Permalänk

Stänga av dator genom LAN

Någon som vet något sätt så man kan stänga va en dator från en annan i ett LAN?

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk

netbus eller nått liknande program..

pcanywere är kanske lite säkrare

det finns annars ett linux program som man kan stånga av alla windows datorer bara men vet deras ip nummer.. fast jag kan inte linux så jag vet inte

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk

Problemet med VNC är ju att mottagaren måste ha det på samtidigt vilket e jobbigt eftersom det gäller brorsans dator. Ska liksom jävlas me honom för han spelar fanemej CS hela nätterna.
I övrigt e han inte så haj på datorer men VNC vet han vad det är tyvär. Netbus skulle man kunna testa men finns det inget simplare?

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

shutdown kommandot är väl det ALLRA enklaste, funkar dock bara på NT

(det som finns nedan finns i hjälpen för ditt OS om du har NT)

Shutdown Gör att du kan stänga av eller starta om en lokal dator eller en fjärrdator. Använt utan parametrar loggar shutdown ut den aktuella användaren.

Syntax
shutdown [{-l|-s|-r|-a}] [-f] [-m [\\Datornamn]] [-t xx] [-c "meddelande"] [-d[u][p]:xx:yy]

Parametrar
-l
Loggar ut aktuell användare (standardinställning). -m Datornamn har prioritet.
-s
Stänger av den lokala datorn.
-r
Startar om efter avstängning.
-a
Avbryter avstängning. Ignorerar andra parametrar, förutom -l och Datornamn. Du kan bara använda -a under timeout-perioden.
-f
Tvingar program som körs att stänga.
-m [\\Datornamn]
Anger vilken dator som ska stängas av.
-t xx
Ställer in timern för systemavstängning i xx sekunder. Standardvärdet är 20 sekunder.
-c "meddelande"
Anger ett meddelande som ska visas i meddelandeområdet i fönstret Systemmeddelande. Du kan använda högst 127 tecken. Meddelandet måste omslutas med citattecken.
-d [u][p]:xx:yy
Listar skälen för avstängningen. I följande tabell visas de olika värdena. Värde Beskrivning
u Anger en användarkod.
p Anger en planerad avstängning.
xx Anger huvudsakligt anslutningsskäl (0-255).
yy Anger smärre anslutningsskäl (0-65536).

/?
Visar hjälpen vid Kommandotolken.
Anmärkningar
Om du anger ett huvudsakligt och ett smärre skäl måste du först definiera skälen på varje dator som du vill använda det särskilda skälet för. Loggboken kan inte logga rätt anledning om skälen inte finns definierade på måldatorn.
Exempel
Skriv så här om du vill stänga av \\Minserver i 60 sekunder, tvinga de program som körs att stänga, starta om datorn efter avstängning, ange en användarkod, ange att avstängningen är planerad, logga huvudsakligt skäl 125 och logga smärre skäl 1:

shutdown -r -f -m \\Minserver -t 60 -d up:125:1

Formatera förklaring
Format Betydelse
Kursiv Information som användaren måste tillhandahålla
Fet Element som användaren måste skriva in precis som de visas
Ellips (...) Parametrar som kan upprepas flera gånger i en kommandorad
Inom hakparentes ([]) Valfria objekt
Inom klammerparentes ({}); Val avgränsade med vertikalstreck (|). Exempel: {jämt|udda} Uppsättningar med alternativ och där användaren endast kan välja ett alternativ
Teckensnittet Courier Kod eller utdata från program

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

K tack så mycket, var det jag leta efter ska prova lite nu.

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

telnet

halt

Permalänk

Det funkar fint att stänga av min egen dator men då jag försöker med brorsans från min egen står det "Åkomst nekad". De är båda uppkopplade genom en router.

Någon som vet varför jag inte kommer åt honom?

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

Det fattar väl vemsomhelst att du inte bara kan stänga av andras datorer hursomhelst...

Förmodligen måste du vara administrator eller liknande på den andra datorn.

Permalänk

Jo det verkar ju rimligt, men det finns ju ingen parameter som låter mig bekräfta att jag är admin på den andra datorn.

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

Hm hade jag haft shutdown-kommandot så hade jag kunnat testa här (win2k på båda datorer)

Testa göra en administrator (på den andra datorn) med samma namn och lösenord som den på din.

Permalänk

Har testat men ger ingen skillnad. Testade också att stänga av min dator från hans men då fick jag istället "Nätverkssökvägen kunde inte hittas" vilket är lite konstigt.

Visa signatur

And on the seventh day, god stepped back and said: "There is my creation, perfect in every way... oh, dammit I left pot all over the place. Now they'll think I want them to smoke it... Now I have to create republicans." - Bill Hicks

Permalänk
Medlem

Du kan ju flooda han en aning.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk

ladda ner SubSeven...mycket roligt program

Jag har kontrol över stora delar av skolans datorer med det

du kan hitta det på astalavista (är det okej att skriva namnet på sidan? jag skrev inte url:en )

Permalänk
Hedersmedlem

Hela den här tråden går ut på att sabotera och jävlas med andra, varför jag finner den sakna existensberättigande

*tråd avslutad*