Följ Black Week på SweClockers

Hårddiskpriserna fortsatt nedåt

Permalänk
Medlem

Jag saknar Samsung på marknaden känner jag alltså. Mina gamla EcaGreen F4 och tom F3 lever fortfarande. Enligt prisjakt är det bara Alina som har dem kvar i lager men 1045:- känns tveksamt när Western tom har en 3a för en billigare peng.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk

Själv har jag haft flera diskar från Samsung som pajat med WD diskarna har varit pålitligast.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Klart att du har bra överföringshastighet! Men söktiden...(understruken) är en annan femma.

Håller bara delvis med, som sagt när den startar upp, men när det är gjort så har jag iallafall inga problem med väntetider när jag använder den

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Lite kul att denna artikeln kom direkt efter jag sent igår väckt 3tb Red tråden
Jo måste säga priserna är helt ok nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av light44:

Jag saknar Samsung på marknaden känner jag alltså. Mina gamla EcaGreen F4 och tom F3 lever fortfarande. Enligt prisjakt är det bara Alina som har dem kvar i lager men 1045:- känns tveksamt när Western tom har en 3a för en billigare peng.

Jo, självklart tar man 3tb för samma pris som en 2tb kostar. Fattar inte hur samsung tänkt här alls faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Håller bara delvis med, som sagt när den startar upp, men när det är gjort så har jag iallafall inga problem med väntetider när jag använder den

Det jag menar är, att båda diskarna har Sata 3/6,0 Gbit/s så att du kan föra över filer med 100MB/s till dom båda är inget konstigt.

"Väntetid" /söktid och överföringshastighet inte detsamma, det var det jag menade.

Men prova att byta plats på dom, formatera om datorn så att din green är OS disk och black som lagringsdisk.

Då hade problemen med söktiden/väntetiden kommit, som ett brev på posten.

Edit/ jag har själv flera greendiskar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Det beror ju på vad du använder disken till.
Fillagring, även med småfiler som massor med bilder borde inte vara några problem.
Men som systemdisk t.ex. så kommer man märka ganska stor skillnad.

Permalänk
Medlem

"Här syns tydligare tecken på prispress med flera modeller på 2 000–2 300 kronor inklusive moms. Det ger dock ett pris per gigabyte cirka 30 procent högre än enheterna med tre terabyte lagringsutrymme."
Det där är påväg att bli outdated redan nu http://www.dustinhome.se/product/5010668420/seagate-desktop-4...

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nitroid:

Varför finns det hårddiskar med 3TB? I minneskort och liknande så finns inga 3GB, det finns bara 2, 4, 8 osv. Så varför hoppar de inte direkt från 2TB till 4TB till 8TB, som med minneskorten?

Det är skillnad på TB och GB. 2TB = 2048GB. Och 2048GB + 1024GB = 3TB.

Det är bra att priserna börjar hinna ikapp för 2 år sen, vi är snart där. Kanske om ytterligare något år. Efter att Western Digital köpte upp Samsung har tillverkarna i praktikten ett oligopol, så de behöver inte sänka priserna eller vidare utveckla tekniken i samma rasande fart som förr, då det faktiskt fanns konkurrens. Idag finns ingen konkurrens bland hårddisktillverkare, de tjänar mera pengar än nånsin förr. De kan fortfarande sitta på sina 2-3TB diskar och enstaka 4TB diskar några år till. Hade det funnits konkurrens än idag, så skulle det funnits 8TB diskar till försäljning. Detta år kommer det nämligen 5TB diskar, trots sin långsamma takt. De har inte direkt bråttom och har blivit lata och feta.

Enda konkurrensen är från SSD diskarna. Så de känner väl att de ska kasta till oss ett köttben, och sänka priserna någon 100-lapp. Om nåt år kanske vi är ikapp utvecklingen som förr. När SSD diskarna blir riktigt stora och billiga, så kommer hårddisktillverkarna sätta igång igen och pressa utvecklingen och priserna precis som förr. Men dit är det långt kvar, så vi får vara glada när de sänker priset 100kr.

Löjligt och girigt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av stn1337:

Fel. Priser kommer alltid pressas. När en aktör fokuserar på andra områden kommer en ny aktör in och fyller tomrummet.

lönsamhet, jag hoppas du skojar? Jag citerar ovan: "Suck, ta och tänk ett steg längre". Lönsamheten i dagsläget är enorm.

Från Seagate: "The company said that during its third quarter of fiscal 2012 (ended on March 30, 2012) it shipped record number of hard disk drives - 61 million - and reported record revenue of $4.4 billion."

