Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Baka in tv-avgiften i skatten för fan, det blir billigare och ingen kan smita ifrån denna avgiften och de som inte har en inkomst och då inte betalar skatt slipper betala tv-licens, t.ex. STUDENTER!

De får inte! Då blir nyheterna vinklade, eller vänta det är de ju redan....

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk

Bra att det länkas så de som faktiskt vill stödja ett motstånd kan göra det. Än så länge var det inte någon imponerande uppslutning (ca 500 underskrifter på den mer seriösa namninsamlingen). Dock bygger argumentationen (på hemsidan främst) i många fall på felaktig information eller åsikter som gränsar till konspirationsteorier ("vänsterpropaganda" och dylikt).

Hittade en intressant artikel och det verkar som skatten som föreslogs skulle skiljas från regeringens vanliga budget och således leda till fortsatt fri public service

http://www.dn.se/debatt/nya-tv-avgiften-dyrare-for-hoginkomst...

Citat:

Till skillnad mot övriga skatter föreslår vi dock att medlen betalas ut från ett särskilt konto i Riksgäldskontoret och inte över ett anslag på statsbudgeten. Därmed kommer medelstilldelningen till programföretagen inte att ingå i den årliga budgetprocessen.

Det verkar vara en lösning som flertalet kan ställa sig bakom. Små hushåll och de med låg inkomst betalar mycket mindre än de med hög. Dock verkar beslut i frågan blivit framskjuten till 2015.

Permalänk
Skrivet av L4zz3:

Om Radiotjänst slutade ringa så många telefonsamtal kanske dom skulle ha råd att göra bra TV istället.

Sen när gör Radiotjänst TV program?

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Tycker självfallet att detta är helt absurdt, men det värsta är nog att de struntade totalt i Bahnhofs erbjudande om att stänga av SVTs webbsida för de användare som ville för att slippa TV-avgiften och kräver betalt av folk ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Om det nu är som du säger så är det din arbetsgivare som är skyldig att betala licens.

Ja den är licenspliktig men det är arbetsgivaren som är skyldig att betala den i det fallet.

Nej, man betalar ju per hushåll, inte per produkt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Svar ja, så länge du har en enhet hemma som kan ta emot sändningar, spelar ingen roll om det är jobbets eller en kompis dator som du har lånat.

Det där tror jag inte stämmer. Jag har läst om fall där den som blitvit kontaktad av radiotjänst sagt "jag har en tjänstedator och min arbetsplats betalar sin tvlicens". Radiotjänst hörde inte av sig mer...

Dock så är det högintressant att bottna detta...Någon som är jurist och vill upplysa oss?

Permalänk
Medlem

Varför ska man tvinga alla att betala när inte ens en bråkdel av befolkningen faktiskt använder det? De hade ju kunnat göra så att sidan inte är tillgänglig förän man betalat Radio-tv-avgiften. Att bara strunta i om folk vill ha det eller inte är som att gå och putsa någons fönsterruta och kräva betalning. Blir galet lack på detta!

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Ömm... Nu kanske jag missförtått något... Men bara för att dessa skittjänster som jag inte har någon som helst användning av och aldrig tänker använda har blivit tillgängliga på nätet så måste jag betala avgifter? Det är ju de själva som valt att göra det tillgängligt för alla på nätet?...

Jag har 1 iphone, 1 ipad, 2 datorer. Ska jag då betala avgifter för alla dessa? Vafan håller de på med?

Du vet att man endast betalar 1 avgift per/hushåll även om du har en miljon tv-apparater?

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

anonymt kontantkort.Och kommer nån idiot och frågar om det är min mobil på stan säger jag nej jag bara lånar den just nu...

Har faktiskt ingen TV och datorn kollar jag aldrig på svt play på.Men bara för att jag kan ska jag betala alltså lol.

Om jag nu skulle titta på svt play så har jag inget eget internet utan lånar grannens wifi och han betalar redan TV licens ska jag betala ändå ??? skum lag detta

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmend:

Varför ska man tvinga alla att betala när inte ens en bråkdel av befolkningen faktiskt använder det? De hade ju kunnat göra så att sidan inte är tillgänglig förän man betalat Radio-tv-avgiften. Att bara strunta i om folk vill ha det eller inte är som att gå och putsa någons fönsterruta och kräva betalning. Blir galet lack på detta!

Gissar på att en ganska så stor bråkdel av befolkningen avnänder sig av P1-P4 samt svt.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av tussilago:

Bra att det länkas så de som faktiskt vill stödja ett motstånd kan göra det. Än så länge var det inte någon imponerande uppslutning (ca 500 underskrifter på den mer seriösa namninsamlingen). Dock bygger argumentationen (på hemsidan främst) i många fall på felaktig information eller åsikter som gränsar till konspirationsteorier ("vänsterpropaganda" och dylikt).

Hittade en intressant artikel och det verkar som skatten som föreslogs skulle skiljas från regeringens vanliga budget och således leda till fortsatt fri public service

http://www.dn.se/debatt/nya-tv-avgiften-dyrare-for-hoginkomst...

