"Speldemos skadar försäljningen"

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan vara svårt att göra ett demo som är kul. I alla fall i vissa speltitlar och skulle demot ge en felaktig bild av spelet så är det nog bättre att skita i det. Om hela spelet suger lär inte demot bli bättre ändå så då är det ett väldigt enkelt beslut

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Kollar på videon.
Söker upp "Schell games".
Ser vilka spel de gör...

Han har nog rätt, om jag fick testa de spelen innan jag får alternativet att köpa dem skulle jag nog lägga mina pengar på annat...

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Inaktiv

Han är vad vi brukar kalla för "troll", inget vi ska föda.

Vill man inte demonstrera sitt spel, är det högst troligt inget som någon vill ha.

...sen skyller man på piratkopiering om det säljer dåligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Speldemos för dåliga spel skadar försäljningen.
Speldemos för bra spel höjer försäljningen.

Lösning : Sluta göra dåliga spel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Klart att det halverar försäljningen, minst.
För sk*tspel alltså, vilket tyvärr är de spel som produceras mest.

Hur mycket mindre hade försäljningen av "Alien Colonial Marines" blivit om de släpt ett demo?

Gör om, gör rätt.
Istället för att gnälla om att demon minskar försäljningen, ta fram bra spel.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 7
Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

Som det framgår av FAQ (länkad ovan) så är det i sin ordning att diskutera piratkopiering som företeelse, men inte i de fall som nämns i § 9 ovan.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om det inte ska finnas demos eller nog form av onliine del att prova bör man ha rätt att lämna tillbaka ett spel om det är skit.
Tycker inte det är rimligt att kolla på en låda och sedan pynta ut med 699:- för t.ex ett Ps3 spel. Jusst nu tänker jag på ett eget köp av spelet Haze. Skiten var helt ospelbart, verkade bra, men icke. Inte rätt att lura sina kunder...!

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Entusiast

Detta var nog bland det dummaste jag har hört hitintills.
Det är väll klart som fan att demon försämrar försäljningen. Vi får ju testa deras värdelösa spel och inse att vi inta ska slösa pengar på skräpet.

Det dom säger är att demon är dåliga för det gör det mycket svårare att lura kunderna att köpa något som är värdelöst.

Demon hemmar dessutom piratkopiering. Många piratkopierar spel för att testa om det är kul. Tanken är att köpa det om det är roligt, men det är lätt att latmasken slår till och man helt enkelt spelar sitt piratade spel. Man har ju redan progress i det och det är installerat och klart att köra.

Handel ska inte gå ut på att utnyttja kunderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Kollar på videon.
Söker upp "Schell games".
Ser vilka spel de gör...

Han har nog rätt, om jag fick testa de spelen innan jag får alternativet att köpa dem skulle jag nog lägga mina pengar på annat...

+1

My bad, jag trodde det var spel till PC och konsol, inte mobiler.
Lustigt att han inte klagade på att det är för lite pengar i spelmarknaden för Andriod/iOS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tanso:

Enkelt. Är demot tråkigt så är säkert hela spelet det också.

Är det roligt så ökar chansen att jag köper det!

Håller med, om speldemos är tråkiga så år antagligen resten av spelet det också, kanske finns något roligt men som helhet brukar demon innehålla grunden av det man spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Han är vad vi brukar kalla för "troll", inget vi ska föda.

Vill man inte demonstrera sitt spel, är det högst troligt inget som någon vill ha.

...sen skyller man på piratkopiering om det säljer dåligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Har du kollat på videon? Jag tycker det han sa var intressant, i mina ögon är han alla fall inget troll.
Han menar inte att man ska göra dåliga spel utan demo. Det han säger är typ att med demo så försvinner överraskningen även om spelet är bra eller dåligt.

Jag minns Kingdoms of Amalur som var roligt men demot var inte det eftersom den innehöll massor med buggar men enligt utvecklarna sa dem att det var svårt att "klippa ut" spelvärlden och göra den mindre, därför uppstod det massor med buggar på grund av det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle inte ha kört Half-Life 2 om det inte hade funnits ett demo och då skulle jag inte ha spelat Half-Life så jag tackar Half-Life 2 demot som fick mig att komma in i serien vilket är ett av de bästa saker som har hänt mig.

Permalänk
Medlem

Borde inte distansköplagen gälla spel?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

De vill endast ha in mer pengar, vilket är logiskt när de driver AB. Frågan är hur de tänker kring detta, för de kan ju alltid klaga på att de inte har pengar nog och kunderna inte kan få de det önskar för "tid" inte finns till att fixa spelen(tid=$$$).