Och att priserna innan var onaturligt låga innan översvämningen? Nej, priserna var naturliga och hade säkerligen fortsatts att pressats nedåt.

Men vill du betala överpris och känna lycka över att du ger företagen vinst på flera hundra procent per enhet så ska inte jag hindra dig. Men personligen köper jag av den konkurrent som lyckas pressa priset lägst och samtidigt hålla en god kvalité på sina produkter.

Ja priset kommer alltid pressas, till en viss gräns, men jag trodde att det var uppenbart att det var den relativa skillnaden som det handlade om. Tydligen måste man vara väldigt övertydlig. Prispressen gjorde att priset sjönk snabbare än det borde tack vare den tekniska utvecklingen. Nu har priset gått ner långsammare efter översvämningen för att nå ett nytt jämviktsläge.

Samsung sålde för att marginalerna var för dåliga så nog var det dåliga marginaler alltid.

Skrivet av Schnitz:

Då borde de åtminstone tagit fram tillräckligt bra teknik som motsvarar priset istället för att skylla på för små marginaler i förhållande till tillverkningskostnad. Egentligen skulle vi haft 5TB-diskar redan 2010 enligt vad som planerades och förutspåddes av bl.a. Hitachi själva. En 5TB:are hade jag faktiskt kunnat tänka mig att slanta en tusing för.

Det är inte så lätt som du får det att verka. En förväntad teknikutveckling kan lätt krascha på grund av tekniska problem eller tillverkningstekniska problem. Ett lysande exempel är grafikkortsmarknaden. I slutet av 2010 planerade Nvidia att släppa Kepler 2011 och Maxwell 2013. Kepler dök upp först 2012 och Maxwell ser ut att landa 2014. När vi ändå pratar grafikkort så skulle Intel släppa ett eget diskret grafikkort 2010 men det blev så försenat att de fick lägga ner. Först nu fick vi se resultatet i form av Xeon Phi. Så prognoser gjorde för många år sedan är inte värda så mycket i verkligheten.

Skrivet av Aloysius:

Samsung la inte ner, de sålde till Seagate.
http://www.sweclockers.com/nyhet/13845-samsung-saljer-harddis...

"Nu kan inte priserna per GB bli lägre" hade du kunnat säga vid vilken annan tidspunkt som helst historien, vad är det som säger att du skulle ha rätt just nu?

Samma sak. Samsung slutade tillverka hårddiskar. Alltså la Samsung ner sin hårddisktillverkning genom att kränga av den till Seagate. Stating the obvious much?

Jag har aldrig sagt att priserna inte kommer bli lägre. Vart fick du det ifrån? Det är självklart att de kommer bli lägre. Det jag pratar om är i vilken takt de kommer bli lägre och av vilka anledningar.

Måste tydligen sluta approximera dynamiska system som stationära eftersom man då får massa besserwissers på sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

3TB för 750kr och min HTPC ska få 2st. Men just nu lite för dyrt men vem vet, kanske blir ett fynd under en rea eller liknande.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Grejen med WD green är att dom helt eller delvis stänger av sig när dom inte används? Rätta mig om jag har fel. Så därför kan dom upplevas som sega för när du ska in på den disken ska den komma igång liksom :), men när den väl är igång är det inga problem.

WD green är perfekt som en lagringsdisk att ha bilder på osv, mellan min gröna wd och svarta wd kan jag föra över filer med 100MB/s. Så långsamma är dom inte. Bara lite sega i starten

Jag har två stycken WD Caviar Green som lagringsdiskar, och de är endast sega i starten om man, i Windows, ställer in att de ska inta viloläge efter ett x antal minuter. Om man låter dem vara igång hela tiden så är de inte sega någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det är skillnad på TB och GB. 2TB = 2048GB. Och 2048GB + 1024GB = 3TB.

Det är bra att priserna börjar hinna ikapp för 2 år sen, vi är snart där. Kanske om ytterligare något år. Efter att Western Digital köpte upp Samsung har tillverkarna i praktikten ett oligopol, så de behöver inte sänka priserna eller vidare utveckla tekniken i samma rasande fart som förr, då det faktiskt fanns konkurrens. Idag finns ingen konkurrens bland hårddisktillverkare, de tjänar mera pengar än nånsin förr. De kan fortfarande sitta på sina 2-3TB diskar och enstaka 4TB diskar några år till. Hade det funnits konkurrens än idag, så skulle det funnits 8TB diskar till försäljning. Detta år kommer det nämligen 5TB diskar, trots sin långsamma takt. De har inte direkt bråttom och har blivit lata och feta.

Enda konkurrensen är från SSD diskarna. Så de känner väl att de ska kasta till oss ett köttben, och sänka priserna någon 100-lapp. Om nåt år kanske vi är ikapp utvecklingen som förr. När SSD diskarna blir riktigt stora och billiga, så kommer hårddisktillverkarna sätta igång igen och pressa utvecklingen och priserna precis som förr. Men dit är det långt kvar, så vi får vara glada när de sänker priset 100kr.

Löjligt och girigt.

Mycket skitsnack. Det är inte alltid som utvecklingen går som förväntat. När intel introducerade P4 lovades att de skulle nå ofattbara 10 GHz år 2011. Istället slängdes hela netburstarkitekturen på soptippen efter bara några år. Att vi ännu inte har hårddiskar i storlekar som förutspåddes för några år sedan är inget att förvånas över. Det skulle vara mer förvånande om det verkligen stämt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Grejen med WD green är att dom helt eller delvis stänger av sig när dom inte används? Rätta mig om jag har fel. Så därför kan dom upplevas som sega för när du ska in på den disken ska den komma igång liksom :), men när den väl är igång är det inga problem.

WD green är perfekt som en lagringsdisk att ha bilder på osv, mellan min gröna wd och svarta wd kan jag föra över filer med 100MB/s. Så långsamma är dom inte. Bara lite sega i starten

Skrivet av Subdubwise:

Jag har två stycken WD Caviar Green som lagringsdiskar, och de är endast sega i starten om man, i Windows, ställer in att de ska inta viloläge efter ett x antal minuter. Om man låter dem vara igång hela tiden så är de inte sega någonstans.

De är inte så värst sega på så sätt men som påpekat så är det accesstider de ligger rätt dåligt till på IIRC. De har också tendensen att "falla ur" RAID-konfigurationer så att man måste återbygga eller i värsta fall förlora allt. Jag ångrar åh så mycket att jag sitter på 6+ WD Green diskar hemma. Hade så gärna satt ihop ett raid-5 i hemmaservern med dem men vet att det är dömt från första början..

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jo det är dom.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Om du själv säger att Red är avsett för NAS, varför tänker du då ens att du ska sätta in en Red i din PC?
En NAS står vanligtvis på konstant, etc. Tänk hållbarhet.

Därför att personen jag citerade hade köpt Red till sin dator. Jag tror inte personligen att min dator skulle uppföra sig konstigt på nåt sätt om jag slängde in en Red i den, men jag frågade vad skillnaden är på dem rent praktiskt. Vilket ingen har besvarat än. Så om du inte vet vad skillnaden är (alltså besvara min fråga), vad finns det att diskutera?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Därför att personen jag citerade hade köpt Red till sin dator. Jag tror inte personligen att min dator skulle uppföra sig konstigt på nåt sätt om jag slängde in en Red i den, men jag frågade vad skillnaden är på dem rent praktiskt. Vilket ingen har besvarat än. Så om du inte vet vad skillnaden är (alltså besvara min fråga), vad finns det att diskutera?

Red är nästa generations green, med firmware anpassat för NAS. I takt med att produktionen ökar kommer dessa nya diskar även säljas med green label.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Red är nästa generations green, med firmware anpassat för NAS. I takt med att produktionen ökar kommer dessa nya diskar även säljas med green label.

Tack för svaret. Nu vet jag
Jag antar att Blue är deras standarddisk då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxelent:

Cache-minne? Mellanlagrar data för snabbare åtkomst enkelt förklarat. Mer finns att läsa här
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cache

Tack, va lite osäker

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 4870 Crossfire I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jo det är dom.

Nej? Om man använder de till att lagra sitt operativsystem på kanske, men är man så dum så får man fan skylla sig själv. Att lagra filmer på dem fungerar alldeles utmärkt, och det är ju även deras syfte att agera någon sorts lagring. Vad förväntar du dig av en energisnål 5400 RPM-hårddisk egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av endnoy:

Inte så nödvändigt med så stora diskar, nuförtiden det mesta finns lagrad på servrar (som Netflix, Spotify och Youtube).

Ja och netflix har ju aaaaaaaaaalt, NEJ, spotify, NEJ, youtube tar ju bort så mycket så man måste spara videos därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Har själv ett par sådana också nu och jag kan inte heller klaga på något om dem.

Kör dem i stort sett 24/7 i min dator.