Det verkar vara en lösning som flertalet kan ställa sig bakom. Små hushåll och de med låg inkomst betalar mycket mindre än de med hög. Dock verkar beslut i frågan blivit framskjuten till 2015.

Det är ju inte sant för höginkomsttagarna hade ju också betalat 100:-/mån som dom flesta svenskar hade betalat som har nån form av inkomst. Visst dom som har under 150000:- i årsinkomst hade betalat lite mindre och det är väl bra men taket är satt alldeles för lågt.
Ska det vara rättvist ska dom procuentellt betala lika mycket t.ex 0.3% eller nåt i den stilen oavsett inkomst utan tak hade varit mer rimligt.
Då hade det kanske blivit 50:- för lägre inkomster och 300:- för VDar och liknande.
Många familjer hade fortfarande haft något lägre avgift eller oförändrad mot tidigare då och inte som med förslaget som hade inneburit minst 200:-/mån iaf för alla sambos och mer ifall dom har barn över 18 med inkomst som bor hemma.
Annars tycker jag bästa skulle vara lägga det direkt på fastighetsskatten om man nu ska ha det på en skatt.
På så sätt begränsar man det fortfarande till 1 avgift per hushåll och alla får vara med och betala inkl svartjobbare och folk som jobbar utomlands t.ex. som skulle slippa undan på vanliga skatten.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av tigerffs:

Så om jag tar med min mobil hem till dig så får du betala tv-avgift?

LOL

Precis, alla skall betala minst flera gånger om...

Skrivet av Fyren:

Ömm... Nu kanske jag missförtått något... Men bara för att dessa skittjänster som jag inte har någon som helst användning av och aldrig tänker använda har blivit tillgängliga på nätet så måste jag betala avgifter? Det är ju de själva som valt att göra det tillgängligt för alla på nätet?...

Jag har 1 iphone, 1 ipad, 2 datorer. Ska jag då betala avgifter för alla dessa? Vafan håller de på med?

Ursäkta, men jag kan inte låta bli..
Du är inte vidare påläst va? Kanske skall kolla fakta och läsa igenom tråden innan du postar något!

Ja så klart du måste betala för varenda pryl som du har som går att surfa, lyssna på radio, se tv på.. 150 spänn/mån. per enhet: TV, smartphone, surfplatta, kylskåp, frys, våg, cykel osv, bara att räkna ihop vad det blir i månaden.. OM Radiotjänst fick bestämma. Men som tur är, är det inte så... Än så länge

Som det är nu så betalar man bara EN avgift för alla prylar. vare sig det är en tv eller dator etc..

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Vad är problemet ?
Det är samma som förut.
Vem har inte en tv?
Gissar att minst 95% har en tv.
Det är frivilligt att anmäla sig. Du gör det valet själv
Precis som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

LOL

Precis, alla skall betala minst flera gånger om...

Ursäkta, men jag kan inte låta bli..
Du är inte vidare påläst va? Kanske skall kolla fakta och läsa igenom tråden innan du postar något!

Ja så klart du måste betala för varenda pryl som du har som går att surfa, lyssna på radio, se tv på.. 150 spänn/mån. per enhet: TV, smartphone, surfplatta, kylskåp, frys, våg, cykel osv, bara att räkna ihop vad det blir i månaden.. OM Radiotjänst fick bestämma. Men som tur är, är det inte så... Än så länge

Som det är nu så betalar man bara EN avgift för alla prylar. vare sig det är en tv eller dator etc..

173 kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

173 kr/mån

Rackarns, skall bara panta lite burkar först...

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Snart vill dom väl att man betalar för att ens vänner har TV och att man kanske tittar på deras TV nån gång.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leatherface75:

Hade blivit dyrare för alla icke ensamhushåll med det förslag till skatt vi hade nyligt.
Enbart ensamhushåll hade tjänat ca 70:-/mån på det.
Svartjobbare och dom som jobbar utomlands eller andra som inte betalar skatt hade kommit undan och betalat 0:-.
Dessutom orättvis med eftersom låga inkomster beskattades med 1% av inkomsten medans en VD som har 100000:-/mån hade betalat 0.1% av inkomsten. Skulle den VDn bott själv hade det blivit 100:-/mån medans barnfamiljen med 2 vuxna och 2 barn hemma som har nån form av inkomst hade hamnat på ruint 400:-/mån trots en total inkomst i familjen på 4 personer på kanske 40-50000:-/mån.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15421458.ab

men det slår fortfarande inte lika hårt på ekonomin som en dyr räkning var 3e månad gör, sen så blir det väl inte dyrare ändå eftersom det blir personligt som alla skattebetalare måste betala och de som inte vill betala skatt får leva ett otryggt liv med minimum pension i sina äldre dagar isåfall!

procentuellt på skatten skulle vara bäst dock så höginkomstbetalare får betala lite mer och låginkomst lite mindre

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Med tanke på allt klagande kan man ju anta att de flesta här inne är låginkomsttagare.

Med dessa uppror så tror man ju nästan vi lever under ett u-lands mått.

Permalänk
Medlem

Hur är det när man har internet men både smartphone och datorn man har hemma äger jobbet?

