Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

http://view.atdmt.com/action/FY13_Win8_Buy_DownloadPro_PT?hre...

Här kan du ladda ner . det står buy men du kommer till upgrade assistant där du kan göra en iso tex.

Roligt att min disk troligtvis gått sönder för när jag trycker reset your PC får jag en text där det står att det var ett problem med att resatta datorn

Permalänk
Medlem

Då tycker jag du ska ladda ner ultimate boot cd på ett usb minne eller en cdskiva
Där finns det dos/linux versioner av massa olika program som tex kan diagnostisera hårddisken

Permalänk
Medlem

Fick liknande fel som du, då hade OS hårddisken bytt " boot" ordning, bara att ändra så att datorn bootade från Os hårddisken. sen fungerade datorn fint efter det

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Då tycker jag du ska ladda ner ultimate boot cd på ett usb minne eller en cdskiva
Där finns det dos/linux versioner av massa olika program som tex kan diagnostisera hårddisken

När jag försökte starta ubuntu frös datorn vid BIOS väljaren du vet, tryckte ut skivan och den fortsatte till WRepair. Det blir nog att lämna in den till MM

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Fick liknande fel som du, då hade OS hårddisken bytt "boot" ordning, bara att ändra så att datorn bootade från Os hårddisken. sen fungerade datorn fint efter det

Hur ändrade du det? Min BIOS i advanced mode Kategori Boot ser åt såhär (2bilder): http://imgur.com/2Doma & http://imgur.com/0AswK

Permalänk
Medlem

go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=262204

Den ska man ju såklart använda när man reinstallar en iso. Förra var ju fel sorry :_)

Permalänk
Medlem

Dom flesta datorer ändra bootordningen med f8 eller f12 vid bios laddar upp.
Windows vekar ju vara första bootval

Men exat vad kan du inte göra med win8?
Kommer du ens in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Dom flesta datorer ändra bootordningen med f8 eller f12 vid bios laddar upp.
Ändra så windows manager är överst som num1

Men exat vad kan du inte göra med win8?
Kommer du ens in?

Det första som händer efter BIOS är att det blir en Asus logo, samt Reparing your PC eller något liknande. Efter det kan du kolla bilderna i mitt huvudinlägg exakt vad som händer. Nej, jag kommer inte ens in

Permalänk
Medlem

Jo såg dom men man kan start den reparationsguiden ifrån windows med.

Men kommer du in med felsäket läge då?

Dvs trycka på f8 efter biosloggan försvunnit.

Är det en märkesdator? Känns som något har försvunnit tex en fil eller nått. Sen startar tex hps återställningsguide istället?

Om du kan få ner ison på senaste ms länken ja hittade på tex en annan dator är det ju lättlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Jo såg dom men man kan start den reparationsguiden ifrån windows med.

Men kommer du in med felsäket läge då?

Dvs trycka på f8 efter biosloggan försvunnit.

Är det en märkesdator? Känns som något har försvunnit tex en fil eller nått. Sen startar tex hps återställningsguide istället?

Om du kan få ner ison på senaste ms länken ja hittade på tex en annan dator är det ju lättlöst.

Jag kan ju trycka på Startup options och då startar datorn om sig, kommer en med Alternativ 1-9 där jag kan trycka på bl.a. Safety mode, tror felsäkert läge också finns, det är en Asus CG8270-NR010S så ja, en märkes dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Förresten har nog pajjat typ 5 diskar under 11-13

Om det är så många bör du nog ta en funderar på om det är glapp i några kablar.
Strömkablar till hårddisken eller dåliga/trasiga satakablar.

Annars är det kanske något fel på nätagget. För 5 diskar på 2 år är ganska onormalt
Om dom inte var gamla från början.

Eller om de är någon kabel som ligger löst och gör kortslutning.

Kolla om kablarna är skavda eller nått, kan ha klämts och skadats mitt på kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Jag kan ju trycka på Startup options och då startar datorn om sig, kommer en med Alternativ 1-9 där jag kan trycka på bl.a. Safety mode, tror felsäkert läge också finns, det är en Asus CG8270-NR010S så ja, en märkes dator

Då borde du fått med en skiva som du kan återställa datorn med.

Recoveryskiva eller vad de kan heta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Om det är så många bör du nog ta en funderar på om det är glapp i några kablar.
Strömkablar till hårddisken eller dåliga/trasiga satakablar.

Annars är det kanske något fel på nätagget. För 5 diskar på 2 år är ganska onormalt
Om dom inte var gamla från början.

Eller om de är någon kabel som ligger löst och gör kortslutning.

Kolla om kablarna är skavda eller nått, kan ha klämts och skadats mitt på kabeln.

1 av dom var på min första laptop, 3 på en annan laptop, och nu 1 i denna. Alla är märkesdatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Då borde du fått med en skiva som du kan återställa datorn med.

Recoveryskiva eller vad de kan heta.

Låg inte någon sådan i förpackningen iaf..

Permalänk
Medlem

Om du trycker på f9 efter biosloggan . Så ska du komma till recoveryparttitionen enligt manualen.
Om de inte funkar så har en del modeller en recoveryskiva du kan boota ifrån.

Men pröva f9 o välj windows ems.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Om du trycker på f9 efter biosloggan . Så ska du komma till recoveryparttitionen enligt manualen.
Om de inte funkar så har en del modeller en recoveryskiva du kan boota ifrån.

Men pröva f9 o välj windows ems.

Får fram att välja tangentbords layout så valde svenska, kommer sedan till en meny som på bild 2, fast nu finns 'Use a device' där också

EDIT: Valde Den och tog den enda som fanns, Windows Boot Manager, datorn startas om och samma error som innan återkommer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iiGroMyZ:

1 av dom var på min första laptop, 3 på en annan laptop, och nu 1 i denna. Alla är märkesdatorer

I så fall är du ovarsam med datorerna. Du vet väl om att en vanlig hårddisk består av roterande diskar och läshuvuden som svävar något tiotal nanometer över ytan? För stor stöt eller vibration under drift kan leda till huvudkrascher och förstörda diskar.

Det bästa för dig är nog att köpa en SSD helt utan rörliga delar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

I så fall är du ovarsam med datorerna. Du vet väl om att en vanlig hårddisk består av roterande diskar och läshuvuden som svävar något tiotal nanometer över ytan? För stor stöt eller vibration under drift kan leda till huvudkrascher och förstörda diskar.

Det bästa för dig är nog att köpa en SSD helt utan rörliga delar.

Jo jag vet det, men vad fan.. Det går väll att sätta fötterna på datorn iaf?!?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Jo jag vet det, men vad fan.. Det går väll att sätta fötterna på datorn iaf?!?

Va? Vad har fötterna med datorn att göra?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Va? Vad har fötterna med datorn att göra?

Du sa att jag troligen varit oaktsam om min dator, men det ända jag gjort är att ha fötterna på den

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iiGroMyZ:

Du sa att jag troligen varit oaktsam om min dator, men det ända jag gjort är att ha fötterna på den

Sedan när blev datorn en fotpall? Ja, det är att vara oaktsam, i högsta grad.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Sedan när blev datorn en fotpall? Ja, det är att vara oaktsam, i högsta grad.

Okej, du ska jag ha datorn stående på en plats där jag inte kan ha mina fötter på den.

Permalänk
Medlem

5 förstörda diskar under 11-13 är inte normalt. Sannolikheten för att en person råkar ut för det är så liten att jag tror det finns ett systematiskt problem utan att veta vad det skulle vara.

Permalänk

Hehe har en hårddisk på 5 år som körs fint fint än