Alla fyndtips från mellandagsrean

100/100mbs lina men får bara ut 10mbs upp

Permalänk
Medlem

100/100mbs lina men får bara ut 10mbs upp

Hejsan.
Jag fixade nyligen en 100/100 lina från bahnhof men jag får bara ut max 12mbs upp på olika hastighetstest-sidor på min stationära dator, på min laptop får jag ut 100/100 utan problem så det är inte så att jag inte fått vad jag har betalat för utan problemet ligger hos min stationära dator. Jag använder mig inte av någon router utan kör sladden direkt i uttaget.

Det enda jag kan tänka mig som är problemet är att mitt inbyggda nätverkskort i moderkortet helt enkelt inte stödjer mer än 10mbs upp vilket jag tycker vore jävligt konstigt och det är därför jag söker hjälp här så någon mer kunnig kan avgöra om det verkligen är så.

Moderkortet är ett AsRock z68 extreme 4 gen 3
Broadcom BCM57781 är nätverkskretsen vad jag förstår.

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?cat=Specifications&Mode... scrolla ner för specifikationer.

Som det står där ska nätverkskortet ha tillgång upp till 10/100/1000mbs? är det kanske bara hastigheten neråt? jag vettefan. Tycker bara det är jävligt konstigt att min halvdana laptop klarar att få ut 100 upp men inte min stationära som jag pröjsade 20k för.

Fråga om det är något mer ni behöver veta, alla hjälp uppskattas, tack!

Permalänk
Medlem

Installerat korrekta drivrutiner för nätverkskortet?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Installerade drivrutinerna tidigare och det verkar ha löst problemet tror jag, iaf enligt speedtest.net så får jag rimliga resultat. Dock enligt bredbandskollen så verkar det ha flippat totalt nu, får resultatet att jag har 300mbs både upp och ner helt plötsligt. Aja jag antar att bredbandskollen är knepiga just nu.

Edit: Hm, hände samma sak på speedtest.net nu också att det gick upp i över 300/300. Verkar vara något jävla lurt med mitt nätverkskort.