Inga USB-enheter fungerar efter moderkortsbyte

Permalänk
Medlem

Inga USB-enheter fungerar efter moderkortsbyte

Jag bytte nyligen moderkort ifrån ett gammalt MSI till ett ASUS-kort (Intel 1156 socket). Kortet är fabriksrenoverat av modellen ASUS P7P55D Deluxe.

Problemet är att jag inte fått USB-enheterna att fungera efter moderkortsbytet. Jag har behållit min Windows 7 Professional-installation (svenska). Allting annat fungerar perfekt trots att jag alltså inte behövt installera om Windows (hela poängen är att jag vill undvika detta till varje pris). Jag har genom att starta datorn med skiva till andra operativsystem (som använder sina USB-drivar) kunnat konstatera det inte är fel på själva USB-portarna, utan att det är drivrutinerna i min aktuella Windows 7-installation som inte fungerar (med MSI-kortet fungerade USB-enheterna bra med Windows 7:s standarddrivar). Jag har dels provat att gå in i Enhetshanteraren och tagit bort de befintliga USB-drivarna under USB-styrenheter. Jag har också provat att installera det senaste drivrutinspaketet som Asus släppte till moderkortet (Intel_Chipset_V9111020_XPVistaWin7 driver). Inget hjälper så jag får köra med en gammal PS2 mus och tangentbord.

Jag vill minnas att USB-enheterna till och med hoppade igång när jag stoppade i skivan och körde igång Windows 7 installationen ifrån den. Men det är just en ominstallation/formatering jag vill undvika.

Har någon här några tips? Kan man tvångsbyta drivar till de som följer med på skivan eller lösa det på annat sätt?

Vore mycket tacksam för svar och tips!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Rekordmedlem

Det är för att slippa såna här problem man installerar om när man byter moderkort, du kan ju prova en reparationsinstallation hjälper inte det får du göra en normal installation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har du installerat chipset och drivers för det nya moderkortet? kan vara drivrutiner som spökar

in i felsäkert läge när du installerar det nya.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jo jag har bytit många moderkort och brukar alltid formatera och göra ren installation. Denna gång är det inte möjligt, jag behöver bevara den nuvarande installationen. Jag försökte göra en reparationsinstallation, problemet är att den klagar på/tror att jag försöker installera en 32-bitars version över min 64-bitars installation vilket den inte accepterar (från en AIO-skiva).

Det borde ju dock gå att plocka drivarna ifrån skivan/standardinstallationen manuellt om man bara visste vad filerna heter?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | 32Gb DDR4 3200 | NVIDIA GTX 3060 Ti | Phanteks Enthoo Evolv X Glass | Asus MG279Q 27" 1440p 144hz & BenQ 27" 1440p pivot | Samsung 970 EVO Plus M.2 1 Tb | Kubuntu 22.04 + Win-10 Pro (endast för PUBG i väntan på BattleEYE-stöd i Proton) :: QNAP NAS 8 Tb

Permalänk
Skrivet av yurini:

Jo jag har bytit många moderkort och brukar alltid formatera och göra ren installation. Denna gång är det inte möjligt, jag behöver bevara den nuvarande installationen. Jag försökte göra en reparationsinstallation, problemet är att den klagar på/tror att jag försöker installera en 32-bitars version över min 64-bitars installation vilket den inte accepterar (från en AIO-skiva).

Det borde ju dock gå att plocka drivarna ifrån skivan/standardinstallationen manuellt om man bara visste vad filerna heter?

Att inte göra en ny installation är att tigga om stora problem. Kan gå bra om man byter moderkort från samma tillverkare med samma typ av chip. Det har jag själv gjort och haft turen att det funkat utmärkt. Men att byta från ett annat märke är inte att rekommendera,blir bara massa problem då.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

har du installerat chipset och drivers för det nya moderkortet? kan vara drivrutiner som spökar

in i felsäkert läge när du installerar det nya.

Jo jag har som sagt provat med chipset drivers för det nya moderkortet och den verkar ta emot drivarna. Då byts "Standard Enhanced PCI to USB Host Controller ut till namnet på Intels motsvarande drivar. Har dock inte testat detta i felsäkert läge, men det låter inte som att det skulle göra någon skillnad. Jag kan dock naturligtvis testa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lyckades tyvärr inte läsa problemet, utan fick till sist lov att formatera om ändå. Det är möjligt man skulle kunna ha gjort en image av hela disken, formaterat och installerat så USB-enheterna hoppar igång och sedan försöker kopiera delar av Windows-katalogen till en plats där man kunnat hämta den efter att man återställt disken igen ifrån imagen.

Nåväl, tack ska ni ha som svarade i tråden iaf!

Visa signatur