Permalänk

i5 760 till i5 3570k

Hej,

Jag sitter i nuläget på en oklockad i5 760 och funderar på att uppgradera till en bättre CPU. Tycker ni det är värt att byta till en 3570k? Eller ska jag vänta till nästa generation CPUs?

Permalänk
Medlem

När du ändå väntat såpass länge så kan det absolut vara värt att vänta lite till för Haswell som kommer i juni.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en 760, tycker den fungerar kanon till allt jag slänger till den i dagsläget. (visserligen överklockad)

Frågan är vad du vill vinna på uppgraderingen? Mer FPS? Gör du någonting tungt på datorn annars?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Jag vill framför allt ha mer FPS i spel, vill kunna lira Crysis 3 med stadiga 30 FPS men har knappast det trots att jag har ett 7970.

Permalänk
Medlem

Finns väldigt mycket prestanda att hämta ur en i5-760 om du klockar den. Nu vet jag inte vad du använder din dator till, men hade jag suttit med den processorn hade jag klockat den och därefter inte känn något behov av att uppgradera. För spel och 'normalanvändande' räcker den gott i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Jag själv funderar på att gå från i7 930 till 3570K/3770K, men det är mest för att gå över till mATX. Jag är däremot fortfarande tveksam till det pga kostnader. Vore jag du skulle jag nog vänta till att Haswell kommer i alla fall.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

Som de andra säger, skaffa en vettig processorfläkt och klocka upp den ordentligt, så skall du se att det
hjälper lite.
Själv med min I5 750 känns det inte riktigt prisvärt att uppgradera i nuläget, så ja kommer vänta på åtminstonde Haswell.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 3060ti Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut ha överklockat och/eller väntat på Haswell.

Permalänk
Medlem

Håller med de andra, överklocka din cpu lite utifall du känner du behöver extra prestanda nu och sen väntar du tills Haswell släppts

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Jag vill framför allt ha mer FPS i spel, vill kunna lira Crysis 3 med stadiga 30 FPS men har knappast det trots att jag har ett 7970.

Med tanke på att Jonas i en fredagspanel(?) nämnde att ett GTX Titan går på knäna i Crysis 3 så är det kanske lite mycket att begära att ett 7970 ska göra bättre ifrån sig? Nu vet jag ju iofs inte vad du kör på för inställningar, men du borde kunna få 30+ om du tweakar lite.

Permalänk

Hej,

Jag sitter i nuläget på en oklockad i5 760 och funderar på att uppgradera till en bättre CPU. Tycker ni det är värt att byta till en 3570k? Eller ska jag vänta till nästa generation CPUs?

att inte överclocka sin CPU är ungefär som att "måste hinna till bussen, men jag tänker inte springa"
förstår att vissa inte kan men vill man hinna med då är det bara "att börja lära sig springa"

dummaste man kan göra. byta från en K(överklockningsbar) modell till en bättre K modell.... men utan att ha avsikt att öveklocka igen.

Permalänk

Men jag har verkligen ingen ork, tid och lust att överklocka. Har provat två ggr och den krashar bara hela tiden.

Annars håller jag med Er, MEN om jag nu absolut inte klarar mig till sommar, vilket moderkort är absolut det bästa för minst pengar och vilken CPU ska man ha:

3770K eller 3570K?

Permalänk
Avstängd

Men jag har verkligen ingen ork, tid och lust att överklocka. Har provat två ggr och den krashar bara hela tiden.

Annars håller jag med Er, MEN om jag nu absolut inte klarar mig till sommar, vilket moderkort är absolut det bästa för minst pengar och vilken CPU ska man ha:

3770K eller 3570K?

kör på ett asus maximus 5 bästa matx kortet sen duger det mer en väl med en 3570k med den kombinationen så lär du nå lätt 4,3ghz utan att ens behöva göra nått större väsen i från dig. bara att ändra till 4,3g i en överklockningssettning. dock tycker jag du ska vänta till i juni på haswel

Visa signatur

Intel core i7 3770k 4,6ghz - 16gb ddr3 - 4tb lagring ,256gb SSDhd - gtx 670
testat SLI och fick i 3dmark 15600 på performens

Permalänk

Ok, lika bra va? Får lägga undan Crysis 3 så länge. Suck.