Permalänk

Trasigt moderkort igen?

Hej,

Jag har igen problem med datorn... Skaffade den i december höll i ca två månader innan moderkortet brann. Bytte ut det på garantin, nu efter ytterligare två månader så verkar det vara samma fel på moderkortet igen. Så är väl ganska uteslutet att det är moderkortet igen? Har jag kopplat fel så jag får det här felet? Eller kan det vara psun eller något helt annat? Kan också säga att utan P4 kopplingen startar fläktar osv men skickar ingen signal till skärmen. Med den i så ser man att fläktarna försöker starta men stannar och så luktar det lite "brand".

Länkar strax bild

Permalänk
Medlem

Ta isär alla delar/kablar och använd din näsa för att avgöra exakt vilken det är som luktar bränt. Många gånger ser man ingenting så man måste lukta med sin näsa också.

Distanserna som ska vara mellan moderkortet och chassit kan sitta på fel plats eller glömts bort. Det har tagit allt från 1 sekund till 2 månader innan folk fick allvarliga fel pga det misstaget.

Vad är det för märke modell och ålder på nätagget?
Vissa är ökända för att förstöra andra delar för, samtidigt och en viss tid efter att man redan bytt ut ett trasigt nätagget pga skadorna som gamla agget redan orsakat.

Permalänk

Har haft samma problem innan och då var det sönderbränt strax ovanför R36 och som du ser nu så är R36 (de översta) "brända i den färgen". Angående distanser så är de inbyggda i caset så de är isatta eller vad man skall säga så det kan det inte vara. PSUN är be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze och är inköpt i december...

Permalänk
Medlem
Skrivet av benknackan:

Har haft samma problem innan och då var det sönderbränt strax ovanför R36 och som du ser nu så är R36 (de översta) "brända i den färgen". Angående distanser så är de inbyggda i caset så de är isatta eller vad man skall säga så det kan det inte vara. PSUN är be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze och är inköpt i december...

Jag har varit med om att fasta distanser kortsluter, då har det varit frågan om att plåten bockats upp som en liten bula och därför haft en något större yta än en vanlig distans. Är dock medveten om att det finns svetsade distanser av vanliga typen och de brukar det alldrig vara några problem med om de inte placerats felaktigt! Är du helt säker på att de inte går att flytta? Dubbelkolla att ingen distans ligger an mot moderkortets kretsar på undersidan, utan att de är placerade exakt för monteringshålen på moderkortet!

Ser ju ut som en MOS-FET är lite bränd, detta borde varit kortslutning av något slag eller att PSU matar för hög effekt, eller för hög NB-spänning från överklockning (har läst mig till att det kan ge väldigt hög temp på MOS-FET´s, framförallt då de saknar kylfläns)! Dock finns ju även alternativet att det är tillverkningsfel på moderkortet naturligtvis, men känns ju konstigt att du skulle få 2 kort med samma fel även om det inte är omöjligt.

Det där hade jag nog behövt se fysiskt för att kunna hitta en förklaring på, men jag hade definitivt inte vågat använda samma PSU igen utan att få den kollad först! Den modellen är tillverkad av FSP som brukar ha budgetplattformar med billiga komponenter, så det är antagligen ingen hög kvalitet vilket även en garantitid på 2 år skvallrar om! Vad du än gör testa inte PSU i annan dator! Jag skulle dock gissa att det finns en kortslutning vid någon distans som panpo98 nämnde eller kabel/kontakt.

Permalänk
Inaktiv

japp. trasigt överhettat

asrock fm75 itx korten överhettas pga ingen kylning på nordbryggan/mosfets, rekommenderas att montera en fläkt som blåser rakt på dom om det går, eller byta ut mot nyare 85ans, jag har det där kortet +a8-5600k i ett coolermaster elite 120 mini itx chassi och blåser från sidan på dom med en 140 mm fläkt samt satt kylflänsar. Håller sig runt 31-32 grader vid 5 timmars spelande och dåligt monterade flänsar

googla asrock fm75 minitx typ så finns det massor å läsa, kyler man det så är det ett kanonkort

använder du en cpu med inbyggd gpu så är det nästan en garanti till överhettning.

Klockar man så måste man absolut ha någon sorts kylning där.

förlåt för lite haffsigt skrivet men står på jobbet.

Permalänk

Överklockar gör jag inte, distarna är helt fasta i caset går inte at flytta på finns inga buktningar eller liknande. Ligger korrekt fastskruvade. Finns inte möjlighet att få direkt kylning där det är bränt...

edit: Har en fläkt rakt ovanför dem som tar ut luft...

Permalänk
Inaktiv

okej, men det brinner ändå tyvärr om man inte kyler ner dom på något vis :/

inte för alla men för ofta för att vara godkänt igentligen, därför det kommit en rev2 på fm75 och ett nytt 85.

hellre att fläkten blåser rakt på än drar luft. Direktverkande mot mosfet/nordbrygga/r36 är bättre än klisterflänsarna man kan köpa eller får med till grafikkort tex. Bästa är termiskt ledande lim och kylflänsar + luft mot dom.

men limmet är dyrt å krångligt att få tag i.

Permalänk

Om man bara skulle byta ut det mot rev 2 eller 85 så är chansen att man klarar sig bättre då eller?

Permalänk
Inaktiv

skillnaden på ett a85x http://www.asrock.com/mb/photo/FM2A85X-ITX(m).jpg

kylflänsar samt "hattar" över mosfets

Permalänk
Inaktiv

absolut mot ett a85x iaf

Permalänk

Vi provar det då helt enkelt! Hoppas jag att datorn / moderkortet vill hålla längre än en månad eller så...

Permalänk
Inaktiv

säkert

Skrivet av benknackan:

Vi provar det då helt enkelt! Hoppas jag att datorn / moderkortet vill hålla längre än en månad eller så...

så länge ventilationen i lådan är bra så

men företaget som du köpte av vet säkert att kortena inte är oävna att "brinna" så det löser sig säkert.