Då ska man väll inte behöva betala?

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

men det slår fortfarande inte lika hårt på ekonomin som en dyr räkning var 3e månad gör, sen så blir det väl inte dyrare ändå eftersom det blir personligt som alla skattebetalare måste betala och de som inte vill betala skatt får leva ett otryggt liv med minimum pension i sina äldre dagar isåfall!

Man går in på deras sida.
Hej jag vill betala per månad.
Klart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Hur är det när man har internet men både smartphone och datorn man har hemma äger jobbet?

Då ska man väll inte behöva betala?

Nån måste betala, mest troligt din arbetsgivare i det här fallet.
Fast med avdrag på din lön då (just kidding)

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Man går in på deras sida.
Hej jag vill betala per månad.
Klart

ska meddela min mor det då, hon klagar jämt på 3 månaders räkningar och avskyr dom för du vet kvinnor och hålla ordning på ekonomin...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

men det slår fortfarande inte lika hårt på ekonomin som en dyr räkning var 3e månad gör, sen så blir det väl inte dyrare ändå eftersom det blir personligt som alla skattebetalare måste betala och de som inte vill betala skatt får leva ett otryggt liv med minimum pension i sina äldre dagar isåfall!

Man kan ändra om så man betalar per månad istället för varje kvartal om man vill.
Annars kan man ha en budget där man räknar 173:-/mån som man lägger undan till då de är dags att betala.
Sen i min värld så är 200:-/mån mer än dagens 173:-/mån så det slår ju i min värld mer på ekonomin än idag.
I Finland är den mer rättvis då där dom allra flesta fick sänkt avgift där dom räknar in hushållets totala inkomst och inte per person och dom som tjänar mer fick lite högre avgift.
I Sverige hade dom flesta fått höjt åtminstone med dom ca 30:-/mån så den som tror att skatt innebär att det blir billigare per månad får tänka om.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Radiotjänst har två alternativ i den här frågan.

1. Gör tv-licensen obligatorisk och så kan de få personer som är el-allergiker ansöka om dispens. Då kan de kicka alla människor som "jagar" folk och så blir avgiften billigare. Men det är klart, då blir det stor arbetslöshet i Kiruna.

2. Skaffa inloggning på play-tjänsterna, bara betalare kan utnyttja deras tjänster.

Det är väl inte så svårt? Detta känns ju lite löjligt.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ska meddela min mor det då, hon klagar jämt på 3 månaders räkningar och avskyr dom för du vet kvinnor och hålla ordning på ekonomin...

Ah det går att göra så med de flesta som har tre månads räkning.

Telefoni/bredband/el/tv-avgift.

Pallar inte heller med 3 månaders grejer.

Permalänk
Medlem

Fråga:

1) Om min dator ägs av företaget jag jobbar hos (alltså att jag donerar den som en gåva till företaget jag jobbar för), behöver jag då betala även fast det inte är min dator?

2) Om jag donerar min mobil till jobbet men behåller numret i mitt namn, vilket inte kan ta emot sändningar (utan mobil), måste jag betala?

För övrigt tragiskt att dom lägger mer pengar på att jaga dom sista 5-10% av alla svenskar som inte betalar, än vad dom 5-10% faktiskt skulle betala...

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Skrivet av yroll:

Gissar på att en ganska så stor bråkdel av befolkningen avnänder sig av P1-P4 samt svt.

Nu är dock inte radioapparater licenspliktiga, och bra är väl det med tanke på smörjan de sänder. Av olika orsaker har jag på sistone lyssnat mycket på P3 under dagarna och Morgonpasset är okay, sedan får vi lyssna på två lesbiska feminister i PP3 följt av Musikguiden som kan vara bra. Därefter har vi Christer som är ett bra program men vissa av deras topics har ingenting på en Public Service station att göra, i alla fall inte mitt på dagen. Så kommer Tankesmedjan vilket är en bra ide, men uselt genomfört efterföljt av Carpe Fucking Diem som tydligen är ett humorprogram, dock brukar jag heller skruva av radion fram tills Verkligheten i P3 tar över som faktiskt är bra.

Ibland sänder de också P3 Dokumentär som är bra och kan vara, beroende på topic, intressant.

Men i alla fall, utifrån den listan över en normal dag är det inte mycket sändningstid som kan märkas fullt ut som Public Service.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Jag blir så förbannad på radiotjänst att det inte finns ord för det. Är student och har gjort ett aktivt val i att inte ha någon tv då avgiften inte är en struntsumma för mig. Nu ska jag endå behöva betala för att jag har internet hemma? sån jävla skit. ska jag behöva ta extra lån för något jag varken använder eller vill ha? Om Svt's verksamhet nu är så viktigt så baka iaf in skiten i skatten.

Går bara och väntar på att det ska stå en sån där och ringa på och nu finns det inte mycket att göra åt saken.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Inget nytt under solen i DDR-Sverige...

Permalänk
Medlem

Avgift för TV och radio kan diskuteras. Men för telefon och dator som för 32543511e gången inte är avsedda att ta emot sändingar... Detta är ju bara ett skämmt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841