Pålurad nytt elavtal! Hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Iesh!
Jag kör rörligt och hade som dyrast 98öre/kiloWatth i vintras (område 3).
Elpris:
86öre/kWh
Årsavgift 0kr/år
Överföringsavgift 28,30öre/kWh
Abonnemangsavgift(Anslutningsavgift till VEABs stadsnät 350kr/år

Det är stor skillnad mellan elavtal och elavtal.
Har Bixia rörlig Via VEAB(Växjö energi AB).

Ja det är helt klart dyrare med energi i Skåne. Hade iofs liknande kostnad när jag bodde i Blekinge också.
Billigaste jag kan få är ca 700 spänn billigare per år än vad jag har idag. Knappt värt att orka byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Plasmor kan dra en hel del ström även ifrån standby läge.
Om du har 2st som står och tuggar 24/7 blir det nog en hel del till slut.
Jag stänger ena tvn som har mekanisk on-off med en sånhär fjärrkontroll, så vet jag att den inte "kan" dra något över natten.

Svårt att se på två tv samtidigt. Jag använder bara en av dem åt gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

Oj ja det var dyrt... Jag har en dator på 1000W PSU och en stor LED-tv och jag brukar betala runt 300:- varje månad. Har tvättmaskin också...
Har dock inget stående över natten.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ozo64:

Ja det är helt klart dyrare med energi i Skåne. Hade iofs liknande kostnad när jag bodde i Blekinge också.
Billigaste jag kan få är ca 700 spänn billigare per år än vad jag har idag. Knappt värt att orka byta

En gratis SSD är inte helt dumt dock Beror på hur man ser saker. =D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En gratis SSD är inte helt dumt dock Beror på hur man ser saker. =D

50 spänn i månaden är småpengar. Får se om jag orkar byta sen när mitt avtal gått ut.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ozo64:

50 spänn i månaden är småpengar. Får se om jag orkar byta sen när mitt avtal gått ut.

50kr/månaden = tillräckligt för att skaffa en personolycksfallsförsäkring om du inte redan har det Då kan du skada dig på din el och få mer pengar ;D

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid_83:

Oj ja det var dyrt... Jag har en dator på 1000W PSU och en stor LED-tv och jag brukar betala runt 300:- varje månad. Har tvättmaskin också...
Har dock inget stående över natten.

Bara för att du har ett nätagg som klarar att leverera 1kW så betyder inte det att den drar så mycket Datorn i din sign har inte en chans att dra så mycket. 100-150W när du surfar, det dubbla när du spelar...isch.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Bara för att du har ett nätagg som klarar att leverera 1kW så betyder inte det att den drar så mycket Datorn i din sign har inte en chans att dra så mycket. 100-150W när du surfar, det dubbla när du spelar...isch.

Den borde dra mer än så. Har inte behövt ha något element på i lägenheten i vinter, 50kvm

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Ja det är helt klart dyrare med energi i Skåne. Hade iofs liknande kostnad när jag bodde i Blekinge också.
Billigaste jag kan få är ca 700 spänn billigare per år än vad jag har idag. Knappt värt att orka byta

Pga att vi måste ha vindkraftverk...hade vi haft kvar kärnkraftverket hade elen varit bättre och billigare!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Pga att vi måste ha vindkraftverk...hade vi haft kvar kärnkraftverket hade elen varit bättre och billigare!

Jepp och mer sånt trams lär det säkert bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja det är helt klart dyrare med energi i Skåne. Hade iofs liknande kostnad när jag bodde i Blekinge också.
Billigaste jag kan få är ca 700 spänn billigare per år än vad jag har idag. Knappt värt att orka byta

Hur kan det inte vara värt att byta? Det går ju väldigt snabbt att byta elavtal.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Hur kan det inte vara värt att byta? Det går ju väldigt snabbt att byta elavtal.

Är det inte en jäkla massa pappersarbete? Har ingen aning. Har aldrig bytat så jag vet inte hur man gör. Kan som sagt inte byta nu ändå då jag är bunden till 2014.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flyawaynille:

Hur kan det inte vara värt att byta? Det går ju väldigt snabbt att byta elavtal.

Ringa, skicka papper, ändra autogirobetalningar, lägga in ny mottagare i banken, titta på en ny faktura och hur den är upplagd, titta på en ny äcklig hemsida som är konstig, finns säkert mer trams man vill göra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Ringa, skicka papper, ändra autogirobetalningar, lägga in ny mottagare i banken, titta på en ny faktura och hur den är upplagd, titta på en ny äcklig hemsida som är konstig, finns säkert mer trams man vill göra..

?? Jag skickar ett mail och säger att jag vill säga upp mitt avtal. Sen letar jag upp ett nytt jag vill ha på t ex elskling och väljer abbonemanget. Tar under 1 timmes tid att fixa allt. Skulle jag behöva göra allt det där så skulle jag inte orka.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Är det inte en jäkla massa pappersarbete? Har ingen aning. Har aldrig bytat så jag vet inte hur man gör. Kan som sagt inte byta nu ändå då jag är bunden till 2014.