Skrivet av Subdubwise:

Nej? Om man använder de till att lagra sitt operativsystem på kanske, men är man så dum så får man fan skylla sig själv. Att lagra filmer på dem fungerar alldeles utmärkt, och det är ju även deras syfte att agera någon sorts lagring. Vad förväntar du dig av en energisnål 5400 RPM-hårddisk egentligen?

Min WD Green är då allt annat än snabb. Det tar en jäkla tid att få åtkomst till den överhuvudtaget. Ibland hänger sig hela datorn några sekunder medan jag väntar på att den ska reagera. Bra grejer va...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det var du som skrev att dom "inte är sega någonstans". Inte jag

Och jo. dom är fortfarande skitsega!

Och det visste jag om när jag köpte dom till min NAS, och det var det jag förväntade mig Men aldrig mer greendiskar för mig.

OS har jag själv på SSD

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Min WD Green är då allt annat än snabb. Det tar en jäkla tid att få åtkomst till den överhuvudtaget. Ibland hänger sig hela datorn några sekunder medan jag väntar på att den ska reagera. Bra grejer va...

Control Panel\All Control Panel Items\Power Options -> "Change plan settings" -> "Change advanced power settings" -> "Hard disk" -> skriv in "0" -> [highlight]PROBLEMET LÖST![/highlight]

/facepalm

Skrivet av skog1s:

Det var du som skrev att dom inte är sega någonstans. Inte jag

När påstod jag att det INTE var jag som ansåg att hårddiskarna inte är sega någonstans?

Skrivet av skog1s:

Och jo. dom är fortfarande skitsega!

Och det visste jag om när jag köpte dom till min NAS, och det var det jag förväntade mig Men aldrig mer greendiskar för mig.

OS har jag själv på SSD

Vad använder du dina WD Green-hårddiskar till? I vilket avseende anser du att de är långsamma? Om jag ställer in så att mina WD Green-diskar aldrig intar viloläge så existerar det ingen som helst väntetid då jag navigerar runt i dem, startar videoklipp och dylikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Control Panel\All Control Panel Items\Power Options -> "Change plan settings" -> "Change advanced power settings" -> "Hard disk" -> skriv in "0" -> [highlight]PROBLEMET LÖST![/highlight]

/facepalm

Du, lägg ner det där skitsnacket.
Disken är helt enkelt slö som aset oavsett hur man ställer in den. Jag har t.o.m testat att stänga av Intellipark utan att skiten påverkats nämnvärt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Du, lägg ner det där skitsnacket.
Disken är helt enkelt slö som aset oavsett hur man ställer in den. Jag har t.o.m testat att stänga av Intellipark utan att skiten påverkats nämnvärt.

Du bör nog felsöka ditt system/diskar...

Jag har 8 st WD Green som fungerar helt ok.

Därmed inte sagt att jag skulle använda dem som systemdisk.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du bör nog felsöka ditt system/diskar...

Jag har 8 st WD Green som fungerar helt ok.

Därmed inte sagt att jag skulle använda dem som systemdisk.

Fo3

Det är inget som helst fel på min dator, det är bara den disken som är långsam.
Jag har testat den flera gånger utan att det har påvisats något fel. Jag är inte heller den enda som upplever dessa diskar som långsamma, så antingen har vi haft otur eller ni andra haft tur. En sak som bör påpekas är att WD är fullt medvetna om att deras s.k Intellipark inte fungerar riktigt som den ska i alla diskar, och det kan ställa till det ganska mycket för användaren.

Visa signatur

Permalänk

Funkar alldeles utmärkt här iaf men som andra säger så är dom inte meningen som en systemdisk.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot WD green diskar, har 22st 2TB i sädbaljan och filservern (köptes när dem kosta runt 800kr för ett par år sedan) och ingen har spökat, väljer man att inte försätta dem i viloläge så är dem rappa nog för mina behov.

Sen har jag 5st 2TB och 3st 1TB WD green i min WS för lagring, samma där, sätter man inte dem i viloläge så har jag inget att klaga på.

Så jag har bara possetiva erfarenheter av WD green diskar.

Edit: har inte testat en som systemdisk men det borde bero på användar kravet, om jag klarar av min quantum fireball disk i en av mina amiga så skulle en WD green inte vara något problem

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

<3 Toshiba
Hitachi sålde sin 3.5" linje till Toshiba och sin 2.5" till Seagate(tror jag att det var?)
WD red och Toshiba diskarna är väl de enda konsumentdiskar som har garantin kvar om man använder dem 24/7
Toshiba 3TB har 1TB platers också