Intels framtida "Broadwell"-processorer kan vara fastlödda på moderkortet

Permalänk
Melding Plague

Intels framtida "Broadwell"-processorer kan vara fastlödda på moderkortet

Nya rön bekräftar tidigare rykten om att stora delar av Intels framtida utbud processorer kommer lödas fast direkt på moderkortet. Det ser ut att handla om främst budgetmodellerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då går det väl bra för amd i framtiden antar jag?

Permalänk
Medlem

Hoppas det dröjer länge innan alla processorer är fastlödda direkt på moderkortet   0_o

Permalänk
Medlem

NEJ!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Första spontana tanken är NEJ NEJ NEJ NEJ.... Som det står i artikeln så får man hoppas att dem håller sig till budgetklassen och fortsätter med sina upplåsta K-modeller ett tag till

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Om AMD är smarta nu så kontrar de det här. Företagsdatorer och OEM "surfdatorer" byter väl sällan processorer antar jag, men här känns det som att intel går väl långt i jakten på kronor och ören.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget problem med detta. Tänk på alla optimeringar detta kan medföra.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Gör om, gör rätt, Intel.

Permalänk
Medlem

Hur det blir med moderkort då? Blir det moderkortstillverkarna som löder fast dom då?

Permalänk
Medlem

Att lägga beställningen och vänta förhoppnigsfullt på paketet. Knalla ner till posten och hämta ut, nästan springa hem för att börja bygga! Så stor är förväntan, så många är förhoppningarna. Så står man där med en sprillans ny svindyr prolle som man köpt för ens surt förtjänta sommarjobbspengar. Man drar i spaken och spänner fast den med ett avgrundsknak och mer kraft än de vilt forsande älvarna i Jokk-reklamen. Det känns som om självaste tid och rum deformeras och är redo att knäckas när som helst...

Framtidens generationer kommer aldrig att få uppleva denna dränkande ångest som påminner en om att man lever.

Jag gråter en tår.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk

"pålitlig källa" a.k.a. flashback

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Min Thinkpad har en fastlödd processor, så det är nog vanligare än vad man tror...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om AMD är smarta nu så kontrar de det här. Företagsdatorer och OEM "surfdatorer" byter väl sällan processorer antar jag, men här känns det som att intel går väl långt i jakten på kronor och ören.

Eller så kanske dom gör helt rätt. För allvarligt talat, hur många maskiner tror du byter processor egentligen? Kanske bör understrykas att vi inte pratar om sweclocker-kidsens hörna, utan marknaden som helhet. Tror det är mindre än 1% som faktiskt byter processor.

Jag hoppas mer på att det faktiskt blir verklighet och att det kan generera lite roligare prylar. Tänk tex Asus ROG serie. Där blir det väl en given processor som sitter på korten, och det i sin tur för väl med sig många andra nya möjligheter. Även en del begränsningar. Men jag vill bara se på den ljusa sidan just nu åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Fy på DEJ! ...Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Företagsdatorer och OEM "surfdatorer" byter väl sällan processorer antar jag, men här känns det som att intel går väl långt i jakten på kronor och ören.

Det är extremt sällsynt att man byter CPU på budget OEM maskiner, eller OEM maskiner över huvud taget. Tycker detta låter som en utmärkt idé, billigare och även miljövänligare då det förenklar logistiken något.

Permalänk
Medlem

Verkar väl vettigt att de billigare processorerna blir bga, de är ju de billigare systemen som måste bråka med ARM systemen och de är ju också BGA. Jag tror att AMD hänger på med sina billigare processorer också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vi får hoppas detta inte stämmer, väldigt sorgligt för oss konsumenter.
Antingen blir man tvungen att köpa dem dyraste cpu = dem kan höja priset eller så kommer uppgraderingen kosta mera.

Undrar hur långt dem kan pressa moderkortstillverkarna , kan inte vara lönsamt att ha "optimerade" modeller, då kanske många kommer hamna på lager pga cpu kraften osv.

Gissar på att Intel vill få fart på sitt eget moderkortstillverkning genom att begränsa andras möjlighet att anpassa sina modeller, titta bara på fusion, den fungerar ok för film men inte i längden. Som tur har AMD trinity som går att byta ut, alltså ett mellansteg där jag hoppas konkurrera ut Intel på för vanliga användare dvs erbjuda bättre cpu prestanda.
FX processorerna vill jag jämföra mot i5 o i7 som Intel kommer troligtvis ha kvar.

Sa något om framtidssäkert eller bakåtkompatibelt ?

Permalänk
Avstängd

Ingen aning om detta är gott eller inte. Köper nytt modo var gång jag uppgraderar CPU så för mig kvittar det.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Skulle ju sätta stopp för problem med böjda pinnar iaf, vilket är trevligt.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Jaha. Som att det inte räcker med tillverkare där allting är inboxat, fastnaglat och snudd på omöjligt att modifiera.

Frågan är om det är Intel som anpassar tillverkningen efter enfaldiga konsumenter, eller om det är dessa anpassningar som gör konsumenterna mer enfaldiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Verkar väl vettigt att de billigare processorerna blir bga, de är ju de billigare systemen som måste bråka med ARM systemen och de är ju också BGA. Jag tror att AMD hänger på med sina billigare processorer också.

Precis

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Den äckliga stock-kylaren kommer också att vara fastlödd och fastskruvad med något i stil med apples pentalobe-skruvar också antar jag?
När de ändå är igång, varför inte löda fast RAM-minnen och flashlagring också som i retinaMBP?

Satans påfund är vad detta är. Vem bryr sig om man sparar nån hundring vid köp då man måste köpa allt nytt då en av komponenterna går sönder efter att garantitiden är slut?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta inte påverkar oss entusiaster.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080

Permalänk

När moderkortet går sönder inom reparationstid, kommer tillverkarna ha nån typ av avlödnings utrustning eller får de byta ut alltihop?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ant3:

Jag ser inget problem med detta. Tänk på alla optimeringar detta kan medföra.

Håller med.

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Det är extremt sällsynt att man byter CPU på budget OEM maskiner, eller OEM maskiner över huvud taget. Tycker detta låter som en utmärkt idé, billigare och även miljövänligare då det förenklar logistiken något.

jag håller med, jag fattar inte att så många skapar panik, gör om gör rätt? det är helt rätt ju. komsumenten sparar en hundralapp och tillverkaren sparar också en hundralapp. Alla vinner.

och FATTA... De bästa processorer kommer alltid att bytas ut.

Permalänk
Medlem

Ja, så länge entusiastsegmentet får vara ifred ser jag inga som helst problem med detta...
Men även framöver så ser jag inga problem i att mainstreamplattformen helt går över till detta, om utbudet är bra.

Permalänk
Medlem

Bara dom håller sig till OEM respektive lågbudget segmentet så har jag inga problem med detta då detta innefattar oftast inte hemma byggarna. Servrar går likaså mer och mer mot en "färdig" lösning där man köper burk efter specifikation.

Med tanke på att Intel byter socket var och varannan vecka så spelar de knappt någon större roll för när man väl ska uppgradera så finns det ej att få tag på någon annan CPU om man inte köper ett nytt moderkort med rätt socket för den nya proppen.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3

Permalänk

Naturlig utveckling.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om AMD är ikapp och förbi på entusiastmarknaden igen om några år. Medans de kör nästan 100% på upplåsta multiplar, och låter dig ändra det mesta i BIOS, så har redan intel begränsat överklockningen till några speciella processorer som de tar extra betalt för. AMD satsar också på bakåtkompatibilitet för socklar, medans intel har en ny, ofta utan några större förändringar, varje generation. Och nu detta...