Gällande demos, de kan ju göra så att de tar betalt en mindre summa för ett demo och de som har köpt demot kan köpa det färdiga spelet billigare. På så sätt får de in pengar, vi konsumenter förlorar inte mycket, låt oss säga 50kr för ett demo, klart värt om du är intresserad. Dock drar de ju fortfarande ner förväntan av ett osläppt spel.

Problemet är ju fortfarande kring piratkopiering, även om man gör det själv går det ju inte att ta bort den faktorn att andra inte bryr sig om att köpa spel alls. Jag kör ett "demo", gillar jag "demot" så köper jag fullversionen, precis som det skall vara. Tar man bort demos går deras "sales" upp enligt dem, men de flesta skulle fortfarande vänta på att någon släpper en piratkopierad version och sedan laddar folk ner den för att se om de gillar spelet. Tillbaka till ruta 1!

I slutändan kommer majoriteten till ett bra gjort spel ändå bestå av spelare som vill spela medan minoriteten av spelare slutade spela för att det inte var roligt nog. Det jag hör från Jesse Schell är att de mer eller mindre vill ha kunder oavsett om de är nöjda eller inte. De tjänar fortfarande pengar i slutändan, de som inte är nöjda slutar spela, det bryr dem sig inte om för de har redan fått pengar från dessa personer. De har skapat en stabil basinkomst(pengar de kan lägga mot utveckling av spelet och löner) och förlitar sig nu på kunderna som är kvar. Majoriteten av de som är kvar är nöjda kunder som köper kommande expansion mm.

Demos är bra och oavsett om företag väljer att släppa dem eller inte så kommer i alla fall jag alltid att se till att testa spelet innan jag ger dem mina pengar, för jag vill inte slösa pengar på ett spel jag inte kommer att gilla, vem skulle!

Permalänk
Medlem

Jag har ändå varit med om att speldemos för bra spel varit så pass generösa att de avskräckt mig från att köpa spelet. Men de exemplen jag tänker på är så pass gamla att de nog inte är så relevanta.

Permalänk

Ja, är det ett dåligt spel så är det väl klart att ingen köper det efter att ha spelat demot?

Permalänk

Vilken trångsynt tomte.

Kanske det kan vara så att folk upptäcker att spelet är skit och inte vill köpa det. DOH!

Permalänk
Medlem

Läser folk änns artikeln?
De påstår inte att dåliga demos halverar försäljningen, de påstår att alla demos halverar försäljningen.
Varför ska ett vinstdrivet företag lägga ner resurser på att skada sina intäkter?

Finns det en demo brukar jag kunna spela det tills jag tröttnar, det är ytterst få fall som det leder till köp i slutändan och jag tror inte jag är ensam, som dom skriver så dämpar en demo nyfikenheten.

Finns det spel som man är intresserad fast det inte finns tillgång till en demo finns det ju ändå oftast några tusen youtube filmer om spelet så man kan ju inte påstå att man inte kan få reda på saker om spelet.

Och i slutändan är det bara det hela spelet som säkert kan avgöra om det är bra eller ej.. hur många demos man än spelat eller videos man sätt.

Ni vågar inte chansa iväg några hundra kronor på ett spel men ni förväntar er att företag ska chansa iväg flera miljoner kroner på att spelet kanske lyckas, klart de vill garantera vinst

Permalänk
Medlem

vem fan vill köpa grisen i säcken? klart man vill ha demos för att se om det är värt pengarna......

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Titta på den här länken.

http://www.schellgames.com/games/

---

Det där är ganska främmande från vad en sweclockare tror att spel är och jag påstår att det inte har någon koppling till vad vi anser vara spel eller speldemos.

hmpf, sensationsjournalistik att göra den långväga kopplingen för att engagera folk. Det där är gratis eller betalappar för spädbarn.

Permalänk
Medlem

Hälften så många men alla nöjda, fast då är ju frågan om man vill göra bra spel eller spel som säljer bra....

"Buy to try"... Värsta jag hört i mitt liv

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av NewViking:

Ska aldrig provsmaka korv el dylikt, det kan ju skada försäljningen!

Just mat är ju annars något man mestadels köper utan tidigare demonstration både i livsmedelsbutiker och på restauranger även om det ibland förekommer provsmakningar.

