Varför ska Terran ha en garanterad vinst mot Zerg late game?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, för en terran kan inte bygga PF innan gasen tar slut? Den är permanent resten av gamet.
Varför zerg har unit x eller unit y hör inte till diskussionen. Det jag menar är att det är inte balanserat att en terran ska få 100% win rate bara han turtlar ut gamet tillräckligt länge.

Det har hänt mig fem gånger under dagen och jag ville höra andra personers åsikter.
Tydligen så händer inte detta andra alls verkar det som.

Men herregud, hör du dig själv? Om terran kostar på sig en PF så använder han ju sina resouces. Då får du ha en liknande kostnad för Zerg för att uppväga det. Det du säger är ju bara att terran PF skall tas ur totala resource ekvationen. Det är ju absurt. Sure att PF är starkt men du kan ju inte jämföra raserna rakt av. Om kartan är helt utminad, så har ju Terran lagt 150/150 extra på varje planetary, vilket zergen måste lagt på något annat...

Protos4Lyfe Spacepirates! harrharr!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Entusiast
Skrivet av feesk:

Men isf så tycker jag att vi börjar klaga på att toss är OP i pvt eftersom att när och OM mineralerna tar slut innan gasen så kan tossen fortfarande bygga kostnadseffektiva gubbar med i princip bara gas, dvs. mass archons. Eftersom att det KAN hända så ska vi definitivt göra en tråd om det också där vi kan sitta och grina tillsammans.

Hur bygger man Archons med "i princip" bara gas? De kostar 100 mineraler per skalle.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Hur bygger man Archons med "i princip" bara gas? De kostar 100 mineraler per skalle.

Precis, 100/300, eller 50/150 för hightemplar, extremt lite mineraler för en så stark gubbe. Och du förstår precis vad jag menar så sluta spela allan.

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Entusiast
Skrivet av feesk:

Precis, 100/300, eller 50/150 för hightemplar, extremt lite mineraler för en så stark gubbe. Och du förstår precis vad jag menar så sluta spela allan.

Det är dock väldigt off-topic när diskussionen här är mineraler vs mineraler. Tänk om varje klagomål skulle följas av en "ah men då kan vi lika gärna klaga på detta istället", då skulle man aldrig komma fram till något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Det är dock väldigt off-topic när diskussionen här är mineraler vs mineraler. Tänk om varje klagomål skulle följas av en "ah men då kan vi lika gärna klaga på detta istället", då skulle man aldrig komma fram till något.

Det var du som frågade och således började gå off topic. Men denna lilla mini diskussion har verkligen ingenting i denna tråd att göra. GL HF

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk

Nu måste jag erkänna att jag njuter av många oerhört konstiga argument i denna tråd. Men jag tänkte bli lite konstruktiv istället.

Det märks att majoriteten som postat här max måste vara guldrankade eller neråt. Detta säger jag inte som en förolämpning utan som ett konstaterande (jag började själv i kopparligan, en liga som är så dålig att den inte ens finns kvar).
Anledningen till att jag kan säga det är att det tråden pratats om att vissa saker som är bra skall på något sätt vara ostoppbara. Eller om problem vid scenarion som typ aldrig händer.

Jag tänkte vara rätt så brutal här. Men ifall du vill bli bra i detta spel så är det viktigaste din inställning och inställningen du måste ha är: Det är DITT fel.

Du dog på en rush, eller 3/3 marines, eller infestors eller brood lords eller en 4 gate eller att det vart slut på gas eller vad sjutton som helst.
Jag kan säga rätt upp och ner att ALLT kan besegras eller undvikas. Ibland måste man tänka utanför lådan bara. Om det är ett problem med dig att Brood lords dödar dig. Det är en sen enhet, se till att gå på Zergen så hårt innan de kommer upp att Zergen inte har råd (var till sist så jag besegrade dem).
Har du problem med att marines dödar dina zerglings. Ja då har du antingen för lite zerglings eller så bör du kika på en annan enhet (infestor eller baneling ligger fint i tanken).

Det jag försöker säga är att: Om du på allvar har återkommande matcher där samtlig gas tar slut så gör DU något fel. Antagligen så gör du för dåliga attacker och fokuserar för mycket på försvar (eftersom varken du eller din motståndare verkar komma någonvart). Men det kan vara något annat med. Släng upp replays så kan jag analysera dem om du vill.

Det sägs att anledningen till att Koreaner är så mycket bättre än Amerikaner är för att Koreanerna tänker "shit detta dödade mig, bäst jag kommer på hur man stoppar det". Medan Amerikaner mer tänker "shit detta dödade mig, bäst jag går upp på ett forum och klagar på hur OP det är".
Vi svenskar har en tendens att göra lite av bådadera och är således generellt bättre än amrisarna men sämre än koranerna på detta spel.

Nu säger inte jag att jag på något sätt är bäst. Jag försöker bara förmedla rätt tankegång.

Och jag slänger väl med disclaimern på en gång.
1. Nej exakt vartenda scenario är inte vinnbart. 30 Battlecruisers kommer vinna mot 30 zergligns varje gång. Min poäng är att du inte skall försätta dig i situationen av att vara 30 zerglings. Och om du gör det så skall du titta på din match och räkna ut vad du gjorde fel.

2. Spelet är inte fullständigt 100% balanserat. Men spelet är kanske 99% balanserat. Balansen är så bra att det är större skillnad på skicklighet än raser och specifika enheters imbalans.

Vidare så rekommenderar jag att kika på de mängder av proffs som lagt upp guider för varje ras på youtube. Enormt mycket matnyttigt i dem. Och naturligtvis kika på Day9. Be någon ge dig en lista på de grundläggande bra Dailysarna. Jag kan ge dig en om du vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Ja, för en terran kan inte bygga PF innan gasen tar slut? Den är permanent resten av gamet.
Varför zerg har unit x eller unit y hör inte till diskussionen. Det jag menar är att det är inte balanserat att en terran ska få 100% win rate bara han turtlar ut gamet tillräckligt länge.

Det har hänt mig fem gånger under dagen och jag ville höra andra personers åsikter.
Tydligen så händer inte detta andra alls verkar det som.

Om din motståndare är Terran och "turtlar" sig igenom matchen - vad gör då DU? Sitter motståndaren i ett hörn och fiser så har du en garanterad vinst...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_real:

Det märks att majoriteten som postat här max måste vara guldrankade eller neråt. Detta säger jag inte som en förolämpning utan som ett konstaterande (jag började själv i kopparligan, en liga som är så dålig att den inte ens finns kvar).
Anledningen till att jag kan säga det är att det tråden pratats om att vissa saker som är bra skall på något sätt vara ostoppbara. Eller om problem vid scenarion som typ aldrig händer.

Genom sig själv känner man andra... Du får gärna citera specifika användare innan du kastar ur dig ett sådant statement.
Att bara säga "Det märks att de flesta är gold och neråt" är inte speciellt konstruktivt....

Själv är jag top8 master, och har spelat sc en vecka efter bw releasen, och allt jag precis skrivit står jag för.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av feesk:

Genom sig själv känner man andra... Du får gärna citera specifika användare innan du kastar ur dig ett sådant statement.
Att bara säga "Det märks att de flesta är gold och neråt" är inte speciellt konstruktivt....

Själv är jag top8 master, och har spelat sc en vecka efter bw releasen, och allt jag precis skrivit står jag för.

Jag håller med faktiskt i allt du skrivit med.
Och ja jag inkluderar det i din lilla stab mot mig där. ;P

Men du har ju heller inte kommit med poster i stil med att terran är imba när gasen tar slut eller liknande trådar heller.

jag skrev att majoriteten kommit med dumma kommentarer i tråden. Och nej jag ville inte hänga ut specifika medlemmar. Jag kände att det skulle gå att räkna ut vilka jag menade.

Jag ville mest påvisa hur kontraproduktivt det är att sitta på ett forum och gnälla över att något är OP istället för att ta itu med problemet och lära sig bemästra det.
Och du har indirekt skrivit liknande saker i dina poster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_real:

Jag håller med faktiskt i allt du skrivit med.
Och ja jag inkluderar det i din lilla stab mot mig där. ;P

Men du har ju heller inte kommit med poster i stil med att terran är imba när gasen tar slut eller liknande trådar heller.

jag skrev att majoriteten kommit med dumma kommentarer i tråden. Och nej jag ville inte hänga ut specifika medlemmar. Jag kände att det skulle gå att räkna ut vilka jag menade.

Jag ville mest påvisa hur kontraproduktivt det är att sitta på ett forum och gnälla över att något är OP istället för att ta itu med problemet och lära sig bemästra det.
Och du har indirekt skrivit liknande saker i dina poster.

Ok, håller med dig fullständigt isf...

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Alltid lika kul när diamond/low-mid master spelare klagar på "lägre" ligor när dem själva inte är så jävla heta att dem har koll på allt, det är möjligt att du har en poäng men när man öppnar med "lol ni måste va brons" så är allt annat oläsbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Alltid lika kul när diamond/low-mid master spelare klagar på "lägre" ligor när dem själva inte är så jävla heta att dem har koll på allt, det är möjligt att du har en poäng men när man öppnar med "lol ni måste va brons" så är allt annat oläsbart.

Men nu var det ju inte så han skrev heller

Jag håller med honom om att många utav kommentarerna i denna tråd uppenbarligen är skrivna av personer som inte har speciellt mycket kunskap om detta spel, och utan kunskap om sc2, så är det väldigt svårt att vara högre än gold/plat. (Undantag om du bara lärt dig 2-3 all in builds och bara gjort dem om och om igen, då kan du nå rätt högt utan kunskap)

Visa signatur

Permalänk

Alltså Jag förstår vad du menar och det är så spelet är uppbyggt, sen är ju dina zerglings mycket snabbare och 3 såna i ett mineralfält kan göra rätt mycket.
Precis som resten av spelet dock kan man inte matcha i allt utan måste använda de olika egenskaperna. Du t ex inte matcha en protoss med lika mycket income/baser.
Så ja det är inte balanserat i de avseendet, antagligen måste man harassa deras ekonomi och sedan tradea bort deras armeer succesivt.