Permalänk

Cmos error

Hej!
Har precis skaffat mig en evga z77 ftw. När jag har tangentbordet inkopplat så får jag cmos error och kopplar jag ut tangentbordet så kommer jag vidare men den ber mig trycka på space. Jag kan dock inte göra det eftersom jag inte har mitt tangentbord inkopplat och om jag har det så funkar det inte. Hjälp!!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL15 | ASUS PRIME B250M-PLUS | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | corsair ax 860 | samsung 840 pro 256gb | ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killzinger:

Hej!
Har precis skaffat mig en evga z77 ftw. När jag har tangentbordet inkopplat så får jag cmos error och kopplar jag ut tangentbordet så kommer jag vidare men den ber mig trycka på space. Jag kan dock inte göra det eftersom jag inte har mitt tangentbord inkopplat och om jag har det så funkar det inte. Hjälp!!

Provat något annat tangentbord? Provat olika USB-ingångar?

Permalänk

Testat olika usb ingångar och tagit ut batteriet och andra diverse saker har tyvärr inget annat tangentbord men vore ju konstigt om tangentbordet skiter sig nu.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL15 | ASUS PRIME B250M-PLUS | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | corsair ax 860 | samsung 840 pro 256gb | ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killzinger:

Testat olika usb ingångar och tagit ut batteriet och andra diverse saker har tyvärr inget annat tangentbord men vore ju konstigt om tangentbordet skiter sig nu.

Se över allt kablage inuti datorn så att allt är rätt inkopplat. Vet inte hur t ex en felkopplad USB-kontakt skulle kunna påverka datorn men det skadar ju inte att se över det iaf. Annars skulle jag säga antingen defekt tangentbord eller moderkort.

Permalänk

Vad är det för tangentbord?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Det skulle ju kunna vara batteriet som är dåligt också men det känns väl lite väl långsökt om det är ett nytt moderkort du köpt.

Permalänk

Ett logitech g510 men känns skumt att det inte funkar då det tangentbordet funkade på mitt förra kort

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL15 | ASUS PRIME B250M-PLUS | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | corsair ax 860 | samsung 840 pro 256gb | ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q |

Permalänk

Okej, nä det låter konstigt. Vet att CM Storm Trigger har haft vissa problem med olika moderkort. Men vet dock inget om g510 :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Medlem

Ställ in BIOS/UEFI så det körs "halt on no errors", och testa om det hjälper.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Ställ in BIOS/UEFI så det körs "halt on no errors", och testa om det hjälper.

Lite svårt att göra ändringar i BIOS om tangentbordet inte funkar va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Lite svårt att göra ändringar i BIOS om tangentbordet inte funkar va?

Inte om det är UEFI, vilket det brukar vara på moderkort med Z77.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Jag kommer ju inte ens in i bios för den stannar vid z77 loggan och säger press enter to continue

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL15 | ASUS PRIME B250M-PLUS | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | corsair ax 860 | samsung 840 pro 256gb | ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killzinger:

Jag kommer ju inte ens in i bios för den stannar vid z77 loggan och säger press enter to continue

Jag har suttit och forskat lite på nätet och kan konstatera att många användare uttrycker ett missnöje med moderkortets firmware.
Det är tydligen rätt mycket problem med det och varje ny firmware ställer till lika många nya fel som det rättar till gamla. En hel del personer har fått ett exemplar som är DOA flera gånger, och sedan gett upp och skaffat ett annat. Nu vet jag inte hur mycket sanning det ligger i dessa klagomål, men det indikerar ändå att det finns strul. Du kanske skulle höra av dig till återförsäljaren och beskriva problemet.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Pratade med supporten på evga och dom sa att jag skulle flasha mitt bios för att det kan vara problem med många high end keyboard första gången man bootar den. Så flashar jag kortet ska det funka

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB | Kingston HyperX 32GB (4x8GB) DDR4 2400MHz CL15 | ASUS PRIME B250M-PLUS | ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC | corsair ax 860 | samsung 840 pro 256gb | ASUS 34" ROG SWIFT PG348Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killzinger:

Pratade med supporten på evga och dom sa att jag skulle flasha mitt bios för att det kan vara problem med många high end keyboard första gången man bootar den. Så flashar jag kortet ska det funka

Har svårt att se G510 som ett high end keyboard, hur flashar du utan tangentbord? Går det att köra autoflash på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Inte om det är UEFI, vilket det brukar vara på moderkort med Z77.

Kan hända att det är annorlunda med Win 8 men man brukar väl ändå behöva trycka typ DEL eller F2 för att komma in i UEFI också.