Letar filmkamera. Har jag hittat rätt?

Permalänk

Letar filmkamera. Har jag hittat rätt?

Tjosan!
Letar efter en filmkamera och har hittat denna. Prisklassen funkar för köparen som ska ha den till "allmän filmning".

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1112890
Den ligger på 3700:- på netonnet.

Har jag missat något självklart alternativ eller är det bara att köra på den? Uppskattar skon för tillbehör samt filtergängan.

Tack för input,
J

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Funkar jätte bra.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du vill filma, vill du göra egna kortfilmer eller bara sekvenser och få dom att se filmisk ut? isof skulle jag rekommendera att du skall köpa en DSLR kamera man kan filma med (systemkamera, stillbild) typ canon 600D. då kan du byta objektiv och leka med skärpedjup på ett helt annat sätt. de används massor med DSLR kameror i film och serier. dock vill du bara filma saker och inte är intresserad av en filmisk look utan bara avv att dokumentera då duger nog den där jättebra. annars har du en länk här om du är intresserad av en mer filmisk look och möjligheten till att byta objektiv. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823135

Permalänk
Skrivet av Noig:

Beror på vad du vill filma, vill du göra egna kortfilmer eller bara sekvenser och få dom att se filmisk ut? isof skulle jag rekommendera att du skall köpa en DSLR kamera man kan filma med (systemkamera, stillbild) typ canon 600D. då kan du byta objektiv och leka med skärpedjup på ett helt annat sätt. de används massor med DSLR kameror i film och serier. dock vill du bara filma saker och inte är intresserad av en filmisk look utan bara avv att dokumentera då duger nog den där jättebra. annars har du en länk här om du är intresserad av en mer filmisk look och möjligheten till att byta objektiv. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=823135

Tack för svar!

Brännvidden på en sån där kamera är ju rätt massiv om man zoomar in lite. Även om största bländaren kanske inte är så stor, går det inte att uppnå viss DOF-effekt även med en sån om man håller lite avstånd från motivet? Kanske inte lika bra som med ett "riktigt" objektiv till en DSLR, men då snackar vi ju relativt många pengar å andra sidan.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Bäst DOF effekt får du ju om du är så nära det du vill filma/fota som möjligt. men visst, det är lite dyrare speciellt om man vill byta objektiv etc.

Permalänk

Nja, men det beror väl på brännvidden också? Har du en brännvidd på 200mm, vilket filmkameran kan gå till, så får du ju rätt kort skärpedjup även på längre avstånd. Det realistiska valet hos en DSLR med ekonomin inräknad är väl en fast 50mm f/1,8 och för att få 20cm skärpedjup där får du stå drygt 2,5 meter bort, i jämförelse får (kan) du stå 8 meter bort med filmkameran på 200mm för samma skärpedjup om jag räknar med att dess största bländare är f/3,4.

Tänker jag fel? Jag har sällan i mitt liv filmat och aldrig seriöst, så jag kan vara helt vilse vad gäller praktiken...

Köparen är tveksam till att investera i en DSLR, hon äger redan en, dock tyvärr utan filmfunktion. Med tanke på att extern mikrofon nästan blir ett måste med en DSLR, samt lampa och så vidare, blir det en helt annan investering. Så nu är det mest jag som är intresserad av att höra hur det funkar med DSLR

Fortfarande intresserad av alternativa filmkameror dock!

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inga mått om avstånd och skärpedjup det verkar du ha bättre koll på. men juh närmre du kommer det du filmar/ fotar desto kortare skärpedjup får du oavsett objektiv, sen skiljer det sig sjklart mellan olika linser som du säger. tyvärr så har det fasta billiga 990 kr 50 mm objektivet inget IS så det är inte rekommenderat att filma med om man inte använder stativ. men vill köparen använda en lampa och lysa på det man filmar så låter det inte som att man är ute efter något filmiskt, så då är nog som du säger en videokamera mycket bättre. det enda jag skulle tänka på då är att se till så att mankan filma i 25p (tv film). så ser det iaf klassiskt ut på det sättet. men antagligen finns de funktionerna i de flesta videokamereor nu för tiden?