de dyrare speditörerna blir å andra sidan inte lätt överbelastade så i vissa jämförelser då ett postenpaket gått igenom pga överbelastning så kan det se ut som man har mera otur med de dyrare speditörerna.

I grunden följer de båda samma regler men de dyrare speditörerna lutar nog hellre åt att tro på deklarationen än vad Posten gör.

Dvs skulle ett paket på säg en PS3 vara felaktigt märkt med för lågt värde så kan det faktist fortfarande gå igenom med det värdet hos de dyrare speditörerna jämfört med Posten som kanske vill se massa kontoutdrag och dra ut på det hela.

Det är dock enkelt att se om värdet är för lågt och det är om det ligger under fraktkostnaden för ett sådant paket. Då fastnar dem direkt och flaggas skulle jag tro. Det är en teknik jag sett användas av posten men ganska sällan av de dyrare speditörerna. I det deklarerade värdet ska fraktavgiften vara inräknad och det är något som posten följer strängt. De övriga inte så mycket efter vad jag sett.

Många avsändare har i varje fall ingen koll och det brukar i slutändan ofta betyda besvär för mottagaren.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Men om vi säger (som i mitt fall) att varan skickas med SAL Economy class som ska ta 14-45 dagar hur stor är risken att tullen glömmer den ?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Det fraktsättet kommer skötas av posten i Sverige och det innebär att dem kommer vara lite strängare om paketet väger mer än säg 0,5-1kg och/eller är större än en skokartong. Om deklarationen på paketet eller försäkringen visar ett för lågt värde än vad t ex frakten kostar så kommer du få ett brev där dem vill ha ett kontoutdrag som bevis på värdet. Om inte så får du direkt en faktura på ca 30% av det värdet som deklarerats.

Är det större, tyngre och ändå går igenom så har du ren tur. Bara att vara glad.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Den svenska tullen bryr sig inte om det står "gåva" på paketet.
Om den åker fast i tullen så behöver man betala:

(värde + fraktkostnad) * (1 + tullsats) * (1 + momssats)
- (värde + fraktkostnad)
+ expeditionsavgift.

Alltså, först tull på värde och fraktkostnad, sedan moms på både värde, fraktkostnad och tull, och sedan expeditionsavgift.

Vilken tullsats och momssats det blir beror på hur paketet deklareras. Vissa varukategorier har en ganska hög tullsats. Du ska kunna överklaga tullens tolkning av vilken varukategori som gäller. Jag har gjort det en gång, och lyckats spara åtskilliga hundralappar.
Om varan är ett "unikt konstverk" så blir det ingen tull eller moms. Om det är en figurin eller liknande som inte är unikt verk, så blir 0% tull och 25% moms. Jag har lyckats få replika-kameradelar klassificerade som detta, men jag byggde Star Wars-prop replicas (lightsabers!) av dem, och de är egentligen bara är till för att titta på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Undra om man kan få katanas att räknas som unikt konstföremål. Alltså, hur går man till väga när man har fått den? Betalar % av dens uppskattade marknadsvärde? Skulle bli rätt dyrt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Delita:

Undra om man kan få katanas att räknas som unikt konstföremål. Alltså, hur går man till väga när man har fått den? Betalar % av dens uppskattade marknadsvärde? Skulle bli rätt dyrt

Om det nu verkligen är ett riktigt svärd gjort av en svärdsmed och inte nått billigt kraffs så kontaktar du polisen och de utfärdar då ett tillstånd om de betraktar dig som seriös, är det nån billig replika så lär du inte böka med det och betala avgiften, men importerar du utan tillstånd så är det ett smugglingsbrott och det finns de som åkt fast för det, idag röntgar de i princip allt och ett svärd fastnar nog så det lär inte vara en bra ide att försöka utan att ha tillståndet klart.
Med tanke på vad riktiga svärd kostar så lär du nog ha råd med de hundralappar det kostar med tillståndet om du är seriös som samlare, köper du billiga svärd som inte är konstverk så är de inte konst men du ska ändå ha tillståndet men även en tullsats läggs till.

Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det nu verkligen är ett riktigt svärd gjort av en svärdsmed och inte nått billigt kraffs så kontaktar du polisen och de utfärdar då ett tillstånd om de betraktar dig som seriös, är det nån billig replika så lär du inte böka med det och betala avgiften, men importerar du utan tillstånd så är det ett smugglingsbrott och det finns de som åkt fast för det, idag röntgar de i princip allt och ett svärd fastnar nog så det lär inte vara en bra ide att försöka utan att ha tillståndet klart.
Med tanke på vad riktiga svärd kostar så lär du nog ha råd med de hundralappar det kostar med tillståndet om du är seriös som samlare, köper du billiga svärd som inte är konstverk så är de inte konst men du ska ändå ha tillståndet men även en tullsats läggs till.

