Permalänk
Medlem

Vi kan få Fiber till fastigheter på landsbygden
247:- för 100/100mb i månaden komplett med abonnemangsavgift
15950 inkl ROT och inget jobb, dom gör allt komplett .
kanske något att hoppa på.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gbit:

Vi kan få Fiber till fastigheter på landsbygden
247:- för 100/100mb i månaden komplett med abonnemangsavgift
15950 inkl ROT och inget jobb, dom gör allt komplett .
kanske något att hoppa på.

Det är det nog, det lär bli dyrare att att göra det senare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är det nog, det lär bli dyrare att att göra det senare.

Sparkar lite liv i tråden...

Ni som blivit erbjudna fiberanslutning och bor ute i obygderna som jag, vem erbjuder er anslutningen?
Har ni skapat någon grannförening eller tjatat på nån operatör?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem
Skrivet av emKa:

Sparkar lite liv i tråden...

Ni som blivit erbjudna fiberanslutning och bor ute i obygderna som jag, vem erbjuder er anslutningen?
Har ni skapat någon grannförening eller tjatat på nån operatör?

Jag har personligen inte blivit erbjuden någon fiberanslutning, men de som bor i "närområdet" i samhällen av vår storlek har gått ihop i byföreningar för att genomföra projektet.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Rekordmedlem

Vi har bildat en förening eller kanske mer korrekt ombildat en gammal befintlig ekonomisk förening för vatten så att dess syfte nu är vatten, avlopp och bredband via fiber, jag har fått min fiber svetsad förra veckan men pga vädret och isproblem i några slangar så får vi se om det dröjer till det töar ordentligt innan allt kopplas eller om det blir "delvis" inkoppling.
http://www.lrf.se/PageFiles/23956/Bredband%20till%20dig%20som...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att det ska höja värdet på huset. Men självklart ska rätt köpare vara intresserade, men en mäklare kan säkert prata gott om en stabil uppkoppling med sk. trippelplay istället för antenn/parabol och adsl. Till de som inte ser behovet av 100/100

Här (där föräldrarna bor) betalar vi 9 900 kr för den som har fjärrvärme och 17 400 kr om man inte har någon fjärrvärme dvs. utan färdiga rör. I Jönköping där jag studerar ska det kosta cirka 12000kr och då tror jag man gräver själv på tomten.

Permalänk
Rekordmedlem

Fiber är bra och om det är en yngre familj så tror jag det nästan är ett krav idag att man har nån form av snabb uppkoppling och det är definitivt ett bra argument om valet står mellan 2 olika hus, dessutom så bör man ju väga in de löpande kostnaderna som brukar sjunka med fiber, räknar man på allt så brukar fiberinstallationen ha sparat in sin kostnad på under 10 år i bara abbonemangskostnader.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du har två unga i hemmet så kommer de ju att använda internet och kanske det inte är så bra om det är segt och de klagar det är ju en långtids investering

Permalänk
Medlem

Tror morsan och farsan pröjsade 17000kr för deras Telia Öppen Fiber.

7000kr låter löjligt lite och jag skulle inte tveka en sekund. Har själv BBB och steget från ADSL till Fiber är sjukt stort.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

När ni säger landsbygden/obygderna hur obyggden pratar vi? Bor i en liten stad med ~10k invånare och huset ligger som 3'e hus i utkanten dvs, 2 hus till och sen är det bara åkrar och skog. Vi fick pappare hem från Tele2 som erbjuder fiber att vi kunde koppla upp oss för runt 30k tror jag det var. Och om jag inte minns helt fel så vart det billigare om vi vart flera som ville hoppa på fibertåget.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

När ni säger landsbygden/obygderna hur obyggden pratar vi? Bor i en liten stad med ~10k invånare och huset ligger som 3'e hus i utkanten dvs, 2 hus till och sen är det bara åkrar och skog. Vi fick pappare hem från Tele2 som erbjuder fiber att vi kunde koppla upp oss för runt 30k tror jag det var. Och om jag inte minns helt fel så vart det billigare om vi vart flera som ville hoppa på fibertåget.

Jag bor i en by med 37 hus ca 7km utanför tätorten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Okej, det är ju ganska så mycket mer obyggden än där jag bor som jag tycker är obyggden.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig köpt ett hus som inte hade en ordentligt grym uppkoppling. I landet Sverige är det fan lika standard för mig som golv, fönster och dörrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Tja!

Vet att det är omtvistat men är det värt att dra in fiber till villa för installationskostnad 7000kr med 100/100?
1 gbit senare till högre kostnad.. Jag är helt klart sugen men det är en stor installationskostnad.

Hur räknar man på huspriser och fiber och om det är värdehöjande? Någon som vet lite om bostadsmarknaden?

MVH ASTEROID

EDIT: installerat och klart! Jo helnöjd!

Det blir samma sak som när man lämnar kvar ett kylskåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

[..] räknar man på allt så brukar fiberinstallationen ha sparat in sin kostnad på under 10 år i bara abbonemangskostnader.

Någon man säkert ofta gör är att man räknar på 100/10mbit och jämför med kostnaden för sina "upp till 24" med adsl. Självklart att man får betala mer för att få mer. Mer rättvist att räkna på en 10/10 tjänst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Någon man säkert ofta gör är att man räknar på 100/10mbit och jämför med kostnaden för sina "upp till 24" med adsl. Självklart att man får betala mer för att få mer. Mer rättvist att räkna på en 10/10 tjänst.

Det handlar inte bara om data, man ska ta med tv som ofta är den dyraste biten och även telefoni, det är inte omöjligt att man kan sänka månadskostnaden med 500 totalt för ungefär samma tjänster.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Skrivet av mrqaffe:

Bor längs med en landsväg, uppskattningsvis 2-3km ifrån närmaste fibernod.
ca 20-30 villor mellan mitt hus och början av vägen. Kanske lika många till efter mitt hus.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280