Jag mailar och säger att jag vill säga upp mitt avtal. Då är den biten klar. Sen går jag in på elskling och hittar det billigaste och bästa avtalet och väljer sedan det jag tycker verkar bäst. Sen skriver jag i mina uppgifter och så är jag klar. Tar 1 timme, max.

Inga papper eller något sånt.

Edit: Blev dubbelpost då jag missade att blev citerad två gånger.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Alla som har dator igång 24/7 har delvis el uppvärmd lägenhet

Byggare brukar räkna med ca 60w element per m2 i lägenhet vilket betyder att en rejäl speldator på 600w rimligtvis räcker för att värma upp 10m2 (I båda fallen pratar vi om element/dators max effekt).

Med tillräckligt bra isolering och luftcirkulation kan man klara sig helt utan element i en mindre studentlägenhet och värma bara med sina datorer/prylar

I call bullshit.

Bitcoin mining på "stor" dator måste enbart i sig själv dra minimum 400W = 0.4kW. Multiplicerat med 24h * 30 dagar blir det 288kWh.

Även med de absolut billigaste avtalen (runt 75öre/kWh) blir det över 200kr per månad bara för elen (tillkommer nätavgift osv). Lägger vi till TV + Dator till + övriga hushållsapparater så borde det bli minst lika mkt till, troligtvis mer.

Vad betalar du per kWh och hur kan jag få ditt elavtal?

No offense men du får nog friska upp minnet kring det här med el och effekt. När det gäller ditt exempel med en dators nätaggregat på 600W och jämför med att det skulle värma som ett elelement på 600W så är det helt inkorrekt. Det finns något som heter verkningsgrad, vilket är ett mått för hur mycket av den energi som förbrukas faktiskt används till sitt tilltänkta ändamål. Säg att nätaggregatet har en verkningsgrad på 80%, då används alltså 480W till att driva datorn. De 120W som inte används omvandlas till värme. Ett elelement är i princip en elektrisk ledare med otroligt dålig verkningsgrad och genererar därför en stor mängd värme. När energi omvandlas från en form till en annan så spills alltid en del och blir värme. Det är bland annat därför en s.k. lågenergilampa kan leverera lika mycket ljus som en glödlampa till en femtedel av energiförbrukningen, då glödlampor har väldigt dålig verkningsgrad och mycket går till spillo som värme. Det är också därför folk med elupvärmda hus knappt tjänar något på att byta till lågenergilampor från glödlampor på vintrarna, då elelementen och glödlampan båda omvandlar energi med dålig verkningsgrad.

Sedan angående bitcoinandet så är jag inte lika insatt vad det handlar om för belastning på datorn, men en dugligt modern dator under hög processorbelastning drar inte 400W. Den största energitjuven i datorn är grafikkortet, och jag betvivlar att den används som beräkningsenhet till bitcoinandet. Alla moderna grafikkort ligger på låg klock när de är idle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JockeII:

Sedan angående bitcoinandet så är jag inte lika insatt vad det handlar om för belastning på datorn, men en dugligt modern dator under hög processorbelastning drar inte 400W. Den största energitjuven i datorn är grafikkortet, och jag betvivlar att den används som beräkningsenhet till bitcoinandet. Alla moderna grafikkort ligger på låg klock när de är idle.

off-topic, men jo...man brukar, precis som när man foldar, använda gpun då det är den typen av beräkningar som den är bättre på än cpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

GPUn är galet mycket snabbare än CPU på flyttalsberäkningar så ja det är GPU man använder för att "bitcoina". CPUn är meningslöst att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Pga att vi måste ha vindkraftverk...hade vi haft kvar kärnkraftverket hade elen varit bättre och billigare!

Tycker ändå att kärnkraftverken bara står stilla.. speciellt mitt i vintern, när de behövs som mest.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tycker ändå att kärnkraftverken bara står stilla.. speciellt mitt i vintern, när de behövs som mest.

Detta är uppmärksammat och de har fått sig lite på näsan för detta. Sen får vi se om det blir bättring. Detta är just en strategi för att trissa upp elpriserna.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Nidala:

För mig skiljde det 200 :- per månad när jag bytte så lite mer kan det allt vara.

Jo om du ligger på tillsvidarepris hos ett bolag och kan får rörligt hos ett annat så går det att tjäna pengar även i lägenhet. Jämför vi rörligt mellan två bolag så skiljer det sig i regel högst ett par ören/kWh vilket inte ger så mycket pengar i slutändan. Så länge du endast har hushållsel vill säga.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Tycker ändå att kärnkraftverken bara står stilla.. speciellt mitt i vintern, när de behövs som mest.

Skrivet av sj6:

Detta är uppmärksammat och de har fått sig lite på näsan för detta. Sen får vi se om det blir bättring. Detta är just en strategi för att trissa upp elpriserna.

