Permalänk
Medlem

GreenScreen - Förslag / tips behövs

Hallojs gött folk.

Behöver tips/förslag till en GreenScreen.

Jag streamar lite ( http://www.twitch.tv/lokimadness ) och har funderingar på fixa en "GreenScreen", har beställt lite grönt tyg som jag bör få nu i veckan.
Men jag har inte ännu kommit på en bra anordning att få upp tyget.

Jag har sett aluminium ställningar, som håller upp tyget, men har inte sett något liknande i sverige, även om ni skulle se någon, så är jag arbetslös så länkar till dyra saker är rätt så meningslöst. Har inga problem med att meka och bygga själv för att få ihop något billigt och bra.

Som läget ser ut just nu så skulle GreenScreenen stå mitten av rummet och inte up emot någon vägg. Därför behöver jag någon typ av ställning som klarar stå på egen hand.

Jag har för mig jag har sett någon stans en typ av draperi, bara borra lite i väggen och dra någon form av stålvajer.
Problemet är att jag mins inte var jag har sett liknande, lite därför jag vänder mig till folket som har kanske kan ha lite bättre koll på saker och ting.

Även öppen till andra förslag, länkar och liknande är trevligt.

Edit...
Funderingar...

Gardinbös rak = http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00079362/
Gardinbös böj = http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70079368/

Krokgrejs 1 = http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80212201/
Krokgrejs 2 = http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70188683/

Ikeas "Kvartal" verkar vara en oki lösning, problemet är att jag sitter i ett hörn och Ikeas böj är enligt mig för skarp, vore trevligare med en inte lika skarp hörnsväng.
Böja den kommer troligen inte fungera, så jag antar ta en rak bit, och försöka göra en egen böjning av avsågade raka bitar och göra kanske göra små graders svängningar per bit.

Så... 5 längder = 4 skarvningar = 22.5grader x4 = 90 grader

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem

Nån konstruktion av VP-rör som du hänger i taket eller väggen och sen fäster din green screen i borde lira.
De är dock svajjiga, så många infästningar behövs. Alternativt kopparrör.

En idé jag kom på nu på rak arm, kan nog förfinas lite
Typ 2m VP-rör
Skär ett snitt i röret längsmed hela, vik tyget dubbelt i ena änden och limma eller sy, så du får en kant. Trä in tyget i skåran så allt hålls fast av kanten du just sydde.
Köp hållare för gardinstång, typ 4st och sätt på cc50, i dessa har du små skruvar för att skruva åt röret i också.

Går att köra gardinstång också, men det kräver helt annan fållning upptill för att träs på röret.

En absolut ekonomisk lösning vore kardborreband som är självhäftande på ena sidan, ena delen i väggen andra på tyget - klart.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inge vidare insatt men det finns väl en hel del mjukvarualternativ idag som listar ut vad som är bakgrund och "simulerar" green screen åt dig. Du kan ha vad som helt i bakgrunden och ändå få samma effekt som en green screen vad jag förstått...
Låter som det billigaste och smidigaste alternativet förutsatt att du hittar någon gratismjukvara som gör jobbet.

EDIT: Efter lite spanande på nätet hittar jag inte några välanvända alternativ av det här. Har sett en del videos och hittat lite prototyper. Kanske är tekniken inte så mogen ännu, eller så har jag letat slarvigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om du har gott om ytrymme kan du ju snåla till det och köpa 45 reglar och snickra ihop lite enkelt

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag är inge vidare insatt men det finns väl en hel del mjukvarualternativ idag som listar ut vad som är bakgrund och "simulerar" green screen åt dig. Du kan ha vad som helt i bakgrunden och ändå få samma effekt som en green screen vad jag förstått...
Låter som det billigaste och smidigaste alternativet förutsatt att du hittar någon gratismjukvara som gör jobbet.

Man snackar ju inte direkt mycket pengar när man snackar några kvm² tyg.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ziggy_:

Man snackar ju inte direkt mycket pengar när man snackar några kvm² tyg.

Så sant så sant.
Största fördelen med att datorn filtrerar bort bakgrundn själv är väl kanske inte priset, utan att man slipper hantera en green screen. Skymmande och otymplig pryl ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

kan man inte köpa en begagnad rullgardin och byta ut tyget? sen gör du distanser så du får plats med det gröna tyget som förmodligen är tjockare än originalet och så skruvar du upp den i taket bakom stolen så är det ju bara att rulla ner vid behov

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

kan man inte köpa en begagnad rullgardin och byta ut tyget? sen gör du distanser så du får plats med det gröna tyget som förmodligen är tjockare än originalet och så skruvar du upp den i taket bakom stolen så är det ju bara att rulla ner vid behov

Hmm...

Klart värt att fundera på...

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Hallojs gött folk.

Behöver tips/förslag till en GreenScreen.

Måla hela lgh grön, då kan du filma vart du vill. Lovar att ev. flickvän kommer att förstå

SY den som en gardin med tunnel uppe och nere. 2 krokar i taket och vikt i botten. Stabilt och bra.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||: