Permalänk

HDMI - DVI

När jag kollar på serier/filmer med DVI så har dom sämre kvalité än vad dom har med HDMI kabeln. Whats going on?

Permalänk
Medlem

från samma uttag till samma skärm? altså dvi -hdmi, dvi-dvi tex. eller dvi-dvi, hdmi-hdmi?

Permalänk
Skrivet av Qwal:

från samma uttag till samma skärm? altså dvi -hdmi, dvi-dvi tex. eller dvi-dvi, hdmi-hdmi?

Mitt grafikkort har AVG, DVI och HDMI. Och det har min skärm med. VGA använder jag inte... Och om jag vill köra 120hz+ så måste jag använde min DVI kabel men då får mina filmer sämre kvalité så varje gång jag vill kolla på en serie så får jag byta sladd. Förstår inte varför då från vad jag förstår ska väl DVI och HDMI vara samma sak bara att HDMI har Audio också?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vinkelslip1:

Mitt grafikkort har AVG, DVI och HDMI. Och det har min skärm med. VGA använder jag inte... Och om jag vill köra 120hz+ så måste jag använde min DVI kabel men då får mina filmer sämre kvalité så varje gång jag vill kolla på en serie så får jag byta sladd. Förstår inte varför då från vad jag förstår ska väl DVI och HDMI vara samma sak bara att HDMI har Audio också?

Det ska vara samma sak med bildkvaliteten, berätta gärna några grundläggande datorspecifikationer för oss så blir det lättare att hjälpa dig!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Båda är digitala och ingen skillnad på kvalite, dock kan ju skärmen eller grafikkortet ha olika inställningar beroende på utgång/ingång

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Vid närmare inspektion tror jag det är konstiga färger som sticker ut väldigt och ''smetar ut'' skärmen lite som får det att se sämre ut... Fast det är ju också konstigt då jag inte ändrar inställningarna. Kanske kan testa kalibrera lite och se om det blir bättre

Permalänk
Medlem

testa en annan DVI kabel, den kan vara skadad (långsökt men värt ett test).

Permalänk
Skrivet av Brallor:

Båda är digitala och ingen skillnad på kvalite, dock kan ju skärmen eller grafikkortet ha olika inställningar beroende på utgång/ingång

Det kan ligga något i det, men både skärmens egna inställningar och Nvidias kontrollpanel är samma

Permalänk
Skrivet av exodeus:

testa en annan DVI kabel, den kan vara skadad (långsökt men värt ett test).

Har ingen annan, och det är helt ny

Permalänk
Medlem

hmm... vad har du för gpu?

Dvi klarar 120hz, hdmi bara 60hz.

Permalänk
Medlem

Det kan finnas tre olika fel:
1. fel på datorn/grafikkort
2. fel på kabel
3. fel på skärm

Du måste testa varje del var för sig för att isolera felet.

Som dom skulle säga på vem vill bli miljonär: ring en vän

Permalänk
Skrivet av Qwal:

hmm... vad har du för gpu?

Dvi klarar 120hz, hdmi bara 60hz.

Jag vet det, annars skulle jag använde HDMI då jag får bäst bild med HDMI. Men om jag vill köra 120hz så måste jag använda DVI sladden och det är där alla problem börjar. Innan jag ens bytt från 60hz till 120hz-144hz så ändras bilden i filmer etc.

Och när jag ökar till 120hz-144 blir allt mycket ljusare och färgerna i spel är matta och det ser mycket ljusare ut...

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Det kan finnas tre olika fel:
1. fel på datorn/grafikkort
2. fel på kabel
3. fel på skärm

Du måste testa varje del var för sig för att isolera felet.

Som dom skulle säga på vem vill bli miljonär: ring en vän

Först när jag köpte skärmen trodde jag att jag skulle behöva köpa nytt grafikkort. Skulle det kunna vara för dåligt för att prestera lika bra på 120hz?
Har ett GTX 560

Permalänk

Jag tror jag fixat mitt problem, både skärmen och nvidias kontrollpanel har Contrast/brightness och istället för att bara skruva på skärmen drog jag ner på båda i kontrollpanelen och höjde ännu mer på skärmen och det ser nu helt ok ut in-game. Tack alla som försökte hjälpa