Förordning (1990:415) om tillstånd till införsel av vissa farliga föremål
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Ok tack för länken Ja det är inget billigt skit, är gjord av en känd svärdssmed från 1800-talet och finns med i boken över kända katanas. Däremot så är jag en student och får den av min får, skulle verkligen inte ha råd att köpa ett sånt svärd

Permalänk
Medlem

Det finns exempel på när köparen ber säljaren att dela paketet i flera mindre försändelser för att få ner värdet, även om den totala frakten kanske blir högre. Det mest dramatiska exemplet var en kille som importerade en Nintendo Virtual Boy komplett i kartong från Japan. Han bad säljaren att dela paketet, men det måste ha blivit något fel i kommunikationen då säljaren klippte sönder originalkartongen i två delar och skickade enheten löst i ena kartonghalvan och tillbehör i det andra. Jag har t.o.m. för mig att säljaren hoppade över konceptet "ytterkartong" utan återanvände konsolens originalkartong i två halvor som emballage. Inte den roligaste upplevelsen, men klart unikt. Jodå, det finns/fanns bildbevis så det är inte uppdiktat.

Permalänk
Medlem

Jag beställer ofta från Asien, har bara råkat ut för tullkostnad en gång senaste året.

I 99 av 100 fall så deklarerar asiaterna paketet som en gåva, vilket resulterar i fri tull och gratis frakt om jag förståt det hela rätt. De få paket som inte varit deklarerade som gåva har jag fått hem utan att betala tull iallafall.

Dessutom fejkas alltid värdet på varan, om du köper något för 100$ så skrivs det på fraktsedel att varan är värd en eller två dollar.

Permalänk

Jag har alltid trott att tullen gick efter både storleken på paketet och värde deklarationen på det. Men när jag och morsans kille beställde fiske saker från BassProShop för en tid sedan så fick vi inte tulla något alls på paketet. Trots att det var två kartonger stora som flyttkartonger då jag beställt en dragbox av större storlek. Även värdet var deklarerat på kartongen, 750 dollar så hur det slank igenom förblir ett frågetecken. Så jag antar att man måste ha lite tur med sig ibland också.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Vad jag vet bryr sig svenska Tullverket inte alls om rutan för gåva är markerad, bara deklarerat värde så även om du verkligen skulle få en gåva värd 5000 kr från utlandet riskerar du allra minst att betala 25% moms plus expeditionsavgifter. Själva tullavgiften tillkommer bara för vissa typer av varor och är normalt en handfull procent om ens det. Däremot är det sant att många asiater är duktiga på att utan omsvep ange ett betydligt lägre varuvärde än det man betalt, men det innebär också att om något är försäkrat och sedan gått sönder eller kommit bort får man väl i bästa fall bara ut en bråkdel av värdet. Själv har jag erfarenheten av försäkrade varor att de olika ländernas postverk skyller på varandra och tilläggsförsäkring blir därför meningslös när ingen av dem vill ta ansvar för skador.

Det påminner mig om när grabbarna på datorföreningen LUDD i Luleå skulle få sig donerad en DEC Alpha från USA, mitten eller slutet av 1990-talet. Den var deklarerad till sitt dåvarande marknadsvärde, kanske inte 100KSEK men i alla fall en betydande summa. Tullverket krävde då moms på det beloppet, trots att de hade dokument på att det verkligen var en donation. Det tog lång tid och många myndighetskontakter medan datorn var i beslag, men till slut löste det sig på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zapac:

Det finns exempel på när köparen ber säljaren att dela paketet i flera mindre försändelser för att få ner värdet, även om den totala frakten kanske blir högre. Det mest dramatiska exemplet var en kille som importerade en Nintendo Virtual Boy komplett i kartong från Japan. Han bad säljaren att dela paketet, men det måste ha blivit något fel i kommunikationen då säljaren klippte sönder originalkartongen i två delar och skickade enheten löst i ena kartonghalvan och tillbehör i det andra. Jag har t.o.m. för mig att säljaren hoppade över konceptet "ytterkartong" utan återanvände konsolens originalkartong i två halvor som emballage. Inte den roligaste upplevelsen, men klart unikt. Jodå, det finns/fanns bildbevis så det är inte uppdiktat.

Japanaren måste ha undrat vad vi är för några skumma varelser, men önskemålet angående delning blev trots allt uppfyllt :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Om varan är värd över 1200kr tror jag så måste man betala tull och sånt. Det spelar ingen roll hur stort det är. Men ibland behöver man inte betala tull när man ändå ska även om det inte är deklarerat som gåva.

Permalänk
Medlem

Officiellt finns inga beloppsgränser, men en tumregel säger att när värdet överstiger c:a 300-500 kr är när man kan bli "drabbad". Alla personer har förstås olika erfarenheter och tolkar reglerna därefter. Andra länders motsvarande tullverk kan däremot ha tydligare regler, jag har för mig att vid import till USA finns det väldigt klara skrivningar om varuvärde, gåva osv. Det kanske finns politiska motiv till den tydligheten, medan i det annars så organiserade - byråkratiska - Sverige är det tumregler som gäller utåt.

Det där med att ange lägre värde är f.ö. något som de flesta amerikaner vägrar att göra, medan som sagt sker det nästan med automatik från de flesta säljare i olika asiatiska länder, Japan inkluderat. Det kanske också finns lagstiftande motiv bakom, att som säljare begår man en brottslig handling om man fuskar med varuvärde och att t.ex. amerikanskt rättsväsende försöker att stävja det. Själv har jag nog aldrig sett någon notis i Sverige om att man blivit åtalad för det, såvida det inte handlat om storskalig export med delvis svarta pengar, men det vore förstås en helt annan diskussion och på annan plats.