Fast i vinter så har de faktiskt varit i full drift. Men sannorlikt ligger det nog mycket fulspel bakom det hela. Att "elkartellen" själva kan justera priset genom att minska produktionen är tyvärr väldigt vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Fast i vinter så har de faktiskt varit i full drift. Men sannorlikt ligger det nog mycket fulspel bakom det hela. Att "elkartellen" själva kan justera priset genom att minska produktionen är tyvärr väldigt vanligt.

Får hoppas de sköter det lite snyggare då

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv

Tror jag blev skammad av Elbolaget Sverige nu när jag ser denna tråd, dom ringde nån gång på fyllan å predikade med bättre priser utan att ändra på min nuvarande leverantör osv.

Vad gör man, tar jag kontakt med Eon som är min elleverantör eller ringer man skambolaget?

Permalänk
Skrivet av anon173009:

Tror jag blev skammad av Elbolaget Sverige nu när jag ser denna tråd, dom ringde nån gång på fyllan å predikade med bättre priser utan att ändra på min nuvarande leverantör osv.

Vad gör man, tar jag kontakt med Eon som är min elleverantör eller ringer man skambolaget?

Ring Eon och hör efter om de har något bättre att erbjuda. Var nog Energibolaget i Sverige som ringde dig. Ett kännt fulknep de kör med är att påstå att de sammarbetar med din leverantör eller att de har avtalat om ditt område du bor i. De snackar bara skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

No offense men du får nog friska upp minnet kring det här med el och effekt. När det gäller ditt exempel med en dators nätaggregat på 600W och jämför med att det skulle värma som ett elelement på 600W så är det helt inkorrekt. Det finns något som heter verkningsgrad, vilket är ett mått för hur mycket av den energi som förbrukas faktiskt används till sitt tilltänkta ändamål. Säg att nätaggregatet har en verkningsgrad på 80%, då används alltså 480W till att driva datorn. De 120W som inte används omvandlas till värme.

Och du får friska upp minnet kring Termodynamikens första huvudsats:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen

All energi du matar in i en dator förvandlas till värme förutom den försumbara mängd som blir ljud och rörelseenergi (flyttar luft) från fläktarna. Verkningsgrad är endast ett mått på hur mycket energi som endast blir värme utan att ha kommit till nytta inuti kretsarna. Till slut så omvandlas endå all effekt som en GPU eller en CPU använder till värme, vilket måste kylas bort.

Ingen energi kan försvinna utan elektrisk energi omvandlas helt enkelt till en annan form av eneri. Här är några exempel på olika energiformer:
* Elektrisk energi (elektroner förflyttas).
* Lägesenergi (något lyfts upp emot gravitationen).
* Rörelseenergi eller kinetiskt energi, (något accelereras).
* Värme.
* Ljud.

Energi kan inte "förbrukas" eller "förstöras" endast omvandlas, och i en dator omvandlas i princip all energi till värme precis som i ett element.

Skrivet av JockeII:

Sedan angående bitcoinandet så är jag inte lika insatt vad det handlar om för belastning på datorn, men en dugligt modern dator under hög processorbelastning drar inte 400W. Den största energitjuven i datorn är grafikkortet, och jag betvivlar att den används som beräkningsenhet till bitcoinandet.

Sedan något år tillbaka används i huvudsak grafikkortet för bitcoin mining. Vissa använder både GPU och CPU även om vanligaste är att bara använda GPU eftersom det ger mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Tycker ändå att kärnkraftverken bara står stilla.. speciellt mitt i vintern, när de behövs som mest.

Problemet är att de kan inte göra underhåll på sommaren för det är lagstadgat om att alla ska vara lediga då

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Problemet är att de kan inte göra underhåll på sommaren för det är lagstadgat om att alla ska vara lediga då

Lagstadgat? Det visste jag inte.

Och alla behöver inte vara lediga samtidigt...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Lagstadgat? Det visste jag inte.

Och alla behöver inte vara lediga samtidigt...

Enligt Unionen:

"Lagen ger rätt till 25 semesterdagar varav du har rätt till att få ut fyra veckors sammanhängande ledighet under perioden juni, juli, augusti."

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag mailar och säger att jag vill säga upp mitt avtal. Då är den biten klar. Sen går jag in på elskling och hittar det billigaste och bästa avtalet och väljer sedan det jag tycker verkar bäst. Sen skriver jag i mina uppgifter och så är jag klar. Tar 1 timme, max.

Inga papper eller något sånt.

Edit: Blev dubbelpost då jag missade att blev citerad två gånger.

Eller så går du in på kundkraft och låter elaktörerna buda på dig, ~3000 hushåll som är med i den auktionen jag deltar i nu behöver inte göra ett skit. Den leverantör som ger billigaste avtalet får kunderna. Det pågår flera aukltioner samtidigt beroende på period och om man vill ha fast eller rörligt http://www.kundkraft.se/