Personligen tycker jag speldemos är bra. På ett personligt plan så gynnar de framförallt duktiga utvecklare i det långa loppet då ett lyckat demo ofta leder till ett lyckat köp, som i sin tur leder till ett förtroende för utvecklaren och dess produkter även i senare skeden. Mycket möjligt att man sedan vågar lita tillräckligt på deras efterföljande produkter att man köper dem utan att testa en demoversion först.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hahahhaa, varför ska vi visa att spelet suger INNAN kunden betalat?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Det som är ekonomiskt korrekt är inte ofta det som konsumenten vill ha. Antingen anpassar man sig eller så byter man bransch. Nuförtiden provar jag ALLTID ett spel innan jag köper det, då man åkt på så många blåsningar tidigare med pengar i sjön.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emahex:

Läser folk änns artikeln?
De påstår inte att dåliga demos halverar försäljningen, de påstår att alla demos halverar försäljningen.
Varför ska ett vinstdrivet företag lägga ner resurser på att skada sina intäkter?

Finns det en demo brukar jag kunna spela det tills jag tröttnar, det är ytterst få fall som det leder till köp i slutändan och jag tror inte jag är ensam, som dom skriver så dämpar en demo nyfikenheten.

Finns det spel som man är intresserad fast det inte finns tillgång till en demo finns det ju ändå oftast några tusen youtube filmer om spelet så man kan ju inte påstå att man inte kan få reda på saker om spelet.

Och i slutändan är det bara det hela spelet som säkert kan avgöra om det är bra eller ej.. hur många demos man än spelat eller videos man sätt.

Ni vågar inte chansa iväg några hundra kronor på ett spel men ni förväntar er att företag ska chansa iväg flera miljoner kroner på att spelet kanske lyckas, klart de vill garantera vinst

Håller med om att det inte är så viktigt med demos längre. Innan strömmad media med recensioner och, ja hela tillgängligheten tack vare nätet så var det mycket viktigare att få ut ett demo. Idag finns det bra alternativ till detta för att få ut spelidén med innehåll osv. Grisen i säcken-tiden är över om man nu inte vill vara först med att ha spelet och det är ju ändå alltid en risk då ett demo inte kan ge en bra bild av hela spelet. Agreed.

Men...
Visst, de påstår inte att dåliga demos halverar försäljningen, men har de belägg för att detta inte kan uteslutas?Lögner, förbannade lögner och statistik kan vara en lämplig term i sammanhanget. Man kan visa vad som helst med lite grafer, men utesluts och behandlas inte felkällor korrekt så är påståenden med statistiskt underlag ringa värt.
När de påstår att alla demos halverar försäljningen så får de räkna med mothugg när de dels inte tar upp relevant fakta för att tolka uppgifterna och dels är partiska i frågan.

Kanske minskar försäljningen i vissa kategorier av spel, kanske säljer skitspelen sämre efter ett demo¨, kanske måste företaget vara tillräckligt känt och marknadsfört sig på rätt sätt för att demot ska fungera, eller så stämmer deras påstående rakt av. Men behandla felkällorna, annars tror folk inte på siffrorna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vilket arsle. Det borde snarare vara lagkrav på speldemos.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Klart att försäljningen minskar när den hälft av konsumenter som tycker spelet är skit faktiskt får det bevisat för sig (syftar på att alla har olika tycke). Att man ska tvingas köpa "grisen i säcken" varje gång man vill ha ett spel den legala vägen är ju rent ocker. Mer demos åt folket!

Håller med dig! Varför försäljningen går så dålig för vissa spel är att faktum det suger balle!

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

PIRATKOPIERINGEN SKADAR FÖRS...nehe?

BEGAGNATFÖRSÄLJNINGEN SK... nehe?

DEMOVERSIONER SKADAR FÖRSÄLJ.... nehe?

ALLA MÅSTE KÖPA MINST TRE EXEMPLAR VAR OM INTE FÖRSÄLJNINGEN SKA SKADAS!

Hm.... Spelutveckning kostar ju massvis med pengar. Vore det inte bättre om det lagstiftades om att alla MÅSTE ge dem pengar, utan att de ska behöva anstränga sig, och utan att de skall få något tillbaka?

(Då vissa har problem att uppfatta ironi vill jag upplysa om att inlägget ovan var ironisk menat. Egentligen hatar jag deras undanflykter och tycker att de kan gott lära sig att tjäna pengar på riktigt, som alla andra.)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

Vilken mupp.
Har ALDRIG köpt ett spel jag inte fått testa innan och kommer ALDRIG att göra det heller.

De får helt enkelt göra bra spel så att folk vill ha mer istället för att skylla på att kunderna inte köper spelet efter att ha testat ett demo.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag har en ny ide för en klädesaffär. Vi låter inte kunderna prova kläder utan endast visar bilder på dem, och sedan är det inte heller möjligt att lämna tillbaka kläderna. Jag menar, om kunder får prova kläderna kommer de ju inse att de inte passar! låter som en bra ide right?